Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη ΜΙΝΩΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ Ε.Κ.Π. | 14 Απριλίου 2024, 21:19
Προς: Yπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θέμα: Προτάσεις για Διαβούλευση νομοσχεδίου για την ενεργειακή ασφάλεια και τον ρόλο των Ενεργειακών Κοινοτήτων Αμέσως μετά την δημιουργία και την ψήφιση θεσμικών παρεμβάσεων που έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομική και κοινωνική ζωή, στην προκειμένη περίπτωση του νόμου 4513/2018 περί ίδρυσης ενεργειακών κοινοτήτων, ουδείς σχεδόν ενδιαφέρθηκε για την εφαρμογή του και την άντληση ωφελειών για το κοινωνικό σύνολο, ουδείς ενδιαφέρθηκε για την προστασία του και την εφαρμογή του σύμφωνα με την βούληση του νομοθέτη. Αντιθέτως από την πρώτη μέρα, ένα ετερόκλητο πλήθος ανθρώπων και ομάδων, προσπάθησε να τον αξιοποιήσει για ίδιον όφελος, παραβιάζοντας, καταστρατηγώντας ή ακόμη χειρότερα περιγράφοντας τον εν λόγω νόμο, δηλαδή τον παρακάμπτουν νομιμοφανώς, όπως σε πολλές περιπτώσεις γίνεται, ενώ από πλευράς Κράτους δεν υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον, αφού ακόμη δεν έχει δημιουργηθεί το μητρώο Ενεργειακών Κοινοτήτων όπως προβλέπεται και στον ίδιο το Ν. 4513/2018. Το παραπάνω πρόβλημα εν πολλοίς επιλύθηκε με το τον Ν.5037/2023 και την εισαγωγή των νέων μορφών κοινοτήτων Κ.Α.Ε. και Ε.Κ.Π. που όμως δεν επιλύει τα προβλήματα των «πραγματικών», ανοιχτών στους πολίτες κοινοτήτων ευρείας βάσης με κοινωνικό αντίκτυπο. Η υποστήριξη και η περαιτέρω ενίσχυση του θεσμού των «πραγματικών» ενεργειακών κοινοτήτων κρίνεται καίριας σημασίας. Πέρα από τη δραστηριότητα της παραγωγής ενέργειας, οι ενεργειακές κοινότητες ευρείας βάσης είναι η μόνη οντότητα, η οποία εξ ορισμού, εργάζεται για την ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση των μελών της για την εξοικονόμηση ενέργειας και λειτουργεί ενισχυτικά προς την “συμφωνία για την ενέργεια” που επικοινωνείτε σε όλα τα μέσα από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου να θωρακιστεί η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο σημαντικός ρόλος του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων αναδεικνύεται με τον πλέον εμφατικό τρόπο καθώς η ενεργή συμμετοχή των πολιτών στην αγορά ενέργειας μέσω των ενεργειακών κοινοτήτων αναγνωρίζεται ως σημαντικός πυλώνας αντιμετώπισης των τρεχουσών αλλά και των επικείμενων προκλήσεων αναφορικά με την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης, την αύξηση της τοπικής αποδοχής των έργων Α.Π.Ε και την ενίσχυση του τοπικού ενεργειακού εφοδιασμού. Συνεπώς, ο προς διαβούλευση Νόμος έχει καθοριστικό ρόλο στη διαφύλαξη των ήδη υφιστάμενων ανοιχτών στη συμμετοχή πολιτών, ευρείας βάσης ενεργειακών κοινοτήτων στη χώρα μας αλλά και στη θωράκιση του θεσμού, και θα πρέπει να δοθεί η δέουσα προσοχή προκειμένου να δημιουργηθεί το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο για την ενίσχυση και την εύρυθμη λειτουργία του θεσμού αλλά και για τη διασφάλιση του πρωταρχικού του σκοπού, ήτοι την ενεργή συμμετοχή των πολιτών στην αγορά ενέργειας. Συγκεκριμένα με την παρούσα επιστολή θέλουμε να τοποθετηθούμε ως προς το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συγκεκριμένα για την «ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122) Με βάση τα ανωτέρω παραθέτουμε τη γνωμοδότηση της Μινώα Ενεργειακής ΕΚΠ, της μεγαλύτερης κοινότητας στην Ελλάδα με πάνω από 1100 μέλη, εκ των οποίων εννιά (9) ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού της περιοχής δραστηριότητας της, νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και νοικοκυριά για το αντίστοιχο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο Προτάσεις επί του σχεδίου νόμου Άρθρο 95 Πρόγραμμα Απόλλων Παράγραφος 1, περίπτωση α) α) Ωφελούμενοι να είναι οι δικαιούχοι ΚΟΤ Α και ΚΟΤ Β. Αντίστοιχα, οι πολύτεκνες οικογένειες ως δικαιούχοι του Κ.