• ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ, ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ» ΜΕ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Στην Έκθεση της Ακαδημίας Αθηνών με τίτλο: «Η ΑΝΘΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΔΑΣΙΚΩΝ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ» (2023) περιλαμβάνονται σημαντικές διαπιστώσεις και προτάσεις. Όπως αναφέρεται: «Η ανθρωπογενής αλλαγή του κλίματος στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι θα είναι πιο γρήγορη τα επόμενα χρόνια και θα γίνει έντονη μετά το 2050. «…Κατά τις ερχόμενες δεκαετίες αναμένεται να εκδηλωθούν δασικές πυρκαγιές με αυξανόμενο μέγεθος και ένταση, λόγω της σημαντικής αύξησης του αριθμού των ημερών με καιρικές συνθήκες που ευνοούν την έναρξη και εξάπλωση των δασικών πυρκαγιών. Μεγαλύτερο θα είναι το πρόβλημα στις περιοχές με πευκοδάση, όπου οι μεγάλες πυρκαγιές θα είναι πολύ δύσκολο να ελεγχθούν από την άνοιξη έως το φθινόπωρο, όχι μόνο σε περιοχές με πολύπλοκο ανάγλυφο αλλά και σε εκτάσεις με θαμνώδη βλάστηση...) Αρνητικές επιπτώσεις αναμένονται σε πολλούς τομείς της οικονομίας και στη ζωή των πολιτών. Πολυάριθμες οικίες, τουριστικές εγκαταστάσεις, γεωργικές εκμεταλλεύσεις και βιομηχανικές υποδομές θα επηρεαστούν, ιδιαίτερα στη ζώνη διεπαφής του οικιστικού ιστού – φυσικού περιβάλλοντος όπου και τα προληπτικά μέτρα προστασίας από τις πυρκαγιές κρίνονται επιτακτικά αναγκαία. Αναμένεται ότι φυσικές περιοχές που αποτελούν ενδιαιτήματα της άγριας ζωής, χλωρίδας και πανίδας θα αντιμετωπίσουν επίσης έντονες και μεγάλες πυρκαγιές. Ιδιαίτερη έμφαση προληπτικής διαχείρισης θα πρέπει να δοθεί στις προστατευόμενες περιοχές, αλλά και εκείνες που φιλοξενούν ιστορικά και πολιτισμικά στοιχεία της χώρας. Τα παραγωγικά ελληνικά δάση, τα οποία καλύπτουν συνολική έκταση 39 εκατ. στρεμμάτων δημιουργούν σε ετήσια βάση οικοσυστημικές υπηρεσίες των οποίων η συνολική αξία ξεπερνά τα 2,83 δις. €/έτος με βαθμό βεβαιότητας 90%. Για μία εικόνα της συνολικής αξίας των Ελληνικών παραγωγικών δασών, αξίζει να σημειωθεί ότι η κεφαλαιοποιημένη αξία διατήρησης των δασών για τα επόμενα 100 χρόνια, με τον ίδιο βαθμό βεβαιότητας και με κοινωνικό επιτόκιο προεξόφλησης 1% είναι πάνω από 176 δις. €., ενώ ή αειφορική αξία διατήρησης των δασών για ένα πολύ μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα ξεπερνά από 283 δις. €. Η Ελληνική Πολιτεία πρέπει να προωθήσει τις κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις με στόχο όχι μόνο να δημιουργηθούν διαχειριστικά σχέδια για την προσαρμογή των ήδη διαχειριζόμενων δασών στην κλιματική αλλαγή (παραγωγικά δάση), αλλά και για την εκπόνηση, για πρώτη φορά, σχεδίων διαχείρισης για δασικές εκτάσεις που δεν διαθέτουν προηγούμενα σχέδια διαχείρισης (π.χ. θερμόβια δάση κωνοφόρων ή θαμνώδεις εκτάσεις), τα οποία θα περιλαμβάνουν αναλύσεις που εξετάζουν τις βιοφυσικές, επιχειρησιακές, οικονομικές και υλικοτεχνικές πτυχές της εφαρμογής διαφορετικών σεναρίων δασικής διαχείρισης. Τα σχέδια αυτά πρέπει να στοχεύουν στην εκπλήρωση διαφορετικών στόχων διαχείρισης (δασοπονία πολλαπλών σκοπών), με μετρήσιμα αποτελέσματα όχι μόνο για το ποια θα είναι η προβλεπόμενη συγκομιδή ξυλείας, αλλά και για άλλες σημαντικές προτεραιότητες, όπως η προστασία των οικισμών και των προστατευόμενων φυσικών περιοχών από τις πυρκαγιές, ιδιαιτέρως αυτών του Δικτύου Natura 2000. