Αρχική Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και ΥδάτωνΆρθρο 12 Αναδιοργάνωση παρόχων υπηρεσιών ύδατος – Προσθήκη άρθρου 12Β στον ν. 4001/2011Σχόλιο του χρήστη Δ.Ε.Υ.Α Λάρισας | 25 Φεβρουαρίου 2023, 11:33
Η προτεινόμενη αναδιοργάνωση του τομέα παροχής υπηρεσιών ύδατος με συγχωνεύσεις και συνενώσεις των παρόχων ως αποκλειστική λύση για τη βελτίωσή του τομέα παροχής νερού, δημιουργεί έντονη ανησυχία, αλλά και υποψία ότι με τη θέσπιση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. σχεδιάζονται παρεμβάσεις στον τομέα υπηρεσιών ύδατος που θα οδηγήσουν στην ιδιωτικοποίηση των Δ.Ε.Υ.Α. και μάλιστα σε αντίθεση με τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ υπέρ της δημόσιας διαχείρισης του νερού (190/2022, 191/2022 της Ολομέλειας και 1886/2022 του Δ’ τμήματος του ΣτΕ). Η υποχρέωση έως 31/12/2024 της νέας ρυθμιστικής αρχής να προτείνει συγχωνεύσεις και συνενώσεις των παρόχων ως αποκλειστική λύση για τη διασφάλιση της επιχειρησιακής λειτουργίας των υφιστάμενων ΔΕΥΑ (άρθρο 12 του σχεδίου νόμου), που μπορεί να αντιμετωπίζουν προβλήματα, θέτει σε κίνδυνο και τις ΔΕΥΑ που λειτουργούν μέχρι σήμερα χωρίς προβλήματα και αποτελούν πρότυπα Δημοτικών Επιχειρήσεων. Θεωρούμε δε ότι θα έπρεπε αρχικά να προβλεφθεί με το υφιστάμενο πλαίσιο λειτουργίας των ΔΕΥΑ, η προσπάθεια εξυγίανσης όσων αντιμετωπίζουν προβλήματα. Τα μεγαλύτερα προβλήματα των παρόχων ύδατος, είναι η υποστελέχωσή τους, καθώς και η μη αντιμετώπιση της μεγάλης αύξησης του ενεργειακού κόστους στις ΔΕΥΑ τα τελευταία δύο έτη. Εξάλλου η ίδια αρχή η ΡΑΕ, ήταν και είναι αρμόδια για της ρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου Ακόμη και σε ενδεχόμενο πιθανής συγχώνευσης θεωρούμε ότι θα πρέπει να προβλέπονται τέτοιες προϋποθέσεις και εχέγγυα, που δεν θα καθιστούν προβληματικές και τις μη προβληματικές συγχωνευθείσες ΔΕΥΑ. Επιπλέον η αρμοδιότητα αναδιοργάνωσης των Δ.Ε.Υ.Α προσκρούει ευθέως σε ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο θεσμικό πλαίσιο των Δ.Ε.Υ.Α. Οι Δ.Ε.Υ.Α., σύμφωνα με το θεσμικό τους πλαίσιο όπως ισχύει σήμερα (ν. 1069/80), είναι δημοτικές επιχειρήσεις, ιδρύονται από τους Δήμους, ανήκουν στους Δήμους και βρίσκονται σε εξάρτηση από αυτούς. Επομένως οι Δήμοι είναι αποκλειστικά αρμόδιοι να αποφασίσουν για την ύπαρξη και την λειτουργία τους. Χαρακτηριστικό, επίσης, είναι ότι με τρόπο τελείως αντιθεσμικό το Υπουργείο Εσωτερικών σχεδόν απουσιάζει από το νομοσχέδιο, ενώ αυτό είναι το καθ΄ύλην αρμόδιο για τις Δ.Ε.Υ.Α., αφού οι Δ.Ε.Υ.Α. είναι επιχειρήσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ανήκουν στις τοπικές κοινωνίες. Η Δ.Ε.Υ.Α. Λάρισας θεωρεί ότι αντί της θέσπισης Ρυθμιστικής Αρχής Υδάτων θα μπορούσε να ενισχυθεί και να αναβαθμισθεί η υφιστάμενη Γενική Γραμματεία Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ώστε να επιτελέσει αποτελεσματικά το έργο για το οποίο συστάθηκε δηλ. να συμβάλει στην ορθολογική διαχείριση των υδάτων στη χώρα μας και σε μια σύγχρονη υδατική διακυβέρνηση, ενώ οι Δ.Ε.Υ.Α. θα πρέπει να ενισχυθούν οργανωτικά και διοικητικά για να διαχειρισθούν αποτελεσματικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όπως αυτά έχουν καταγραφεί σε μελέτη που ανέθεσε η DG Regio της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ολοκληρώθηκε πρόσφατα, ώστε να μετεξελιχθούν σε σύγχρονες και υγιείς επιχειρήσεις προς όφελος των τοπικών κοινωνιών που υπηρετούν. Για όλα αυτά δεν υπήρξε μέχρι και σήμερα καμία ουσιαστική διαβούλευση με τα θεσμικά μας όργανα, προκειμένου να αντιμετωπιστούν προβλήματα σχετικά με την ορθή διαχείριση των υδάτων. Για τους παραπάνω λόγους θεωρούμε αναγκαίο άμεσα να αποσυρθεί και να επαναδιατυπωθεί το Σχέδιο Νόμου μετά από ειδική διαβούλευση στην οποία θα συμμετέχουν κατ’ ελάχιστο ΥΠΕΝ – ΥΠΕΣ – ΚΕΔΕ – ΕΔΕΥΑ – D.G.Regio.