Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Γ’ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (άρθρα 34-94)Σχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΛΑΣ Δ. | 11 Απριλίου 2024, 01:33
Στα πλαίσια, με αφορμή και τον τίτλο, της Ενότητας Γ’ του παρόντος: «ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ», επιτρέψτε μου παρακαλώ να απευθύνω την παρακάτω "ΕΚΚΛΗΣΗ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΡΕΚΚΛΙΣΕΩΝ ΑΡΤΙΟΤΗΤΑΣ <4στρ. ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ, ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΟΠΙΚΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ/ΕΙΔΙΚΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ": αξιότιμοι κύριοι Πρωθυπουργέ, Πρόεδροι της Βουλής, Υπουργοί, κυρίες & κύριοι Βουλευτές, κύριε Γενικέ, κυρίες & κύριοι μέλη των Επιτροπών και Σύμβουλοι. Ι. Έστω και μέσω της παρούσας διαβούλευσης του ΥΠΕΝ, με το σχόλιό μου θα ήθελα να ενώσω κι εγώ τη φωνή μαζί με τόσες άλλες οι οποίες έχουν ακουστεί έως σήμερα, ζητώντας ορθολογισμό κατά της οριζόντιας και χωρίς προηγηθέντα χωροταξικό σχεδιασμό, κατάργησης των παρεκκλίσεων αρτιότητας στα εκτός σχεδίου γεωτεμάχια με επιφάνεια <4000τμ. Αναφερόμαστε στις περιοχές της Επικράτειας οι οποίες βρίσκονται εκτός πολεοδομικού σχεδιασμού 1ου επιπέδου (ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ/ΖΟΕ κλπ) και εκτός περιοχών Natura 2000. Σύμφωνα με τον Νόμο 4759/ΦΕΚ 245/Α/2020, κεφ.Γ’ άρθρο 40 παρ.1, όπως ισχύει και με τη λήξη της τεθείσας προθεσμίας, έχασαν τη δυνατότητα δόμησης όλα τα γεωτεμάχια με επιφάνεια κάτω των 4 στρεμμάτων [με τα απαιτούμενα -πρόσωπο και βάθος- σε Εθνικές, Επαρχιακές, (Κύριες) Δημοτικές οδούς, όπως προβλέπουν οι διατάξεις] στις παραπάνω περιοχές, για τα οποία δεν πρόλαβαν οι ιδιοκτήτες να υποβάλλουν τα απαιτούμενα. Πολλά από τα γεωτεμάχια αυτά αποτελούν κληρονομιαίες περιουσίες τις οποίες με ελπίδες και όνειρα ζωής πασχίζουν οι ιδιοκτήτες να αξιοποιήσουν, δίδοντας προστιθέμενη αξία με σεβασμό στον τόπο τους και κίνητρο για οικογενειακή στήριξη. Άλλοι επίσης ιδιοκτήτες έχουν επενδύσει, αγοράζοντας με οικονομίες και στερήσεις ετών τα γεωτεμάχια αυτά ως οικοδομήσιμα, με σκοπό την μετέπειτα αξιοποίησή τους (ακόμα και εντάσσοντάς τα σε χρηματοδοτικά προγράμματα ΕΣΠΑ κλπ). Όλοι εκείνοι και οι οικογένειές τους βρίσκονται -χωρίς δική τους ευθύνη- στην κατάσταση πλέον να κατέχουν χέρσα αδόμητη γη με συντριπτική απώλεια αξίας, προοπτικών και χωρίς κανένα γενικότερο όφελος. ΙΙ. Πλήθος δημοσιευμάτων και απόψεων καταδεικνύουν ότι η εφαρμογή -ως έχει- της παραπάνω διάταξης αποτελεί μέτρο ιδιαιτέρως άδικο και επιζήμιο για την κοινωνία, την οικονομία, την αξιοπιστία του Κράτους και το μήνυμα το οποίο με αυτόν τον τρόπο περνάει. Έτσι διαρρηγνύεται σοβαρά η εμπιστοσύνη που κάθε καλόπιστος -και στις βάσεις του Συντάγματος- πολίτης θα ήθελε να δείχνει στο πολεοδομικό-χωροταξικό και γενικότερα νομοθετικό έργο της Πολιτείας. ΙΙΙ. Κάποιοι λόγοι που στηρίζουν το αίτημα αυτό, συνοπτικά είναι οι εξής: Η σε εξέλιξη διαδικασία μελετών ΤΠΣ/ΕΠΣ τα οποία δεν έχουν ακόμη επαρκώς χρονικά καθοριστεί, αλλά και δεν γνωρίζουμε τις προθέσεις/κατευθύνσεις των μελετητών ως προς το ζήτημα των παρεκκλίσεων αρτιότητας. Η πασιφανής υποστελέχωση των Υπηρεσιών και οι περιορισμένες δυνατότητες του συστήματος (Δημοσίου-Ιδιωτικού Τομέα & Ελεύθερων Επαγγελματιών) να απορροφήσει ταυτόχρονα και άμεσα τον όγκο των διαδικασιών που απαιτούνται, οι οποίες ενδεικτικά αναφέρονται: τοπογραφήσεις, συμβολαιογραφικές πράξεις με όλα τα συμπαρομαρτούντα, κτηματολογικές εγγραφές και τυχόν διορθώσεις, δασικοί χάρτες των οποίων οι ενστάσεις είναι σε μακρά εξέλιξη, εγκρίσεις θεσμικών γραμμών (υδατορέματα, γραμμές παραλίας κ.α.), εγκρίσεις Εφορειών Αρχαιοτήτων/Γης-ή-μη Υψηλής Παραγωγικότητας/περί μη κατάληψης δημοτικού χώρου/ΣΥΠΟΘΑ, όπου απαιτούνται κλπ. Σημειώνεται ότι η υποβολή των εγκρίσεων δεν ζητείται στη φάση της προέγκρισης όπως ρητά αναφέρει ο Νόμος , όμως στην πράξη η ανάγκη τους προκύπτει βασικά κατά τη σύνταξη του τοπογραφικού διαγράμματος (λ.χ. η ύπαρξη Γης Υψηλής Παραγωγικότητας-ή-μη επηρεάζει κατ’ ουσία τη Δήλωση Μηχανικού στο τοπογραφικό διάγραμμα και πιθανώς οδηγεί και σε ανάγκη άλλων εγκρίσεων κλπ). Η κατεστημένη πανδημία -αρχικά- και η απροσδόκητη ενεργειακή και κρίση ακρίβειας αργότερα, καθυστέρησαν, για διαφορετικούς λόγους, την ολοκλήρωση μελετητικά και οικονομικά σχεδόν του συνόλου των αναπτύξεων τις οποίες οι ιδιοκτήτες είχαν (και έχουν) προγραμματίσει, αλλά δεν πρόλαβαν να ωριμάσουν στον χρόνο που έδινε προθεσμία ο Νόμος 4759/2020 και οι τροποποιήσεις του. Υπάρχουν και άλλοι λόγοι που μπορεί κάποιος να σκεφτεί, αλλά η οικονομία του παρόντος χώρου δεν επιτρέπει να αναπτυχθούν. IV. Με σκοπό να μπορέσουν οι ενδιαφερόμενοι να υλοποιήσουν εν τέλει τα σχέδιά τους με ρεαλιστικούς ρυθμούς και παράλληλα με την εκπόνηση των ΤΠΣ/ΕΠΣ, τα οποία θα προσδιορίσουν με ορθολογικά και αντικειμενικά κριτήρια τους όρους στην εκτός σχεδίου δόμηση, παρακαλώ θερμά εκ μέρους σας όπως εξετάσετε την τροποποίηση της επίμαχης διάταξης, από: «Εάν, μέχρι την έγκριση Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου ή Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και πάντως για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη από την έναρξη ισχύος του παρόντος, ……., μπορούν να οικοδομούνται ακίνητα, τα οποία:…….» σε: «Μέχρι την έγκριση Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου ή Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, μπορούν να οικοδομούνται ακίνητα, τα οποία:…….» ή ανάλογης διατύπωσης κατά την κρίση σας για τον σκοπό αυτόν. V. Συνοψίζοντας, θεωρώ ότι αν δεν υπάρξει η δική σας επέμβαση στον ισχύοντα Νόμο, έχουμε οδηγηθεί σε οριζόντια -και στην πράξη «εν μία νυκτί»- απαγόρευση των κεκτημένων από δεκαετίες δικαιωμάτων δόμησης, χωρίς αυτά να υποδεικνύονται από χωροταξικό σχεδιασμό ανά περιοχή, με ιδιαίτερα επιζήμιες επιπτώσεις υπό τις παρούσες συνθήκες. Εάν αυτό δεν διορθωθεί: -και δεν θα επιφέρει ουσιαστική τακτοποίηση του χώρου, αφού αδιακρίτως απαγορεύει τη δόμηση ακόμα και σε περιοχές όπου η πράξη έχει δείξει ότι προσφέρονται για δόμηση γεωτεμαχίων έστω και <4στρ., κάτι που άλλωστε πολλά σε ισχύ ΣΧΟΟΑΠ/ΓΠΣ/ΖΟΕ βασίμως επιτρέπουν, -και δημιουργεί εντονότατα κοινωνικά προβλήματα, καταστρέφοντας οικονομικά -και πιθανότατα ανεπιστρεπτί- την συντριπτική πλειοψηφία των μικροϊδιοκτητών εκτός σχεδίου -και αντιστρατεύεται την όποια διαφαινόμενη οικονομική και ισόρροπα κατανεμητική στον πληθυσμό ανάπτυξη (είναι γνωστό πόσα επαγγέλματα εξαρτώνται από την οικοδομή), μέσα από τοπικής κλίμακας ευκαιρίες οικοδόμησης, για τις οποίες πάρα πολλοί είναι ήδη εν δυνάμει άμεσα ενδιαφερόμενοι, αλλά και φέρνει εχθρότητα στις σχέσεις Κράτους-Πολίτη, για ζήτημα το οποίο διπλωματικά δύναται να επιλυθεί σήμερα υπέρ του κοινού καλού. VI. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ελπίζουμε σε εσάς ώστε να βρεθούν ευήκοα ώτα και το δίκαιο αίτημα, τουλάχιστον, να επεξεργαστεί/εξεταστεί επί της ουσίας. "Εύ σοι το μέλλον έξει, άν τό παρόν εύ τιθής." Το μέλλον σου θα είναι καλό, αν τακτοποιήσεις καλά το παρόν. - Ισοκράτης. Με προσδοκίες κι εκτίμηση στον θεσμό της Διαβούλευσης και στο εξ αυτής έργο σας