Αρχική Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΕΥΦΥΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Άρθρο 28 Παρακολούθηση, εγκατάσταση, αξιολόγηση και εφαρμογή ευφυών συστημάτων μέτρησης – Τροποποίηση άρθρου 59 ν. 4001/2011 (παρ. 2 έως 6 άρθρου 19 και Παράρτημα ΙΙ Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944)Σχόλιο του χρήστη ΕΔΑ ΑΤΤΙΚΗΣ ΜΑΕ | 26 Αυγούστου 2022, 10:16
Η προτεινόμενη διάταξη της παρ.1 του αρ.59 ορίζει ότι «Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση του αρμόδιου Διαχειριστή και γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), προβλέπεται, μετά από αξιολόγηση, η ευρείας κλίμακας αντικατάσταση υφιστάμενων συστημάτων μέτρησης της τελικής κατανάλωσης ενέργειας στο Δίκτυο Διανομής, με αντίστοιχα ευφυή συστήματα και ρυθμίζεται κάθε συναφές ζήτημα, με στόχο την παροχή δυνατότητας ενεργού συμμετοχής των τελικών καταναλωτών στην αγορά ενέργειας και γενικότερα την αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη λειτουργία της.» Οι έννοιες "αποτελεσματικότερη" και "οικονομικότερη" θεωρούμε ότι είναι ασαφείς καθώς αναφέρονται σε όλο το φάσμα λειτουργίας της αγοράς (Διαχειριστές, Προμηθευτές, Καταναλωτές). Ως εκ τούτου και με σκοπό τη βέλτιστη αξιολόγηση της Μελέτης Κόστους Οφέλους του αρ.59, κρίνουμε αναγκαίο τον καθορισμό συγκεκριμένων δεικτών που θα προσδιορίζουν τις ανωτέρω έννοιες. Η προτεινόμενη διάταξη της παρ.2 του αρ.59 ορίζει ότι: «Η εισήγηση των αρμόδιων Διαχειριστών των Δικτύων Διανομής υποβάλλεται στη ΡΑΕ εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, επικαιροποιείται εντός του 2022 και σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης κάθε δύο (2) έτη, λαμβάνει υπόψη τη μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους και περιλαμβάνει εναλλακτικές προτάσεις για τα παραπάνω θέματα…». Στο σημείο αυτό είναι απαραίτητο να επισημανθεί ότι τον Οκτώβριο του 2021 και κατ’εφαρμογή του ισχύοντος άρθρου 59, η ΡΑΕ αξιολογώντας τις ήδη υποβληθείσες Μελέτες από τους Διαχειριστές Δικτύων Διανομής, έθεσε πρόσθετες κατευθυντήριες οδηγίες προς αυτούς καθώς και καταληκτική προθεσμία εκ νέου υποβολής ως το τέλος Οκτωβρίου του περασμένου έτους. Δεδομένης όμως της εκκρεμούς διαδικασίας ολοκλήρωσης της συναλλαγής για την απόκτηση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ Α.Ε. από τον Προτιμητέο Επενδυτή, θεωρήθηκε σκόπιμη η υποβολή της Μελέτης Κόστους Οφέλους εντός του 2023 και σε κάθε περίπτωση έπειτα από την ολοκλήρωση της εν λόγω συναλλαγής, αίτημα το οποίο προωθήθηκε στην ΡΑΕ. Ως εκ τούτου, προτείνεται η υποβολή των Μελετών Κόστους Οφέλους εντός του 1ου εξαμήνου του 2023. Παράλληλα, με την προσθήκη της παρ.6 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι: «Όταν η εγκατάσταση ευφυών συστημάτων μέτρησης αξιολογείται αρνητικά, σύμφωνα με την παρ. 1, ως απόρροια της αξιολόγησης κόστους – οφέλους της παρ. 2, η εν λόγω αξιολόγηση επανεξετάζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανά τέσσερα (4) έτη…». Η διαφοροποίηση της περιόδου επαναξιολόγησης/επανεξέτασης της Μελέτης Κόστους Οφέλους, μεταξύ της ΡΑΕ (2 έτη) και του ΥΠΕΝ (4 έτη), ενδεχομένως να δημιουργήσει δυσχέρεια στη διαδικασία επικαιροποίησης της εισήγησης του Διαχειριστή, η οποία αποτελεί και τη βάση της γνωμοδότησης της ΡΑΕ. Εξ’ άλλου, σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρ.5 του αρ.19 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/944, «...τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι η εν λόγω αξιολόγηση επανεξετάζεται τουλάχιστον ανά τέσσερα έτη ή συχνότερα ως απάντηση σε σημαντικές αλλαγές στις υποκείμενες παραδοχές και τις εξελίξεις της τεχνολογίας και της αγοράς…». Ως εκ τούτου και δεδομένου ότι η ανωτέρω πρόβλεψη δεν αποτυπώνει κάποια αναγκαιότητα χρονικά διακριτής αξιολόγησης, προτείνεται ο συγχρονισμός του μηχανισμού αξιολόγησης/επανεξέτασης από το ΥΠΕΝ και τη ΡΑΕ σε συχνότητα 2 (δύο) ετών. Αναφορικά με την προτεινόμενη διάταξη της παρ.3 του αρ.59 και την υπό στοιχείο (β) υποπαράγραφο (ελάχιστες απαιτήσεις τυποποίησης και διαλειτουργικότητας), θα θέλαμε να τονίσουμε ότι η παροχή στοιχείων για τα συστήματα ενεργειακής διαχείρισης των καταναλωτών θα πρέπει να αναλυθεί περαιτέρω, καθώς κάποιες κατηγορίες έξυπνων μετρητών απαιτούν προσαρμογές στην πλατφόρμα διαχείρισης προκειμένου να αποστέλλουν δεδομένα σε ημερήσια βάση. Ο ανωτέρω περιορισμός προτείνεται να ληφθεί υπόψη και κατά τη διατύπωση και εφαρμογή των οριζόμενων του στοιχείου (β) της παρ.2 του αρ. 12 του Ν. 4342/2015, σχετικά με τη διαθεσιμότητα των δεδομένων σε ημερήσια βάση. Επιπλέον και αναφορικά με την υπό στοιχείο (γ) υποπαράγραφο της παρ.3 του αρ.59 του Ν.4001/2011, είναι απαραίτητο να επισημανθεί ότι ο προσδιορισμός της δαπάνης που θα εντάσσεται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση θα πρέπει να ορίζει την αλυσίδα αξίας καθώς αυτή θα επηρεάζει το αποτέλεσμα της Μελέτης Κόστους Οφέλους που θα υποβάλλει ο Διαχειριστής και ανάλογα θα επηρεάζεται η δαπάνη που θα εντάσσεται κάθε φορά στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή.