Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Οργάνωση ΗΛΕΚΤΡΑ ENERGY | 26 Φεβρουαρίου 2023, 19:59
Ως Electra Energy δραστηριοποιούμαστε στην υποστήριξη και ανάπτυξη των ενεργειακών συνεταιρισμών και ενεργειακών κοινοτήτων από το 2016, παρέχοντας συμβουλευτική, δικτύωση και υπηρεσίες συνηγορίας σε δεκάδες ενεργειακές κοινότητες σε ολόκληρη την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Ευρώπη. Βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή και στενή συνεργασία με τις μεγαλύτερες ΕΚΟΙΝ στην Ευρώπη, καθώς και με την Πανευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενεργειακών Συνεταιρισμών. Αξιολογούμε την πρόθεση του ΥΠΕΝ να μεταφέρει τις Οδηγίες ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 με το παρόν νομοσχέδιο στο εθνικό δίκαιο ως θετική. Στον παρακάτω σχολιασμό επισημαίνουμε τα βασικά αρνητικά, αλλά και ορισμένα θετικά, σημεία του νομοσχεδίου, υπογραμμίζοντας πως τα αιτήματά μας απορρέουν από χρόνια εμπειρίας πεδίου και καθημερινής συνεργασίας και τριβής με ΕΚΟΙΝ. Θεωρούμε προβληματική την εισαγωγή νέων ορισμών για τις ενεργειακές κοινότητες. Οι πολλαπλοί και επικαλυπτόμενοι ορισμοί ενεργειακών κοινοτήτων θα οδηγήσουν αναπόφευκτα σε μία κατάσταση σύγχυσης ως προς τις διαφοροποιήσεις αυτών και το νομοθετικό τους πλαίσιο. Προτείνουμε, λοιπόν, τη διατήρηση του νόμου 4513/2018 και την προσθήκη των 2 νέων ορισμών στον ως άνω αναφερόμενο νόμο, εισάγοντας διαφοροποιήσεις αναφορικά με τις δραστηριότητές τους και τα πιθανά μέλη αυτών. Η άνιση επίσης μεταχείριση των ΕΚΟΙΝ του ν. 4513/2018 συγκριτικά με τις ΚΑΕ και τις ΕΚΠ του παρόντος νομοσχεδίου, κινδυνεύει να προκαλέσει στρεβλώσεις στην αγορά, αθέμιτο ανταγωνισμό, και εν τέλει να αποκλείσει πολίτες από την ενεργειακή μετάβαση. Επιπροσθέτως, προβληματιζόμαστε ιδιαίτερα με τα άρθρα που επιτρέπουν τη δυνατότητα ίδρυσης ενεργειακών κοινοτήτων αποκλειστικά επιχειρήσεων. Είναι φυσικά θεμιτό να στηριχθούν Δήμοι και επιχειρήσεις ώστε να στραφούν προς τις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας, ωστόσο δεν χρειάζεται να χρησιμοποιηθεί η νομική μορφή των ΕΚΟΙΝ για αυτόν τον σκοπό. Μπορούν να στηριχθούν αυτοί οι παράγοντες σε κάποιο άλλο νομοθέτημα. Όπως αναφέρεται και στο Άρθρο 2(16) της Οδηγίας για τις ΑΠΕ, οι ΕΚΟΙΝ λειτουργούν με ανοιχτή και εθελοντική συμμετοχή, και με βασικό σκοπό να ενισχύσουν την συμμετοχή των πολιτών στην ενεργειακή μετάβαση και να τους επιτρέψουν να συμμετάσχουν στην αγορά ενέργειας χωρίς διακρίσεις σε σχέση με άλλους παίκτες. Ζητούμε επίσης τη θέσπιση μόνιμων, προβλέψιμων και σταθερών χρηματοδοτικών μηχανισμών για τις ΕΚΟΙΝ (που πληρούν συγκεκριμένα ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια, όπως αυτά περιγράφηκαν παραπάνω). Οι Κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης του 2022 για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του κλίματος, της προστασίας του περιβάλλοντος και της ενέργειας επιτρέπουν ρητά την απαλλαγή από διαγωνιστικές διαδικασίες και τη θέσπιση σταθερών μηχανισμών χρηματοδότησης για ΕΚΟΙΝ με έργα συγκεκριμένου μεγέθους. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι έργα ενεργειακών κοινοτήτων ισχύος μέχρι 6MW (για όλες τις τεχνολογίες) και 18MW (συγκεκριμένα για αιολικά) εξαιρούνται από διαγωνιστικές διαδικασίες [άρθρο 107(β) παράγραφοι (iv) και (v)]. Ζητούμε επίσης, ακολουθώντας το παράδειγμα χωρών όπως η Σκωτία, οι Κάτω Χώρες και η Ιρλανδία, να θεσπιστεί ένας ποσοτικός στόχος για τις ΕΚΟΙΝ στο ΕΣΕΚ. Αναμένουμε επίσης, βάσει του Άρθρου 22(5) της Οδηγίας 2018/2001, να αντικατοπτρίζεται στο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ (2023) η πρόοδος της χώρας ως προς την άρση φραγμών που αντιμετωπίζουν οι ΕΚΟΙΝ, και τα αντίστοιχα υποστηρικτικά μέτρα που έχουν τεθεί.