Αρχική Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξειςΆρθρο 35 Κανονισμός Λειτουργίας Συμβουλίων – Προσθήκη Άρθρου 25Β στον ν. 4495/2017Σχόλιο του χρήστη ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ | 13 Νοεμβρίου 2023, 16:21
Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr Αρ. Πρωτ.:9201 Αθήνα, 13/11/2023 Προς: 1. Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Σκυλακάκη 2. Υφυπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Ταγαρά Κοιν: 1.Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας 2. Α’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ Θέµα: Απόψεις σχετικά με το άρθρο 35 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του ΥΠΕΝ για τον Κανονισμό Λειτουργίας Συμβουλίων Κύριοι Υπουργοί Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού). Απευθυνόμαστε σε εσάς για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «Όροι δόμησης, κατασκευής, επιτρεπόμενες χρήσεις γης για κέντρα δεδομένων, χωροταξικές και πολεοδομικές ρυθμίσεις, αξιοποίηση πόρων Πράσινου Ταμείου και λοιπές περιβαλλοντικές και ενεργειακές διατάξεις». Σε αυτό, εκτός από πλήθος σημειακών και αποσπασματικών διατάξεων διαπιστώσαμε ότι, μεταξύ των άρθρων 33 και 35, σχετικά με τα Κεντρικά Συμβούλια Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) και τα Κεντρικά Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (ΚΕΣΑ), υπάρχει μία αντίφαση. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 33 αυξάνεται το κύρος του ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. με την αύξηση του αριθμού των μελών που το απαρτίζουν καθώς στη σύνθεσή του μετέχουν ως μέλη δύο (2) πρόσωπα εγνωσμένου κύρους αντί για ένα (1), ενώ στο άρθρο 35 απομειώνεται η συνδρομή των υπηρεσιακών στελεχών που ανήκουν στη Γενική Διεύθυνση Χωρικού Σχεδιασμού επικουρώντας το έργο του Γενικού Γραμματέα και διαθέτουν εξειδικευμένη τεχνική και επιστημονική γνώση. Η δυνατότητα που δύναται πλέον για αντικατάσταση της Εισήγησης από πλευράς της Υπηρεσίας, από ενημερωτικό σημείωμα από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Τα προς εξέταση θέματα δύναται να εισάγονται στα ανωτέρω Συμβούλια κατόπιν της διαβίβασης σε φυσική ή ηλεκτρονική μορφή φακέλου, συνοδευόμενου από ενημερωτικό σημείωμα, το οποίο συντάσσεται από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή την αρμόδια θεματική υπηρεσία. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος το ανωτέρω ενημερωτικό σημείωμα υποκαθιστά την τυχόν προβλεπόμενη εισήγηση των υπηρεσιών των οικείων Υπουργείων προς τα ανωτέρω Συμβούλια.» δεν μας βρίσκει σύμφωνους. Κι αυτό γιατί η ανωτέρω πρόβλεψη περιορίζει την Ανεξαρτησία της Διοίκησης, όπως αυτή εκφράζεται από τις εμπλεκόμενες Υπηρεσιακές Δομές, τις οποίες υποκαθιστά από «ενημερωτικά σημειώματα» του εκάστοτε Γενικού Γραμματέα. Υπενθυμίζουμε ότι τόσο τα ΚΕΣΑ, όσο και τα ΚΕΣΥΠΟΘΑ χειρίζονται εξαιρετικά σημαντικά Πολεοδομικά Θέματα, όπως εγκρίσεις πολεοδομικών μελετών, τροποποιήσεις σχεδίων πόλεων, ειδικών διαταγμάτων, χαρακτηρισμού κτηρίων ως διατηρητέων, εγκρίσεις παρεκκλίσεων δόμησης, δόμηση Αθλητικών Εγκαταστάσεων. Φοβόμαστε ότι η αντικατάσταση αυτή έρχεται να επηρεάσει και να περιορίσει τη ανεξάρτητη έκφραση γνώμης των μελών των Συμβουλίων επί κρίσιμων Πολεοδομικών θεμάτων και να επιτείνει φαινόμενα πιέσεων και επηρεασμού από τα ισχυρά ιδιωτικά συμφέροντα τα οποία επιδιώκουν να προωθήσουν συγκεκριμένα επενδυτικά σχέδια, πολλές φορές σε βάρος της προστασίας του Περιβάλλοντος και του Δημόσιου Συμφέροντος. Η πολιτική ηγεσία σε επιτελικό και κυβερνητικό επίπεδο επιβάλλεται να προτάσσει την διοικητική και τεχνοκρατική αξιοπιστία της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης στον τομέα του χωρικού σχεδιασμού, να στηρίζει και να αναδεικνύει τις Δημόσιες Υπηρεσίες της και την ανεξαρτησία τους και όχι να τις υποκαθιστά καθώς ο χωρικός σχεδιασμός αποτελεί πολιτική που οφείλει να έχει δημόσιο χαρακτήρα. Για τον λόγο αυτό, ζητάμε να αποσυρθεί το Άρθρο 35 από το εν λόγω Νομοσχέδιο και να ενισχυθεί με διαδικασίες διαφάνειας ο δημόσιος χαρακτήρας των διοικητικών λειτουργιών που θα περιορίσουν σημαντικά τα δίκτυα πελατειακών σχέσεων και εξυπηρέτησης μη νόμιμων συμφερόντων, σε συνδυασμό με την ασυλία που παρέχει ένα «φίλα διακείμενο» πολιτικό και κομματικό σύστημα. Υπενθυμίζουμε και την πρόσφατη παρέμβαση μας για αποζημίωση στους Υπαλλήλους, των ΣΑ, ΣΥΠΟΘΑ και άλλων Επιτροπών: https://emdydas.gr/images/stories/news/10.11.2023_%CE%A3%CE%91_%CE%A3%CE%A5%CE%A0%CE%9F%CE%98%CE%91_9197.pdf Καθώς και το Υπόμνημα μας σχετικά με τα τεράστια προβλήματα λειτουργίας των Υπηρεσιών Δόμησης: https://emdydas.gr/images/stories/news/28.7.20203_ypomnima_ydom_9145.pdf Στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.