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι απαραίτητη η εκπόνηση ενός νέου θεσμικού πλαισίου τεχνικών προδιαγραφών εκπόνησης διαχειριστικών μελετών για τα ελληνικά δάση που με γνώμονα την αειφορία των δασικών υπηρεσιών, την προσαρμογή των ελληνικών δασών στην κλιματική αλλαγή και την αύξηση της συνεισφοράς τους στον μετριασμό της, θα οδηγήσει στην επίτευξη των στόχων μιας Εθνικής Στρατηγικής για τα Δάση. Ο κύριοι στόχοι για την προσαρμοστική διαχείριση δασών πρέπει να στοχεύουν στην αύξηση της ανθεκτικότητας των δασικών οικοσυστημάτων στην Ελλάδα, μέσα από το πλαίσιο το οποίο έχει ήδη έχει τεθεί στην Εθνική Στρατηγική για τα Δάση Για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων τα κύρια μέτρα προσαρμοστικής διαχείρισης δασών προϋποθέτουν τα εξής: 1.την εκτίμηση της φυσικής και κοινωνικοοικονομικής τρωτότητας στην κλιματική αλλαγή των δασικών οικοσυστημάτων, 2.την προσαρμοστική διαχείριση των δασικών πόρων στο σύνολο τους για την ανάσχεση της προοπτικής απώλειας δασικών ειδών ιδίως στη νότια και στην ορεινή Ελλάδα, 3.την αντιμετώπιση και τον μετριασμό των επιπτώσεων ακραίων φαινομένων με έμφαση στη διαχείριση της καύσιμης ύλης, 4.την αποτίμηση της συνολικής οικονομικής αξίας των δασικών οικοσυστημάτων, 5. την εφαρμογή σύγχρονων προσεγγίσεων απογραφής και παρακολούθησης των δασών και των πυρκαγιών και την εδαφική αποκατάσταση, 6.την εισαγωγή μέτρων οικονομικής πολιτικής, όπως πληρωμών για δασικές οικοσυστημικές υπηρεσίες και 7.τη θεσμική θωράκιση των δασικών οικοσυστημάτων. Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ ΩΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΑΓΑΘΟΥ Η διαχείριση των δασών θα πρέπει να είναι συνυφασμένη με την αναζωογόνηση της υπαίθρου. Οπωσδήποτε θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ο τρόπος συγκράτησης του πληθυσμού στις ορεινές και απομονωμένες περιοχές. Η βιοποικιλότητα στις καλλιεργούμενες εκτάσεις, τα τοπία και οι φυσικοί πόροι όπως τα δάση, το νερό και τα εδάφη είναι δημόσια αγαθά. Επιπλέον, τα δάση έχουν επίδραση σε οικονομικά και κοινωνικά δημόσια αγαθά, όπως η ανάπτυξη δραστήριων και ευημερουσών αγροτικών κοινοτήτων. Τα δάση είναι κοινά - δημόσια αγαθά που ανήκουν συλλογικά ή πρέπει να είναι προσβάσιμοι πόροι σε όλες και όλους. Επομένως τα κοινά/δημόσια αγαθά αναφέρονται σε έναν κοινωνικό και οικονομικό χώρο πέρα από την κρατική παρέμβαση και τον έλεγχο της αγοράς, και αποτελούν μία ενναλακτική θεσμική πρόταση απέναντι στις ιδιωτικές και τις δημόσιες διαρρυθμίσεις. Τα δημόσια αγαθά σε μια σύγχρονη πολιτεία αποτελούν εγγύηση ισοπολιτείας, ειδικά όταν είναι ελεύθερα αξιοποιήσιμα από όλους τους πολίτες. Κάθε σύγχρονη πολιτεία οφείλει να τα διαχειρίζεται και να διασφαλίζει την προσβασιμότητα με σκοπό τη μεγιστοποίηση του οφέλους για κάθε δικαιούχο. Το δημόσιο αγαθό έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά, που πρέπει να τονιστούν: τον μη ανταγωνισμό και τον μη αποκλεισμό. Το πρώτο υποδηλώνει ότι περισσότερα από ένα άτομα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το αγαθό χωρίς να μειώνουν την ικανότητα των άλλων να το χρησιμοποιήσουν. Το δεύτερο χαρακτηριστικό, που αφορά τη μη αποκλειστικότητα, δηλαδή την αδυναμία περιορισμού τρίτων από τη χρήση του αγαθού, δείχνει ότι ο παραγωγός ή ο διαχειριστής του αγαθού δεν είναι σε θέση να εμποδίσει άλλους να το χρησιμοποιήσουν. Η μη αποκλειστικότητα σημαίνει επίσης ότι οι χρήστες και οι πελάτες δεν μπορούν να χρεωθούν με ευκολία. Δημόσια αγαθά μπορούν να παραχθούν και από ιδιώτες όταν ο σκοπός τους δεν είναι το κέρδος. Τα δημόσια αγαθά και οι υπηρεσίες είναι προσβάσιμες σε όλους και μπορούν να