Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944Άρθρο 24 Οικονομικά κίνητρα και μέτρα στήριξης των Κοινοτήτων Ανανεώσιμης Ενέργειας – Προσθήκη άρθρου 6ΙΣΤ στον ν. 3468/2006Σχόλιο του χρήστη Ενεργειακή Κοινότητα Αττικής | 27 Φεβρουαρίου 2023, 08:13
Θεωρούμε και κρίνουμε απαραίτητο πως οποιοδήποτε μέτρο οικονομικής στήριξης (π.χ.,στην πάρ. 4 κάποιο πρόγραμμα επιδοτήσεων) προς τις ΕΚΟΙΝ πρέπει να συνοδεύεται από αυστηρά κοινωνικά και ποιοτικά κριτήρια, όπως η ελάχιστη συμμετοχή φυσικών προσώπων, ή/και η συμμετοχή ενεργειακά φτωχών νοικοκυριών, καθώς και ειδικά τα έργα ενεργειακού συμψηφισμού. Μόνον με αυτόν τον τρόπο καθίσταται εφικτή η προστασία και η ενίσχυση των αυθεντικών πρωτοβουλιών, που εκπροσωπούν τις τοπικές κοινότητες και τις ανάγκες αυτών, ενώ παράλληλα αποτρέπεται ο κίνδυνος εκμετάλλευσης των οικονομικών κινήτρων από ιδιώτες επενδυτές με αυτοσκοπό την κερδοφορία. Επίσης, αν τελικά δημιουργηθούν ξεχωριστοί ορισμοί για τις ΕΚΟΙΝ, τα καθεστώτα στήριξης θα πρέπει να περιλαμβάνουν και τις ΕΚΟΙΝ του ν.4513/2018. Αν δεν υπάρξουν ίδια μέτρα στήριξης προς τις ΕΚΟΙΝ των δύο νόμων θα έχουμε αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των ΕΚΟΙΝ του ν. 4513/2018. Η παρούσα προγραμματική περίοδος 2021-2027 ανοίγει άνευ προηγουμένου ευκαιρίες χρηματοδότησης για ενεργειακές κοινότητες (Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Δίκαιης Μετάβασης, Ανθεκτικότητας), αλλά η όποια δημόσια χρηματοδότηση θα πρέπει να τηρεί αυστηρά κοινωνικά και συμμετοχικά κριτήρια. Επισημαίνουμε ως θετικά τις παρακάτω προσθήκες στην 1η παράγραφο του άρθρου 24 και συγκεκριμένα την κατά προτεραιότητα χορήγηση της Βεβαίωσης Παραγωγού για σταθμούς ΑΠΕ, την περιβαλλοντική αδειοδότηση, την έκδοση αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας, αλλά θα πρέπει να τονιστεί και να προστεθεί η απόλυτη και απεριόριστη προτεραιότητα ισχύει ανεξαρτήτως ισχύος και τεχνολογίας (αιολικά, φωτοβολταϊκά, υβριδικοί σταθμοί, σταθμοί αποθήκευσης) των έργων που αναπτύσσονται από τις Κ.Α.Ε., το οποίο θεωρούμε κρίσιμο προκειμένου να συμπεριληφθούν όλες οι πιθανές δραστηριότητες αυτών. Ειδικότερη αναφορά για την αδειοδότηση των ανωτέρω έργων θα πρέπει να γίνει και στον Κανονισμό Αδειών. Στην ίδια κατεύθυνση, εκτιμούμε ως θετική και απολύτως απαραίτητη την ένταξη των Κ.Α.Ε. στον εκάστοτε αναπτυξιακό νόμο, ως διακριτική μορφή συνεταιριστικής οργάνωσης, αλλά θα πρέπει να προβλεφθεί περαιτέρω και συγκεκριμένα είτε στον εν λόγω νόμο είτε μετέπειτα στον αναπτυξιακό νόμο ότι όλα τα έργα των Κ.Α.Ε. για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αποθήκευση, διαχείριση, εξοικονόμηση και συμπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας είναι επιλέξιμα προς ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο, ανεξαρτήτως μεγέθους, τεχνολογίας και πλαισίου λειτουργίας (πώληση ή συμψηφισμός). Θετικά κρίνεται ακόμη και η απάλειψη της υποχρέωσης των εγγυητικών επιστολών και του τέλους υποβολής αίτησης για Βεβαίωση Παραγωγού στη ΡΑΕ και Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης στους αρμόδιους διαχειριστές. Κρίνεται όμως αναγκαία η απάλειψη όλων των απολύτως ανέφικτων προθεσμιών που προβλέπονται στους Κανονισμούς Αδειών Παραγωγής και Βεβαίωσης Παραγωγής για την υποβολή Μ.Π.Ε. και για την υλοποίηση των έργων. Η διατήρησή τους θα κάνει αδύνατη την ανάληψη έργων ΑΠΕ από ΚΑΕ. Περαιτέρω, οι Κ.Α.Ε. θα πρέπει να λάβουν εγγυημένη τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, ειδικά για τα έργα αποθήκευσης και τους υβριδικούς σταθμούς και, τέλος, να έχουν βασικό λόγο στη σχεδίαση των συστημάτων παραγωγής και διαχείρισης ενέργειας στις γεωγραφικές ενότητες στις οποίες δραστηριοποιούνται, με την επιφύλαξη τεκμηρίωσης της τεχνικής αρτιότητας και της οικονομικής ανταγωνιστικότητας των προτεινόμενων από μέρους τους τεχνολογιών, ώστε η σχεδίαση να υλοποιείται από τη βάση. Τέλος, ζητούμε απαλλαγή από το Τέλος Επιτηδεύματος για τις ΕΚΟΙΝ, όπως αυτή ισχύει για ΚΟΙΝΣΕΠ και αγροτικούς συνεταιρισμούς. Η παράγραφος 8 του άρθρου 24 να ισχύει και για τις Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών.