• Σχόλιο του χρήστη 'Αντώνιος Πέππας - ETME' | 13 Απριλίου 2024, 16:10

    Γενικά ο χρόνος που έχει δωθεί για τη Δημόσια Διαβούλευση κρίνεται ως πολύ σύντομος, αλλά το γεγονός αυτό μπορεί να μην αποτελέσει πρόβλημα εάν δοθεί αρκετός χρόνος μετά το πέρας της δημόσιας διαβούλευσης στις αρμόδιες υπηρεσίες για ουσιαστική επεξεργασία των σχολίων και των στοιχείων. Το κεφάλαιο Β’ αποτελεί μία πολύ καλή συμπλήρωση στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο των υπεράκτιων αιολικών πάρκων καθώς εμπλουτίζει και αποσαφηνίζει συγκεκριμένα σημεία του υφισταμένου θεσμικού πλαισίου. Παράλληλα επιδιώκει να θεραπεύσει θέματα που έχουν προκύψει από τις στρατηγικές επιλογές του υφισταμένου αναπτυξιακού προγράμαμτος και συγκεκριμένα το θέμα της εκτέλεσης μετρήσεων από ιδιωτικούς φορείς δίχως να υπάρχει αντίστοιχη εξασφάλιση αποκλιστικού δικαιώματος. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, απαιτούνται όμως συγκεκριμένες διορθώσεις ώστε το θεσμικό πλαίσιο που θεσπίζεται να συνεισφέρει όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται, κερδίζοντας χρόνο και παρέχοντας εμπιστοσύνη στις αγορές και διαφάνεια για τους πολίτες. Για το σκοπό αυτό προτείνονται ορισμένες προσθήκες στο λεκτικό. Άρθρο 106: Η επιλογή του κεντρικού μοντέλου συγκέντρωσης δεδομένων και διάθεσής τους σε όσους είναι διατεθιμένοι να μοιραστούν το κόστος αποτελεί μία επιλογή η οποία μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους και θεραπεύει εν πολλοίς την μη ύπαρξη αποκλειστικού δικαιώματος από τους δυνητικούς επενδυτές. Η αγορά όμως χρειάζεται διαβεβαιώσεις για το ότι αυτή η διαδικασία δεν θα δημιουργήσει προβλήματα, καθυστερήσεις και στρεβλώσεις. Εκτιμούμε ότι η προσθήκη ενός ακόμα επιπέδου λήψης απόφασης, ήτοι η απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, για κριτήρια, δικαιολογητικά και στοιχεία αλλά κυριότερα για το τίμημα, ενδεχομένως να καθυστερήσει κατά σημαντικό χρόνο την υλοποίηση του προγράμματος χωρίς κάποιο όφελος για το ΕΠΑΥΑΠ, τους καταναλωτές ή τους επενδυτές ΥΑΠ, δεδομένου ότι ούτως ή άλλως η ΕΔΕΥΕΠ εποπτεύεται από το Υπουργείο ΠΕΝ. Σημειώνεται ότι μπορεί μία καθυστέρηση τριών μηνών να επιφέρει πολύ μεγαλύτερες καθυστερήσεις ίσως και έτους, διότι η συλλογή των δεδομένων δεν λαμβάνει χώρα υό δυσμενείς καιρικές συνθήκες και ως εκ τούτου, η υλοποίηση των μετρήσεων μπορεί να καθυστερήσει μετακυλώντας το συνολικό πρόγραμμα. Επίσης, εφόσον η εταιρεία ειδικού σκοπού συσταθεί, θα δεσμεύεται καταστατικά ως προς την τιμή (δεν μπορεί να ενεργήσει εναντίον του συμφερόντος της) και ως εκ τούτου θα μπορεί να συγκεντρώσει τα απαραίτητα κεφάλαια. Εάν το συμφέρον της εξαρτάται από Υπουργική απόφαση, δεν είναι προφανής και αυτόματη η οικονομική εξασφάλιση οπότε εκτιμάται ότι δεν θα είναι εύκολη η συμμετοχή στο κεφάλαιο μία τέτοιας εταιρείας ή η προσφορά χρήματος από πιστωτές. Επίσης, δεν διαφαίνεται η αποκλειστικότητα του δικαιώματος συγκέντρωσης στοιχείων από την εταιρεία αυτή, το οποίο δημιουεργεί ερωτηματικά για την οικονομική ανταποδοτικότητα της λύσης αυτής. Επίσης, εάν ένας ιδιώτης φορέας συγκεντρώσει με δικό του κόστος στοιχεία αλλά δεν υπάρχει διαφάνεια ως προς την ποιότητα των στοιχείων αυτών, αφήνεται το περιθώριο να δημιουργηθούν πιθανώς συνθήκες στρέβλωσης της αγοράς. Η περίπτωση αυτή θεραπεύεται εάν υπάρχει αποκλειστικό δικαίωμα συγκέντρωσης των στοιχείων από την εταιρεία ειδικού σκοπού οπότε όλοι ανταγωνίζονται επί ίσως όρων. Βάσει των ανωτέρω προτείνονται τα εξής: Στο τέλος του εδαφίου 1 να προστεθεί η περίοδος: «Οι ενδιαφερόμενοι φορείς που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό