Αρχική Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και ΥδάτωνΆρθρο 11 Εποπτεία – Προσθήκη άρθρου 12Α στον ν. 4001/2011Σχόλιο του χρήστη HELENE CHARIZANI | 26 Φεβρουαρίου 2023, 11:37
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το άρθρο 11., παρ. 4.ε) αναφέρει ότι η ΡΑΑΕΥ: «ε) εγκρίνει με απόφαση πενταετούς ισχύος, η οποία εκδίδεται στο τέλος κάθε πενταετούς περιόδου και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τα τιμολόγια των υπηρεσιών ύδατος των Ανωνύμων Εταιριών Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης και Θεσσαλονίκης για τις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών και χρηστών, υπό την επιφύλαξη των συμβάσεων του εκατοστού δέκατου τετάρτου άρθρου του ν. 4812/2021 (Α’ 110) και των σε εκτέλεση αυτού, από 2 Φεβρουαρίου 2022, συναφθεισών συμβάσεων, μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της Εταιρείας Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως Πρωτευούσης για την ανανέωση του αποκλειστικού δικαιώματος παροχής ακατέργαστου ύδατος και της συντήρησης του εξωτερικού υδροδοτικού συστήματος της πρωτεύουσας. Η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. επιβλέπει την εφαρμογή των άνω συμβάσεων, μη δυνάμενη να τροποποιήσει ή μεταβάλει του συμβατικούς όρους αυτών…». Σύμφωνα με το ν.4812/21 , και το αρθ.11 του παρόντος νομοσχεδίου, υπεγράφησαν την 2-2-2022, δύο συμβάσεις, ήτοι δύο ημέρες πριν τις αποφάσεις ΣτΕ 190-191/2022 (για την έξοδο από το Υπερταμείο των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ. Ειδικότερα, οι συμβάσεις του εκατοστού δέκατου τετάρτου άρθρου του ν. 4812/2021 (Α’ 110) δηλ. α) η Σύμβαση παραχώρησης του αποκλειστικού δικαιώματος της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, η οποία λήγει το 2040 (συναφθείσα από τους Υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών, αφετέρου της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. και ως εκ τρίτου του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου «Εταιρεία Παγίων ΕΥΔΑΠ»), ενώ β) η σύμβαση συντήρησης και λειτουργίας του Ε.Υ.Σ. είναι 3ετούς διάρκειας (συναφθείσα από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, την «Εταιρεία Παγίων ΕΥΔΑΠ») και την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.). Ως φυσικό και επόμενο οι συμβάσεις αυτές: α) αφορούν στο μισό πληθυσμό της χώρας και κατ΄ επέκταση εκτιμώνται σε μεγάλης οικονομικής αξίας κατά το άρθρο 98 του Συντάγματος, οπότε και υπάγονται σε Προσυμβατικό Έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, β) αποτελούν αφενός μεν σύμβαση παραχώρησης ενός αποκλειστικού δικαιώματος (μονοπώλιο ύδρευσης και αποχέτευσης) αφετέρου δε δημόσια σύμβαση συντήρησης και λειτουργίας του Συστήματος υδροδότησης της πρωτευούσης (σύμβαση συντήρησης και λειτουργίας ενός δημοσίου έργου) από μια εταιρεία εισηγμένη στο ΧΑΑ, ενώ γ) εν δυνάμει αποτελούν, δεδικασμένο και κανόνα εφαρμοστέας πρακτικής και για την ΕΥΑΘ ΑΕ, δηλαδή εν τοις πράγμασι αφορούν το 50% του πληθυσμού της χώρας, ενώ δυνητικά αφορούν το 60% του πληθυσμού αυτής. Eφόσον προβλέπεται