Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944Άρθρο 2 ΑντικείμενοΣχόλιο του χρήστη Greenpeace Greece | 24 Φεβρουαρίου 2023, 11:47
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχόλια ελληνικού γραφείου της Greenpeace για το ΝΣ: Εκσυγχρονισμός νομοθεσίας ΕΚΟΙΝ και Αυτοπαραγωγή: Το κείμενο που ακολουθεί αποτελεί τα σύντομα σχόλιά μας επί του νομοσχεδίου «Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές - Ενσωμάτωση των Οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944». Εκτενέστερος σχολιασμός των άρθρων που αφορούν σε ενεργειακές κοινότητες κατατέθηκε σε συνεργασία με φορείς και ΕΚΟΙΝ. Γενικές Παρατηρήσεις: Ο χρόνος διαβούλευσης κρίνεται ανεπαρκής για την αποτελεσματική συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών με εμπεριστατωμένα σχόλια και προτάσεις. Ο διαχωρισμός των Ενεργειακών Κοινοτήτων του 4513/2018 σε δύο (2) ξεχωριστούς ορισμούς θεωρείται αχρείαστος. Προκαλούνται περισσότερα προβλήματα, αφού το πραγματικό ζήτημα δεν ήταν το θεσμικό πλαίσιο του εργαλείου, αλλά τα εμπόδια στην καθημερινή λειτουργία και ανάπτυξη, όπως ο περιορισμένος χώρος στο δίκτυο, η έλλειψη χρηματοδότησης και άλλα. Αυτό το σχόλιο έχει συμπεριληφθεί και σε παρελθοντικές παρεμβάσεις από την Greenpeace, την RESCoopEU και άλλους σχετικούς φορείς ως κατεύθυνση για την ενσωμάτωση των οδηγιών χωρίς να αλλοιωθούν τα καλά στοιχεία του 4513. Επιπροσθέτως, με τον διαχωρισμό δημιουργείται αβεβαιότητα στα μέλη των υπαρχόντων σχημάτων λόγω των διαφορετικών στοχεύσεων και δραστηριοτήτων που θέτει το νέο νομοσχέδιο και περιπλέκεται η επιλογή της μορφής για σύσταση νέου εγχειρήματος. Σημειώνεται, επίσης, ότι το προς διαβούλευση νομοσχέδιο εμπίπτει σε άριθμες αντιφάσεις σε σχέση με τις νέες μορφές και τι ισχύει για αυτές, όπως για παράδειγμα την δυνατότητα διανομής κερδών ή όχι σε μέλη των Κοινοτήτων Ανανεώσιμης Ενέργειας (ΚΑΕ) (Άρθρα 18/3 και 4/16α αντίστοιχα με το ένα να το επιτρέπει και το άλλο όχι) Ο όρος Ενεργειακή Κοινότητα Πολιτών (ΕΚΠ) χρησιμοποιείται με παραπλανητικό τρόπο, αφού ουσιαστικά είναι η μορφή που προτείνεται κατά κόρον για τη συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών στον ενεργειακό συμψηφισμό και άλλες δραστηριότητες. Αρνητικά κρίνεται και η αφαίρεση του κερδοσκοπικού χαρακτήρα από τις ΚΑΕ, που μειώνει τα κίνητρα στους πολίτες να δημιουργήσουν τη δική τους πρωτοβουλία. Το όριο για τα εξήντα (60) τουλάχιστον μέλη για σύσταση μιας ΚΑΕ ή ΕΚΠ στο Άρθρο 11/παρ4 είναι μακράν το πιο προβληματικό σημείο του προτεινόμενου νομοσχεδίου. Είναι εύστοχο το αριθμητικό αυτό όριο για χαρακτηρισμό μιας κοινότητας ως “ευρείας βάσης” και πραγματικής κοινότητας πολιτών, αλλά βαθιά απαγορευτικό ως υποχρέωση για σύσταση νέας ΕΚΟΙΝ. Προτείνουμε να διατηρηθεί το προηγούμενο όριο των πέντε (5) φυσικών ή νομικών προσώπων τουλάχιστον όπως είχε θεσπιστεί στον νόμο 4513/2018 ή έστω να τεθεί στα δεκαπέντε (15) όπως θα ισχύει με βάση την εξαίρεση β’ για τις κοινότητες με μέλη αποκλειστικά Μ.Μ.Ε. ή δήμους ή επιχειρήσεις. Σημειωτέον, ωστόσο, αυτή η εξαίρεση πρέπει να αφαιρεθεί δεδομένου ότι οι ενεργειακές κοινότητες μόνο με Μ.Μ.Ε. ή δήμους ή επιχειρήσεις αντιβαίνουν στην Ευρωπαϊκή Οδηγία REDII (Recital 71) για τις ΑΠΕ που προάγει αδιαφάνεια και συμπεριληπτικότητα. Κρίνεται απαραίτητη η δημιουργία ενός γραφείου υποστήριξης των ΕΚΟΙΝ που θα λειτουργεί ως συγκεντρωτικό σημείο για τεχνικές, οικονομικές, νομικές και λειτουργικές πληροφορίες, κάτι που προβλέπεται και στο άρθρο 22 της Οδηγίας ΕΕ 2018/2001 και θα μπορούσε να είναι η εξέλιξη του άρθρου 6 με αρμοδιότητες στο Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) ή ομάδας εσωτερικά του Υπουργείου Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Το ΚΑΠΕ ειδικά εφόσον θα πραγματοποιεί ετησίως την αξιολόγηση των φραγμών και των δυνατοτήτων ανάπτυξης των Κοινοτήτων Ανανεώσιμης Ενέργειας σύμφωνα με το άρθρο 23 θεωρείται ιδανική επιλογή. Σε συνέχεια του προηγούμενου σχολίου, κρίνεται αναγκαία η δημιουργία μιας υπηρεσίας υποστήριξης εντός του ΔΕΔΔΗΕ για την διαχείριση των αιτήσεων και των διεργασιών του δικτύου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, καθώς και η διάθεση μιας ομάδας εργασίας με στόχο την αποφυγή στεγανών, και την επιτάχυνση των διαδικασιών υποβολής αιτήσεων που σχετίζονται με ΕΚΟΙΝ. Το Κεφάλαιο Δ που αφορά κυρίως στην αυτοπαραγωγή κρίνεται συνολικά ως μια καλή αναθεώρηση. Η δυνατότητα για τα μέλη μιας ΕΚΟΙΝ να έχουν διαφορετικό πάροχο είναι θετική εξέλιξη (Άρθρο 28). Η πρότασή μας για βέλτιστη εφαρμογή της απόφασης είναι να υπάρξει υποστήριξη στις ΕΚΟΙΝ για την πραγματοποίηση του συμψηφισμού από τον ΔΕΔΔΗΕ ή γραφείο υποστήριξης όπως προτάθηκε προηγουμένως. Στο άρθρο 30 η απελευθέρωση της συλλογικής αυτοπαραγωγής με άρση της υποχρεωτικότητας σύστασης ΕΚΟΙΝ για δύο (2) και άνω αυτοκαταναλωτές στο ίδιο κτιριο με περιθώριο συμπερίληψης κοινόχρηστων καταναλώσεων πολυκατοικιών είναι πλήρες και συνάδει με την προγενέστερη πρότασή μας ως Greenpeace. Οι λεπτομέρειες της εφαρμογής του θα έχουν ενδιαφέρον με γνώμονα κυρίως την εγγύτητα του συστήματος παραγωγής και των σημείων της κατανάλωσης.