Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΛΑΧΟΣ | 12 Απριλίου 2024, 12:00
Δεν πρέπει να καταργηθεί το netmetering πριν εφαρμοστεί το netbilling. Τα 2 προγράμματα πρέπει να λειτουργήσουν παράλληλα, και όταν το netbilling είναι έτοιμο να εφαρμοστεί από όλους τους φορείς , τότε να δώσει τη θέση του πλήρως στο netmetering. Η διάταξη της παρ. 11 του άρθρου 102 προβλέπει την κατάργηση του net metering, του μόνου θεσμικά ολοκληρωμένου σχήματος Αυτοκατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που λειτουργεί σήμερα στη χώρα (το net-billing είναι πρακτικά ανενεργό αφού δεν έχει εκδοθεί η εφαρμοστική Υπουργική Απόφαση και δεν έχει υπάρξει η απαραίτητη για την ενεργοποίησή του τεχνική προετοιμασία από τους αρμόδιους φορείς). Τα προφανή πλεονεκτήματα της Αυτοκατανάλωσης - Αυτοπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας έναντι κάθε άλλης μορφής παραγωγής καθαρής ενέργειας (διεσπαρμένη παραγωγή, μειωμένη ανάγκη χρήσης του δικτύου, μεγάλη ευελιξία στο συνδυασμό της με την αποθήκευση της παραγόμενης ενέργειας κ.ά.), και, κυρίως, η ασφάλεια ενεργειακής τροφοδοσίας και ενεργειακού κόστους που προσφέρει σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, την έχουν καταστήσει βασικό πυλώνα της ανάπτυξης της ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. διεθνώς. Ιδιαίτερα η Ευρωπαϊκή Ένωση, μήτρα της αυτοκατανάλωσης, την έχει αναδείξει ως κορυφαία προτεραιότητα της στρατηγικής της για την ηλιακή ενέργεια, με αποτέλεσμα η ισχύς των εγκατεστημένων φωτοβολταϊκών συστημάτων αυτοκατανάλωσης στην Ευρώπη να υπερβαίνει σήμερα το 50% της συνολικής εγκατεστημένης ισχύος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά. Δυστυχώς, η χώρα μας αποτελεί, και στο θέμα της ανάπτυξης της αυτοκατανάλωσης, τη θλιβερή Ευρωπαϊκή εξαίρεση. Από τη θεσμοθέτηση του net metering μέχρι και το τέλος του 2023 έχουν εγκατασταθεί συστήματα αυτοκατανάλωσης ισχύος 457MW, που αντιστοιχούν μόλις στο 6,5% της συνολικής εγκατεστημένης στη χώρα ισχύος φωτοβολταϊκών. Παρά ταύτα, τα τελευταία τρία χρόνια, αν και περιοριζόμενος από την ανεπάρκεια των δικτύων, ο ρυθμός ανάπτυξης της αυτοκατανάλωσης στην Ελλάδα είχε αποκτήσει αξιόλογη δυναμική, η οποία ενισχύθηκε σημαντικά από το πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στη Στέγη». Τη δυναμική αυτή έρχεται να ανασχέσει πλήρως το ΥΠΕΝ με την επιδιωκόμενη κατάργηση του net metering, αλλά και με την, σχεδόν ταυτόχρονη, αιφνιδιαστική πρόωρη λήξη της ισχύος του Προγράμματος «Φωτοβολταϊκά στη Στέγη». Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό της επιθετικότητας της διαχείρισης του θέματος από το ΥΠΕΝ ότι το μεν νομοσχέδιο (που, όπως προαναφέρθηκε, τέθηκε σε διαβούλευση το βράδυ του Σαββάτου) προβλέπει τη διατήρηση του net metering για τους εντασσόμενους στο Πρόγραμμα «Φωτοβολταϊκά στη Στέγη», η Κ.Υ.Α., που δημοσιεύθηκε την Τρίτη, κηρύσσει την πρόωρη λήξη του Προγράμματος, καθιστώντας την ανωτέρω πρόβλεψη του νομοσχεδίου άνευ αντικειμένου. Οι ενέργειες του ΥΠΕΝ κατά της Αυτοκατανάλωσης πλήττουν όχι μόνον τις επιχειρήσεις του κλάδου των φωτοβολταϊκών αλλά και όλα τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις της χώρας, που προσέβλεπαν στο net metering για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που δημιουργεί η έντονη και απρόβλεπτη διακύμανση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας εξ αιτίας των προβλημάτων της ενεργειακής μετάβασης και των γεωπολιτικών αναταραχών. TO NET METERING ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ – Η παρ. 11 του άρθρου 102 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου του ΥΠΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ!