Αρχική Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και ΥδάτωνΆρθρο 16 Κανονιστικές και νομοπαρασκευαστικές αρμοδιότητες της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων – Προσθήκη παρ. 5 στο άρθρο 30 του ν. 4001/2011Σχόλιο του χρήστη ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ | 24 Φεβρουαρίου 2023, 11:51
Στο άρθρο 30 του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), περί κανονιστικών και νομοπαρασκευαστικών αρμοδιοτήτων, προστίθεται παρ. 5 ως εξής: «5. α) Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (Ρ.Α.Α.Ε.Υ.), κατόπιν διαβούλευσης, εισηγείται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τη θέσπιση οδηγιών, μέτρων και διαδικασιών για τη συντονισμένη εφαρμογή των διατάξεων που αφορούν την παροχή υπηρεσιών ύδατος και τη διαχείριση αστικών αποβλήτων. β) Η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. συμμετέχει σε νομοπαρασκευαστικές διαδικασίες σχετικά με τις αρμοδιότητες εποπτείας και ρύθμισης της παροχής υπηρεσιών ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων.». ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Άρθρου 16 Η διατύπωση του συγκεκριμένου άρθρου, ως προς τον τομέα της διαχείρισης των αστικών αποβλήτων, είναι απολύτως ανεπαρκής. Ειδικότερα, πρέπει να κατοχυρωθεί ρητά η αρμοδιότητα της Αρχής να γνωμοδοτεί: • σε ζητήματα συμβατότητας του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων με τις εκάστοτε ισχύουσες ευρωπαϊκές Οδηγίες, • σε ζητήματα συμβατότητας των Περιφερειακών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων με το εκάστοτε ισχύον ΕΣΔΑ, • σε ζητήματα συμβατότητας των Τοπικών Σχεδίων Διαχείρισης Αποβλήτων με τα εκάστοτε ισχύοντα ΠΕΣΔΑ, • σε ζητήματα συμβατότητας των προτεινόμενων προς χρηματοδότηση έργων επεξεργασίας αποβλήτων με τα εκάστοτε ισχύοντα ΠΕΣΔΑ και ΕΣΔΑ. Η διερεύνηση των παραπάνω συμβατοτήτων ανταποκρίνεται στην έννοια της εποπτείας και ρύθμισης της παροχής υπηρεσιών διαχείρισης αστικών αποβλήτων, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 3 του ν. 4819/2021. Αν η Αρχή δεν έχει τις αρμοδιότητες αυτές, τότε η διατύπωση είναι κενή περιεχομένου. Όμως, προκειμένου να γνωμοδοτεί επί των θεμάτων αυτών, η Αρχή πρέπει να έχει και την αρμοδιότητα εποπτείας, ή έστω ενημέρωσης, επί των θεμάτων αυτών, πράγμα που δεν προβλέπεται στο σχέδιο νόμου. Για παράδειγμα : η ΕΥΔ ΠΕΚΑ & ΠΟΛΠΡΟ (πρώην ΥΜΕΠΕΡΑΑ) του Υπ. Ανάπτυξης, εξέδωσε πρόσφατα την υπ’ αρ. πρωτ. ΕΥΔ ΠΕΚΑ&ΠΟΛΠΡΟ 1793/17-02-2023 (ΑΔΑ : ΨΤ5746ΜΤΛΡ-ΛΣ4 ) Πρόσκληση, με αντικείμενο : «Υποβολή Προσφοράς για το έργο «Εκπόνηση μελέτης εμπειρογνωμοσύνης για την αποτίμηση της αποδοτικότητας της επένδυσης στη συλλογή δημοτικών ανακυκλωσίμων αποβλήτων μέσω Πολυκέντρων Ανακύκλωσης» , MIS 5150162, Υποέργο 6». Η έκδοση και μόνο της Πρόσκλησης αυτής, αποδεικνύει την αδυναμία του πλέον αρμόδιου διοικητικού οργάνου να ελέγξει, πιστοποιήσει και τεκμηριώσει επαρκώς τη συμβατότητα μιας επένδυσης, με τους στόχους της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας. Η εκ των υστέρων ανάθεση μιας μελέτης σε ένα ιδιωτικό μελετητικό γραφείο έναντι αμοιβής που θα καταβάλει η ίδια η αρχή που εξέδωσε την Πρόσκληση για τη συγκεκριμένη επένδυση, προφανώς προσδίδει πολύ λιγότερα εχέγγυα αντικειμενικότητας σε σχέση με μια γνωμοδότηση την οποία θα παρείχε μια ανεξάρτητη Αρχή, που θα είχε ακριβώς την αρμοδιότητα της να γνωμοδοτεί επί των θεμάτων συμβατότητας των δράσεων και επενδύσεων. Η εκχώρηση της αρμοδιότητας αυτής στην υπό σύσταση Αρχή, διασφαλίζει σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό τόσο τη διαφάνεια στη διαχείριση των ευρωπαϊκών και εθνικών κονδυλίων, όσο και την προοπτική επίτευξης των ποιοτικών και ποσοτικών στόχων που θέτουν η ευρωπαϊκή και η εθνική νομοθεσία. Τίθεται εκ νέου το ερώτημα : αν δεν κατοχυρώνεται η συγκεκριμένη αρμοδιότητα, ποιος ο λόγος ύπαρξης της Αρχής, πέραν του ελέγχου της τιμολογιακής πολιτικής ;