Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944Άρθρο 28 Εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από αυτοκαταναλωτές – Αντικατάσταση άρθρου 14Α ν. 3468/2006Σχόλιο του χρήστη ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ | 25 Φεβρουαρίου 2023, 18:51
Παράγραφος 2 του Άρθρου 28: Η τροποποίηση που εισάγεται για τους φορείς που μπορούν να εγκαταστήσουν σταθμούς Α.Π.Ε. με εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού περιλαμβάνει μεν τις ΚΑΕ, ΕΚΠ και τις ενεργειακές κοινότητες του ν.4513/2018 (ΕΚ) αλλά μόνο για τα μέλη τους που είναι οικιακοί καταναλωτές, αγρότες και για όσους βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχειας. Με τη ρύθμιση αυτή όμως αποκλείονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μέλη των ΚΑΕ, ΕΚΠ & ΕΚ από τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν συλλογικά έργα Α.Π.Ε. και να ωφεληθούν από τη δυνατότητα του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού. Για παράδειγμα, οι Συνεταιρισμοί Φαρμακοποιών (ΣΥ.ΦΑ.) μαζί με τα μέλη τους φαρμακοποιούς ιδρύσαν τον τελευταίο χρόνο ενεργειακές κοινότητες προκειμένου μέσω έργων εγκατάστασης Α.Π.Ε. και της εφαρμογής του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού, να καλυφθούν ενεργειακές ανάγκες που αφορούν: α) Τις φαρμακαποθήκες των Συνεταιρισμών Φαρμακοποιών (επαγγελματική κατανάλωση) β) Τα φαρμακεία των φαρμακοποιών (επαγγελματική κατανάλωση) γ) Τις οικίες των φαρμακοποιών (οικιακή κατανάλωση) Με την τροποποίηση που εισάγει το Σ/Ν, το α) και το β) παύουν να υφίστανται ως λόγος ύπαρξης των Ε.Κ. και κατ’ επέκταση ΣΥ.ΦΑ. και φαρμακεία (δηλ. μεσαίες & πολύ μικρές επιχειρήσεις - οντότητες οι οποίες επιτρέψτε μας να ισχυριστούμε έχουν νευραλγικό ρόλο για την οικονομία και την κοινωνία όπως φάνηκε ξεκάθαρα κατά τη διάρκεια της πανδημίας αλλά ταυτόχρονα έχουν και ιδιαίτερες ενεργειακές ανάγκες) δεν μπορούν να αξιοποιήσουν τον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό και δεδομένης μάλιστα της πολύ μεγάλης δυσκολίας να εγκαταστήσουν Α.Π.Ε. στην κτιριακή εγκατάσταση που στεγάζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα*, δεν μπορούν να αξιοποιήσουν ούτε τον ενεργειακό συμψηφισμό και επί της ουσίας δεν έχουν πλέον τρόπο να καλύψουν ίδιες ενεργειακές ανάγκες μέσω Α.Π.Ε. Εκτιμούμε πως είναι εξαιρετικά δύσκολο εάν όχι απίθανο μια μικρομεσαία επιχείρηση - ένας επαγγελματίας να εγκαταστήσει Α.Π.Ε. επί κτιρίου του οποίου δεν έχει ιδιοκτησία (μεγάλος αριθμός ΣΥ.ΦΑ. βρίσκεται εντός αστικής ζώνης σε μισθωμένες κτιριακές εγκαταστάσεις ενώ η πολύ μεγάλη πλειοψηφία των φαρμακείων στεγάζεται σε μισθωμένους χώρους). Ακόμη όμως και στην περίπτωση που η μικρομεσαία επιχείρηση - ο επαγγελματίας έχει την ιδιοκτησία του κτιρίου στο οποίο στεγάζει την επαγγελματική του δραστηριότητα θα πρέπει να ληφθούν υπόψη θέματα όπως εάν το κτίριο είναι διατηρητέο, εάν βρίσκεται σε χαρακτηρισμένο παραδοσιακό οικισμό ή προστατευόμενο ιστορικό τμήμα πόλης και απαγορεύεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, αλλά επίσης θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το χαμηλό ύψος ορισμένων κτιρίων (διώροφο - τριώροφο κτίριο) συγκριτικά με το μεγάλο ύψος των κτιρίων που το περιβάλλουν (πολυκατοικίες), όπου η σκίαση καθιστά απαγορευτική επί της ουσίας την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών (πολύ σύνηθες στην ελληνικές πόλεις). Λάβετε επίσης υπόψη πως οι ενεργειακές κοινότητες δίνουν διέξοδο όχι μόνον σε αυτές τις επιχειρήσεις - σε αυτούς τους επαγγελματίες που δεν μπορούν να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό στο κτίριο όπου στεγάζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα λόγω του ότι δεν έχουν την ιδιοκτησία ή αντιμετωπίζουν τα εμπόδια που αναφέρθηκαν στην προηγούμενη παράγραφο, αλλά και σε εκείνες τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που δεν έχουν τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους να το κάνουν μόνοι τους αλλά ενδεχομένως θα μπορούσαν μέσω μιας ενεργειακής κοινότητας που προσφέρει μικρότερα κόστη λόγω οικονομιών κλίμακας. Για την Παράγραφο 2 του Άρθρο 8, θα επιθυμούσαμε να διερευνήσετε την υιοθέτηση της παρακάτω τροποποιημένης εκδοχής, που συγκριτικά με την υφιστάμενη εκδοχή στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, εισάγει τροποποίηση στην παράγραφο 2γ και προσθέτει την παράγραφο 2δ. ************************************************* Προτείνουμε επομένως η Παράγραφος 2 του Άρθρου 28 να διαμορφωθεί ως εξής: «2. Ειδικά επιτρέπεται η εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και συστημάτων αποθήκευσης προς κάλυψη ιδίων αναγκών, με εφαρμογή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού για: α) Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ και β’ βαθμού, σύμφωνα και με το άρθρο 14Β, β) εγγεγραμμένους στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων του ν. 3874/2010 (Α΄ 151) για εγκαταστάσεις αγροτικών εκμεταλλεύσεων του ν. 3874/2010 και αγροτικών χρήσεων, γ) Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας, Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών και Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018 (Α’ 9) για την κάλυψη ενεργειακών αναγκών των μελών τους που είναι οικιακοί καταναλωτές, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αστικοί συνεταιρισμοί του Ν.1667/1986, αγροτικοί συνεταιρισμοί, αγρότες εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων του ν. 3874/2010, νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, καθώς και για την κάλυψη ενεργειακών αναγκών πολιτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας και νοικοκυριά που πλήττονται από την ενεργειακή ένδεια, σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/89335/5599/27.9.2021 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β΄ 4447). δ) Αγροτικούς συνεταιρισμούς και αστικούς συνεταιρισμούς του Ν.1667/1986»