Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Γ’ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (άρθρα 34-94)Σχόλιο του χρήστη ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ | 14 Απριλίου 2024, 09:06
Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ Μαυρομματαίων 17, 104 34 ΑΘΗΝΑ τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr Αθήνα, 13/4/2024 Αρ. Πρωτ. : 9342 Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας Θέμα : Διαβούλευση Νομοσχεδίου ΥΠΕΝ Σχετικά με το Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΝ με τίτλο: «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας» το οποίο και αναρτήθηκε στη διεύθυνση http://www.opengov.gr/minenv/?p=13310 για διαβούλευση εισαγωγικά έχουμε να επισημάνουμε τα εξής: (α) είναι κατά τη γνώμη μας αδιανόητο να μην προσκαλούνται για ανταλλαγή απόψεων οι εμπλεκόμενοι με αυτό φορείς όπως η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, η οποία εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωμα-τούχων Μηχανικών της Δημόσιας Διοίκησης. Η Ομοσπονδία μας έχει αιτηθεί 2 φορές συνάντηση με την παρούσα ηγεσία του Υπουργείου και έχει στείλει και 2 τεκμηριωμένα Υπομνήματα σχετικά με τις Υπηρεσίες Δόμησης. Τα μέλη μας είναι αυτά που κυρίως θα κληθούν να υλοποιήσουν τις διατάξεις του και ουδέποτε ενημερωθήκαμε για τις προβλέψεις του (β) συνεχίζεται η κακή παράδοση της ελάχιστης δυνατής διαβούλευσης (μόλις 9 μέρες εκ των οποίων μόνο οι 5 εργάσιμες (!) με αποτέλεσμα την αδυναμία των Φορέων να μελετήσουν σε βάθος τις διατάξεις του και να προτείνουν επί της ουσίας διορθώσεις – παρατηρήσεις – συμπληρώσεις. Επιβεβαιώνεται δυστυχώς ότι η διαδικασία της διαβούλευσης λειτουργεί προσχηματικά. (γ) για μια ακόμη φορά απουσιάζει η αποτίμηση των προηγούμενων σχετικών Νομοθετικών ρυθμίσεων, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται μια πρακτική αποσπασματικής και κακής νομοθέτησης που δεν απολογίζει τις επιπτώσεις της υφιστάμενης Νομοθεσίας, ώστε να διορθώσει αστοχίες, αλλά συνεχίζει με «μπαλώματα» την υφιστάμενη κατεύθυνση εξαφάνισης του Δημόσιου Ελέγχου και υποκατάστασης του από την «ατομική ευθύνη» των ιδιωτών. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι ισχύουσες διατάξεις τόσο για την εκτός σχεδίου δόμηση, όσο και για τη δυνατότητα πρόσθετης δόμησης μέσω ΝΟΚ έχουν κριθεί αντισυνταγματικές από το ΣτΕ με αποτέλεσμα να προκληθεί έμφραγμα στην οικοδομική δραστηριότητα και ανασφάλεια δικαίου. Όπως μάλιστα χαρακτηριστικά αναφέρει με πρόσφατη του απόφαση το Ε’ Τμήμα του ΣτΕ, στην πραγματικότητα μια οικοδομική άδεια δεν εκδίδεται από την υπηρεσία δόμησης, «αλλά αυτομάτως από το ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΕΕ e-adeies με πρωτοβουλία και “ευθύνη” ιδιώτη μηχανικού ή τεχνικής εταιρείας, ύστερα από την ηλεκτρονική υποβολή φακέλου, χωρίς την παρέμβαση της ΥΔΟΜ (…) Η ανεπάρκεια του ασκούμενου από την ΥΔΟΜ και τον δήμο έλεγχου νομιμότητας επιτείνεται εκ του ότι ούτε η κεντρική διοίκηση ασκεί ουσιαστικό έλεγχο επί των εκδιδομένων οικοδομικών αδειών (…). Η έλλειψη ελέγχου επιτείνεται εκ του ότι δεν έχουν εκδοθεί οι αναγκαίες διοικητικές πράξεις για την οργάνωση και λειτουργία βασικών οργάνων ελέγχων, όπως οι ΥΔΟΜ και τα “Παρατηρητήρια δομημένου περιβάλλοντος”, η λειτουργία των οποίων είναι αναγκαία για τον έλεγχο των (σ.