• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΠΟΧ - ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΧΩΡΟΤΑΚΤΩΝ' | 14 Απριλίου 2024, 20:31

    ΕΝΟΤΗΤΑ Β’ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ, ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Γενικά σχόλια για την Ενότητα Β’ και την προστασία των υδάτων Το σχήμα που προτείνεται για τη διαχείριση των υδάτων της Θεσσαλίας από ένα νέο ΝΠΙΔ είναι αυθαίρετο και δεν έχει προκύψει από κάποια πολιτική ή μελέτη που να είναι γνωστή και να έχει αξιολογηθεί σε δημόσια διαβούλευση. Συγχρόνως, δεν τεκμηριώνεται το πώς ένα τέτοιο σχήμα επιλύει με αποτελεσματικό τρόπο -αλλά και με τις δέουσες θεσμικές εγγυήσεις- τα προβλήματα που διαπιστώθηκαν στη διαχείριση των πρόσφατων καταστροφών. Τελικά προτείνεται ένα ΝΠΙΔ, με καθαρά επιχειρηματικό προφίλ, που αναλαμβάνει όλες τις σχετικές αρμοδιότητες και το οποίο θα αποφασίζει και επιβάλει τρόπους και έργα διαχείρισης των νερών, είτε αυτά αφορούν τα πόσιμα ύδατα είτε τις έγγειες βελτιώσεις. Επίσης από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου δεν προκύπτει κάποια διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης και έγκρισης των προτάσεων του ΟΔΥΘ ΑΕ από δημόσια αρχή. Συνολικά, η πολιτική που προτείνεται για τη διαχείριση των υδάτων της Θεσσαλίας φαίνεται να προωθεί την ιδιωτικοποίηση του κρίσιμου αυτού περιβαλλοντικού πόρου, χωρίς την απαραίτητη πρόνοια για διασφάλιση του χαρακτήρα του νερού ως δημόσιου αγαθού και της διαχείρισής του με διαφάνεια με στόχο το δημόσιο συμφέρον. Το γεγονός ότι στον ΟΔΥΘ ΑΕ: α) μεταφέρεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων, θέσεων και προσωπικού της Διεύθ. Υδάτων Θεσσαλίας της Γεν. Διεύθυνσης Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, β) μεταφέρεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων, θέσεων και προσωπικού, της Διεύθ. Υδροοικονομίας και Εποπτείας του Τοπικού Οργανισμού Έγγειων Βελτιώσεων (Τ.Ο.Ε.Β.) της Γεν. Διεύθυνσης Περιβάλλοντος, Υδροοικονομίας και Ελέγχου Δόμησης της Κεντρικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, και γ) -καταργούνται οι ΟΕΒ της Θεσσαλίας, συνιστά κατάργηση της εποπτείας και διαχείρισης των υδάτων της Θεσσαλίας από την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Επιπλέον στις αρμοδιότητες του ΟΔΥΘ ΑΕ είναι και η εισήγηση σχεδίων νομοθετικών και κανονιστικών πράξεων σχετικών με τη διαχείριση των προστατευόμενων περιοχών προς τον Υπουργό ΠΕΝ. Δηλαδή ένα ΝΠΙΔ με βασική αρμοδιότητα τη διαχείριση των υδάτων μπορεί να προτείνει αλλαγές στο νομικό πλαίσιο ή μέτρα κανονιστικού χαρακτήρα για τις προστατευόμενες περιοχές. Διαφαίνεται επομένως ότι το κρίσιμο ζήτημα του καθεστώτος προστασίας στις προστατευόμενες περιοχές «υποτάσσεται» ως πολιτική ιεραρχικά στη διαχείριση των υδάτων και μάλιστα υπό την οπτική μιας ΑΕ. Κάτι τέτοιο θα προκαλέσει σοβαρή σύγχυση αρμοδιοτήτων και δεν συνάδει με τις γενικότερες προβλέψεις του ν. 1650/1986 και του ν. 3937/2011 για τις προστατευόμενες περιοχές. Γενικά σχόλια για την Ενότητα Β’ και τη διαχείριση και προστασία των δασών Σύμφωνα με το άρθρο 16 του σχεδίου νόμου, ο Υπουργός ΠΕΝ μπορεί να αναθέτει την υλοποίηση της διαχείρισης και την εκμετάλλευση ενός ή περισσότερων δασών ή μιας ή περισσοτέρων διαχειριστικών μονάδων κατά μόνας ή από κοινού σε Υβριδικά Συνεργατικά Σχήματα – Υ.Σ.Σχη. (άρθρο 15) στα οποία μετέχουν ως μέρη Δασικοί Συνεταιρισμοί Εργασίας (ΔΑ.Σ.Ε.) με συνολικό ποσοστό 50% και λοιπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα με συνολικό ποσοστό 50% με την προϋπόθεση ότι διαθέτουν μονάδες ηλεκτροπαραγωγής ή συμπαραγωγής με χρήση βιομάζας και με εταιρικό κεφάλαιο 3.000.000 ευρώ προκειμένου να αποκτήσουν και να διατηρήσουν την ιδιότητα τους ως μελών στα Υ.Σ.Σχη. Επισημαίνουμε ότι οι οικονομικές απαιτήσεις για τις ως άνω εταιρείες καθιστούν σαφές ότι οι ΔΑ.Σ.Ε. θα συμβληθούν με εταιρείες κολοσσούς, των οποίων ο τζίρος παραπέμπει σε καθαρή επιχειρηματική δραστηριότητα. Παράλληλα, στη σύγκριση δυνάμεων των δύο εταίρων, είναι προφανές ποιος είναι ο δυνατός και ποιος θα αποφασίζει και δυστυχώς και με ποια κριτήρια. Στην περίπτωση όμως του δάσους, το κέρδος δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός.