Αρχική Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και ΥδάτωνΜΕΡΟΣ Α’ Εισαγωγικές διατάξεις Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Γιώργος Ραντίτσας | 27 Φεβρουαρίου 2023, 00:28
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θέλω να τοποθετηθώ στην παρούσα διαβούλευση για να εκφράσω τις παρατηρήσεις μου σχετικά με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων και ενίσχυση της υδατικής πολιτικής» και ιδιαίτερα για τα άρθρα 5, 11, 12, 15-21. Με διαδικασίες αμφισβητούμενης νομιμότητας και ενώ ο νόμος ορίζει ως ελάχιστο χρόνο διαβούλευσης τις δυο εβδομάδες, με σπασμωδικές κινήσεις περιορίστηκε η διαβούλευση σε 11 ημέρες και μάλιστα με καταληκτική ημερομηνία την αργία της Καθαράς Δευτέρας. Είναι τουλάχιστον απαράδεκτο σε ένα κρίσιμο σχέδιο νόμου που επιχειρεί να αλλάξει τον υδατικό χάρτη της χώρας, να ευτελίζεται με τον τρόπο αυτό η διαδικασία της διαβούλευσης και το δημοκρατικό δικαίωμα των πολιτών να μετέχουν σε αυτή. Με το παραπάνω σχέδιο νόμου, η κυβέρνηση, αναθέτει σε μία αρχή, που ουδόλως γνωρίζει τα ύδατα, ούτε και έχει αντιστοίχως ειδικευμένο προσωπικό, να ασκεί ουσιαστικές εξουσίες επί ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ κλπ , οι οποίοι μάλιστα πάροχοι θα της πληρώνουν κάθε χρόνο συγκεκριμένο ποσοστό από το τζίρο τους για να ασκεί τις εν λόγω αρμοδιότητές της (που προφανώς θα μετακυλίεται μετά και στους καταναλωτές…). Η θέσπιση Αρχής Υδάτων είναι το καθοριστικό βήμα για την εισαγωγή του νερού ως εμπορικού προϊόντος σε ελεύθερη και απορυθμισμένη αγορά. Οι ρυθμιστικές Αρχές, λόγω της οικονομικής παγκοσμιοποίησης και ιδίως της πολιτικής που ακολουθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, ιδρύθηκαν και αποσκοπούν στην ρύθμιση των αγορών που απελευθερώθηκαν λόγω των ιδιωτικοποιήσεων, χαρακτηριστικά παραδείγματα, μεταξύ άλλων, αποτελούν η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και η Εθνική Επιτροπή Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών (ΕΕΤΤ). Στον τομέα των υδάτων της Χώρας όμως δεν υπάρχει ούτε και νοείται αγορά νερού και ούτε επιτρέπεται η δραστηριοποίηση κερδοσκοπικών επιχειρήσεων, ώστε να απαιτείται η ρύθμισή τους από Ανεξάρτητη Αρχή. Οι δημόσιες επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης είναι κοινωφελείς, εκπληρώνουν δημόσιο και μη κερδοσκοπικό σκοπό και υπόκεινται υποχρεωτικά στον άμεσο και αποτελεσματικό έλεγχο του Δημοσίου, δια της κατοχής τουλάχιστον της πλειοψηφίας του μετοχικού τους κεφαλαίου από αυτό. Ο τομέας παροχής των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης δεν επιτρέπεται από το Σύνταγμα να βρεθεί εκτός δημοσίου ελέγχου γιατί μόνο ο άμεσος και ουσιαστικός δημόσιος έλεγχος μπορεί να εξυπηρετήσει το δημόσιο συμφέρον και το συμφέρον των πολιτών, όπως ξεκάθαρα, σταθερά και αμετακίνητα έκρινε το Ανώτατο Δικαστήριο της Χώρας σε μια σειρά σχεδόν ομόφωνων αποφάσεών του (ΣτΕ 1906/2014, 190 &191/2022), ελάχιστων είναι η αλήθεια υπέρ των πολιτών που τα δικαιώματά τους δοκιμάζονται σκληρά από τον καιρό των Μνημονίων και γι΄ αυτό ακριβώς το λόγο ιδιαιτέρως σημαντικών. Με το κατατεθέν νομοσχέδιο γίνεται αμέσως