σ. ιδιωτών) ελεγκτών δόμησης. Ως εκ τούτου τα αντίστοιχα θέματα ρυθμίζονται με μεταβατικές διατάξεις ή με προβληματικού κύρους εγκυκλίους των εμπλεκομένων υπουργείων με αποτέλεσμα τη σύγχυση αρμοδιοτήτων και την ασάφεια δικαίου». Το ΣτΕ δηλαδή επί της ουσίας «απογυμνώνει» το ισχύον σύστημα έκδοσης πολεοδομικών αδειών ως διάτρητο, εξαρτώμενο από ιδιώτες που δεν ελέγχονται ποτέ. Υπενθυμίζουμε ότι η δημιουργία του συστήματος αυτού καθώς και η κατάργηση του ελέγχου των αδειών είχε παρουσιαστεί από διαδοχικούς υπουργούς Περιβάλλοντος και το Τεχνικό Επιμελητήριο ως πρωτοποριακή, εκμηδενίζουσα την ταλαιπωρία και τη «γραφειοκρατία» και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και από την παρούσα. Ο δε Συνήγορος του Πολίτη κος Ποτάκης σε επιστολή του προς τα συναρμόδια Υπουργεία σας εγκαλεί «Για αναποτελεσματική αντιμετώπιση της οργάνωσης και λειτουργίας των Πολεοδομιών της χώρας για χρονικό διάστημα πέραν της δεκαετίας με διαδοχικές και ατελέσφορες ρυθμίσεις, οι οποίες αποβαίνουν επιζήμιες για το αστικό και όχι μόνο περιβάλλον της χώρας». Αναφέρει χαρακτηριστικά: «Σημειώνεται δε, ότι, με το ν. 4495/2017 προβλέφθηκε η δημιουργία νέων υπηρεσιών ελέγχου δόμησης, τα Παρατηρητήρια Δομημένου Περιβάλλοντος, χωρίς να έχει αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση των υφιστάμενων πολεοδομικών υπηρεσιών. Σύμφωνα δε με την Εγκύκλιο 1/2017 του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέχρι της συγκρότηση των Παρατηρητηρίων τις αρμοδιότητες αυτών συνεχίζουν να τις ασκούν οι υπηρεσίες που τις είχαν πριν τη δημοσίευση του νόμου, δηλαδή τα τμήματα αυθαιρέτων των Υ.ΔΟΜ. Στο έγγραφο αυτό είχε γίνει αναφορά στις διατάξεις 2 έως 4 του ν. 4674/2020 (ΦΕΚ 53Α) σχετικά με τη σύσταση Αναπτυξιακών Οργανισμών και Δικτύων Δήμων για την υποβοήθηση των Δήμων στην άσκηση των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών δόμησης με προγραμματική σύμβαση κατά τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 4412/2016. Η εμπειρία εφαρμογής αυτού του μοντέλου -έστω και περιορισμένη δεν υπήρξε επιτυχής… Η ύπαρξη υποστελέχωσης παρατηρείται και αναφέρεται ως πρόβλημα από μεγάλο αριθμό υπηρεσιών δόμησης. Το συγκεκριμένο ζήτημα αναδεικνύεται ως αφετηρία ενός σημαντικού αριθμού παρεπόμενων προβλημάτων που επηρεάζουν δυσμενώς ολόκληρη τη σχετική διοικητική διαδικασία, όπως έχουμε καταγράψει διεξοδικά στα παλαιότερα έγγραφά μας» https://www.emdydas.gr/wp-content/uploads/2024/01/30.1.2024_sinigoros_ydom_9264.pdf Συνεπώς όσον αφορά τις διατάξεις των Άρθρων της Ενότητας Γ «Εξορθολογισμός Χωροταξικής και Πολεοδομικής Πολιτικής» μπορούμε να επαναλάβουμε όσα αναφέραμε και τα προηγούμενα έτη με αφορμή τόσο το Ν.4495/17 όσο και τους μεταγενέστερους. Από το 2017 και μετά έχουν εκδοθεί χιλιάδες άδειες