Ο.Τ. Γ’ θα πρέπει να συμπεριληφθούν στους ωφελούμενους του προγράμματος, δεδομένης της σημαντικής οικονομικής επιβάρυνσης των συγκεκριμένων νοικοκυριών τα τελευταία χρόνια. Παράγραφος 3 3.Οι σταθμοί Α.Π.Ε. για το εν λόγω Πρόγραμμα να εγκαθίστανται αποκλειστικά από την Ενεργειακή Κοινότητα Πολιτών (Ε.Κ.Π.) που θα συσταθεί με βάση την παράγραφο 4. Άρθρο 97 παράγραφος 5. Να μην καταργηθεί η παράγραφος 3ζ του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 ώστε κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, άμεσα ή έμμεσα μέσω της συμμετοχής του στη διοίκηση ή ως μέτοχος, εταίρος ή μέλος νομικού προσώπου με οποιοδήποτε ποσοστό συμμετοχής, να δύναται να συνάπτει σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης εκτός ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών, για ένα (1) φωτοβολταϊκό σταθμό εκτός των περιπτώσεων των μελών ενεργειακών κοινοτήτων των μορφών Ε.Κ.Π. και Κ.Α.Ε , που έχουν πάνω από 150 μέλη. Σε διαφορετική περίπτωση θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε το ειδεχθές εμπόριο των αδειών και των οριστικών προσφορών σύνδεσης, ως να πρόκειται περί κοινού εμπορεύματος και όχι για κοινωνικό αγαθό και μάλιστα εν ανεπαρκεία! Άρθρο 102 παράγραφος 3 Το επιπλέον περιθώριο (10 MW) ανά Υποσταθμό καθίσταται διαθέσιμο στο σύνολο των Υ/Σ του Ε.Δ.Δ.Η.Ε., και κατανέμεται ως εξής: α) Tα έξι μεγαβάτ (6MW) του περιθωρίου ανά Υ/Σ στις κάτωθι κατηγορίες σταθμών ως εξής: αα) Σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που αφορούν οικίες (νοικοκυριά) και που εγκαθίστανται είτε από τους ίδιους είτε από ενεργειακές κοινότητες Ε.Κ.Π. και Κ.Α.Ε. ευρείας βάσης για συνολική ισχύ έως και τρία μεγαβάτ (3MW), αβ) σταθμοί Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που αφορούν τον πρωτογενή τομέα, και που εγκαθίστανται είτε από αγρότες είτε από ενεργειακές κοινότητες Ε.Κ.Π. και Κ.Α.Ε. ευρείας βάσης για συνολική ισχύ έως και τρία μεγαβάτ (3MW) Για τη διάθεση του ως άνω περιθωρίου, ο Διαχειριστής του Δικτύου χορηγεί Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης (όπου υφίστανται) ή Συμβάσεις Σύνδεσης με ανώτατο όριο εγκατεστημένης ισχύος δέκα κόμμα οχτώ κιλοβάτ (10, 8 KW), ανά παροχή κατανάλωσης για οικιακή παροχή, τα πενήντα κιλοβάτ (50kW) για αγροτική παροχή και 500kW ανά Ε.Κ.Π. ή Κ.Α.Ε. ευρείας βάσης για έργα εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού που θα περιέχουν αποκλειστικά τις ως άνω παροχές των αα) και αβ). β) Τα τέσσερα (4MW) του περιθωρίου ανά Υ/Σ για τους σταθμούς αυτοπαραγωγής που αφορούν τον δευτερογενή και τριτογενή τομέα (λοιπές χρήσεις), Κ.Α.Ε. και Ε.Κ.Π. ευρείας βάσης με ανώτατο όριο εγκατεστημένης τα 500 κιλοβάτ (500kW) ή το άθροισμα της συμφωνημένης ισχύς των παροχών που συμμετέχουν στους σταθμούς ενεργειακού ή εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού. Άρθρο 102 παράγραφος 4 Τα διαθέσιμα περιθώρια υποδοχής ισχύος σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. που σύμφωνα με την παρ. 2 προκύπτουν ανά υποσταθμό (Υ/Σ) ή ανά μετασχηματιστή υψηλής τάσης/μέσης τάσης (ΥΤ/ΜΤ), χωρίς να συνυπολογίζεται σε αυτά η ισχύς των δέκα μεγαβάτ (10 MW) της παρ. 3, διατίθενται για τη σύνδεση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. και ιδιαιτέρως για την Κρήτη, ως εξής: α) Για την εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. αυτοπαραγωγών, συμπεριλαμβανομένων σταθμών του ειδικού προγράμματος ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων και σταθμών κοινοτήτων Κ.