Αρχική Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντοςΜΕΡΟΣ Β΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ (άρθρα 3-56)Σχόλιο του χρήστη Ενεργειακή Κοινότητα Σίφνου | 28 Φεβρουαρίου 2023, 00:09
Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σε Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά που έχουν Ενεργειακή Κοινότητα ευρείας συμμετοχής (με σημαντικό αριθμό μελών από το νησί) και συμμετοχή του Δήμου, τον πρώτο λόγο για την επιλογή και υλοποίηση υβριδικών σταθμών πρέπει να έχει η συγκεκριμένη Ενεργειακή Κοινότητα. Σημειώνουμε τη σχετική πρόσκληση του Πρωθυπουργού προς όλα τα νησιά κατά την εκδήλωση για τον ενεργειακό σταθμό της Χάλκης. Η Ενεργειακή Κοινότητα Σίφνου έχει 146 μέλη, συμπεριλαμβανομένου του Δήμου Σίφνου, έχει ηδη από το 2016 προτείνει τη κατασκευή ενός υβριδικού σταθμού που έχει λάβει επαίνους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και άλλους διεθνείς φορείς και μάλιστα έχει επιλεγεί ως το πρώτο Πιλοτικό Νησί στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία Clean Energy for EU islands. Με αυτά τα δεδομένα η Ενεργειακή Κοινότητα Σίφνου είναι αντίθετη με τις διαδικασίες για τους υβριδικούς σταθμούς που προτείνονται στο σχέδιο νόμου «Διατάξεις για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος» που αναρτήθηκε και μπήκε σε δημόσια διαβούλευση στις 24 Φεβρουαρίου με προθεσμία μόλις 5 ημερών από τις οποίες οι 3 αργίες. Ειδικότερα εκφράζεται η αντίθεσή σε όσα προτείνονται: 1) στο ΜΕΡΟΣ Β ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ, άρθρο 8 και ειδικότερα όσον αφορά το άρθρο 21Α παράγραφος 3 που προστίθεται στον Ν. 4414/2016. Δεν θεωρούμε σύμφωνη με την Οδηγία 2003/35/EC την αναφορά ότι την αναγκαιότητα για ένα υβριδικό σταθμό στη Σίφνο θα αποφασίσει η ΡΑΕ ύστερα από μελέτη που εκπονείται από τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας σε συνεργασία με τον Διαχειριστή Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας. Η σχετική αναγκαιότητα έχει ήδη αποφασιστεί από τη Γενική Συνέλευση της Ενεργειακής Κοινότητας Σίφνου και έχει λάβει την υποστήριξη του Δήμου Σίφνου. Στόχος μας είναι η πλήρης ενεργειακή αυτονομία της Σίφνου με Α.Π.Ε. Παρομοίως αντίθετη με τη παραπάνω Οδηγία 2003/35/EC είναι η αναφορά ότι οι επιλέξιμες τεχνολογίες ΥΒ.Σ. παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για τη Σίφνο θα καθοριστούν με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Οι τεχνολογίες για τον ΥΒ.Σ. Σίφνου έχουν επιλεγεί από την Ενεργειακή Κοινότητα Σίφνου ύστερα από μελέτη που ανατέθηκε στον εξειδικευμένο καθηγητή κ. Δημήτριο Κατσαπρακάκη. Όπως προαναφέρθηκε η πρόταση που εκπονήθηκε έχει επαινεθεί από ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς, εγκρίθηκε μάλιστα και από τη ΡΑΕ που χορήγησε Βεβαίωση Παραγωγού το 2020, βεβαίωση την οποία μεταγενέστερες νομοθετικές απαιτήσεις (εγγυήσεις, προθεσμίες) και η απουσία σαφούς ρύθμισης για την τιμολόγηση μας υποχρέωσαν να εγκαταλειφθεί. Η πρόταση της Ενεργειακής Κοινότητας Σίφνου παρουσιάστηκε στον Υπουργό κ. Σκρέκα και στην Γ.