οι οποίες δεν έχουν ελεγχθεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι όφειλε σύμφωνα με το Νόμο να διενεργηθεί υποχρεωτικά δειγματοληπτικός έλεγχο της νομιμότητας των υποβαλλόμενων μελετών και στοιχείων στο 30% των οικοδομικών αδειών, οι οποίες χορηγούνται χωρίς προέγκριση, καθώς και σε αυθαίρετες κατασκευές που «τακτοποιούνται». Όμως το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) ποτέ δεν έχει ορίσει τον σχετικό αλγόριθμο δυνάμει του οποίου θα πραγματοποιούνταν οι δειγματοληπτικοί έλεγχο, με αποτέλεσμα να μην έχουν ποτέ ελεγχθεί οι άδειες αυτές δημιουργώντας τον κίνδυνο μιας νέας γενιάς e αυθαιρέτων με απρόβλεπτες συνέπειες. Το Νομοσχέδιο χωρίς ποτέ να υπάρξει αυτός ο απολογισμός, προχωρά στην επέκταση του περιορισμού του Δημόσιου Ελέγχου και στον έλεγχο των αυθαίρετων κατασκευών, παραδίδοντας τον στους «ελεγκτές δόμησης» και σε ασαφή κλιμάκια ελέγχου . Τα Παρατηρητήρια Δόμησης του Ν.4495/17 ποτέ δε συγκροτήθηκαν και στελεχώθηκαν και με το παρόν Νομοσχέδιο εξαφανίζονται οριστικά. Ο Έλεγχος της Δόμησης σε άλλο επίπεδο διοίκησης από αυτό που εκδίδει τις άδειες και στις έδρες των Περιφερειακών Ενοτήτων θα μπορούσε να αποτελέσει μια λειτουργική διέξοδο, αλλά κανείς δεν είχε την πολιτική βούληση να προχωρήσει σε στελέχωση με προσωπικό και μέσα ώστε οι Υπηρεσίες να κάνουν τη δουλειά τους. Η μεταφορά της αρμοδιότητας σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης ακυρώνει την αναγκαία τοπικότητα των ελέγχων. Είναι πρακτικά αδύνατο μια κεντρική Υπηρεσία στην Αθήνα να αναλάβει τον έλεγχο κάθε γωνιάς της χώρας. Επιπλέον, οι προτεινόμενες διαδικασίες είναι ιδιαίτερα δαπανηρές για τον κρατικό προϋπολογισμό, με το κόστος των μετακινήσεων, των ημερήσιων αποζημιώσεων των ασαφών κλιμακίων ελέγχου σε κάθε γωνιά της χώρας. Η προτεινόμενη δε στελέχωση της Γενικής Διεύθυνσης Σώμα-τος Επιθεωρητών και Ελεγκτών και της Διεύθυνσης Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με συνολικά 40 μόλις Υπαλλήλους είναι ενδεικτική της αντίληψης που κυριαρχεί, όταν για τα Παρατηρητήρια Δόμησης τα σχέδια προέβλεπαν περίπου 500 (!). Η Γενική Διεύθυνση Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών ΥΠΕΝ αποτελείται από τα 2 Σώματα Επιθεώρησης Περιβάλλοντος, Δόμησης, Ενέργειας και Μεταλλείων της Βόρειας και της Νότιας Ελλάδας (το καθένα επιπέδου Διεύθυνσης), καθώς και το Συντονιστικό Γραφείο Αντιμετώπισης Περιβαλλοντικών Ζημιών (επιπέδου Τμήματος). Δεν υπάρχει «Σώμα επιθεωρητών περιβάλλοντος», όπως αναφέρει το κείμενο του σχεδίου νόμου. Στα 2 Σώματα υπάγονται τα Τμήματα Επιθεώρησης Δόμησης και Κατεδαφίσεων, που αναλαμβάνουν με το νέο νόμο όλη την αρμοδιότητα ελέγχων. Τα 2 Τμήματα έχουν αυτή τη στιγμή: 12 υπαλλήλους η Βόρεια Ελλάδα και 9 η Νότια, συμπεριλαμβανομένων των Διοικητικών. Η επιλογή των Ελεγκτών Δόμησης για τη στελέχωση των Κλιμακίων ελέγχου είναι κατά τη γνώμη μας λανθασμένη και πρέπει να αντικατασταθεί από τους ήδη υπηρετούντες στα Τμήματα Ελέγχου Κατασκευών Υπαλλήλους μαζί με τις αναγκαίες νέες προσλήψεις. Δεν είναι δυνατό να απαλείφεται και να εξαφανίζεται η πείρα ετών που έχει αποκτηθεί από τους Υπαλλήλους Μηχανικούς που δουλεύουν για πολλά χρόνια στο αντικείμενο του ελέγχου των αυθαιρέτων, όπως και να αγνοείται η μελλοντική τους Υπηρεσιακή πορεία. Είναι άδικο συλληβδην υπάλληλοι με δεκαετή ή εικοσαετή εμπειρία στο αντικείμενο, χωρίς καμία πειθαρχική καταδίκη να αναγκάζονται να αλλάξουν ξανά αντικείμενο εργασίας, ειδικά δε όταν κάποιοι από αυτούς μεταφέρθηκαν στους Δήμους λόγω Καλλικράτη. Γενικά, ο νομοθέτης μοιάζει να αγνοεί ότι υπάρχουν υπάλληλοι με αποκλειστική γνώση και εμπειρία και ενασχόληση με αυτό το αντικείμενο. Οι δε ιδιώτες ελεγκτές δόμησης σε καμία περίπτωση δε μπορούν να υποκαταστήσουν τον έλεγχο Δημόσιας Αρχής και πολλές φορές θα βρίσκονται αντικειμενικά σε σύγκρουση συμφερόντων από τη στιγμή που θα ελέγχουν κατασκευές σε περιοχή που δραστηριοποιούνται και οι ίδιοι επαγγελματικά. Τα κλιμάκια ελέγχου αποτελούνται από "μέλη" και όχι από Μηχανικούς, όπως θα όφειλαν. Τα 'μέλη" αυτά μπορούν να είναι όλοι οι υπάλληλοι του Σώματος Επιθεωρητών της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού, της Κτηματικής, των Δασαρχείων, του ΟΦΥΠΕΚΑ κλπ, δηλαδή υπάλληλοι όλων των ειδικοτήτων και όχι μόνο των ειδικοτήτων μηχανικών που έχουν το δικαίωμα έκδοσης οικοδομικής άδειας! Δηλαδή Διοικητικοί, Οικονομικού, Γεωτεχνικοί, Πληροφορικής, Περιβαλλοντολόγοι κλπ θα μπορούν να κληρωθούν ως μέλη επιτροπών που θα κάνουν αυτοψία, θα συλλέγουν στοιχεία και θα εκπονούν την έκθεση αυθαιρέτου, ενώ δεν έχουν τα επαγγελματικά δικαιώματα, τις σπουδές, τις γνώσεις, την κατάρτιση και την εμπειρία προς τούτο. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα όφειλε να γνωρίζει ότι υπάρχουν Επαγγελματικά δικαιώματα για την άσκηση των αντίστοιχων δραστηριοτήτων και δε μπορεί να τα προσπερνά με αντίστοιχες κινήσεις υποβάθμισης τους. Τα ασαφή αυτά κλιμάκια ελέγχου που συγκροτούνται απολαμβάνουν προστατευτικές διατάξεις προστασίας που ποτέ δεν προσφέρθηκαν στους Υπαλλήλους των Υπηρεσιών Δόμησης, οι οποίοι σε πλήθος περιπτώσεων βρέθηκαν ή και βρίσκονται κατηγορούμενοι (ακόμα και με αστικές αγωγές) στα πλαίσια άσκησης των Υπηρεσιακών τους καθηκόντων με ελλιπέστατη μάλιστα Νομική κάλυψη. Μας προκαλούν εντύπωση επίσης οι διατύπωσεις του άρθρου 49: Παρ. 1:«Η θέση του Ειδικού Επιθεωρητή καλύπτεται είτε με πρόσληψη εγνωσμένου κύρους συνταξιούχου προερχόμενου από το σώμα επιθεωρητών περιβάλλοντος, είτε με απόσπαση υπαλλήλου από το ίδιο σώμα…». Γιατί συνταξιούχος; Πως αλήθεια μετριέται το «εγνωσμένου κύρους»; Όπως και της Παρ.5 ότι ο Ειδικός Επιθεωρητής δύναται να συστήνει και να συγκροτεί ομάδες εργασίας ή επιτροπές από δημόσιους υπάλληλους, μετακλητούς και ιδιώτες, που αποζημιώνονται από το Πράσινο Ταμείο. Γιατί ιδιώτες και μετακλητοί; Οι ιδιώτες με τι κριτήρια και με ποια διαδικασία επιλέγονται; Εν κατακλείδει το Νομοσχέδιο μετά το Ν.4495/17 δίνει το τελειωτικό χτύπημα στις Υπηρεσίες Δόμησης. Εξαφανίζει Υπηρεσίες και Υπαλλήλους με πολυετή πείρα στο αντικείμενο, αναιρεί την αναγκαία τοπικότητα στη διενέργεια