απολαμβάνονται από κοινού. Εξ ορισμού, αυτά τα αγαθά και οι υπηρεσίες συνήθως δεν παραδίδονται μέσω των μηχανισμών της αγοράς. Προς την κατεύθυνση αυτή, σε ευρωπαϊκό πλαίσιο υπάρχουν πολιτικές που προωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ενδυνάμωση του ντόπιου πληθυσμού, την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και την υλοποίηση ολοκληρωμένων στρατηγικών. Συγκεκριμένα στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ruralpact της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προωθείται μεταξύ άλλων η ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη, η εξασφάλιση συνεργειών σε τοπικό επίπεδο, η ενσωμάτωση της διαφορετικότητας, η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Επιπρόσθετα το Στρατηγικό Σχέδιο Ορεινότητας ως μια στοχευμένη παρέμβαση που υλοποιείται σε κυβερνητικό πλαίσιο έχει μεταξύ των τομέων παρέμβασης και δράσεις ενίσχυσης της αγροτικής οικονομίας που φυσικά θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τη διαχείριση των δασών ως ένα μέσο για τη διασφάλιση συνθηκών αξιοπρεπούς διαβίωσης για τους κατοίκους των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών. Στο πλαίσιο αυτό οτιδήποτε σχεδιάζεται π.χ. ως συνεργατικό σχήμα και σύσταση ενώσεων προσώπων οπωσδήποτε θα πρέπει να έχει τοπική διάσταση και να συμπεριλαμβάνει τους μόνιμους κατοίκους των περιοχών αυτών στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση του. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ & ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ Η κοινωνική οικονομία ως οικοσύστημα περιλαμβάνει στους σκοπούς της την τοπικά και περιφερειακά υποστηριζόμενη ανάπτυξη ενώ τα μέλη της προέρχονται από ευάλωτες και ειδικές ομάδες πληθυσμού που δραστηριοποιούνται σε τοπικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, είναι το πλέον κατάλληλο σχήμα για την εμπέδωση και μεταφορά στρατηγικής, γνώσης καθώς και για την υλοποίηση επιχειρηματικών σχεδίων που έχουν στον πυρήνα την τοπική ανάπτυξη και τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής. Σε ποια κατεύθυνση βρίσκεται το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, τι τροποποιήσεις πρέπει να προτείνουμε για να παίξουν ένα σημαντικό ρόλο οι φορείς της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας ? ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας» Στο ΜΕΡΟΣ Β’ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΔΑΣΩΝ περιλαμβάνεται τα Άρθρα 15 έως 21 που αναφέρονται στα Υβριδικά Συνεργατικά Σχήματα , Πρόσκληση για την ανάθεση της υλοποίησης της διαχείρισης και εκμετάλλευσης δημοσίων δασών , την Διάρκεια της ανάθεσης, το Δικαίωμα συμμετοχής , την Διαδικασία ανάθεσης, τις Κυρώσεις λόγω μη προσήκουσας εκτέλεσης της σύμβασης, την επιδότηση αναδόχων / Δικαιώματα ρύπων, το Αντισταθμιστικό / Ανταποδοτικό όφελος, τον Έλεγχο της αποληπτόμενης βιομάζας και της μεταφοράς της, την Μεταφορά δασεργατών και ενεργοποίηση Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας σε περίπτωση δασικής πυρκαγιάς ή άλλης φυσικής καταστροφής και την εκπόνηση Διαχειριστικών μελετών. Στο Άρθρο 15 προβλέπεται η σύσταση Υβριδικών Συνεργατικών Σχημάτων- Υ.Σ.Σχη. με τη συμμετοχή κατά 50% των Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας (ΔΑ.Σ.Ε.) και κατά 50% φυσικών ή νομικών προσώπων του ιδιωτικού τομέα που υφίστανται τουλάχιστον πέντε έτη πριν τη δημοσίευση της πρόσκλησης, με κύκλο εργασιών 5 εκ. ευρώ ή 3 εκ. ευρώ αναλόγως τη δραστηριότητα. Οι προϋποθέσεις αυτές οδηγούν στο συμπέρασμα ότι φωτογραφίζουν υπάρχουσες εταιρείες που νέμονται ήδη άλλα δημόσια αγαθά όπως η ενέργεια με μόνο στόχο το κέρδος. Η προτεινόμενη ρύθμιση για την συνεργασία αδύναμων οικονομικά Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας (ΔΑ.