Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ | 12 Απριλίου 2024, 17:24
ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας» Άρθρο 97 παρ. 7: Στο άρθρο 7 του ν. 4414/2016 προστίθενται παρ. 3ι) και παρ. 3ια) ως εξής: «3ι) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί για τους οποίους έχει συναφθεί σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης εκτός ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ή έχει υποβληθεί πλήρης αίτηση στον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. έως την 30η Απριλίου 2024 ... καθώς και σε περίπτωση άρσης αυτής.». Η πρόβλεψη αυτή δεν συνυπολογίζει τη χρονοβόρα γραφειοκρατική διαδικασία που προηγείται της υποβολής πλήρους αίτησης στον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π., ώστε υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να ανατραπεί ο επιχειρηματικός προγραμματισμός. Ιδίως η σχετική πρόβλεψη για υποβολή πλήρους αίτησης στον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. έως την 30η Απριλίου 2024 αντιστρατεύεται την έννοια της χρηστής Διοίκησης αφού απομένει χρόνος λιγότερος των 10 εργασίμων ημερών, κατά τον οποίο λειτουργούν οι δημόσιες υπηρεσίες που επεξεργάζονται σχετικά αιτήματα, δηλαδή ελάχιστος έως μηδαμινός χρόνος για την ικανοποίηση των αιτημάτων και την υποβολή του φακέλου. Τούτο επηρεάζει σαφώς και τη λειτουργία των δημοσίων υπηρεσιών, που είναι τουλάχιστον υποχρεωμένες να διεκπεραιώσουν τις εκκρεμότητες, επιφορτίζοντας το ήδη επιβαρυμένο πρόγραμμα με την απελπισμένη έκκληση των διοικουμένων, και ως εκ τούτου οδηγεί αναπόδραστα σε δυσμενείς συνέπειες. ΜΕΡΟΣ Β’ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Προσθήκη άρθρου 105 και αναρίθμηση λοιπών άρθρων Εξ αιτίας της ανάγκης για εμπροσθοβαρή επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής λαμβάνοντας ιδίως υπ’ όψιν τις Στρατηγικές επενδύσεις και τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος υπό το πρίσμα της οικονομικής βιωσιμότητας της επένδυσης, ώστε το αυξανόμενο κόστος των υλικών επηρεασμένο από τις τρέχουσες συνθήκες (ανατίμηση υλικών, αύξηση τιμής καυσίμων, αύξηση ασφαλίστρων, συνεχιζόμενες επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων από την Ασία στην Ευρώπη, κωλυσιπλοϊα και απαγόρευση διέλευσης από τη διώρυγα του Σουέζ, εμπόλεμη κατάσταση στο Ισραήλ) σε συνδυασμό με την αποσαφήνιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, στις εκτάσεις που θα εγκατασταθούν τα έργα, όπου σε πολλές περιπτώσεις είναι συγκεχυμένο και παραμένει σε εκκρεμότητα λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών στα αρμόδια Υποθηκοφυλακεία και Κτηματολογικά Γραφεία, ή όπου έχει τεθεί σε λειτουργία Κτηματολόγιο, καθίσταται επιβεβλημένη η ουσιώδης τόνωση του χρονοδιαγράμματος και η ολοκλήρωση κατά βιώσιμο τρόπο της επένδυσης. Ως εκ τούτου η παράταση ισχύος των νόμιμων προβλέψεων θα ενισχύσει την προσπάθεια μηνών που έχει γίνει ήδη. Για τους ανωτέρω λόγους Αιτούμαστε η διάρκεια ισχύος των αδειών εγκατάστασης και των οριστικών προσφορών σύνδεσης σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ), παρατείνεται κατά δώδεκα (12) μήνες. Ειδικότερα για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι πρόκειται να εγκατασταθούν αποκλειστικά εντός των ορίων των Περιφερειών Ηπείρου και Δυτικής Μακεδονίας, η διάρκεια ισχύος των αδειών εγκατάστασης και των οριστικών προσφορών σύνδεσης σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ), παρατείνεται κατά είκοσι τέσσερις (24) μήνες. Επίσης, για τις περιπτώσεις σταθμών που κατά την έναρξη ισχύος της ανωτέρω διάταξης έχουν παρέλθει οι ανωτέρω προθεσμίες, οι άδειες εγκατάστασης και οι Οριστικές προσφορές σύνδεσης αναβιώνουν αυτοδικαίως, εφόσον οι κάτοχοι αυτών εντός είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος του εν λόγω νέου νόμου επανεπιβεβαιώσουν στη ΡΑΑΕΥ το ενδιαφέρον τους για την συνέχιση της αδειοδότησης του έργου. Παράταση διάρκειας ισχύος αδειών εγκατάστασης και οριστικών προσφορών σύνδεσης σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ). Παρατάσεις προθεσμιών έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας 1) Παρατείνονται κατά δώδεκα (12) μήνες οι προθεσμίες των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 12 του νόμου 4685/2020. 