Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη Ελισσάβετ Μπέκου | 12 Απριλίου 2024, 17:30
Υποβάλλονται ακολούθως τα σχόλια: Για το άρθρο 97: 1. Στην προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 97 παρ. 1 Α με την οποία προβλέπεται ότι δύνανται να επιβληθούν α) περιορισμοί στην έγχυση ηλεκτρικής ενέργειας πλέον αυτών που έχουν οριστεί με την απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 10 του ν. 4951/2022 και β) υποχρέωση προσθήκης συστήματος αποθήκευσης, σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που επιλέγονται από την 1η Μαΐου 2024 μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, θα πρέπει επιπλέον να εξειδικευτούν στις αντίστοιχες ανταγωνιστικές διαδικασίες τα μέγιστα όρια των ανωτέρω περικοπών, προκειμένου να μπορεί να προβλεφθεί η επίδρασή τους στα μοντέλα των έργων και να αποφευχθεί με αυτόν τον τρόπο η πρόκληση περαιτέρω ανασφάλειας στους επενδυτές. 2.Στην προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 97 παρ. 3 περιπτ. στ. αναφορικά με τη διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, δεδομένου ότι στην απόφαση του Υπουργού θα καθορίζονται η ανώτατη και η κατώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς, ρύθμιση η οποία είναι απαραίτητη για την διενέργεια των ανταγωνιστικών διαδικασιών, φρονούμε ότι θα πρέπει να καθορίζονται και ειδικότερα κριτήρια αξιολόγησης, όπως η αδειοδοτική ωριμότητα, προκειμένου να μπορεί να επιλέγονται έργα σε περίπτωση ισόποσων προσφορών. Γενικότερα, η πρόκριση ωριμότερων αδειοδοτικά έργων σε περίπτωση υποβολής ισόποσων προσφορών, συμβάλλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στην ταχύτερη επίτευξη των εθνικών ενεργειακών στόχων και στην επιτάχυνση της πράσινης μετάβασης. 3.Σε ορθή κατεύθυνση βρίσκεται η ρύθμιση του άρθρου 97 παρ. 3ια, βάσει της οποίας δεν λαμβάνεται υπόψιν στις προθεσμίες ενεργοποίησης της σύνδεσης σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που έχουν επιλεγεί ή επιλέγονται μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών, το χρονικό διάστημα κατά το οποίο υφίσταται δικαστική αναστολή ισχύος οποιασδήποτε άδειας που απαιτείται για την εγκατάσταση των σταθμών. Θα πρέπει όμως να διευκρινιστεί ότι η ως άνω δικαστική αναστολή αφορά και σε άδειες, οι οποίες έχουν εκδοθεί ακόμα και σε χρόνο προ της συμμετοχής των σταθμών στις ανταγωνιστικές διαδικασίες. 4. Περαιτέρω, στο ίδιο άρθρο 97 παρ. 3ια, η ανωτέρω αναστολή των προθεσμιών ενεργοποίησης της σύνδεσης σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α θα πρέπει να λαμβάνει χώρα και σε περίπτωση κατά την οποία η εκάστοτε αδειοδοτούσα αρχή δεν εκδίδει, κατά παράβαση των κείμενων προθεσμιών, άδειες, γνωμοδοτήσεις, διοικητικές αποφάσεις ή άλλες πράξεις απαραίτητες για την λειτουργία και την εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Για το άρθρο 100: 1. Αναφορικά με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 100 για την εφάπαξ και εξ ολοκλήρου καταβολή του Τέλους έκδοσης Βεβαίωσης Παραγωγού εντός είκοσι (20) ημερών από τη σχετική ειδοποίηση του αιτούντος μέσω του Ηλεκτρονικού Μητρώου, προτείνουμε να παραμείνει η προηγούμενη ρύθμιση, η οποία επιτρέπει στον επενδυτή, σε περίπτωση ματαίωσης των επενδυτικών του σχεδίων, να ανακαλέσει την βεβαίωση παραγωγού και να μην καταβάλει την δεύτερη δόση του τέλους. Για τα άρθρα 105-108: 1. Αναφορικά