αντιληπτή η ανικανότητα της Ρυθμιστικής Αρχής, η οποία χωρίς προηγούμενη ειδική γνώση και εμπειρία στον κύκλο του νερού και με γραμματειακό προσωπικό μόλις τριών (3) ατόμων, θα θεσπίζει κριτήρια ικανότητας και αποδοτικότητας των πάνω από εκατό (100) στον αριθμό (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΔΕΥΑ) παρόχων ύδρευσης της Χώρας, απόλυτα εξειδικευμένων και με μεγάλη εμπειρία που με πλήθος εξειδικευμένου προσωπικού ασχολούνται αποκλειστικά στην ύδρευση και αποχέτευση πολλές δεκαετίες, και τους οποίους θα αξιολογεί και θα πιστοποιεί την επάρκειά τους!!!!! Η ομόφωνη απόφαση 2519/2022 ΣτΕ μείζονος σύνθεσης του Δ’ Τμήματος, που ακύρωσε την 135275/2017 απόφαση της διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων περί κανόνων τιμολόγησης νερού (ΚΥΑ νερού), έκρινε αμετάκλητα ότι το νερό δεν είναι εμπορικό προϊόν. Η επίσης ομόφωνη 1886/20022 απόφαση του ΣτΕ της ίδιας σύνθεσης του Δ’ Τμήματος νομολόγησε ότι ο κύκλος του νερού είναι ενιαίος από την πηγή έως την βρύση. Κατά την άποψή μας, ο στόχος της κυβέρνησης είναι εμφανής: να παραδώσει νευραλγικούς και μονοπωλιακού χαρακτήρα λειτουργίες του δημόσιου τομέα και της Αυτοδιοίκησης σε ιδιώτες, όπως επιδιώκει συστηματικά εδώ και τριάμισι χρόνια, με το ΣΔΙΤ παραχώρησης του Εξωτερικού Υδροδοτικού Συστήματος (ΕΥΣ) της ΕΥΔΑΠ, το σχέδιο συγχωνεύσεων και ΣΔΙΤ στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ), τις ιδιωτικές μονάδες επεξεργασίας και καύσης απορριμμάτων που προωθεί το Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων, τη χρεωκοπία ΔΕΥΑ και ΦΟΔΣΑ με το ενεργειακό κόστος και το φόρο ταφής, κλπ. Όμως παράλληλα το νομοσχέδιο πετυχαίνει και τη σημαντική αποδυνάμωση της λειτουργίας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας όσον αφορά στην εποπτεία και στον έλεγχο του ενεργειακού τομέα, για να εξυπηρετούνται πιο άνετα τα συμφέροντα λίγων στο χώρο της ενέργειας. Πιστεύουμε ότι πρόκειται για άλλη μια προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των υδάτων της χώρας και τούτο διότι η ρυθμιστική αρχή έχει νόημα μόνο σε αγορές που ελευθερώνονται προς ιδιωτικοποίηση. Για τον λόγο αυτόν και όταν το 2011 ιδρύθηκε το ΤΑΙΠΕΔ και ξεκίνησε η ιδιωτικοποίηση των πάντων, στα Μνημόνια μπήκε και η υποχρέωση ίδρυσης μίας Ρυθμιστικής Αρχής Υδάτων. Από τότε όμως έχουν αλλάξει πολλά κυρίως λόγω των αποφάσεων του ΣτΕ, που απαγόρευσαν την ιδιωτικοποίηση υψώνοντας συνταγματικό ανάχωμα στις προσπάθειες της κυβέρνησης και μας προκαλεί εντύπωση που ακόμα γίνονται προσπάθειες να ψηφιστούν νόμοι προς την ίδια κατεύθυνση. Το νερό ΔΕΝ ιδιωτικοποιείται, ούτε και επιτρέπεται εκ του Συντάγματος να ιδιωτικοποιηθεί όπως ρητώς έχει κρίνει με σειρά αποφάσεων η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΟλΣτΕ 1906/2014, 190/2022, 191/2022). Έτσι, υποχρεωτικώς οι επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης υπόκεινται στον ευθύ και αποτελεσματικό έλεγχο του Δημοσίου, δια της κατοχής τουλάχιστον της πλειοψηφίας του μετοχικού τους κεφαλαίου από αυτό. Σε τί, επομένως, αποσκοπεί η εν λόγω νέα αντισυνταγματική προσπάθεια υπαγωγής του ελέγχου, αντί στο