Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Franjesko_Enviromentally_Concerning_Architect | 26 Φεβρουαρίου 2023, 17:24
Προς την θετική κατεύθυνση κρίνονται οι παρακάτω προβλέψεις του Σχεδίου Νόμου : Εργαλεία του νέου νομοσχεδίου αποτελούν οι Κοινότητες Πολιτών και οι Κοινότητες Ανανεώσιμων Πηγών, οι οποίες παίρνουν την θέση των Ενεργειακών Κοινοτήτων που σταματούν να λειτουργούν με την μορφή που έχουν σήμερα από την 1 Απριλίου και έχουν δικαίωμα να ενσωματώσουν τις αλλαγές του ρυθμιστικού πλαισίου. Με βάση το νέο σχεδιασμό, δικαίωμα σύμπραξης στο θεσμό των ενεργειακών κοινοτήτων αποκτούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν πληγεί σφοδρά από το κύμα της ενεργειακής κρίσης ενώ ανάλογες δυνατότητες προσφέρονται και στον οικιακό τομέα παρέχοντας για πρώτη φορά σε ενοικιαστές το δικαίωμα της αυτοκατανάλωσης και μάλιστα προβλέποντας κίνητρα διευκόλυνσης από τους ιδιοκτήτες ώστε να απλοποιηθούν οι διαδικασίες. Στο πλαίσιο αυτό, τουλάχιστον δύο αυτοκαταναλωτές που βρίσκονται στο ίδιο κτίριο μπορούν να συμμετέχουν από κοινού σε δραστηριότητες και να ρυθμίζουν μεταξύ τους τον επιμερισμό της ενέργειας που παράγεται από τους «πράσινους» σταθμούς τους. Στον ενεργειακό συμψηφισμό, υπό το σχήμα της συλλογικής αυτοκατανάλωσης, μπορούν να ενταχθούν και καταναλώσεις κοινοχρήστων σε κτίρια. Οι αυτοκαταναλωτές που λειτουργούν ως ομάδα, από κοινού συνάπτουν μια σύμβαση που καθορίζει τις απαιτήσεις πρόσβασης των μελών στην ενεργειακή κοινότητα και ορίζουν έναν υπεύθυνο – εκπρόσωπο, για τη διαχείριση των δραστηριοτήτων τους, ο οποίος τους εκπροσωπεί έναντι τρίτων. Ενεργειακές κοινότητες θα μπορούν να συστήνουν και μικρομεσαίες επιχειρήσεις με ελάχιστο αριθμό 15 μελών. Οι επιχειρήσεις αυτές θα μπορούν μέσω των Κοινοτήτων Ανανεώσιμων Πηγών, να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού δηλαδή θα μπορούν να παράγουν ενέργεια από φωτοβολταικά που είναι εγκατεστημένα σε απομακρυσμένες περιοχές και όχι στο ίδιο κτίριο που είναι μια επιχείρηση. Οι επιχειρήσεις μάλιστα αυτές, για να αντιμετωπίσουν την ηλεκτρική συμφόρηση που επικρατεί στο δίκτυο διανομής του ΔΕΔΔΗΕ, θα μπορούν να συνδέονται και με το δίκτυο υψηλής τάσης. Το νομοσχέδιο δίνει επίσης την δυνατότητα στις κοινότητες πολιτών να κατέχουν, να συστήνουν, να μισθώνουν και να διαχειρίζονται δίκτυα διανομής (τύπου ΔΕΔΔΗΕ) στην περιοχή που δραστηριοποιούνται. Εισάγεται στο καθεστώς των ενεργειακών κοινοτήτων και τους ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού αλλά και συνδεδεμένες επιχειρήσεις και αγροτικούς συνεταιρισμούς, ώστε να μπορούν να συστήνουν ενεργειακές κοινότητες για ιδιοκατανάλωση ή πώληση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, να δραστηριοποιούνται στην αποθήκευση, στην σωρευτική εκπροσώπηση με ενιαίο Φορέα (ΦΟΣΕ) και στην παροχή υπηρεσιών φόρτισης. Οι ΚΑΕ μπορούν επίσης να εντάσσονται