με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων (άρθρα 105-108), προτείνεται η έκδοση της κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 3 άρθρου 106 Υπουργικής Απόφασης το αργότερο μέχρι την έκδοση της απόφασης του Φορέα ΥΑΠ κατά τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 69 του Ν.4964/2022, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να έχουν ορατότητα στα κόστη. Για τα άρθρα 109: 1. Στην προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 109 παρ. 1 περ. γ προτείνεται η διαγραφή της πρόβλεψης «αποσαφηνίσει δικαιώματα και υποχρεώσεις των συμβαλλομένων μερών σε διμερή συμβόλαια που αφορούν στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αμιγώς από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ». Η σχετική πρόβλεψη είναι αόριστη, ουδόλως καθορίζει το σχετικό αντικείμενο και σε κάθε περίπτωση περιορίζει την συμβατική ελευθερία και επιδιώκει να ρυθμίσει με αναγκαστικού δικαίου διατάξεις μια αμιγώς εμπορική συναλλαγή μεταξύ ιδιωτών. 2.Στην ρύθμιση του άρθρου 109 παρ. 2 προτείνεται η σύντμηση της προθεσμίας υποβολής της πρότασης της Ομάδας Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) και η θέσπιση αποκλειστικής προθεσμίας έκδοσης της σχετικής Υπουργικής Απόφασης, ώστε να αρθεί το ταχύτερο δυνατό η αβεβαιότητα των επενδυτών σε σχέση το πλαίσιο περιορισμών παραγωγής σταθμών ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. 3.Αναφορικά με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 109 για το Μηχανισμό Αντιστάθμισης Περικοπών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α, τονίζεται ότι ο εν λόγω Μηχανισμός θα πρέπει να εξεταστεί και κατοχυρωθεί υπό το πρίσμα των κρατικών ενισχύσεων ώστε να μην θεωρηθεί ότι αντίκειται στο ενωσιακό δίκαιο. Επί της αρχής, συμφωνούμε με την θέσπιση του Μηχανισμού ως εκ τούτου θεωρούμε ότι η θέσπισή του θα πρέπει να είναι υποχρεωτική και όχι δυνητική, όπως εν προκειμένω προβλέπεται. Για το άρθρο 110: 1. Στην προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 110 παρ. 5 προβλέπεται ότι τα σχετικά με τη διαδικασία έκδοσης εντολών από τον Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. στους Διαχειριστές Δικτύων Διανομής δύνανται να ρυθμίζονται με μεταξύ τους συμφωνίες, βάσει μνημονίων συνεργασίας. Για λόγους διαφάνειας τα προβλεπόμενα μνημόνια συνεργασίας θα πρέπει να δημοσιεύονται, ώστε ο κάθε παραγωγός να μπορεί να λαμβάνει γνώση του μεταβατικού αυτού πλαισίου περιορισμών παραγωγής. Επίσης, θα πρέπει να θεσπιστεί πλαίσιο καταγραφής και δημοσίευσης των Εντολών Κατανομής για απορρόφηση ή περιορισμό έγχυσης, για λόγους διαφάνειας, επαλήθευσης, ασφάλειας και αποφυγής βλαβών στον εξοπλισμό των παραγωγών. 2.Στην παρ. 6 του ίδιου άρθρου 110 προβλέπεται η υποχρέωση των σταθμών με εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη από 1ΜW να εγκαθιστούν κατάλληλες υποδομές για τον περιορισμό της ισχύος που εγχέουν μετά από εντολή του Διαχειριστή του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. ή του αρμόδιου Διαχειριστή Δικτύου. Η υποχρέωση αυτή θα πρέπει να υλοποιηθεί εντός 6 μηνών από 01.05.2024. Δεδομένου, όμως, ότι η εγκατάσταση των υποδομών αυτών θα πρέπει λάβει χώρα με τεχνικές προδιαγραφές των Διαχειριστών, προτείνεται η σχετική προθεσμία να εκκινεί από την ημερομηνία γνωστοποίησης των προδιαγραφών αυτών. Η δε γνωστοποίηση των τεχνικών προδιαγραφών προτείνεται να λάβει χώρα το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από την 01.05.2024. 