Δημόσιο, σε μία ρυθμιστική αρχή ; Η απάντηση είναι προφανής: η Κυβέρνηση επιμένει να προσπαθεί με κάθε τρόπο τη σταδιακή ιδιωτικοποίηση και των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης αδιαφορώντας προκλητικά για τα συμφέροντα των πολιτών. Αυτό, εξάλλου, αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι η Ρυθμιστική Αρχή Υδάτων ήταν μνημονιακό απαιτούμενο μαζί με την ιδιωτικοποίηση των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ το 2011 (με την ίδρυση του ΤΑΙΠΕΔ). Το γεγονός ότι το σχέδιο νόμου δεν προτίθεται να ιδρύσει καν ρυθμιστική αρχή υδάτων και επιδιώκει να υπαγάγει την ύδρευση και αποχέτευση στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, της οποίας το έργο μόνο επιτυχές δεν μπορεί κανείς να χαρακτηρίσει, δημιουργεί τα ερωτήματα: Ποιος είναι ο σκοπός; Να γίνει και το νερό σαν το ρεύμα; Όπως οι ιδιωτικοί φορείς ενέργειας, που κερδοσκοπούν σε βάρος του ελληνικού λαού, να κερδοσκοπήσουν ακόμη και από το νερό και τα απόβλητα ; Πώς η εντελώς άσχετη με το έργο των υδάτων και της αποχέτευσης ΡΑΕ θα παρεμβαίνει - και μάλιστα με τόσο σημαντικές αρμοδιότητες αλλά και κυρώσεις που προβλέπει το νομοσχέδιο - στο έργο των απολύτως εξειδικευμένων δημοσίων επιχειρήσεων ύδρευσης και αποχέτευσης, που με πλήθος εξειδικευμένου προσωπικού, ασχολούνται αποκλειστικώς με την ύδρευση και αποχέτευση εδώ και δεκαετίες ; Με τα τρία άτομα (!) που προβλέπει το νομοσχέδιο ότι θα προστεθούν στο προσωπικό της ΡΑΕ ; Υπάρχει ειλικρινώς κανείς καλόπιστος που πιστεύει ότι η ΡΑΕ θα μπορεί να παρέμβει στο έργο των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ σοβαρά και αποτελεσματικά για το καλό των πολιτών ; Και μάλιστα για το «έργο» της, η νέα ΡΑΕ θα επιβαρύνει οικονομικά τις δημόσιες επιχειρήσεις ύδρευσης και αποχέτευσης και τις ΔΕΥΑ, εισπράττοντας ποσοστό επί του ετήσιου κύκλου εργασιών τους ! Όχι καν επί των καθαρών κερδών τους ! Ακόμη δηλ. και ζημίες να έχουν, θα υποχρεούνται να δίνουν χρήματα στη νέα ΡΑΕ. Χρήματα δηλ. που θα επιβαρύνουν εν τέλει όλους τους χρήστες νερού ! Η ΡΑΕ θα προτείνει ακόμη και τη μέθοδο κοστολόγησης και τιμολόγησης και θα εγκρίνει τα τιμολόγια ελέγχοντας την «οικονομική αποδοτικότητα» ! Σας θυμίζει κάτι σε σχέση με τη μέθοδο κοστολόγησης και τιμολόγησης της ενέργειας ; Επίσης, η ΡΑΕ θα πιστοποιεί τους παρόχους των υπηρεσιών ύδρευσης ! Την ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ και πώς ; Ή τους νέους ιδιωτικούς παρόχους, που επιδιώκει η Κυβέρνηση να φέρει και στο νερό, σε αντίθεση με όσα έχουν κριθεί από το Ανώτατο Δικαστήριο της Χώρας ; Απαιτώ από την κυβέρνηση να μην καταθέσει το νομοσχέδιο προς ψήφιση στη Βουλή και την καλεί να διασφαλίσει ότι η διαχείριση νερού θα τελεί υπό τον έλεγχο της Πολιτείας. Σε αυτή την κατεύθυνση καλούμε επίσης την αυτοδιοίκηση αλλά και όλους τους φορείς που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ενέργειας, του νερού, της ανακύκλωσης και της διαχείρισης απορριμμάτων αλλά και τις καταναλωτικές οργανώσεις και τους πολίτες να διαμορφώσουμε ένα μέτωπο υπεράσπισης των βασικών κοινωνικών αγαθών, ώστε τα σχέδια της κυβέρνησης να μείνουν στα χαρτιά.