στον εκάστοτε αναπτυξιακό νόμο, ως διακριτή μορφή συνεταιριστικής οργάνωσης, καθώς και σε άλλα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους ή πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα και με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, μπορούν να προκηρύσσονται προγράμματα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων και συστημάτων αποθήκευσης από Κοινότητες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προς εφαρμογή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού (Virtual Net Metering), με χρηματοδότηση από πόρους της ΕΕ και του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης. Οι Κοινότητες αυτές εξαιρούνται από την υποχρέωση υποβολής Εγγυητικής Επιστολής Βεβαίωσης Παραγωγού καθώς και από την καταβολή τέλους υποβολής αίτησης για Βεβαίωση Παραγωγού στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στους αρμόδιους Διαχειριστές. Επιπλέον, για τις ΚΑΕ το Τέλος Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης, καθώς και το Τέλος Παράτασης Εγκατάστασης και Δέσμευσης Ηλεκτρικού Χώρου μειώνονται κατά πενήντα τοις εκατό (50%). Βελτιώσεις θεωρούμε ότι απαιτούνται στα εξής εδάφια και άρθρα : Προτείνεται με στόχο την σαφέστερη στήριξη και προτεραιοποίηση της Κοινωνικοποιημένης παραγωγής της Ενέργειας απέναντι σε ξενόφερτες Μεγάλες Εταιρείες στον τομέα Παραγωγής από Α.Π.Ε. που τα κέρδη τους θα καταλήξουν εκτός Ελλάδας ενώ και τα Κεφάλαια και οι Εξασφαλίσεις αυτών παραμένουν σε έδρες ακόμη και εκτός Ευρ. Ένωσης, η Δημιουργία “Εθνικού Ποσοτικού Μίγματος Εισφοράς Α.Π.Ε. στην Συνολική Κατανάλωση” και θα προβλέπει ενδεικτικά τις παρακάτω ποσοστιαίες κατανομές : - Εθνικός - Δημόσιος Παραγωγός Ενέργειας (ΔΕΗ Α.Ε.) από Α..Π.Ε.- Σ.Η.Θ.Υ.Α. - Υβριδική Ενέργεια - συμπεριλαμβανόμενου ίσως και της Παραγωγής Υδρογόνου με χρήση Α.Π.Ε. καθώς και της Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας : 50% (της συνολικής Απαίτησης Ισχύος) - Σχήματα του Νέου Νόμου (Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών / Ε.Κ.Π. και Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας / Κ.Α.Ε.) : 25% - Ελληνικές εταιρείες Παραγωγής Ενέργειας από Α..Π.Ε.- Σ.Η.Θ.Υ.Α. - Υβριδική Ενέργεια - συμπεριλαμβανόμενου ίσως και της Παραγωγής Υδρογόνου με χρήση Α.Π.Ε. καθώς και της Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας(με έδρα, ΑΦΜ και 80% σύνθεση Διοικ. Συμβουλίου από Έλληνες - φυσικά πρόσωπα) : 15% - Αλλοδαπές εταιρείες Παραγωγής Ενέργειας από Α..Π.Ε.- Σ.Η.Θ.Υ.Α. - Υβριδική Ενέργεια και Επενδυτικά Κεφάλαια Εξωτερικού : 10% - Για συγκεκριμένους και Ειδικούς - έκτακτους λόγους και Ανάγκες Ενεργειακής Ασφάλειας , μέρος του ποσοστού των Ε.Κ.Π. και Κ.Α.Ε. (προτείνεται Όχι μεγαλύτερο του 10%) να μπορεί να διατεθεί - διανεμηθεί στις 3 υπολοιπες κατηγορίες παραγωγών, με “Κλειστά- Short Term” Συμβόλαια Αγοράς , όχι πέραν της 2ετίας,