• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Κυριακόπουλος' | 10 Απριλίου 2024, 18:25

    Άρθρο 97 Ενώ η παράγραφος 3 του Άρθρου 97 δίνει (ορθώς) το δικαίωμα για τα έργα του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 να υπογράψουν με ΔΑΠΕΕΠ μέχρι 31/12/2024, η παράγραφος 7 λόγω ελλιπούς διατύπωσης έρχεται σε αντίφαση με την 3, διότι για έργα του μεγέθους που αφορά το άρθρο 132 του ν. 4819/2021 (ήτοι έως 400kW), λόγω συνήθους διαδικασίας με τραπεζικό δανεισμό με ενεχυρίαση της σύμβασης με ΔΑΠΕΕΠ, κλπ. είναι δεδομένο ότι η σύναψη σύμβασης με το ΔΑΠΕΕΠ θα συμβεί τουλάχιστον 3-4 μήνες πριν τη δήλωση ετοιμότητάς τους, μέχρι την οποία κατ’ αντιστοιχία θα μπορεί να υπογραφεί η σχετική σύμβαση σύνδεσης με το ΔΕΔΔΗΕ. Επομένως, είναι διπλά άστοχο συγκεκριμένα για τα έργα του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 να απαιτείται (i) δήλωση ετοιμότητας μέχρι 31 Αυγούστου 2024 και (ii) υπογραφή σύμβασης σύνδεσης έως την έναρξη ισχύος του παρόντος εφόσον για τα έργα αυτά βάσει της παραγράφου 3 δίνεται περιθώριο για σύναψη σύμβασης με ΔΑΠΕΕΠ μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2024. Ειδικότερα, η παράγραφος 7 όπως είναι τώρα, παρά το ότι δεν το αναφέρει ρητά, δείχνει να μην αφορά τα έργα του άρθρου 132 του ν. 4819/2021, διότι ενδεχομένως θεωρείται ότι κανένα έργο από αυτά δεν έχει συνάψει ή αιτηθεί για σύμβαση με τον ΔΑΠΕΕΠ, όμως Α. επειδή υπάρχουν ήδη έργα από τις διασυνδεδεμένες Kυκλάδες, που είναι και τα μοναδικά έργα του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 που ξεκίνησαν να παίρνουν προσφορές σύνδεσης από τον ΔΕΔΔΗΕ τέλη Ιανουαρίου του 2024, τα οποία έχουν προσφάτως αιτηθεί για τη σύναψη σύμβασης με τον ΔΑΠΕΕΠ και άρα υπόκεινται στις προβλέψεις της παραγράφου 7. Β. Επειδή υπάρχουν έργα από τις διασυνδεδεμένες Kυκλάδες που έλαβαν πολύ πρόσφατα ή/ και λαμβάνουν ακόμα προσφορές σύνδεσης από τον ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος προβλέπει στην προσφορά σύνδεσης ότι “η Σύμβαση Σύνδεσης θα πρέπει να υπογραφεί εντός διαστήματος τριών (3) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης σύναψης αυτής”. Γ. επειδή η λέξη ‘πλήρης’ για τον προσδιορισμό της αίτησης στον ΔΑΠΕΕΠ δεν προκύπτει από κάπου ως ορισμός και σίγουρα ο ΔΑΠΕΕΠ (ούτε και ο ΔΕΔΔΗΕ) δε δίνει κάποια βεβαίωση πληρότητας στις αιτήσεις σύναψης των αντίστοιχων συμβάσεων, δημιουργώντας σοβαρό κίνδυνο παρερμηνειών από το εκάστοτε στέλεχος των εν λόγω υπηρεσιών. Δ. επειδή για την υποβολή των αιτήσεων στις διασυνδεδεμένες Κυκλάδες, η οποία βάσει της Υπ. Απόφασης ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/81744/3673/2022 ξεκίνησε εν είδει διαγωνιστικής διαδικασίας στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ με κριτήριο τη χρονική προτεραιότητα στις 19.10.2022, αλλά συνεχίστηκε και μεταγενέστερα λόγω μη κάλυψης του προβλεπομένου περιθωρίου ισχύος, ουδεμία καταγγελία υποβλήθηκε, ενώ οι δημοσιευμένες διαπιστώσεις της ΡΑΑΕΥ (Απόφαση Ε-132/2023) για παράβαση υποχρεώσεων που αφορούν στη «διασφάλιση πρόσβασης στο Δίκτυο υπό όρους ισοτιμίας και διαφάνειας» αναφέρονται ρητά και αποκλειστικά στη διεξαγωγή των από 21.10.2022 και 25.10.2022 διαδικασιών ηλεκτρονικής υποβολής αιτήσεων στα κορεσμένα Δίκτυα της Πελοποννήσου και της Κρήτης και όχι στις Κυκλάδες. Ε. επειδή η απολύτως αυθαίρετη, αδικαιολόγητη πολύμηνη καθυστέρηση της έκδοσης προσφοράς σύνδεσης για τα έργα των διασυνδεδεμένων Kυκλάδων είναι ως εκ τούτου έκνομη προτείνουμε το λεκτικό της παραγράφου 7 να τροποποιηθεί ως ακολούθως. 7. Στο άρθρο 7 του ν. 4414/2016 προστίθενται παρ. 3ι) και παρ. 3ια) ως εξής: «3ι) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί, εξαιρουμένων των σταθμών του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 (Α’ 129), για τους οποίους έχει συναφθεί σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης εκτός ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ή έχει υποβληθεί πλήρης αίτηση στον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. έως την 30η Απριλίου 2024 και: α) είτε δεν έχει υποβληθεί έως την 31η Αυγούστου 2024 από τους κατόχους τους, δήλωση ετοιμότητας του άρθρου 4Α ή αίτημα ενεργοποίησης στον αρμόδιο Διαχειριστή, β) είτε δεν έχει συναφθεί Σύμβαση Σύνδεσης έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, λαμβάνουν Λειτουργική Ενίσχυση, μόνο κατόπιν συμμετοχής τους σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών. Για τις περιπτώσεις του πρώτου εδαφίου, και εφόσον απαιτείται, τροποποιείται η σχετική σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης από τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. ως προς τον τρόπο αποζημίωσης τους. 3ια) Στις προθεσμίες ενεργοποίησης της σύνδεσης σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που έχουν επιλεγεί ή επιλέγονται μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών δεν λαμβάνεται υπόψη το χρονικό διάστημα κατά το οποίο υφίσταται δικαστική αναστολή ισχύος οποιασδήποτε άδειας που απαιτείται για την εγκατάσταση των σταθμών, η οποία εκδόθηκε μετά την ημερομηνία συμμετοχής του σταθμού στην ανωτέρω ανταγωνιστική διαδικασία. Στην περίπτωση αυτή, ο ενδιαφερόμενος ενημερώνει τον φορέα αδειοδότησης, περί της αναστολής ισχύος και ιδίως περί της ημερομηνίας έναρξης αυτής, καθώς και σε περίπτωση άρσης αυτής.».