Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη Ε.Σ.Σ.Η.Θ. | 12 Απριλίου 2024, 18:37
Θέμα: Συμμετοχή του ΕΣΣΗΘ στη δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας» Το παρόν κείμενο σκοπό έχει να θίξει κάποια ζητήματα που αναφέρονται στο ανωτέρω σχέδιο νόμου και με έμφαση στις μονάδες Σ.Η.Θ.Υ.Α. Ένα γενικό σχόλιο πάνω στο νομοσχέδιο είναι πως οι σταθμοί Σ.Η.Θ.Υ.Α αντιμετωπίζονται ως ισοδύναμοι σχεδόν με τεχνολογίες Α.Π.Ε. Οι μονάδες Α.Π.Ε. χαρακτηρίζονται από διαφορετικό πρωταρχικό σκοπό λειτουργίας και εγκαθίστανται με γνώμονα την ηλεκτροπαραγωγή και όχι για την κάλυψη της ζήτησης ενός θερμικού καταναλωτή που μπορεί να είναι: • μια βιομηχανία που απαιτεί θερμότητα στο πλαίσιο της παραγωγικής δραστηριότητας, • μια θερμοκηπιακή μονάδα όπου ο σταθμός Σ.Η.Θ.Υ.Α καλύπτει την θέρμανση της καλλιέργειας και προσφέρει ανθρακολίπανση ή • μια πόλη ή μια κοινότητα που θερμαίνεται μέσω ενός δικτύου τηλεθέρμανσης τροφοδοτούμενο από σταθμό Σ.Η.Θ.Υ.Α. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν σας παραθέτουμε κατωτέρω τις απόψεις μας επί του νομοσχεδίου με αναφορές και σε συγκεκριμένα άρθρα που περιέχονται σε αυτό. 1. Στο Μέρος Β’/Άρθρο 97 σχετικά με τη «Διενέργεια ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης – Τροποποίηση άρθρου 7 ν. 4414/2016», γίνεται αναφορά σε απαίτηση συμμετοχής των Σ.Η.Θ.Υ.Α. σε ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών. Θεωρούμε πως κάτι τέτοιο δεν αποτελεί κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση αν αναλογιστούμε το ιδιαίτερα χαμηλό ποσοστό αιτήσεων για Σ.Η.Θ.Υ.Α. σε σχέση με τεχνολογίες Α.Π.Ε., όπως φωτοβολταϊκά. Επισημαίνουμε επομένως πως βρισκόμαστε σε πολύ πρώιμο στάδιο για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου. 2. Στο ίδιο άρθρο, στην παρ. 1Α. που προστίθεται στο άρθρο 7 του ν. 4414/2016 (Α’ 149) αναφέρεται η υποχρέωση προσθήκης συστήματος αποθήκευσης ενέργειας και σε σταθμούς Σ.Η.Θ.Υ.Α. που επιλέγονται από 01.05.2024. Η ίδια αναφορά δεν υπάρχει στα σημεία 3(ι) και 3(ια) στη συνέχεια, όπου σωστά τονίζεται μόνο η υποχρέωση των εγκαταστάσεων Α.Π.Ε. Θα πρέπει να επισημάνουμε πως ένα από τα πλεονεκτήματα μιας μονάδας Σ.Η.Θ.Υ.Α. είναι η δυνατότητα που έχει για ρύθμιση φορτίου. Άρα τα συστήματα αποθήκευσης δεν θα πρέπει να αφορούν τις εγκαταστάσεις Σ.Η.Θ.Υ.Α. και για το λόγο αυτό προτείνεται σχετική διόρθωση. 3. Στο Άρθρο 98 «Διατάξεις για το καθεστώς ενίσχυσης των σταθμών Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης» ορίζονται μικρότερα όρια για τη χρονική διάρκεια των συμβάσεων των μονάδων Σ.Η.Θ.Υ.Α. με το μεγαλύτερο όριο των 20 ετών να εφαρμόζεται μόνο στην περίπτωση της παραγωγής αγροτικών προϊόντων. Προτείνεται να τροποποιηθεί το συγκεκριμένο άρθρο ώστε να υπάρχουν 20ετείς συμβάσεις για όλες τις μονάδες Σ.Η.Θ.Υ.Α., καθώς θεωρούμε κάτι τέτοιο απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση των συγκεκριμένων έργων από χρηματοπιστωτικούς φορείς και για την κατ’ επέκταση ανάπτυξη του κλάδου στην Ελλάδα. 4. Στο Άρθρο 103 «Εγκατάσταση συστημάτων τηλεποπτείας και τηλεδιαχείρισης σε σταθμούς Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης», δίνεται η δυνατότητα ελέγχου μιας μονάδας Σ.Η.Θ.Υ.Α. από το Διαχειριστή του συστήματος. Εδώ πρέπει να τονιστεί πως ο έλεγχος μια μονάδας συμπαραγωγής γίνεται βάσει του θερμικού φορτίου που αυτή καλείται να καλύψει και δεν μπορεί να εκχωρηθεί σε φορέα που δεν γνωρίζει τις συνθήκες λειτουργίας κατά τη χρονική στιγμή που αποφασίζει να προβεί σε ενέργεια ελέγχου, όπως για παράδειγμα σε περικοπή φορτίου. Για το λόγο αυτό θα πρέπει οι μονάδες Σ.Η.Θ.Υ.Α. να εξαιρούνται από τέτοιες ενέργειες. Φαίνεται ξανά πως το νομοσχέδιο δεν αναγνωρίζει τις μονάδες Σ.Η.Θ.Υ.Α. με κριτήριο τη συνδρομή τους στην κάλυψη συγκεκριμένης θερμικής ζήτησης, αλλά τις εξισώνει με μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. Για τον ΕΣΣΗΘ Δημήτρης Μοίρας Πρόεδρος