Αρχική ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΠΟ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΩΝ ΟΔΗΓΙΩΝ ΕΕ 2018/2001 ΚΑΙ 2019/944ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΠΑΣΥΦΩΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΩΝ ΣΤΕΓΗΣ | 27 Φεβρουαρίου 2023, 14:32
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φωτοβολταϊκών Στέγης αριθμεί 7000 μέλη, νοικοκυριά στα οποία έχει εγκατασταθεί Φ/Β στέγης. Ο σύλλογός μας επανειλημμένα έχει υποβάλλει προτάσεις για την ανάπτυξη των Φ/Β στέγης από την ημερομηνία ίδρυσης του το 2014. Ωστόσο δεν εισακούγεται και η εγκατάσταση Φ/Β στέγης κατοικιών σχεδόν μηδενίστηκε στην Ελλάδα σε αντίθεση με τις μεγάλες ΑΠΕ για τις οποίες η πολιτεία φρόντιζε να κάνει τα δέοντα και να τα προωθεί. Άρα δεν υπήρχε η ενδεδειγμένη μέριμνα για τα νοικοκυριά όλα αυτά τα έτη, κάποια εκ των οποίων μαστίζονται από ενεργειακή φτώχεια, και όλο αυτό σε αντίθεση με τις σχετικές Οδηγίες ΕΕ 2019/944 και 2018/2019 οι οποίες αναφέρονται εκτενώς στη στήριξη των νοικοκυριών: Οδηγία ΕΕ 2019/944: (59) Οι ενεργειακές υπηρεσίες έχουν θεμελιώδη σημασία για τη διαφύλαξη της ευημερίας των πολιτών της Ένωσης. Η επαρκής θέρμανση, ψύξη, φωτισμός και η ενέργεια για τη λειτουργία συσκευών συνιστούν εξαιρετικά σημαντικές υπηρεσίες για τη διασφάλιση αξιοπρεπούς βιοτικού επιπέδου και υγείας των πολιτών. Επιπροσθέτως, η πρόσβαση στις εν λόγω ενεργειακές υπηρεσίες επιτρέπει στους πολίτες της Ένωσης να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους και συμβάλλει στην κοινωνική ένταξη. Για τα νοικοκυριά που πλήττονται από ενεργειακή φτώχεια, αυτές οι ενεργειακές υπηρεσίες δεν είναι οικονομικά προσιτές λόγω, αφενός, του χαμηλού εισοδήματος, της υψηλής ενεργειακής δαπάνης και, αφετέρου, της χαμηλής ενεργειακής απόδοσης των κατοικιών τους. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να συλλέγουν τα κατάλληλα στοιχεία για να παρακολουθούν τον αριθμό των νοικοκυριών που πλήττονται από ενεργειακή φτώχεια. Οι ακριβείς μετρήσεις αναμένεται ότι θα βοηθήσουν τα κράτη μέλη να ταυτοποιήσουν όσα νοικοκυριά πλήττονται από ενεργειακή φτώχεια, με στόχο την παροχή στοχευμένης στήριξης. Η Επιτροπή θα πρέπει να στηρίξει ενεργά την εφαρμογή των διατάξεων της παρούσας οδηγίας που αφορούν την ενεργειακή φτώχεια, διευκολύνοντας την ανταλλαγή ορθών πρακτικών μεταξύ των κρατών μελών. Σήμερα, δέκα έτη μετά, φτάσαμε να κορεσθούν τα δίκτυα μεταφοράς, παράλληλα ο πρόσφατος πόλεμος επιδείνωσε την ακρίβεια, συνάμα η ΕΕ πιέζει τώρα τις κατά τόπους κυβερνήσεις να προωθήσουν τις ΑΠΕ, μεταξύ των οποίων και τα Φ/Β στέγης. Έτσι η κυβέρνηση θα λέγαμε «αναγκάστηκε» να στραφεί στοιχειωδώς και στα Φ/Β στέγης. Τονίζουμε το στοιχειωδώς διότι και σε αυτό το Νομοσχέδιο προκαλούνται ερωτήματα, όπως για ποιο λόγο να περιορίζεται η μέγιστη ισχύ στα 10kW, για ποιο λόγο να μην υφίσταται πρόβλεψη πώλησης της πλεονάζουσας ενέργειας και γιατί να μην μπορεί ένα νοικοκυριό με δύο κατοικίες να εφαρμόσει εικονικό συμψηφισμό, ενώ όλα αυτά στις επαγγελματικές ΑΠΕ ορθώς προβλέπονται και επιτρέπονται. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας για άλλη μία φορά δείχνει ότι δεν θέλει να κάνει το ιδανικό για την κοινωνία και την πλειοψηφία των Ελλήνων. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε επίσης πως η πολιτεία: 1) συνεχίζει να αδιαφορεί για τις αδικίες που προκαλεί ο μνημονιακός Ν. 4254/2014 στα Φ/Β στέγης, ενώ αντίθετα στα αγροτικά πάρκα φρόντισε η σημερινή κυβέρνηση να κάνει τις απαιτούμενες διορθώσεις, και έτσι σήμερα πάρκα αγροτικά αλλά και επαγγελματικά αμείβονται περισσότερο από τα στέγης, αμφότερα κατασκευασμένα το 2012, 2) επιβάλλει οριζόντιες περικοπές και στα στέγης μαζί με τις μεγάλες ΑΠΕ, αδιαφορώντας για τον κοινωνικό τους ρόλο, χαράτσι 6% της παραγωγής του 2021 στα Φ/Β Στέγης (Νόμος 4759/2020 - ΦΕΚ 245/Α/9-12-2020, άρθρο 157), το οποίο δρομολογήθηκε από τους Χατζηδάκη και Σδούκου, 3) στο νέο πρόγραμμα Σταθερής Τιμής Αποζημίωσης μείωσε τη μέγιστη ισχύ από τα 10 στα 6kW, ενώ σε όλες τις άλλες κατηγορίες επέτρεψε την αύξηση της ισχύος. Για παράδειγμα στα αγροτικά από 100 στα 500kW. Μετά από ένα έτος εφαρμογής οι υποβαλλόμενες αιτήσεις δεν ξεπερνούν τις 100. Όλη αυτή η πολιτική προκαλεί ένα πολύ αρνητικό κλίμα. Χαιρετίζουμε βεβαίως τις ενεργειακές κοινότητες πολιτών αυτοκαταναλωτών αλλά εκτιμούμε πως στην πράξη λίγες θα συσταθούν καθότι θα υπάρχουν πρακτικές δυσκολίες και οι ελάχιστοι αριθμοί των 60 ή ακόμα και 30 μελών καθιστούν μάλλον επίπονο ή ακατόρθωτο το όποιο εγχείρημα. Χαιρετίζουμε το να επιτρέπεται καταναλωτές να δρουν από κοινού ανεξαρτήτως αριθμού – αλλά γιατί να περιορίζεται σε αυτούς που διαμένουν στο ίδιο κτίριο; Συστήματα αποθήκευσης: οι μπαταρίες δεν ωφελούν σε τίποτα τους ιδιοκτήτες κατοικιών, εκτός ίσως από την περίπτωση διακοπής ηλεκτροδότησης. Βασικά ωφελούν στη μετάθεση της ώρας αιχμής αλλά αυτό έπρεπε να έχει πραγματοποιηθεί με έργα αντλησιοταμίευσης (όπως γίνεται στην Ελβετία) μεγάλης κλίμακας και όχι με εισαγόμενες μπαταρίες που εξαρτάται η κατάσταση τους από άπειρους ιδιοκτήτες κατοικιών. Οι μπαταρίες είναι ένα προϊόν πολύ ευαίσθητο στην χρήση του και τη συντήρηση του. Είτε στην αρχή, είτε μετά από μερικά χρόνια υπάρχει η πιθανότητα να προκληθούν πυρκαγιές μπαταριών σε κατοικίες από αστάθμητους παράγοντες. Με νέα σύγχρονα έργα αντλησιοταμίευσης που έχουν πολύ μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, παραμένουν τα χρήματα στη χώρα και θωρακίζεται η καλύτερη λειτουργία του Δικτύου