ελέγχων αλλά και γνώσης των ειδικών διατάξεων κάθε περιοχής, δεν επιλύει τα χρονίζοντα θέματα πολυνομίας, υποστελέχωσης υπηρεσιών και λειτουργίας θεσμών όπως τα ΣΥΠΟΘΑ, έχει ασαφής μεταβατικές διατάξεις σχετικά με τις εκκρεμούσες υποθέσεις, οι Δήμοι θα στερηθούν πόρους τους οποίους θα καρπωθεί η Κεντρική Διοίκηση, αφού το σύνολο των προστίμων θα καταλήγει στο ΥΠΕΝ κατά 75% και στο ΥΠΟΜΕΔΙ κατά 25%, ενώ το περιβαλλοντικό πρόβλημα των αυθαιρέτων το επωμίζονται οι τοπικές κοινωνίες όπου αυτά βρίσκονται, χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη για ανταποδοτική επιστροφή μέρους των εσόδων στην τοπική κοινωνία άμεσα και όχι μέσω αμφίβολων δαιδαλωδών διαδικασιών χρηματοδότησης από το Πράσινο ταμείο. Όσον αφορά την αναγκαία στελέχωση των Υπηρεσιών Δόμησης υπενθυμίζουμε στο Υπουργείο: • Την αρνητική Απόφαση Επιτρόπου Ελεγκτικού για Λειτουργία Υπηρεσίας Δόμησης από Αναπτυξιακό Οργανισμό, σύμφωνα με την οποία «δε στοιχειοθετείται η φύση αυτής, ως προγραμματικής και δεν πληρούνται περαιτέρω οι ουσιαστικές προϋποθέσεις για τη σύναψη της, που θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με έγκαιρο προγραμματισμό και ορθή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού για την υλοποίηση της σύμβασης διαδημοτικής συνεργασίας». • Την Απόφαση Αποκεντρωμένης που απορρίπτει Προγραμματική Σύμβαση Δήμου με Αναπτυξιακό Οργανισμό για λειτουργία ΥΔΟΜ με σκεπτικό: «Επομένως δεν είναι νόμιμη προγραμματική σύμβαση αντικείμενο της οποίας είναι η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης υπηρεσιών του Δήμου, δια της έμμεσης πρόσληψης προσωπικού που θα ασκεί τα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων κατά καταστρατήγηση του απορρέοντος από το Σύνταγμα κανόνα στελέχωσης των υπηρεσιών του Δήμου με μόνιμους υπαλλήλους και του, σε συμφωνία με αυτόν, θεσπισθέντος συστήματος πρόσληψης υπαλλήλων, αφού στην πραγματικότητα οι συμβάσεις αυτές υποκρύπτουν πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων.» • Τις ανέλεγκτες επάρκειες που χορηγήθηκαν από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις με πλασματικά στοιχεία, ώστε να εμφανισθούν πλασματικές στελεχώσεις ΥΔΟΜ με «παράλληλα καθήκοντα» υπαλλήλων ή με αμφίβολες Παροχές Υπηρεσίας από ιδιώτες Μηχανικούς. • Η πρόβλεψη για σύσταση (150) θέσεων Μηχανικών στις ΥΔΟΜ, ουδέποτε υλοποιήθηκε «Στις Υ.ΔΟΜ. που παρείχαν την 31η.12.2022 διοικητική υποστήριξη και στις Υ.ΔΟΜ. της έδρας κάθε νομού δύναται να συστήνονται, εφόσον οι κενές θέσεις τακτικού προσωπικού δεν επαρκούν, επιπλέον έως εκατόν πενήντα (150) οργανικές θέσεις μονίμου προσωπικού κλάδου και ειδικότητας μηχανικών των κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ που απαιτούνται για την κάλυψη της ελάχιστης στελέχωσης, μη προσμετρούμενου σε αυτή του προσωπικού της περ. β’ της παρ. 3 του άρθρου 97Α (δηλαδή δεν προσμετράται το μη τακτικό προσωπικό και το προσωπικό που συνδράμει τους 18 δήμους που ασκούν διοικητική υποστήριξη στο πλαίσιο σύμβασης διαδημοτικής συνεργασίας ή ισχύουσας προγραμματικής σύμβασης). Τόσο