Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Β’ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ, ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (άρθρα 3-33)Σχόλιο του χρήστη ΔΑΣΕ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ | 14 Απριλίου 2024, 22:37
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Θα θέλαμε με την παρούσα επιστολή να σας ενημερώσουμε για ορισμένα πάρα πολύ σημαντικά θέματα που θεωρούμε ότι αξίζουν της προσοχής σας και των ενεργειών σας. Όπως γνωρίζεται οι ΔΑ.Σ.Ε πραγματοποιούν υλοτομικές εργασίες σε δάση, με την αποκοπή και εξαγωγή δασικών προϊόντων όπως η τεχνική ξυλεία, η οποία χρησιμοποιείται για περαιτέρω επεξεργασία, στύλους της Δ.Ε.Η., καυσόξυλα καθώς επίσης και βιομηχανικό ξύλο, το οποίο χρησιμοποιείται για θρυμματισμό σε διάφορες χρήσεις. Η διαχείριση των δασών αποτελεί αρμοδιότητα των δασικών υπηρεσιών, οι οποίες εκπονούν διαχειριστικές μελέτες, με ορίζοντα συνήθως τα 8 με 10 έτη, έχουν δασικό οδικό δίκτυο (κάτι το οποίο είναι καθοριστικό για την διαχείριση τους) και το γεωγραφικό ανάγλυφο επιτρέπει την παρέμβαση ώστε να πραγματοποιηθούν οι υλοτομικές εργασίες. Οι ΔΑ.Σ.Ε κατέχουν τα απαραίτητα μηχανικά μέσα που είναι απαραίτητα για την εξωδάσωση των δασικών προϊόντων, χωρίς να προκαλείται καταστροφή στο δάσος, φροντίζοντας τόσο για την διατήρηση της βιοποικιλότητας καθώς και της αειφόρου διαχείρισης τους. Η αμοιβή των ΔΑ.Σ.Ε. προέρχεται από την παραγωγή και διάθεση των δασικών προιοντων στην αγορά. Εν όψει των ανωτέρω γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι τα δάση που δεν παράγουν τα παραπάνω προϊόντα παραμένουν εκτός της ανωτέρω διαχειριστικής δυνατότητας καθώς δεν προβλέπεται αμοιβή για τους ΔΑ.Σ.Ε. Για αυτόν τον λόγο έχει προκύψει διαχωρισμός σε Βορρά (όπου υπάρχουν ΔΑ.Σ.Ε και εργάζονται υλοτόμοι) και Νότο (όπου δεν υπάρχουν ΔΑ.Σ.Ε. και δεν δραστηριοποιείται κανένας με την υλοτομία). Το αποτέλεσμα είναι ότι στα δάση εκτός διαχειριστικής δυνατότητας (στα οποία δεν δραστηριοποιούνται ΔΑ.Σ.Ε.) συσσωρεύεται εύφλεκτή ύλη και σε περίοδο παρατεταμένου καύσωνα προκαλούνται καταστροφικές πυρκαγιές, όπως συνέβη τη φετινή θερινή περίοδο. Είναι όμως γνωστό ότι όταν δραστηριοποιούνται οι υλοτόμοι στο δάσος τότε ο κίνδυνος πρόκλησης και εξάπλωσης πυρκαγιάς περιορίζεται πάρα πολύ. Για την αποτελεσματική διαχείριση και των μη παραγωγικών δασών της χώρας θα πρέπει να πραγματοποιούνται διαχειριστικές μελέτες σε όλα τα δάση ανά την επικράτεια και να προβλέπεται αμοιβή ανά στρέμμα στους ΔΑ.Σ.Ε για τους καθαρισμούς και τις σχετικές εργασίες. Με αυτό τον τρόπο θα υπάρξει κίνητρο σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν παραγωγικά δάση να αναλαμβάνουν οι υφιστάμενοι ΔΑ.Σ.Ε. τις σχετικές υλοτομικές εργασίες και αφού θα υπάρχει αντικείμενο εργασιών θα δημιουργηθούν σε αυτές τις περιοχές και νέοι ΔΑ.Σ.Ε από τον τοπικό πληθυσμό. Ως αποτέλεσμα θα υπάρξει διαχειριστική δυνατότητα όλων των δασικών περιοχών της χωράς και έτσι θα περιοριστεί πολύ ο κίνδυνος πρόκλησης και επέκτασης πυρκαγιάς, επενδύοντας στην πρόληψη. Ακόμη θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε και για ένα τεχνικό ζήτημα: στα δάση της χώρας μας, λόγω του ανάγλυφού τους, δεν είναι δυνατή η χρήση βαρέων δασικών μηχανημάτων, τα οποία χρησιμοποιούνται σε χώρες με επίπεδα δάση. Η χρήση αυτών των μηχανημάτων γίνεται σε αποψιλωτικές υλοτομίες, κάτι που στην χώρα μας ορθώς δεν γίνεται διότι προκαλείται μεγάλη καταστροφή της βιοποικιλότητάς καθώς και έντονη διάβρωση στο έδαφος. Ο νόμος 4423/2016 για τους ΔΑ.Σ.Ε. προέβλεπε ότι θα υπόκεινται σε αναπτυξιακό νόμο για την περαιτέρω εξέλιξη τους, κάτι το οποίο δεν έχει ακόμη συμβεί, και επίσης εξαιρούνται και από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επίσης πρέπει να τονίσουμε ότι οι ΔΑ.