Αρχική Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και ΥδάτωνΆρθρο 5 Προσθήκη αρχών ως προς την άσκηση αρμοδιοτήτων επί των υδάτων και των αστικών αποβλήτων – Προσθήκη περ. (ια) και (ιβ) στην παρ. 4 άρθρου 3 ν. 4001/2011Σχόλιο του χρήστη Σαφαρίκας Νικόλαος | 27 Φεβρουαρίου 2023, 09:08
«Στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 3 του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), ως προς την άσκηση των αρμοδιοτήτων που ανατίθενται στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας και στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προστίθενται περ. (ια) και (ιβ) ως εξής: (ια) Να διασφαλίζονται αποτελεσματικές και διαφανείς διαδικασίες για την παροχή υπηρεσιών ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενώ παράλληλα να επιδιώκεται η μέγιστη δυνατή ποιότητά τους, μέσα από ένα σαφές και διαφανές σύστημα κοστολόγησης – τιμολόγησης, στη βάση προκαθορισμένων κριτηρίων. (ιβ) Να ελέγχεται η τήρηση των υποχρεώσεων των παρόχων υπηρεσιών ύδατος». Ουσιαστικά μέσω των ανωτέρω εμφανίζονται οι φορείς ύδατος και ειδικότερα οι ΔΕΥΑ να μην εφαρμόζουν διαφανείς διαδικασίες και να μην έχουν διαφανές σύστημα κοστολόγησης - τιμολόγησης. Θεωρώ ότι οι εκφράσεις αυτές υποτιμούν τις ίδιες τις ΔΕΥΑ και το έργο που έχουν επιτελέσει όλα τα προηγούμενα έτη, που ως αποτέλεσμα είχαν και έχουν να ολοκληρωθούν και να λειτουργούν σήμερα έργα άνω των 20 δις €, έχοντας προσφέρει πολλά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Περιφέρειας στις οποίες δραστηριοποιούνται. Οι ΔΕΥΑ διαθέτουν ΔΣ, οι αποφάσεις τους ελέγχονται (ειδικά της τιμολόγησης από τους δήμους), υπάρχουν υπερκείμενες αρχές ελέγχου (Αποκεντρωμένη Διοίκηση, Ελεγκτικό Συνέδριο, Ορκωτοί ελεγκτές), με αποτέλεσμα να υφίσταται και διαφάνεια και ελεγκτικό σύστημα. Στο Ν. 1069/80 των ΔΕΥΑ και ειδικότερα στα άρθρα 25 και 26 περί τιμολόγησης γίνεται σαφής αναφορά. Παράλληλα η Οδηγία Πλαίσιο στο άρθρο 9 αλλά και στο άρθρο 12 του Ν. 3199/2003, όπως επίσης και το ΠΔ 51/2007 περιέχουν όλα όσα πρέπει να αναφέρονται στο σύστημα κοστολόγησης - τιμολόγησης. Επομένως θεωρούμε ότι η εν λόγω παράγραφος πρέπει να τροποποιηθεί ως ακολούθως: Να διασφαλίζονται αποτελεσματικές διαδικασίες για την παροχή υπηρεσιών ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενώ παράλληλα να επιδιώκεται η μέγιστη δυνατή ποιότητά τους, μέσα από ένα σαφές σύστημα κοστολόγησης – τιμολόγησης, όπως αυτό προσδιορίζεται από τα άρθρα 25 και 26 του Ν. 1069/80, το άρθρο 9 της Οδηγίας Πλαίσιο 2000/60/ΕΚ, το άρθρο 12 του Ν. 3199/2003, καθώς επίσης και το ΠΔ 51/2007, λαμβάνοντας υπόψη την αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει", να συνεκτιμά τα κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά αποτελέσματα της ανάκτησης, καθώς και τις γεωγραφικές και κλιματολογικές συνθήκες της οικείας περιοχής στη βάση των αρχών της οικονομικής επιστήμης.