Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944Άρθρο 40 Κανόνες υπολογισμού σε σχέση με τα ελάχιστα μερίδια ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στις μεταφορές – Προσθήκη άρθρου 32ΣΤΓ στον ν. 3468/2006Σχόλιο του χρήστη Πράσινο Λάδι ΑΕΒΕ | 24 Φεβρουαρίου 2023, 13:40
ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 40 ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944 Η δυνατότητα κάποιων βιοκαυσίμων (αυτών που οι α’ ύλες τους περιλαμβάνονται στο ειδικό μέρος του Παραρτήματος 6 της σχετικής Ευρωπαϊκής Οδηγίας και θεωρούνται πιο «πράσινες») να υπολογίζονται στο διπλάσιο του ενεργειακού τους περιεχομένου (γνωστή ως double counting) συναντάται ήδη στην εθνική μας νομοθεσία στην περ. στ’ , παρ. 6 του άρθρου 2Α του ν. 3468/2006, όπως τούτο προστέθηκε με το άρθρο 19 του ν. 4546/2018. Στο εν λόγω άρθρο προβλέπεται ότι τα « Βιοκαύσιμα [..] θεωρούνται ως το διπλάσιο του ενεργειακού περιεχομένου τους [..]». Η διάταξη αυτή είχε θεσπιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο με την οδηγία ΕΚ/2015/1513 (που τροποποίησε την Οδηγία ΕΚ/2009/28) προκειμένου να ευνοήσει τη παραγωγή των πλέον «πράσινων» βιοκαυσίμων που προέρχονται από συγκεκριμένες πρώτες ύλες σε σχέση με βιοκαύσιμα από άλλες πρώτες ύλες που επιβαρύνουν το περιβάλλον. Αντίστοιχη πρόβλεψη υπήρξε και στην νεότερη Οδηγία 2018/2001 η ο οποία αναφέρει στο άρθρο 27 παρ. 2 ότι « το ποσοστό βιοκαυσίμων [..] μπορεί να υπολογιστεί ότι είναι δύο φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο». Η εν λόγω διατύπωση αφορά τη διακριτική ευχέρεια του κάθε κράτους μέλους να αποφασίζει με βάση τις ειδικότερες πολιτικές και προτεραιότητες την κατ’ αρχήν εφαρμογή ή όχι του σχετικού κανόνα και όχι την υπό όρους και προϋποθέσεις εφαρμογή εντός του κάθε κράτους μέλους. Έτσι κατά τη μεταφορά στην εθνική νομοθεσία, είναι ακατανόητη η επιλογή του Έλληνα νομοθέτη να μην ακολουθήσει την Ευρωπαϊκή Οδηγία που τον υποχρεώνει να επιλέξει αν θα ισχύει ή όχι το σύστημα double counting στη χώρα μας, αλλά, αντ’ αυτής, να επαναλάβει μία διάζευξη με την διατύπωση «μπορεί να». Τι επιλέγει ο Έλληνας νομοθέτης; Να ισχύει ή να μην ισχύει το double counting; Αυτή η αοριστία του νόμου δημιουργεί ανασφάλεια τόσο στις εταιρείες συλλογής αποβλήτων τηγανελαίων, όπως η δική μας, όσο αντίστοιχα στις εμπλεκόμενες στο κλάδο των βιοκαυσίμων εταιρείες ως προς το καθεστώς των κινήτρων τους, ιδιαίτερα ως προς αυτές που έχουν ήδη προβεί σε σημαντικές επενδύσεις, και θα αντιμετωπίσουν πιθανότατα ζητήματα βιωσιμότητας. Σε κάθε περίπτωση, το ασαφές καθεστώς της εφαρμογής του double counting αποκλειστικά για τα βιοκαύσιμα δημιουργεί ζητήματα δυσμενούς διάκρισης εις βάρος τους αφού στο ίδιο άρθρο αναφορικά με άλλες μορφές ενέργειας προβλέπεται ξεκάθαρα ο υπολογισμός τους σε ποσοστό μεγαλύτερο του ενεργειακού τους περιεχομένου. Πολύ περισσότερο που στο επόμενο εδάφιο του άρθρου 27 της ίδιας Οδηγίας προβλεπόταν επίσης η δυνητική εφαρμογή του αυξημένου ενεργειακού περιεχομένου ως προς το ποσοστό ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Στη περίπτωση αυτή όμως, ο Έλληνας νομοθέτης επέλεξε (και πολύ ορθά) την σαφή διατύπωση, όπως απαιτεί η Οδηγία που του ζητάει να αποφασίσει. ΄Ετσι στο παρόν σχέδιο νόμου η λέξη «μπορεί», αντικαταστάθηκε από τη φράση «θεωρείται ότι» λαμβάνοντας ξεκάθαρη θέση υπέρ της εφαρμογής της. Με βάση τα ανωτέρω, ζητάμε να αλλάξει η διατύπωση και στην περίπτωση της περ. α’ της παραγράφου 3 του άρθρου 40 από «μπορεί να υπολογισθεί ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο » σε « θεωρείται ότι είναι δύο (2) φορές το ενεργειακό του περιεχόμενο».