Γ. κα Σδούκου σε χωριστές συναντήσεις στο Υπουργείο. Εξηγήθηκε και εκτιμάται ότι έγινε αντιληπτό, ότι ένας ΥΒ.Σ. στη Σίφνο όπως προτάθηκε θα μπορούσε να είναι πρότυπο για όλες τις παραθαλάσσιες περιοχές καθώς συνδυάζει τις περισσότερο αποδοτικές, οικονομικές και περιβαλλοντικά αποδεκτές τεχνολογίες παραγωγής (ανεμογεννήτριες) και αποθήκευσης (αντλησιοδεξαμενή). Με δεδομένα όσα προαναφέρθηκαν. προτείνεται η προσθήκη μιας παραγράφου στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ως εξής: «Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν έχουν εφαρμογή σε Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά στα οποία η εγκατάσταση ΥΒ.Σ. έχει αποφασιστεί από την Ενεργειακή Κοινότητα του νησιού με υποστήριξη του τοπικού Δήμου. Τα μέτρα ενίσχυσης προς Υβριδικούς Σταθμούς αυτής της κατηγορίας θεσπίζονται με χωριστές διατάξεις». Και 2) Στη περίληψη της νήσου Σίφνου στα υπό διασύνδεση συστήματα Μ.Δ.Ν δεδομένου ότι η διασύνδεση της Σίφνου δεν περιλαμβάνεται στα ανακοινωμένα σχέδια των αρμοδίων για διασυνδέσεις φορέων ΔΕΣΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ. Συγκεκριμένα η διασύνδεση της Σίφνου αναφέρεται στην υπ’ αριθ. 785/2019 απόφαση ΡΑΕ στην οποία όμβς απόφαση, επίσης αναφέρεται ότι: Επειδή, ο τελικός τεχνικός σχεδιασμός των έργων των διασυνδέσεων αποτελεί αρμοδιότητα των Διαχειριστών του ΕΣΜΗΕ και του ΕΔΔΗΕ, προκειμένου για την ένταξη των εν λόγω έργων στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΜΗΕ κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 108 του ν. 4001/2011 και στο αντίστοιχο Σχέδιο ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ κατά το άρθρο 128 του ν. 4001/2011, με βάση και τα ειδικότερα καθοριζόμενα στους οικείους Κώδικες Διαχείρισης. Στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) που αποτελεί ένα από τα βασικά καθήκοντα του ΑΔΜΗΕ στο πλαίσιο του ρόλου του ως Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ αναφέρεται συγκεκριμένα ότι στη Δ’ Φάση Διασύνδεσης των Κυκλάδων περιλαμβάνονται συγκεκριμένα τα νησιά Σαντορίνη-Φολέγανδρος-Μήλος και Σέριφος. Ομοίως και στο νέο ΔΕΚΑΕΤΕΣ ΠΡΌΓΡΑΜΜΑ 2023-2032 ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΌΣ ΜΕΤΑΦΌΡΑΣ του ΔΕΣΜΗΕ στο ΚΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ, δεν υπάρχει αναφορά διασύνδεσης της Σίφνου. Όσον δε αφορά τον ΔΕΔΔΗΕ στη σελ.17 του Σχεδίου Ανάπτυξης Δικτύου 2021-2025 υπάρχει αναφορά σε «μελλοντική» διασύνδεση της Σίφνου σε χρόνο που δεν έχει προσδιοριστεί. Αφού λοιπόν δεν έχει ακόμη προγραμματιστεί από τους μόνους υφιστάμενους αρμόδιους φορείς ΔΕΣΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ η περίληψη της νήσου Σίφνου στα υπό διασύνδεση συστήματα Μ.Δ.Ν είναι σε αντίθεση με τις δημοσιευμένες θεμελιώδεις προτεραιότητες της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ενέργειας για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής.