Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η εταιρεία ΕΤΜΕ ως συντονιστής της Ομάδας Εργασίας για τα Υπεράκτια Αιολικά Πάρκα, που συστήθηκε τον Αύγουστο του 2020, θα ήθελε να καταθέσει τα παρακάτω σχόλια επί του Σχεδίου Νόμου «Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος, επείγουσες δασικές, χωροταξικές και πολεοδομικές διατάξεις, θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και ζητήματα κυκλικής οικονομίας.» και ειδικότερα για τα άρθρα 59 – 75 βάσει των όσων έχουν καταγραφεί στις εργασίες της εν λόγω Ομάδας. Το κατατεθέν σχέδιο νόμου αποτελεί έμπρακτη απόδειξη του ενδιαφέροντος της Πολιτείας να αναπτύξει αυτή την μορφή ενέργειας η οποία παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον για τη χώρα, την τοπική εφοδιαστική αλυσίδα και την αλυσίδα αξίας των ελληνικών εταιρειών, Πανεπιστημίων και Ινστιτούτων και κατ’ επέκταση την Εθνική Οικονομία. Η επιτυχία του Νόμου θα κριθεί από το βαθμό συμμετοχής των εταιρειών παραγωγής ενέργειας, από την προσφερόμενη τιμή και από την ανάπτυξη εξωστρεφών ελληνικών εταιρειών. Η βέλτιστη εφαρμογή του Νόμου και η ανάπτυξη των υπεράκτιων στην Ελλάδα απαιτεί την άμεση αντιμετώπιση δύο σημαντικών κινδύνων, ενώ επίσης μπορεί να ενισχυθεί η εφαρμογή του με στοχευμένες τροποποιήσεις. Αναγνωρίζονται δύο βασικοί Κίνδυνοι με το παρόν Σχέδιο Νόμου και προτείνονται αντίστοιχα μέτρα αντιστάθμισης κινδύνου: α) Η μη εξασφάλιση αποκλειστικού δικαιώματος έρευνας επί των ΠΟΑΥΑΠ ή των Περιοχών Εγκατάστασης ΥΑΠ, αποτελεί μέγιστο κίνδυνο για τις εταιρείες οι οποίες θα διεξαγάγουν τις έρευνες διότι δεν πρόκειται να επενδύσουν τα απαιτούμενα ποσά για την έρευνα ενός δυνητικού πάρκου το οποίο μπορεί να διεκδικηθεί από άλλον ανταγωνιστή, αυξάνοντας την αβεβαιότητα στο σχεδιασμό και στο κόστος του πάρκου. Το πρόσθετο αυτό ρίσκο θα έχει ως αποτέλεσμα είτε να μην λάβουν μέρος στο διαγωνισμό είτε να μετακυλήσουν στον τελικό καταναλωτή, ήτοι στην τιμή της κιλοβατώρας όλοι μαζί οι διαγωνιζόμενοι το πρόσθετο αυτό ρίσκο και την αβεβαιότητα. Ως μέτρο αντιστάθμισης του ρίσκου αυτού, προτείνεται να δοθεί αποκλειστικό δικαίωμα στους επενδυτές μετά από ανταγωνιστική διαδικασία και εάν αυτό δεν είναι εφικτό, να εκτελέσει η ΕΔΕΥΕΠ όσο μεγαλύτερο μέρος των μετρήσεων είναι εφικτό και να μετακυλήσει το κόστος αυτό στους επιτυχόντες της διαγωνιστικής διαδικασίας ώστε να μην επιβαρυνθεί το Δημόσιο. β) το Δημόσιο αναλαμβάνει μεγάλο βάρος για την υλοποίηση του όλου πλάνου με σημαντικές αβεβαιότητες ως προς το χρονοδιάγραμμα ιδιαίτερα μέχρι την ψήφιση του ΠΔ άρθρου 62 αλλά και τις λοιπές ενέργειες μέχρι την υλοποίηση των έργων. Προτείνεται να προστεθεί νέο άρθρο στο σχέδιο νόμου ή να προβλεφθεί αντίστοιχο άρθρο σε άλλο Νόμο, που να ενισχύει και να διευκολύνει την ΕΔΕΥΕΠ η οποία πολύ ορθώς έχει αναλάβει από πλευράς του Δημοσίου σημαντικό μέρος του εγχειρήματος και χρειάζεται ευελιξία στις διαδικασίες της ώστε να επιτύχει το έργο της αλλά και να ενεργήσει ως υπηρεσία μίας στάσης. Πέραν των αναφερθέντων, προς την κατεύθυνση βελτίωσης του Σχεδίου Νόμου παρουσιάζονται παρακάτω πρόσθετα σημεία που έχουν σχολιαστεί στην Ομάδα και αφορούν το Σχέδιο Νόμου και την εφαρμογή του, τα οποία είναι: i) η ρητή αναφορά στο πλαίσιο σχεδιασμού ανάπτυξης των ΥΑΠ στην ενίσχυση της Εθνικής Οικονομίας και της εφοδιαστικής αλυσίδας οπότε και προτείνεται η προσθήκη στο άρθρο 61, παράγραφος 1, νέου εδαφίου στ) ως εξής: « την ενίσχυση της Οικονομίας, με έμφαση στην οικονομικότερη απόδοση των έργων στην κοινωνία, στην εφοδιαστική αλυσίδα, στην τεχνολογία και καινοτομία, στην ενίσχυση της έρευνας και ανάπτυξης καθώς και της περιβαλλοντικής παρακολούθησης του θαλασσίου περιβάλλοντος», ii) η πολυδιάσπαση των νομικών προβλέψεων σε πολλά και διαφορετικά σημεία άλλων νόμων και διατάξεων, κάτι το οποίο ίσως θα έπρεπε να συμπεριληφθεί με κατάλληλο νομικό τρόπο στο παρόν νομοθέτημα ώστε να είναι συγκεντρωτικό, iii) η συσχέτιση με το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό ώστε να μην έρθουν σε αντίθεση όταν ολοκληρωθεί, iv) η απαίτηση πολλών πράξεων και ενεργειών της Διοίκησης θα οδηγήσει σε μεγάλες καθυστερήσεις με συνεπακόλουθο την αδυναμία εκμετάλλευσης της ευνοϊκής επί του παρόντος χρονικής συγκυρίας για ανάπτυξη και εξαγωγή τεχνολογίας, προϊόντων και υπηρεσιών στις πλωτές τεχνολογίες, οπότε και προτείνεται σύμπτυξη σταδίων εάν αυτό είναι νομικά εφικτό, v) η προσθήκη προβλέψεων για τις αιτήσεις ή/και αδειοδοτήσεις του νόμου 3851/2010 ώστε να συμμετάσχουν και οι υφιστάμενες αιτήσεις και αδειοδοτήσεις στην παραγωγή ενέργειας, vi) η προσθήκη προβλέψεων στο νόμο για επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας επεκτάσεων λιμενικών εγκαταστάσεων για την αύξηση των δυνατοτήτων υποστήριξης της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας από τις λιμενικές εγκαταστάσεις, vii) η απαίτηση για αύξηση των κριτηρίων συμμετοχής και συσχέτισής τους με μεγαλύτερους κύκλους εργασιών και μεγαλύτερες εγγυητικές επιστολές, Viii) η αναγκαιότητα χρονισμού των ενεργειών του ΑΔΜΗΕ με αυτές των Επενδυτών και ύπαρξης αποζημείωσης προς τους Επενδυτές εάν ο ΑΔΜΗΕ δεν ολοκληρώσει εγκαίρως τις εργασίες του.