η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. να επιβλέπει την εφαρμογή των ως άνω από 2-2-2022 συμβάσεων (έχουν ισχύ νόμου;), μη δυνάμενη να τροποποιήσει ή μεταβάλλει τους συμβατικούς όρους αυτών, εγείρονται τα εξής ζητήματα: Δεν είναι γνωστοί οι όροι των Συμβάσεων του ν.4812/2021, ούτε η ακριβής οικονομική αξία έκαστης εξ αυτών. Ούτε είναι γνωστό σε ποιες ενέργειες έχει προβεί η Διοίκηση (Ελληνικό Δημόσιο) από το στάδιο της κατάρτισης (ποιο το σκεπτικό του Ελεγκτικού Συνεδρίου κατά τον προσυμβατικό έλεγχο και ο χρόνος διατύπωσης, ως μείζονος οικονομικής αξίας συμβάσεις με συμβαλλόμενο το Ελληνικό Δημόσιο, γιατί οι συμβάσεις αυτές δεν κυρώθηκαν με νόμο), αλλά ούτε και τα εξαγόμενα αποτελέσματα από την ήδη ενός έτους εκτέλεση των δύο Συμβάσεων (2-2-2022 έως 2-2-2023). Αντιθέτως προβλέπεται ότι οι όροι των συμβάσεων λαμβάνονται υπόψη για την κατάρτιση των νέων τιμολογίων της ΕΥΔΑΠ ΑΕ, προφανώς έως το 2040 (!) (και όχι μονον κατά την πρώτη εφαρμογή τους), χρονολογία λήξης της σύμβαση αποκλειστικότητας της ΕΥΔΑΠ ΑΕ να παρέχει τις υπηρεσίες της σύμφωνα με αυτές. Υπό την επιφύλαξη αποδείξεως ότι οι από 2-2-2022 συμβάσεις είναι σε ισχύ, τυπικά (τηρήθηκε ο τύπος της διαδικασίας) και ουσιαστικά (δεν περιέχουν όρους ή παραδοχές που αντίκεινται στις αποφάσεις ΣτΕ 1906/2014, ΣτΕ 190-191/2022, ΣτΕ 1886/2022 ΣτΕ 2519/2022) και δεδομένου ότι αφορούν στο μισό πληθυσμό της χώρας, δέον είναι όπως κατονομαστούν ρητά με παραπομπή στα άρθρα (και όχι γενικόλογα) οι ακριβείς όροι των συμβάσεων, ‘’υπό την επιφύλαξη’’ των οποίων εφαρμόζεται η διάταξη του άρθ. 11 του νομοσχεδίου, σύμφωνα με την οποία η ΕΥΔΑΠ ΑΕ θα διαμορφώσει τα τιμολόγιά της τα οποία σύρονται σε (αναδρομική) παράταση, ήδη από το 2018 (θεσπισμένα το 2013 με 5ετή διάρκεια) (βλ. και παρ. 5, άρθ. 114, ν.4812/21). Μήπως επειδή με την ΚΥΑ (5830 Β’/14-12-21), προβλέπεται ότι η ‘’Η ΕΥΔΑΠ δύναται να ανακτήσει το καταβλητέο ποσό της ανωτέρω παραγράφου 4 εντός της περιόδου ισχύος της συμβάσεως του εδαφίου 2 του άρθρου εκατοστού δέκατου τέταρτου του Ν. 4812/2021 (110 Α΄)...’’. Εάν τούτο εφαρμοστεί καταστρατηγείται η Οδηγία 2000/60/ΕΚ καθότι θα μετακυληστεί εκ νέου το κόστος ύδατος (ύδρευσης και αποχέτευσης -ως ποσοστό της πρώτης-) στον πολίτη ο οποίος το έχει ήδη πληρώσει. Και το κόστος αυτό ανέρχεται σε 157 εκατομμύρια Ευρώ σύμφωνα με την ίδια ΚΥΑ. Η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ως εισηγήτρια Αρχή στην Γνωμοδοτική Επιτροπή, των κανόνων τιμολόγησης και κοστολόγησης και εν συνεχεία διαμορφώτρια των τιμολογίων των παρόχων, εμπλέκεται σε όλο τον κύκλο των Αποφάσεων από τη γένεσή τους έως και την θεσμοθέτησή τους (επισφράγιση). Ειδικά στην περίπτωση των μεγάλων και εισηγμένων στο ΧΑΑ, παρόχων ΕΥΔΑΠ ΑΕ και ΕΥΑΘ ΑΕ, αλλά και στα τιμολόγια των ΕΥΔΑΠ Παγίων και ΕΥΑΘ Παγίων, το θέμα είναι μείζονος σημασίας καθότι εμπλέκεται ευθέως στο πιθανό κέρδος ή στις ζημίες αυτών, αλλά και στην διαμόρφωση του ύψους των μερισμάτων τα οποία, ως γνωστό εξυπηρετούν το Δημόσιο χρέος μέσω του Υπερταμείου (αλλά και την λειτουργία του).