του άρθρου .... οφείλουν να έχουν πληρώσει το τίμημα χρήσης των στοιχείων που έχει συγκεντρώσει η εταιρεία ειδικού σκοπού και να τα έχουν λάβει υπόψιν τους στις τεχνικοοικονομικές μελέτες τεκμηρίωσης που θα υποβάλλουν για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό. Τα στοιχεία αυτά θα μπορούν να συμπληρωθούν με άλλα στοιχεία που μπορεί ο ενδιαφερόμενος να συγκεντρώσει από άλλες μελέτες ή μετρήσει ή έρευνες που μπορεί να εκτελέσει και ο ίδιος, αφού λάβει τις απαραίτητες άδειες.» Επίσης προτείνεται η τροποποίηση του εδαφίου 3 ως εξής: «Με απόφαση του Φορεά ΥΑΠ, εξειδικεύονται τα κριτήρια, τα δικαιολογητικά και στοιχεία, τα οποία υποβάλλει ο ενδιαφερόμενος, το ύψος του απαιτούμενου ανταλλάγματος για πρόσβαση από τους ενδιαφερόμενους στα δεδομένα του Φορέα ΥΑΠ, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος». Αποτελεί ευκαιρία η συγκέντρωση των στοιχείων πεδίου σε έναν οργανισμό ελεγχόμενο από το Δημόσιο όπως είναι η ΕΔΕΥΕΠ. Επειδή η συλλογή στο θαλάσσιο χώρο δεν συντονίζεται επαρκώς και τα δεδομένα που συλλέγονται από πολλούς και διαφορετικούς φορείς ιδιωτικούς ή δημόσιους χωρίς να υπάρχει ολιστική προσέγγιση, προτείνεται αφενός για λόγους οικονομίας κλίμακας αφετέρου για λόγους συντονισμού και καλύτερης χρήσης των θαλασσίων δεδομένων, να γίνει η διακριτοποίηση των δεδομένων είτε πρωτογεννών είτε δευτερογεννών σε δύο κατηγορίες: την κατηγορία των δεδομένων που συλλέχθηκαν από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από όλους τους υπόλοιπους φορείς (ιδιωτικούς ή δημόσιους) πλην φορέων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Ό,τι δεδομένα συλλέγονται στον Ελλαδικό χώρο (πλην του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας) θα κοινοποιούνται σε επεξεργάσιμη ψηφιακή μορφή στην ΕΔΕΥΕΠ ώστε να δημιουργηθεί μία εννιαία βάση δεδομένων η οποία θα λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά στην αξία των δεδομένων και στη χρησιμότητά τους. Προτείνεται προς τούτο η προσθήκη εδαφίου 4 στο άρθρο 106 που παραπέμπει σε προσθήκη του άρθρου 68Α νόμου 4964/2022 ως εξής: «Οποιοσδήποτε φορέας, ιδιωτικός ή δημόσιος, εκτελεί μετρήσεις ή συλλέγει στοιχεία στο θαλάσσιο περιβάλλον που υπάγεται στη δικαιοδοσία του ελληνικού δημοσίου, υποχρεούται να τα κοινοποιεί στην ΕΔΕΥΕΠ σε επεξεργάσιμη ψηφιακή μορφή, προ της χρήσης τους και οι φορείς που τα συγκεντρώνουν δίναται τα χρησιμοποιήσουν για τους σκοπούς που έχουν λάβει άδεια ή έγκριση προς τούτου, παραθέτοντας τον αντίστοιχο αριθμό πρωτοκόλλου από την ΕΔΕΥΕΠ.» Άρθρο 121: Είναι πολύ θετικό το γεγονός της αύξησης του προσωπικού της ΕΔΕΥΕΠ, αλλά λόγω της μεγάλης επαύξησης του αντικειμένου της και των υψηλών τεχνικών απαιτήσεων των υπεράκτιων έργων, κρίνεται ότι θα πρέπει να μεγενθυθούν πολύ σημαντικά οι αριθμοί αυτοί ώστε να είναι αποτελεσματική στην εκτέλεση των καθηκόντων της. Μία εταιρεία με 30 άτομα επιστήμονες και 10 άτομα διοικητικό προσωπικό, είναι εξαιρετικά υποστελεχωμένη για ένα αντικείμενο το οποίο καλύπτει τους Υδρογονάνθρακες, το CCS, τα υπεράκτια αιολικά και την ασφάλεια και υγιεινή των υπεράκτιων κατασκευών. Εάν στόχος είναι να γίνει έγκαιρα και ορθά ό,τι απαιτείται για την προώθηση και ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών καθώς και των υδρογονανθράκων, αυτό θα απαιτήσει σημαντική ανθρωποπροσπάθεια καθώς και υψηλού επιπέδου προσωπικό. Προτείνεται για το σκοπό αυτό να γίνει διπλασιασμός του προτεινέμενου αριθμού σε 60 άτομα επιστήμονες και 20 άτομα διοικητικό προσωπικό, ενώ παράλληλα, 10 άτομα από το επιστημονικό προσωπικό να αμοίβονται με όρους αγοράς.