Α.Ε. και Ε.Κ.Π. ευρείας βάσης, σε ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%), ή μέχρι το 70% της συνολικής ηλεκτρικής κατανάλωσης από τις παροχές που εξυπηρετεί ο συγκεκριμένος Υ/Σ (ΥΤ/ΜΤ). (Κείμενο από φορείς της Κρήτης 30/03/2024) β) για την εγκατάσταση λοιπών σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με πώληση της ενέργειας στο δίκτυο σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%). Άρθρο 102 παράγραφος 8 Ο Διαχειριστής του Δικτύου θα υποδέχεται αιτήσεις νέων φωτοβολταϊκών σταθμών της παραγράφου 4 σε περίπτωση ύπαρξης διαθέσιμου περιθωρίου ισχύος από την έναρξη ισχύος του παρόντος, ενώ το περιθώριο θα επικαιροποιείται ανά τρεις (3) μήνες. Άρθρο 102 παράγραφος 11 Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, η υποβολή νέων αιτήσεων στους αρμόδιους Διαχειριστές του ΕΔΔΗΕ ή του ΕΣΜΗΕ για τη χορήγηση Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης για την ανάπτυξη σταθμών ΑΠΕ του άρθρου 14Α του ν. 3468/2006, επιτρέπεται αποκλειστικά για τις περιπτώσεις σταθμών ΑΠΕ του προγράμματος «Φωτοβολταϊκά στη Στέγη», σταθμών ΑΠΕ με ισχύ μέχρι 30 kW που αναπτύσσονται από αγρότες εγγεγραμμένους στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων του ν. 3874/2010 (Α’ 151) για εγκαταστάσεις αγροτικών εκμεταλλεύσεων του ν. 3874/2010 και αγροτικών χρήσεων, σταθμών ΑΠΕ από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως ορίζεται στην περ. β της παρ. 1 του άρθρου 14 ν. 4270/2014 (Α’ 143), Ενεργειακές Κοινότητες των μορφών Κ.Α.Ε. και Ε.Κ.Π. ευρείας βάσης που συμμετέχουν ΟΤΑ Α και Β βαθμού ή έχουν πάνω από 100 μέλη και νομικών προσώπων, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, που επιδιώκουν κοινωφελείς ή άλλους δημόσιους σκοπούς καθώς και σταθμών ΑΠΕ που αναπτύσσονται αποκλειστικά, για την κάλυψη ενεργειακών αναγκών πολιτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας και νοικοκυριών που πλήττονται από την ενεργειακή ένδεια, σύμφωνα με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΓΔΕ/89335/5599/27.9.2021 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β’ 4447), όπως εκάστοτε ισχύει. ΕΙΔΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ κ. Υπουργό: Είναι αναμφισβήτητο ότι οι ενεργειακές κοινότητες ευρείας βάσης είτε του Ν. 4513/2018, είτε του Ν. 5037/2023 (ΚΑΕ και ΕΚΠ), αποτελούν τον αυθεντικό θεσμό και πραγματώνουν την ιδέα της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, που είναι ο κύριος λόγος της ύπαρξής τους. Παρά το δεδομένο αυτό, το Κράτος μας ουδέποτε ενίσχυσε αυτές τις κοινότητες που κατά κύριο λόγο ασχολούνται με τον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό και δεν ενδιαφέρθηκε να αποσύρει τα εμπόδια που δυσκολεύουν το έργο τους. Αποτέλεσμα, από το σύνολο των 1774 mw έργων που έγιναν από ενεργειακές κοινότητες, τα 1762 mw αφορούν εμπορικά έργα και μόλις 12 mw, έργα αυτοπαραγωγής ενεργειακών κοινοτήτων, εκ των οποίων μόλις 4 mw είναι έργα ανοιχτών ενεργειακών κοινοτήτων ευρείας βάσης. Επομένως, δεν κινδυνεύει το σύστημα και η ευστάθειά του από αυτές τις κοινότητες και είναι παράλογο και υπερβολικό κάθε εμπόδιο στην δράση τους, μεταξύ των οποίων οι περικοπές παραγωγής έργων μας που τροφοδοτούν φτωχές οικογένειες, ευάλωτα νοικοκυριά και πολύ μικρές επιχειρήσεις. Ελπίζουμε ότι θα δείτε την αδικία, θα αποσύρετε τα εμπόδια και θα διευκολύνετε το έργο αυτών των κοινοτήτων που αντιπροσωπεύουν αυθεντικά το θεσμό των Ε.