2) Αντίστοιχα παρατείνονται κατά δώδεκα (12) μήνες οι προθεσμίες του άρθρου 25 του νόμου 4685/2020. 3) Παρατείνονται ισόχρονα οι προθεσμίες των περιπτώσεων της παρ. 2 του άρθρου 12 του νόμου 4685/2020 στην περίπτωση που κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας διάταξης, ο παραγωγός έχει καταβάλει το τέλος δέσμευσης φυσικού χώρου στον φορέα αδειοδότησης. Τροποποίηση παρ. 2, 4 και 7 άρθρου 56 ν. 4903/2022 1) Η παρ. 2 του άρθρου 56 του ν. 4903/2022 (Α’ 46) τροποποιείται ως προς τις προθεσμίες έναρξης εφαρμογής των τιμών αναφοράς, και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: «2. Παρατείνεται κατά τριάντα (30) μήνες η έναρξη εφαρμογής των τιμών αναφοράς, οι οποίες ορίζονται στην υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/30971/1190/26.3.2020 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 1045) για τις κατηγορίες 29α, 29β, 30α, 30β, 30γ του Πίνακα 1 της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4414/2016, ώστε οι τιμές αναφοράς των κατηγοριών αυτών να ισχύουν από την 1η.9.2025.» 2) Η παρ. 2 του άρθρου 56 του ν. 4903/2022 (Α’ 46) τροποποιείται ως προς τις προθεσμίες θέσεως σε δοκιμαστική λειτουργία και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής: «Παρατείνεται κατά είκοσι τέσσερις (24) μήνες η προθεσμία για τη θέση σε δοκιμαστική λειτουργία των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ που έχουν επιλεγεί μέσω της ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α’ 149).» 3) Η παρ. 7 του άρθρου 56 του ν. 4903/2022, τροποποιείται ως προς τις ημερομηνίες έναρξης εφαρμογής των τιμών αναφοράς, και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής: «7. Παρατείνονται: α) η έναρξη εφαρμογής των τιμών αναφοράς που ορίζονται με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕK/25511/882/2.3.2019 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 1021), ώστε να ισχύουν από την 1η.1.2025, β) η έναρξη εφαρμογής των τιμών αναφοράς που ορίζονται με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/30971/ 1190/26.3.2020 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εκτός των τιμών αναφοράς των κατηγοριών 29α, 29β, 30α, 30β, 30γ, ώστε να ισχύουν από την 1η.1.2027, αν η έναρξη εφαρμογής ήταν από 1ης.1.2022 και από την 1η.1.2028, αν η έναρξη εφαρμογής ήταν από 1ης.1.2023.». 4) Παράταση των προθεσμιών των παραγράφων 1 και 8 του 31 του ν.4951/2022, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 132 του ν.5037/2023, κατά δώδεκα (12) μήνες. 5) Για τις περιπτώσεις σταθμών που κατά την έναρξη ισχύος της ανωτέρω διάταξης έχουν παρέλθει οι ανωτέρω προθεσμίες, οι Βεβαιώσεις Παραγωγού αναβιώνουν αυτοδικαίως, εφόσον οι κάτοχοι αυτών εντός είκοσι (20) ημερών από την έναρξη ισχύος του εν λόγω νέου νόμου επανεπιβεβαιώσουν στη ΡΑΑΕΥ το ενδιαφέρον τους για την συνέχιση της αδειοδότησης του έργου. Οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίοι έχουν επιλεγεί μέσω της ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α’ 149) και έχουν υπογράψει σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας με το ΔΑΠΕΕΠ, δύναται να ζητήσουν την λύση της σύμβασης πώλησης στην περίπτωση που επιθυμούν τη σύναψη Διμερών Συμβάσεων Πώλησης Ηλεκτρικής Ενέργειας.