Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη Cubico Sustainable Investments Greece | 12 Απριλίου 2024, 16:39
Στο πλαίσιο της επικείμενης υπουργικής απόφασης που θα ρυθμίζει συνολικά τα ζητήματα των περικοπών σε έργα ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, και η οποία, σύμφωνα με το παρόν σχέδιο νόμου θα εκδοθεί εντός εννέα μηνών από την 1η Μαίου 2024, πρέπει ληφθούν υπόψη οι σχετικές ρυθμίσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας και δη τα κάτωθι σημεία: • Οι περικοπές πρέπει να βασίζονται σε αντικειμενικά, διαφανή κριτήρια που δεν εισάγουν διακρίσεις και πρέπει να επιβάλλονται ανάλογα σε όλες τις τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής. • Πρέπει να αναφέρεται ρητά ποιοι σταθμοί περικόπτονται τελευταίοι, καθώς, κατ’ εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 2019/943, οι εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν από την 4η Ιουλίου 2019 και έχουν κατανεμηθεί κατά προτεραιότητα δυνάμει του άρθρου 15 παράγραφος 5 της οδηγίας 2012/27/ΕΕ ή του άρθρου 16 παράγραφος 2 της οδηγίας 2009/28/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου εξακολουθούν να κατανέμονται κατά προτεραιότητα. • Οι περικοπές πρέπει να λαμβάνουν χώρα όταν δεν υπάρχει διαθέσιμη εναλλακτική επιλογή που να βασίζεται στην αγορά· επομένως πρέπει να υπάρχει διαφάνεια από πλευράς διαχειριστών για τους ακριβείς λόγους που επιβάλλεται να λάβει χώρα περικοπή, και να εξηγείται γιατί δεν υπάρχει διαθέσιμη εναλλακτική επιλογή. • Οι διαχειριστές Δικτύου και Συστήματος πρέπει να υποβάλλουν ανά τακτά διαστήματα και τουλάχιστον μια φορά ανά έτος στην αρμόδια ρυθμιστική αρχή, αλλά και να δημοσιεύουν, για λόγους διαφάνειας, στην ιστοσελίδα τους, έκθεση σχετικά με: α) το επίπεδο ανάπτυξης και αποδοτικότητας των μηχανισμών ανακατανομής με βάση την αγορά, για εγκαταστάσεις ηλεκτροπαραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας, β) τους λόγους, τους όγκους σε MWh και τους τύπους πηγών ηλεκτροπαραγωγής που υπόκεινται σε ανακατανομή/περικοπές, με τρόπο διαφανή, που να επιτρέπει να υπολογιστεί η ζημία έκαστου παραγωγού· γ) τα μέτρα που έχουν ληφθεί για τη μείωση της ανάγκης ανακατανομής εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής που χρησιμοποιούν ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ή συμπαραγωγή υψηλής απόδοσης στο μέλλον • Η ενέργεια που ανακατανέμεται/περικόπτεται πρέπει να επιλέγεται μεταξύ εγκαταστάσεων ηλεκτροπαραγωγής, αποθήκευσης ενέργειας ή απόκρισης ζήτησης με χρήση μηχανισμών που βασίζονται στην αγορά και πρέπει να αποτελεί αντικείμενο οικονομικής αποζημίωσης. Ειδικώς αναφορικά το ζήτημα των αποζημιώσεων, θα πρέπει να προβλέπεται ρητά ότι οι περικοπές αποτελούν αντικείμενο οικονομικής αποζημίωσης από τον διαχειριστή συστήματος/δικτύου που ζητεί την ανακατανομή προς τον διαχειριστή της εγκατάστασης ΑΠΕ, αποθήκευσης ενέργειας. Η εν λόγω οικονομική αποζημίωση πρέπει να είναι διαφανής όσον αφορά τον τρόπο υπολογισμού της και να ισούται τουλάχιστον με το υψηλότερο από τα ακόλουθα στοιχεία ή συνδυασμό αυτών εάν η εφαρμογή μόνο του υψηλότερου θα συνεπαγόταν αδικαιολόγητα χαμηλή ή αδικαιολόγητα υψηλή αποζημίωση: α) πρόσθετο λειτουργικό κόστος που προκάλεσε η ανακατανομή, ή β) καθαρά έσοδα από την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας στην αγορά της επόμενης ημέρας που θα είχε παραγάγει η εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγής, αποθήκευσης ενέργειας ή απόκρισης ζήτησης χωρίς το αίτημα ανακατανομής. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να διαφοροποιηθεί η προτεινόμενη πρόβλεψη του παρόντος σχεδίου νόμου, ότι ο Διαχειριστής δεν υποχρεούται σε αποζημίωση λόγω περικοπών στην μεταβατική περίοδο, μέχρι την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης, και αντ’ αυτού να προβλέπεται ρητά διαφανές σύστημα αποζημίωσης και για το μεταβατικό διάστημα. Τέλος, όσον αφορά το προτεινόμενο άρθρο 110 Παρ6, η χρονική υποχρέωση των έξι (6) μηνών για την εγκατάσταση κατάλληλης υποδομής για τον περιορισμό ισχύος που αφορά έργα Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. συνδεδεμένα στο Δίκτυο Διανομής θα πρέπει να άρχεται μετά την ημερομηνία ετοιμότητας του συστήματος τηλεποπτείας και τηλεδιαχειρισης που θα αναπτύξει ο ΔΕΔΔΗΕ σύμφωνα με το προτεινόμενο Άρθρο 103 παρ1, καθώς και να έπεται σχετικής ενημέρωσης από το ΔΕΔΔΗΕ των προδιαγραφών που θα πρέπει να πληρούν οι υποδομές των παραγωγων και όχι να άρχεται από την 1η Μαϊου 2024 όπως προτείνεται.