Σ.Ε έχουν ως αντικείμενο τις υλοτομικές εργασίες και την διάθεση των προϊόντων στην αγορά με δημοπρασίες τα οποία αγοράζουν οι βιομηχανίες, βιοτεχνίες, ατομικές επιχειρήσεις ή τυχόν έμποροι ξυλείας χωρίς όμως να υπάρχει εξάρτηση του συνεταιρισμού από τους παραπάνω. Το κρίσιμο θέμα είναι ότι αν δημιουργηθούν νομικά πρόσωπα – σχήματα μεταξύ των ΔΑ.Σ.Ε και των βιομηχανιών ή βιοτεχνιών, τότε θα δημιουργηθεί εξάρτηση των ΔΑ.Σ.Ε, με αποτέλεσμα η τιμή των προϊόντων να διαμορφώνεται από παρένθετα σχήματα χωρίς να υπάρχει δυνατότητα ανταγωνισμού. Πιστεύουμε ότι δεν αποτελεί πρόθεση σας η δημιουργία από τις βιοτεχνίες- βιομηχανίες νέων ΔΑ.Σ.Ε. χωρίς γνώση ή εμπειρία, με μόνο σκοπό την προώθηση των εκμεταλλεύσεων των δασών σε ιδιωτικές εταιρίες και γι’ αυτό το λόγο θέτουμε το ζήτημα υπόψη σας. Όπως αναφέρουμε παραπάνω δεν είναι απαραίτητη η δημιουργία των Υ.Σ.Σχη. αλλά παρ’ ταύτα για το σχέδιο νόμου του υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας για τα ΥΒΡΙΔΙΚΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ σας καταθέτουμε τις εξής παρατηρήσεις:ΑΡΘΡΟ 15 Υβριδικά Συνεργατικά Σχήματα Παράγραφο 3. α) αντί να γίνει ως εξής β) αντί να γίνει ως εξής γ) αντί για κύκλο εργασιών πέντε εκατομμυρίων (5.000.000)ευρώ τα τελευταία τρία έτη πριν την δημοσίευση του άρθρου 16 είναι τρία εκατομμύρια (3.000.000) ευρώ. Να προστεθεί μια παράγραφος ως εξής : δ) ο ΔΑ.Σ.Ε που θα συμμετέχει στο Υ.Σ.Σχη. έχει συσταθεί τουλάχιστον τρία (3) έτη πριν την δημοσίευση της πρόσκλησης του άρθρου 16. Στο σημείο αυτό προκύπτει το ερώτημα όταν το έργο που αφορά την δημόσια πρόσκληση του άρθρου16 τελειώσει ποια θα είναι η τύχη του Υ.Σ.Σχη. και σε πόσες προσκλήσεις μπορεί να συμμετέχει ταυτόχρονα το Υ.Σ.Σχη. πρέπει να κατοχυρωθεί με τον παρόντα νόμο αναλυτικά και όχι με τις εξουσιοδοτικές διατάξεις του άρθρου 27 του παρόντος σχεδίου και οι οποίες δίνουν την δυνατότητα να τις προσαρμόζει ο εκάστοτε υπουργός ανάλογα. ΑΡΘΡΟ 16Να προστεθεί μια παράγραφος ως εξής: 2. Η δημόσια πρόσκληση του Υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος δεν θα αφορά διαχείριση και εκμετάλλευση δημόσιων δασών η διαχειριστικών μονάδων τα οποία ήδη διαχειρίζονται από τις δασικές υπηρεσίες ,είναι παραγωγικά δηλαδή παράγουν προϊόντα από τους ΔΑ.Σ.Ε. τα οποία διατίθενται στο εμπόριο για περισσότερη προστιθέμενη αξία. Για τα υπολείμματα των υλοτομιών-βιομάζας, αυτών των δασών και τα οποία μπορούν να εξωδασοθούν κατόπιν μελέτης να προβλέπεται ανάλογη επιδότηση βάση αυτής της μελέτης.ΑΡΘΡΟ 17 Η διάρκεια της ανάθεσης της υλοποίησης της διαχειρίσεις και εκμετάλλευσής δασών η διαχειριστικών μονάδων δεν μπορεί να υπερβαίνει την διάρκεια μιας διαχειριστικής χρήσης με παράταση έξι μηνών. ΑΡΘΡΟ 19 1. Το ύψος της εγγύησης συμμέτοχής ορίζεται και προσδιορίζεται στο δύο τοις εκατό (2%) της προ υπολογιζόμενης αξίας της σύμβασης. 2. Η διενέργεια της δημοπρασίας να διενεργείται από τις εκάστοτε διεύθυνσής δασών. 3. Η ανάθεση γίνεται με απόφαση του γενικού διευθυντή δασών περιφερειών 4. Το ποσοστό της εγγύησης καλής εκτέλεσης να ανέρχεται σε 5% επί της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης. 5. Όλες οι υλοτομικές εργασίες για την υλοποίηση του έργου θα γίνονται αποκλειστικά από μέλη των ΔΑ.Σ.Ε.Κλείνοντας την επιστολή μας επαναλαμβάνουμε για μια ακόμη φορά την άποψη μας ότι για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα, δηλαδή η παρέμβαση σε όλα τα δάση της χώρας, θα πρέπει σε δάση που δεν παράγουν εμπορεύσιμα προϊόντα να προβλεφθεί χρηματοδότηση για διαχειριστικές μελέτες καθώς επίσης και χρηματοδότηση των ανά στρέμμα καθαρισμών τους, και να παραμείνει το καθεστώς των ΔΑ.Σ.Ε ως έχει με τις βελτιώσεις βέβαια που σας προτείνουμε. Είμαστε στην διάθεση σας για οποιαδήποτε ενημέρωση.