Σ.Ε.) με πανίσχυρες ιδιωτικές εταιρείες είναι ετεροβαρής και οδηγεί στην ιδιωτικοποίηση των δασών. Πρόταση Προτείνουμε την συμπερίληψη στο άρθρο 15 των ΚΟΙΝΣΕΠ του Ν. 4430/2016 , των Ενεργειακών Κοινοτήτων του ν.4513/2018, των φορέων της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, , των Ενώσεων Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας του άρθρου 9 του ν. 4430/2016, οποιουδήποτε άλλου μη μονοπρόσωπο νομικό πρόσωπο, εφόσον έχει αποκτήσει νομική προσωπικότητα, όπως ιδίως αγροτικοί συνεταιρισμοί του Ν. 4384/2016 (Α’ 78), αστικοί συνεταιρισμοί του Ν. 1667/1986, Αστικές Εταιρίες των άρθρων 741 επ. του Α.Κ., εφόσον σωρευτικά συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 3 του ν. 4430/2016, Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) και κοινωφελείς φορείς του μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας των Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) του Υπουργείο Εσωτερικών του ν.4873 (ΦΕΚ Α' 248/16-12-2021). Τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 15 ως εξής: 1.1. Επιτρέπεται η σύσταση ενώσεων προσώπων με νομική προσωπικότητα (Υβριδικά Συνεργατικά Σχήματα - Υ.Σ.Σχη.), στις οποίες μετέχουν ως μέρη Δασικοί Συνεταιρισμοί Εργασίας (ΔΑ.Σ.Ε.), Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις του άρθρου 14 του Ν. 4430/2016, Συνεταιρισμοί Εργαζομένων, που συστήνονται με το άρθρο 24 του ν. 4430/2016, Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018 , φορείς της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού, Ενώσεις Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας του άρθρου 9 του ν. 4430/2016, οποιοδήποτε άλλο μη μονοπρόσωπο νομικό πρόσωπο, εφόσον έχει αποκτήσει νομική προσωπικότητα, όπως ιδίως αγροτικοί συνεταιρισμοί του Ν. 4384/2016 (Α’ 78), αστικοί συνεταιρισμοί του Ν. 1667/1986, Αστικές Εταιρίες των άρθρων 741 επ. του Α.Κ., εφόσον σωρευτικά συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 3 του ν. 4430/2016, Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) και κοινωφελείς φορείς του μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας των Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) του Υπουργείο Εσωτερικών του ν.4873 (ΦΕΚ Α' 248/16-12-2021), με συνολικό ποσοστό έως εξήντα τοις εκατό (60%)και λοιπών φυσικών ή νομικών προσώπων του ιδιωτικού τομέα με συνολικό ποσοστό έως σαράντα τοις εκατό (40%), για τη συμμετοχή στη διαδικασία του άρθρου 19 και την υλοποίηση των αναφερόμενων στο άρθρο 16 1.2. Σε περιπτώσεις έλλειψης ενδιαφέροντος από φυσικά ή νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα τα Υβριδικά Συνεργατικά Σχήματα - Υ.Σ.Σχη μπορούν να δημιουργηθούν με τη συμμετοχή των υπόλοιπων αναφερομένων φορέων της παραγράφου 1.1 Η τοπική οικονομική ανάπτυξη προϋποθέτει πέραν των ανωτέρω την διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής , την άμβλυνση των κοινωνικών ανισοτήτων και του κοινωνικού αποκλεισμού , την άρση της αποερήμωσης απομακρυσμένων και ορεινών περιοχών και πέραν τούτου προτείνεσαι ως μέσο η ενεργοποίηση των ΚΟΙΝΣΕΠ ΕΝΤΑΞΗΣ με την συμπερίληψη των μειονεκτουσών ομάδων και την εφαρμογή των συμβάσεων Κοινωνικής Αναφοράς. Προς τούτο προτείνεται η προσθήκη στην παράγραφο 1 του άρθρου 15 των παρακάτω εδαφίων: A.Στην παράγραφο 2 α) του άρθρου 14 του Ν. 4430/2016 στην υποκατηγορία των Κοιν.Σ.Επ. Ένταξης προστίθεται η παρ. αδ) : Κοιν.Σ.Επ. Μειονεκτούντων Ομάδων που αφορά όσους: α) δεν είχαν κανονική αμειβόμενη απασχόληση κατά τους προηγούμενους 6 μήνες ή β) είναι ηλικίας μεταξύ 15 και 24 ετών· ή γ) δεν παρακολούθησαν ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή επαγγελματική κατάρτιση (Διεθνής Τυποποιημένη Ταξινόμηση της Εκπαίδευσης — ISCED 3) ή δεν έχουν ακόμη συμπληρώσει δύο έτη από την ολοκλήρωση εκπαίδευσης με πλήρες ωράριο και δεν είχαν προηγούμενη κανονική αμειβόμενη απασχόληση, ή δ) είναι άνω των 50 ετών ή ε) ζουν μόνο έχοντας τη φροντίδα ενός ή περισσότερων εξαρτώμενων μελών κ.α. με την ενσωμάτωση του κανονισμού 651/2014 ΕΕ (παρ.4 άρθρο 2, Ορισμοί). Οι Κοιν.Σ.Επ. Μειονεκτούντων Ομάδων επιδιώκουν την ένταξη στην οικονομική και κοινωνική ζωή των ατόμων που ανήκουν στις Μειονεκτούσες Ομάδες Πληθυσμού. Ποσοστό 50% κατ’ ελάχιστον των μελών και των εργαζομένων στις επιχειρήσεις αυτές ανήκουν υποχρεωτικά σε αυτές τις κατηγορίες. Η συμμετοχή σε αυτές των φυσικών προσώπων που ανήκουν στις Μειονεκτούσες Ομάδες Πληθυσμού και προσμετρώνται στο παραπάνω ποσοστό πρέπει να διενεργείται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, το οποίο προσδιορίζεται στο καταστατικό της Κοιν.Σ.Επ.. Αν για οποιονδήποτε λόγο σταματήσει να πληρούται το ανωτέρω ποσοστό, ο Φορέας πρέπει εντός τριών (3) μηνών να προβεί στις απαραίτητες εγγραφές μελών ή προσλήψεις εργαζομένων. B.Θεσμοθέτηση της δυνατότητας δημιουργίας νέων ΚΟΙΝΣΕΠ σε ορεινές, μειονεκτικές, ή πληγείσες από φυσικές και ανθρωπογενείς καταστροφές περιοχές, καθώς και σε υποβαθμισμένες αστικές ή περιαστικές περιοχές , με τροποποίηση του Ν. 4430/2016,οι οποίες θα χαρακτηρίζονται ως ΚΟΙΝΣΕΠ «ΕΝΤΑΞΗΣ», όταν θα ασχολούνται με την: •Ανάλυση και εκτίμηση Κινδύνου, έγκαιρης προειδοποίησης, διαχείρισης κρίσεων, αντιμετώπιση φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών, βελτίωση της Τρωτότητας, παροχή ψυχολογικής υποστήριξης στους πληγέντες πληθυσμούς και στους εθελοντές μετά τις καταστροφές κλπ. •Προστασία της βιοποικιλότητας, της αγροτικής διατροφής και του οίνου και ασχολούνται με τη φροντίδα της γης, με τη χειροτεχνία και τη παραδοσιακή βιοτεχνία και τον βιωματικό τουρισμό •Εφαρμογή καινοτόμων συστημάτων για τη πρόληψη πυρκαγιών με τη χρήση κατάλληλων τεχνολογιών, όπως των εναέριων, επίγειων και υδατικών αυτόνομων μέσων παρακολούθησης (Drones), της τεχνητής νοημοσύνης, του machine learning και των big data που μπορούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, για την χαρτογράφηση των Φυσικών και Τεχνολογικών Κινδύνων σε επίπεδο Δήμου και τη δημιουργία μοντέλων Έγκαιρης Προειδοποίησης •Δημιουργία συνεργατικών σχημάτων (κοινωνικών cluster) με την αξιοποίηση της πληθώρας των διαθέσιμων φορέων και επιχειρήσεων της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας, (εθελοντικών ομάδων, δασικών συνεταιρισμών, κοινωνικών επιχειρήσεων, λοιπών φορέων της ΚτΠ), βάσει της εξειδίκευσης που διαθέτουν με κατάλληλα προγράμματα εκπαίδευσης για βελτίωση τους και την καλύτερη ενσωμάτωση τους στο Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας με τροποποίηση του Ν. 4662/2020 (Άρθρα 1-73) ΦΕΚ 27/Α/7-2-2020 •Δημιουργία Κοινωνικών Κατοικιών για την στέγαση πληγέντων πολιτών •Δημιουργία νέων και στήριξη υφισταμένων ΔΑΣΙΚΩΝ/ΠΕΡΙΑΣΤΙΚΩΝ ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ., οι οποίες θα μπορούν να αναλάβουν : -Συμπράξεις με τα κατά τόπους Δασαρχεία -Προγραμματικές Συμβάσεις με το