οι συνιστώμενες οργανικές θέσεις όσο και οι κενές οργανικές θέσεις κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ μηχανικών των ειδικοτήτων που απαιτούνται για την κάλυψη της ελάχιστης στελέχωσης της παρ. 3 α, δύναται να καλυφθούν από τους πίνακες επιλαχόντων της 13Κ/2021 Προκήρυξης του ΑΣΕΠ, κατόπιν έκδοσης της σχετικής εγκριτικής.» Αντίστοιχα προφανώς και διαφωνούμε με τις προβλέψεις του Άρθρου 87 για «Ανε-ξάρτητο Μηχανικό» στην έγκριση Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΠΣ). Όσον αφορά την Ενότητα Α «Προστασία των Υδάτων, των Δασών και του Φυσικού Περιβάλλοντος», υπενθυμίζουμε την κοινή μας τοποθέτηση 6 εμπλεκόμενων Ομοσπονδιών με τίτλο «Όχι στην ιδιωτικοποίηση / εμπορευματοποίηση του νερού. Όχι στην εκχώρηση σε Ανώνυμη Εταιρεία της διαχείρισης των υδάτων της Θεσσαλίας. Το νερό είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα» με την οποία εξηγούμε αναλυτικά του λόγους εναντίωσης μας σε κάθε προοπτική παράδοσης της διαχείρισης των υδάτων της Θεσσαλίας σε ανώνυμη εταιρεία (Ο.Δ.Υ.Θ. Α.Ε.). Είναι φανερό ότι η μεθόδευση ιδιωτικοποίησης του νερού της Θεσσαλίας μέσω της παράδοσης της διαχείρισης σε Ανώνυμη Εταιρεία, αποτελεί προπομπό για την υπόλοιπη χώρα και πρέπει να αποτραπεί. https://www.emdydas.gr/wp-content/uploads/2024/03/11.3.2024_6_omospodies_oxi_idiotikop_nero.pdf Αντίθετα θα έπρεπε να διασαφηνιστούν οι αρ-μοδιότητες των δημοσίων υπηρεσιών και να ενισχυθεί σημαντικά το υπάρχον έμπει-ρο προσωπικό για την διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Οι σκοποί της Α.Ε. θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν από τις υφιστάμενες Δημόσιες Υπηρεσίες μετά από ενίσχυση του υπάρχοντος έμπειρου προσωπικού και την αναγκαία αναπροσαρμογή των αρμοδιοτήτων των δημοσίων υπηρεσιών. Είμαστε αντίθετοι στην μεταφορά στον Ο.Δ.Υ.Θ. Α.Ε., ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων και προσωπικού, της Διεύθυνσης Υδάτων Θεσσαλίας της Γενικής Διεύθυνσης Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας και της Διεύθυνσης Υδροοικονομίας και Εποπτείας του Τοπικού Οργανισμού Έγγειων Βελτιώσεων της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, Υδροοικονομίας και Ελέγχου Δόμησης της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Ειδικότερα το μόνιμο ή ΙΔΑΧ προσωπικό των εν λόγω Διευθύνσεων θα πρέπει να έχει το δικαίωμα να επιλέξει εάν θα μεταφερθεί στην Ο.Δ.Υ.Θ. Α.Ε. ή θα παραμείνει ως προσωπικό της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας και της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Υπενθυμίζουμε ότι διεκδικούμε Υπηρεσίες Δόμησης που δεν θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αλλά θα είναι πλήρως στελεχωμένες και εξοπλισμένες, ώστε να προστατεύουν αποτελεσματικά το Περιβάλλον και το Δημόσιο Συμφέρον, όπως και το Σύνταγμα επιτάσσει. Δηλώνουμε ότι θα αγωνιστούμε για την αποτροπή των παραπάνω δυσμενών εξελίξεων και θα υπερασπιστούμε το αντικείμενο της εργασίας μας, τα επαγγελματικά μας δικαιώματα και τη λειτουργία των Υπηρεσιών προς όφελος