3. Ειδική μνεία χρήζει στην παρ. 7 του ίδιου άρθρου 110, στην οποία προβλέπεται μεταβατική διάταξη ότι μέχρι τον καθορισμό του πλαισίου περιορισμών παραγωγής το οποίο θα καθοριστεί με Υπουργική Απόφαση (άρθρο 109 παρ. 1), μπορεί με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, να καθορίζονται τα αποδεκτά όρια επιβολής περιορισμών έγχυσης στους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. Η πρόβλεψη αυτή δεν είναι αποδεκτή διότι αναιρείται επί της ουσίας η εργασία και τα πορίσματα της ΟΔΕ, καθώς, έστω και μεταβατικά, ορίζονται τα αποδεκτά όρια, χωρίς ουδεμία γνωμοδότηση της ΟΔΕ και των αρμοδίων φορέων της αγοράς. Για το άρθρο 112: 1. Αναφορικά με τη ρύθμιση του άρθρου 112 παρ. 2 σημειώνουμε ότι οι περιορισμοί των περ. α, β και γ αποτελούν περιορισμούς εκτός αγορών, για τους οποίους οι παραγωγοί, σύμφωνα με τα προβλεπομένα στο άρθρο 13 παρ. 7 του Κανονισμού ΕΕ 943/2019, θα πρέπει να λαμβάνουν αποζημίωση. Πάρα ταύτα, στο προτεινόμενο νομοσχέδιο όχι μόνο δεν υπάρχει καμία ρητή πρόβλεψη για αποζημίωση των περικοπών αυτών, αλλά έτι περαιτέρω, η παρ. 11 του άρθρου 10 του Ν. 4951/2022, η οποία προέβλεπε την σχετική αποζημίωση, αντικαταστάθηκε από άλλη ρύθμιση. Ως εκ τούτου, η μη θέσπιση πλαισίου αποζημίωσης των παραγωγών για τον περιορισμό της παραγωγής τους, έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τον ανωτέρω άμεσης ισχύος Κανονισμό. Επιπλέον των ανωτέρω, οι περιορισμοί των περ. α, β και γ της ίδιας προτεινόμενης ρύθμισης δεν δύνανται να εφαρμόζονται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 13 παρ. 3 του Κανονισμού, ανεξάρτητα και επιπλέον των περιορισμών ή απορρίψεων προσφορών έγχυσης που προκύπτουν στο πλαίσιο της συμμετοχής των σταθμών στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας. Σε κάθε δε περίπτωση, για την εφαρμογή των ανωτέρω περιορισμών θα πρέπει πρώτα να εξαντλούνται οι μηχανισμοί της αγοράς. Η σχετική υποχρέωση προκύπτει από ρητές διατάξεις του ενωσιακού δικαίου και ιδίως του Κανονισμού 943/2019 η ανακατανομή ηλεκτροπαραγωγής και η ανακατανομή απόκρισης ζήτησης πρέπει να βασίζεται σε αντικειμενικά, διαφανή κριτήρια που δεν εισάγουν διακρίσεις, ανακατανέμουν τους πόρους με χρήση μηχανισμών που βασίζονται στην αγορά, προβλέπουν οικονομικές αποζημιώσεις των παραγωγών, ενώ οποιαδήποτε παρέκκλιση δικαιολογείται μόνο εάν δεν υπάρχει διαθέσιμη εναλλακτική επιλογή. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις περί περικοπών δεν φαίνεται να κινούνται υπ’ αυτό το πρίσμα, αντίθετα δεν προβλέπεται πλαίσιο αποζημίωσης, οι περιορισμοί δεν λαμβάνουν χώρα εντός αγοράς και όπως ανωτέρω αναφέρεται οι εντολές κατανομής δεν δημοσιεύονται, ώστε να γίνονται υπό καθεστώς διαφάνειας. Αναφορικά με τις προτεινόμενες αλλαγές στην παρ. 2 δ του άρθρου 10 του ν. 4951/2022, που αφορούν σε περιορισμούς, που ενεργοποιούνται αν η εγχεόμενη παραγωγή δημιουργεί πρόβλημα στη διατήρηση του ισοζυγίου παραγωγής-ζήτησης ή στη διατήρηση συνθηκών διασφάλισης της ευσταθούς λειτουργίας του δικτύου, σημειώνεται ότι τα κριτήρια περικοπών που εισάγονται είναι καταφανώς αόριστα και ανέλεγκτα με αποτέλεσμα οι Διαχειριστές να μπορούν να τα χρησιμοποιούν κατά την κρίση τους χωρίς μάλιστα αποζημίωση και με δυνατότητα πλήρους περιορισμού της εγχεόμενης ενέργειας των σταθμών αυτών.