ΥΠΑΑΤ για δράσεις που αφορούν στην ήπια ανάπτυξη από το αναξιοποίητο δασικό και περιαστικό απόθεμα -Υλοτόμηση σε συνεργασία με τοπικούς Δασικούς συνεταιρισμούς αν υπάρχουν ή με μέλη τους. -Καλλιέργεια δασικών ξέφωτων και αναβαθμίδων με αρωματικά φυτά με την υπόδειξη του αρμόδιου Δασαρχείου. -Καλλιέργεια μανιταριών με εμβολιασμούς δέντρων, πχ pleurotus σε έλατα κλπ. -Συγκομιδή άγριων μανιταριών με τις οδηγίες πάντα του Δασαρχείου, ώστε να μην εξαφανιστεί το είδος. -Συντήρηση και σήμανση μονοπατιών, ανάπτυξη πεζοπορικού τουρισμού, συντήρηση αναβαθμίδων (Ευρωπαϊκή πράσινη επιλογή). -Ξεναγήσεις στο δάσος, ήπια τουριστική εκμετάλλευση. -Περιφρούρηση για λαθροϋλοτομία τον χειμώνα και για φωτιές το καλοκαίρι, στελέχωση των παρατηρητηρίων με εθελοντές και μέλη των ΚΟΙΝΣΕΠ κλπ. -Αναδάσωση σύμφωνα με τις υποδείξεις των Δασαρχείων κατά προτίμηση με εκμεταλλεύσιμα, γηγενή είδη (χαρουπιές, καρυδιές, αμυγδαλιές, κερασιές, κορομηλιές, φραγκοσυκιές, βατόμουρα κλπ). •Αξιοποίηση των “κοινών αγαθών ” με ενεργοποίηση των φορέων της κοινωνικής οικονομίας και της ΚτΠ (εθελοντές, δασικοί συνεταιρισμοί, κοινωνικές επιχειρήσεις, ΜΚΟ κ.α.) •Εισαγωγή νέων προτύπων αγροτικής συνεταιριστικής επιχειρηματικότητας, με έμφαση στην υποστήριξη νέων γεωργών, δημιουργικής και κυκλικής οικονομίας, δίκαιης ενεργειακής μετάβασης ή/και έξυπνης εξειδίκευσης σε πληγείσες περιοχές για την: -ένταξη και εργασιακή ενδυνάμωση των μεταναστών -διάδοση ενός μοντέλου αυτοπαραγωγής και κοινής ενέργειας με βάση τις Ενεργειακές Κοινότητες· •αύξηση του πληθυσμού στις αγροτικές περιοχές μέσω -εκπαιδευτικού, -κοινωνικού, -ψηφιακού και -αγροτικού μετασχηματισμού· •ενθάρρυνση της ψηφιακής μετάβασης των συνεταιρισμών •ενίσχυση των θεσμοθετημένων Αναπτυξιακών Συμπράξεων και •βιώσιμη χρηματοδότηση, βασισμένης και στα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία του fi-compass της European Investment Bank. •Δημιουργία και λειτουργία Κέντρων Κοινωνικής Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας στις αγροτικές περιοχές, μέσω των Ενώσεων του αρ. 9 του 4430/2016 και με την στήριξη και εποπτεία της ΠΑ.Σ.Ε. Κ.ΑΛ.Ο. σε αναξιοποίητη περιουσία των Ο.Τ.Α. (π.χ. ανενεργά σχολεία και κτήρια ανενεργών συνεταιρισμών / πολιτιστικών συλλόγων). Τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 15 ως εξής: 1.Στα Υ.Σ.Σχη. μπορούν να συμμετέχουν ΔΑ.Σ.Ε. που: α) έχουν συσταθεί και λειτουργούν σύμφωνα με τον ν. 4423/2016 (Α’ 182), β) είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Δασικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων και Δασεργατών και δεν έχουν διαγραφεί οριστικά ή προσωρινά, και γ) δεν συμμετέχουν σε άλλο Υ.Σ.Σχη. ,οι των ΚΟΙΝΣΕΠ του Ν. 4430/2016 , των Ενεργειακών Κοινοτήτων του ν.4513/2018, των φορέων της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, , των Ενώσεων Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας του άρθρου 9 του ν. 4430/2016, οποιουδήποτε άλλου μη μονοπρόσωπο νομικό πρόσωπο, εφόσον έχει αποκτήσει νομική προσωπικότητα, όπως ιδίως αγροτικοί συνεταιρισμοί του Ν. 4384/2016 (Α’ 78), αστικοί συνεταιρισμοί του Ν. 1667/1986, Αστικές Εταιρίες των άρθρων 741 επ. του Α.Κ., εφόσον σωρευτικά συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 3 του ν. 4430/2016, Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) και κοινωφελείς φορείς του μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας των Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) του Υπουργείο Εσωτερικών του ν.4873 (ΦΕΚ Α' 248/16-12-2021). Τροποποίηση της παραγράφου 3 του άρθρου 15 ως εξής: 2.Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα της παρ. 1, εξαιρουμένων των ΔΑ.Σ.Ε. των ΚΟΙΝΣΕΠ του Ν. 4430/2016 , των Ενεργειακών Κοινοτήτων του ν.4513/2018, των φορέων της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, , των Ενώσεων Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας του άρθρου 9 του ν. 4430/2016, οποιουδήποτε άλλου μη μονοπρόσωπο νομικό πρόσωπο, εφόσον έχει αποκτήσει νομική προσωπικότητα, όπως ιδίως αγροτικοί συνεταιρισμοί του Ν. 4384/2016 (Α’ 78), αστικοί συνεταιρισμοί του Ν. 1667/1986, Αστικές Εταιρίες των άρθρων 741 επ. του Α.Κ., εφόσον σωρευτικά συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 3 του ν. 4430/2016, Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) και κοινωφελείς φορείς του μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας των Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) του Υπουργείο Εσωτερικών του ν.4873 (ΦΕΚ Α' 248/16-12-2021).που συμμετέχουν στα Υ.Σ.Σχη. πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α) έχουν ως κύριο αντικείμενο δραστηριότητας τη μεταποίηση ξυλείας και προϊόντων αυτής, β) έχουν συσταθεί τουλάχιστον πέντε (5) έτη πριν από τη δημοσίευση της πρόσκλησης του άρθρου 16, γ) ο κύκλος εργασιών τους, κατά τα τρία (3) τελευταία πλήρη οικονομικά έτη, πριν από τη δημοσίευση της πρόσκλησης του άρθρου 16, είναι αθροιστικά ίσος ή μεγαλύτερος των πεντακοσίων χιλιάδων (500.000) ευρώ, ο δε ειδικός κύκλος εργασιών που αφορά στη μεταποίηση ξυλείας και προϊόντων αυτής είναι αθροιστικά ίσος ή μεγαλύτερος των διακοσίων χιλιάδων(200.000) ευρώ, και δ) δεν συμμετέχουν σε άλλο Υ.Σ.Σχη. Τροποποίηση της παραγράφου 6 του άρθρου 15 ως εξής: 6.Τα Υ.Σ.Σχη. διοικούνται από Διοικητικό Συμβούλιο, που αποτελείται από επτά (7) μέλη, από τα οποία τέσσερα (4) υποδεικνύονται: α) από τον ή τους ΔΑ.Σ.E. ,τις των ΚΟΙΝΣΕΠ του Ν. 4430/2016 , των Ενεργειακών Κοινοτήτων του ν.4513/2018, των φορέων της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, των Ενώσεων Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας του άρθρου 9 του ν. 4430/2016, οποιουδήποτε άλλου μη μονοπρόσωπο νομικό πρόσωπο, εφόσον έχει αποκτήσει νομική προσωπικότητα, όπως ιδίως αγροτικοί συνεταιρισμοί του Ν. 4384/2016 (Α’ 78), αστικοί συνεταιρισμοί του Ν. 1667/1986, Αστικές Εταιρίες των άρθρων 741 επ. του Α.Κ., εφόσον σωρευτικά συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 3 του ν. 4430/2016, Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) και κοινωφελείς φορείς του μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας των Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) του Υπουργείο Εσωτερικών του ν.4873 (ΦΕΚ Α' 248/16-12-2021) που συμμετέχουν σε αυτά, και β) τρία (3) από το νομικό ή φυσικό πρόσωπο ή τα νομικά ή φυσικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε αυτά. Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου είναι κοινής επιλογής. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου απαγορεύεται να διενεργούν πράξεις ανταγωνιστικές προς τον σκοπό του Υ.Σ.Σχη. Οι αποφάσεις λαμβάνονται κατ’ απόλυτη πλειοψηφία. Τροποποίηση της παραγράφου 7 του άρθρου 15 ως εξής: 7. Η εισφορά σε είδος των ΔΑ.Σ.Ε. και των των ΚΟΙΝΣΕΠ του Ν. 4430/2016 , των Ενεργειακών Κοινοτήτων του ν.4513/2018, των φορέων της Τοπικής και Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, , των Ενώσεων Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας του άρθρου 9 του ν. 4430/2016, οποιουδήποτε άλλου μη μονοπρόσωπο νομικό πρόσωπο, εφόσον έχει αποκτήσει νομική προσωπικότητα, όπως ιδίως αγροτικοί συνεταιρισμοί του Ν. 4384/2016 (Α’ 78), αστικοί συνεταιρισμοί του Ν. 1667/1986, Αστικές Εταιρίες των άρθρων 741 επ. του Α.