ΚΟΙΝ. *Επισυναπτόμενο το κείμενο από την εκδήλωση της 30/03/2024. Δίκαιη ενεργειακή μετάβαση και κατανομή του ηλεκτρικού χώρου στην Κρήτη Σάββατο 30-3-2024 Ηράκλειο Αίθουσα Εκδηλώσεων Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Τμήματος Ανατολικής Κρήτης Συμπεράσματα – Αποφάσεις Οι κάτωθι συνδιοργανωτές της ημερίδας: 1.Περιφέρεια Κρήτης 2.Μινώα Ενεργειακή Κοινότητα 3.Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, Τμήμα Ανατολικής Κρήτης 4.Εμπορικό – Βιομηχανικό Επιμελητήριο Ηρακλείου 5.Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, Παράρτημα Κρήτης με το πέρας της ημερίδας, καταλήγουν ομόφωνα στο ακόλουθο κείμενο συμπερασμάτων και αποφάσεων: •Αναγνωρίζεται το εύλογο και το δίκαιο της αξίωσης, ώστε ο ενεργειακός χώρος στην Κρήτη να διανεμηθεί κατά προτεραιότητα στους πολίτες και στους φορείς της και, συγκεκριμένα, προτείνεται τουλάχιστον το 70% αυτού να διανεμηθεί στους πολίτες της Κρήτης (οικιακές καταναλώσεις), στους φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης, στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και στις ενεργειακές κοινότητες ευρείας βάσης. •Για να γίνει εφικτό το ανωτέρω και άμεσα, είναι απαραίτητη η απόρριψη των αιτήσεων αδειών παραγωγής αιολικών πάρκων μεγάλου μεγέθους, οι οποίες παραμένουν υπό διαδικασία αξιολόγησης για παραπάνω από 10 έτη, καταλαμβάνοντας γεωγραφικό χώρο και παραβιάζοντας σωρεία σχετικών διατάξεων στην κείμενη νομοθεσία αναφορικά με τα χρονικά διαστήματα αξιολόγησης τέτοιων αιτήσεων. •Για τον ίδιο λόγο επιβάλλεται και η ανάκληση των δύο αδειών παραγωγής αιολικών πάρκων μεγάλου μεγέθους στην Κρήτη, που με την πρωτοφανή και απαράδεκτη νομοθετική ρύθμιση του άρθρου 100 του Νόμου 4821 / 2021 παρατάθηκε η διάρκειά τους, καταστρατηγώντας ταυτόχρονα το κοινό συμφέρον των πολιτών της Κρήτης, της Χώρας, αλλά και τους νόμους της ελεύθερης αγοράς, καθώς και κάθε έννοια αξιοκρατίας, ισονομίας και δικαιοσύνης. •Καλούνται οι ίδιοι φορείς των ανωτέρω αναφερόμενων αδειών και υπό αξιολόγηση αιτήσεων, επιδεικνύοντας στοιχειώδη σεβασμό στην αξιοπρέπεια του Κρητικού Λαού και στην Ιστορία και τη συνεισφορά της Κρήτης στην Ελλάδα και την Ευρώπη, να ανακαλέσουν από μόνοι τους τις εν λόγω άδειες, να αποσύρουν τις υπό αξιολόγηση αιτήσεις και να απέχουν οριστικά στο μέλλον από οποιαδήποτε παρόμοια προσπάθεια καθολικής δέσμευσης και μονοπώλησης του ενεργειακού πλούτου του νησιού. •Εκφράζεται η αντίθεσή μας στην κατασκευή των MEGA φωτοβολταϊκών πάρκων, ισχύος άνω των 50 MW, και μάλιστα με την απαράδεκτη προτεραιότητα Α, με δεδομένη πλέον την υπερκάλυψη των στόχων ακόμη και μέχρι το 2040. Τα έργα αυτά αφαιρούν στον ηλεκτρικό χώρο από τις μικρές επιχειρήσεις, το λαό της Κρήτης και τους φορείς εκπροσώπησής του. •Ζητείται να ξεκινήσουν οι διαδικασίες αδειοδότησης νέων φωτοβολταϊκών έργων ενεργειακού συμψηφισμού στην Κρήτη, οι οποίες έχουν πλήρως ανασταλεί από το διαγωνισμό νέων φωτοβολταϊκών σταθμών ισχύος 400 kW της 25ης/10/2022, στον οποίο εντοπίστηκε σωρεία παραβάσεων στις αιτήσεις με κακόβουλο λογισμικό, με προτεραιότητα στα αιτήματα φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ Α΄, ΟΤΑ Β΄, ΔΕΥΑ, ΤΟΕΒ), οικιακά έργα και έργα συλλογικού εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού ενεργειακών κοινοτήτων ευρείας βάσης. •Ζητείται η άρση του χαρακτηρισμού του ηλεκτρικού δικτύου της Κρήτης ως «κορεσμένο» σε σχέση με την εγκατάσταση σταθμών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Το ηλεκτρικό δίκτυο της Κρήτης, μετά την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου από το 2021, παύει να υφίσταται ως αυτόνομο ηλεκτρικό σύστημα. Όμως ακόμα υπόκειται στους περιορισμούς ενός αυτόνομου ηλεκτρικού συστήματος ως προς την εγκατάσταση σταθμών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Επίσης, εξετάζοντας τους Υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ της Κρήτης σύμφωνα με την ψηφιακή πλατφόρμα του ΔΕΔΔΗΕ από τους 19 Υποσταθμούς ΥΤ/ΜΤ, μόνο οι 3 είναι κορεσμένοι ή κοντά στο όριο του κορεσμού. Επομένως, αθροίζοντας το περιθώριο στάθμης βραχυκύκλωσης και το θερμικό όριο κάθε υποσταθμού, η διαθεσιμότητα του ηλεκτρικού δικτύου της Κρήτης ξεπερνάει τα 1.000 MVA. •Ζητείται η έναρξη αδειοδοτήσεων εγκατάστασης σταθμών ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με τη μέθοδο του zero feed-in. Με τη μέθοδο του zero feed-in ενισχύεται η αυτοπαραγωγή και η ιδιοκατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, χωρίς να εγείρεται ζήτημα κορεσμού του ηλεκτρικού δικτύου, λόγω της μη έγχυσης ενέργειας σε αυτό. Η εν λόγω μέθοδος είναι ακόμα ένα εργαλείο μαζί με τις μεθόδους net – metering και net – billing που θα βοηθήσει τις Κρητικές επιχειρήσεις στο βήμα για την ενεργειακή μετάβαση, μειώνοντας το ενεργειακό κόστος, παράγοντας προϊόντα με χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα και καθιστώντας τις πιο ανταγωνιστικές στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον. •Αναγνωρίζεται η ανάγκη εξυγίανσης του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στην Ελλάδα, με κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις που θα αποτρέψουν την καπήλευση και τον εκφυλισμό του θεσμού. •Προς την κατεύθυνση αυτή, αναγνωρίζεται η ανάγκη θέσπισης της έννοιας των ενεργειακών κοινοτήτων ευρείας βάσης, ως οι Κοινότητες εκείνες με περισσότερα από 100 μέλη, που έχουν να επιδείξουν τεκμηριωμένο έργο και σχεδιασμό προς την κατεύθυνση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας και με σαφή αναπτυξιακό και κοινωνικό προσανατολισμό. Προτείνεται η θέσπιση ιδιαίτερου μητρώου ενεργειακών κοινοτήτων ευρείας βάσης, ενώ θα πρέπει να τους δοθεί απόλυτη αδειοδοτική προτεραιότητα (προτεραιότητα Α) και να εισαχθούν ευέλικτα και ισχυρά χρηματοδοτικά εργαλεία. Πολλώ δε μάλλον, όταν συμμετέχουν σε αυτές ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού και επιχειρήσεις αυτών και επιχειρήσεις κοινής ωφελείας (ΔΕΥΑ, ΤΟΕΒ κλπ). •Καλείται η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας όπως αποδεχθεί τις ανωτέρω θέσεις, προστατεύοντας την Κρήτη και τα ελληνικά νησιά από τη δημιουργία ενεργειακών μονοπωλίων, αναγνωρίζοντας και αποδεχόμενη το δεδομένο ότι πραγματική οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη με μοχλό την ενεργειακή μετάβαση μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ευρεία συμμετοχή των πολιτών και των φορέων του εκάστοτε νησιωτικού ή γεωγραφικού διαμερίσματος. •Αποφασίζεται να συσταθεί επιτροπή εκπροσώπησης των συνδιοργανωτών φορέων, με τη διακομματική συμμετοχή των πολιτικών εκπροσώπων μας στη Βουλή και στην Αυτοδιοίκηση, η οποία εξουσιοδοτείται να χρησιμοποιήσει κάθε νόμιμο μέτρο, για την υλοποίηση των ανωτέρω στόχων και επίσης να δημοσιευτεί το παρόν στα μέσα επικοινωνίας.