των πολιτών και του Περιβάλλοντος: • Επαρκή στελέχωση των ΥΔΟΜ με μηχανικούς ΠΕ και ΤΕ όλων των απαιτούμενων ειδικοτήτων καθώς και με το αναγκαίο προσωπικό όλων των εμπλεκομένων κλάδων, λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικότητα όπως γεωγραφία της περιοχής (νησιωτικότητα – ορεινές και δασικές εκτάσεις), έκταση χωρικής αρμοδιότητας, πλήθος αιτημάτων, κλπ • Αυξήσεις στις αποδοχές του προσωπικού, σύμφωνα με τις διεκδικήσεις μας. • Αποσαφήνιση της κατάστασης των ΥΔΟΜ, με νομοθετική πρόβλεψη για άμεση τροποποίηση των Ο.Ε.Υ. των Δήμων όπου λειτουργούν ΥΔΟΜ, ώστε η Οργανική μονάδα (ΥΔΟΜ) να λειτουργεί σύμφωνα με τις ισχύουσες απαιτήσεις (ελάχιστη στελέχωση, κ.α. σύμφωνα με τις προτάσεις μας). • Άμεσα, νέες και επαρκείς σε αριθμό προσλήψεις μηχανικών ΠΕ και ΤΕ μέσω του ΑΣΕΠ, όλων των ειδικοτήτων καθώς και του λοιπού αναγκαίου προσωπικού όλων των εμπλεκομένων κλάδων, με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας κατά αποκλειστικότητα στις ΥΔΟΜ, με τη ρητή απαγόρευση ότι οι Δήμαρχοι δεν θα μπορούν να μετακινούν τους υπαλλήλους στις τεχνικές ή άλλες υπηρεσίες των δήμων, ούτε να τους επιβάλλουν (και μάλιστα άτυπα στην πλειοψηφία των περιπτώσεων) παράλληλα καθήκοντα. • Εξοπλισμό των Υπηρεσιών Δόμησης με σύγχρονα μέσα και εργαλεία για την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη εργασία τους. Υπολογιστές, εκτυπωτές, σαρωτές, οθόνες, συνδέσεις στο διαδίκτυο, το απαραίτητο λογισμικό και ότι άλλο απαιτείται. • Κατάργηση του νομοθετικού πλαισίου που επιτρέπει τις προσωρινές και νομικά επισφαλείς ή αμφισβητούμενες λύσεις ανάθεσης καθηκόντων Δημόσιας Αρχής σε Συμβασιούχους Έργου, ή στην ΕΕΤΑΑ ή στους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς με τις οποίες θα δημιουργηθούν τεράστια θέματα νομιμότητας με τις εκδοθείσες Διοικητικές Πράξεις (οικοδομική άδεια, έκθεση επικινδύνου, έκθεση αυτοψίας αυθαίρετης κατασκευής, κλπ). • Επανεξέταση των Επιπέδων της λειτουργίας των ΥΔΟΜ από τους Δήμους σε συνάρτηση με τη λειτουργία των Παρατηρητηρίων Δόμησης κι επαναφορά τους στο προγενέστερο διοικητικό καθεστώς των πρώην νομαρχιών, νυν Περιφερειακών Ενοτήτων. • Κωδικοποίηση και απλοποίηση της πολεοδομικής Νομοθεσίας, ώστε να καταστεί προσβάσιμη σε όλους. • Νομική Υποστήριξη σε κάθε ΥΔΟΜ από εξειδικευμένους Νομικούς καθώς και Νομική Κάλυψη των υπαλλήλων σε οποιοδήποτε είδος δικαστικής διένεξης (ποινικής, αστικής κλπ.) εφόσον αυτή ανάγεται στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων τους στις ΥΔΟΜ. • Απαλλαγή από τις αποκλειστικές προθεσμίες ολίγων ημερών, που προβλέπει κατά περίπτωση ο νέος πολεοδομικός νόμος 4759/2020, οι οποίες είναι ανεφάρμοστες και ανεδαφικές, μέχρι να συγκροτηθούν και να στελεχωθούν οι Υπηρεσίες. • Υποχρεωτική προέγκριση άδειας για όλες τις Κατηγορίες (1,2 και 3). • Κάλυψη εξόδων μετακίνησης εντός και εκτός έδρας. • Τήρηση της ισχύουσας νομοθεσίας για διαπίστωση από την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση της επάρκειας της ελάχιστης στελέχωσης με την έκδοση των απαιτούμενων αποφάσεων.