Κ., εφόσον σωρευτικά συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 3 του ν. 4430/2016, Οργανώσεις Κοινωνίας Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) και κοινωφελείς φορείς του μητρώου Οργανώσεων Κοινωνίας των Πολιτών (Ο.Κοι.Π.) του Υπουργείο Εσωτερικών του ν.4873 (ΦΕΚ Α' 248/16-12-2021).στο εταιρικό κεφάλαιο των Υ.Σ.Σχη. μπορεί να περιλαμβάνει μηχανήματα και προσωπική εργασία των μελών τους, η οποία δύναται να εκτείνεται σε διάστημα δέκα (10) ετών. Δεν δύναται ωστόσο να υπερβαίνει το δέκα πέντε τοις εκατό (15%) των συνολικών ετήσιων αμοιβών κάθε μέλους. Άρθρο 16 Πρόσκληση για την ανάθεση της υλοποίησης της διαχείρισης και εκμετάλλευσης δημοσίων δασών Τροποποίηση της παραγράφου 1 του άρθρου 16 ως εξής: Προσθήκη 1 Η ανάθεση της υλοποίησης της διαχείρισης και της εκμετάλλευσης δημοσίων δασών ή διαχειριστικών μονάδων , μπορεί να πραγματοποιείται με την διαδικασία της κατ’ αποκλειστικότητα ανάθεσης σε Υβριδικά Συνεργατικά Σχήματα - Υ.Σ.Σχη (άρθρο 110 του ν.4412/2016, το οποίο ενσωμάτωσε τις σχετικές διατάξεις του Άρθρου 20 της οδηγίας 2014/24/ΕΕ, άρθρο 38 της οδηγίας 2014/25/ΕΕ και άρθρο 24 της οδηγίας 2014/23/ΕΕ), με σκοπό την κοινωνική και επαγγελματική ένταξη ατόμων ευάλωτων, ειδικών και μειονεκτουσών ομάδων του πληθυσμού, με παράλληλη συμπλήρωση των κάτωθι CPV: 45262640-9 - Έργα αναβάθμισης περιβάλλοντος 77230000-1 - Υπηρεσίες σχετιζόμενες με τη δασοκομία 77231000-8 - Υπηρεσίες διαχείρισης δασοκομίας 77231100-9 - Υπηρεσίες διαχείρισης δασικών πόρων 77231200-0 - Υπηρεσίες ελέγχου παρασίτων του δάσους 77231300-1 - Υπηρεσίες διαχείρισης δασών 77231400-2 - Υπηρεσίες απογραφής δασών 77231500-3 - Υπηρεσίες παρακολούθησης ή αξιολόγησης δασών 77231600-4 - Υπηρεσίες αναδάσωσης 77231700-5 - Υπηρεσίες δασικής επέκτασης 77231800-6 - Υπηρεσίες διαχείρισης φυτωρίων δασικών δέντρων 77231900-7 - Υπηρεσίες δασικού τομεακού σχεδιασμού 77300000-3 - Υπηρεσίες φυτοκομίας 77310000-6 - Φύτευση και συντήρηση χώρων πρασίνου 77311000-3 - Συντήρηση διακοσμητικών κήπων ή κήπων αναψυχής 77312000-0 - Υπηρεσίες εκκαθάρισης από αγριόχορτα 80540000-1 - Υπηρεσίες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης 90700000-4 - Περιβαλλοντικές υπηρεσίες 90710000-7 - Διαχείριση περιβάλλοντος 90711000-4 - Αξιολόγηση περιβαλλοντικής επίδρασης, εκτός αυτής που προορίζεται για κατασκευαστικά έργα 90712000-1 - Περιβαλλοντικός σχεδιασμός 90712100-2 - Σχεδιασμός αστικής περιβαλλοντικής ανάπτυξης 90712200-3 - Στρατηγικός σχεδιασμός διατήρησης δασών 90712000-1 - Περιβαλλοντικός σχεδιασμός 90712100-2 - Σχεδιασμός αστικής περιβαλλοντικής ανάπτυξης 90713000-8 - Υπηρεσίες παροχής συμβουλών για περιβαλλοντικά ζητήματα 90720000-0 - Προστασία του περιβάλλοντος 90721000-7 - Υπηρεσίες ασφάλειας του περιβάλλοντος 90722000-4 - Αποκατάσταση του περιβάλλοντος 92534000-3 - Υπηρεσίες διατήρησης συνθηκών φυσικού περιβάλλοντος Προσθήκη 2 Η ανάθεση της υλοποίησης της διαχείρισης και της εκμετάλλευσης δημοσίων δασών ή διαχειριστικών μονάδων δύναται να πραγματοποιηθεί με την Σύναψη Προγραμματικών Συμβάσεων του Άρθρου 100 του 3852/2010, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 179 του Ν. 4555/2018 – ΦΕΚ 133/Α/19-7-2018 με Υβριδικά Συνεργατικά Σχήματα - Υ.Σ.Σχη. για τη διαχείριση και της εκμετάλλευση δημοσίων δασών ή διαχειριστικών μονάδων