Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη ΠΟΣΠΗΕΦ | 14 Απριλίου 2024, 22:37
ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΡΘΡΟΥ 97 Με τον Ν5037/2023 δόθηκε ένας ξεκάθαρος ορίζοντας σχεδόν 2 ετών σχετικά με το πλαίσιο αποζημιώσεων των εξαιρούμενων Φ/Β Σταθμών και συγκεκριμένα, η αποζημίωση ορίστηκε στα 6,8 λεπτά για ενεργειακές Κοινότητας και 6,5 για ιδιώτες εάν κατασκευάσουν τους Φ/Β Σταθμούς έως 31/8/2024 και 6,5 και 6,3 λεπτά αντίστοιχα εάν κατασκευάσουν έως 31/12/2024. Με αυτά τα δεδομένα εκατοντάδες επιχειρήσεις και μικροπαραγωγοί ΑΠΕ έχουν εγκρίνει δανειοδοτήσεις και αυτόν τον ορίζοντα έχουν στα Business plans τους και οι τράπεζες, οι οποίες με τις παραπάνω προϋποθέσεις ενέκριναν εκατοντάδες δάνεια για υλοποίηση Φ/Β Σταθμών. Στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο άρθρο 97 παρ. 7, διαφαίνεται ότι δεν θα υφίσταται ταρίφα μετά τις 31/08/2024 για όσους Φ/Β Σταθμούς δεν δηλώσουν ετοιμότητα μέχρι την ημερομηνία εκείνη. Αυτό όμως, αποτελεί αιφνίδια αλλαγή ενός νόμου που ακόμη δεν έχει κλείσει ούτε ένα έτος εφαρμογής, και με βάση τις διατάξεις του έχουν εγκριθεί εκατοντάδες δάνεια από τις τράπεζες. Σε περίπτωση αιφνίδιας αλλαγής του υφιστάμενου πλαισίου, θα προκληθούν καταστροφικές συνέπειες στον κλάδο. Οι τράπεζες ενέκριναν δανειοδοτήσεις, πολλές από τις οποίες έχουν εν μέρει εκταμιευθεί κιόλας (περιλαμβανομένων και των δανείων μέσω RRF) λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχει σταθερή ταρίφα μέχρι και τις 31/12/2024. Μπορεί κάποιος να μην καταφέρει να κλειδώσει το 6,8 και να κλειδώσει το 6,5, αυτό όμως δεν θα επηρεάσει ουσιαστικά τη βιωσιμότητα της επένδυσης. Η αιφνιδιαστική αλλαγή αυτού του πλαισίου όπως παρουσιάζεται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο,, θα προκαλέσει πανικό στο τραπεζικό σύστημα, καθώς οι τράπεζες θα θεωρήσουν εξαιρετικά επικίνδυνη μία δανειοδότηση, αφού το χρονικό πλαίσιο υλοποίησης θα είναι πολύ μικρό. Ως αποτέλεσμα, δεν θα προχωρήσουν σε νέες δανειοδοτήσεις. Το κυριότερο όμως είναι ότι θα βρεθούν στον αέρα χιλιάδες εγκεκριμένα δάνεια, ή μερικώς εκταμιευμένα δάνεια. Οι τράπεζες μπορεί να διακόψουν τη συνέχιση της διαδικασίας, καθώς δεν θα θέλουν να ρισκάρουν τυχόν απώλειες των συμβάσεων των επενδυτών εξαιτίας κάποιας μικρής καθυστέρησης που μπορεί να υπάρξει σε κάποιον εξοπλισμό π.χ. οικίσκος. Έτσι θα παγιδευτούν και οι επενδυτές, οι οποίοι έχουν προχωρήσει σε καταβολές για παραγγελίες υλικών και αναμένουν τις εκταμιεύσεις των τραπεζών για την αποπληρωμή του εξοπλισμού. Πρόταση: Στο άρθρο 97, παρ 7, να ισχύσει ο χρονικός ορίζοντας της 31/12/2024 για δήλωση ετοιμότητας από Φ/Β Σταθμούς που έχουν συνάψει σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης μέχρι 30/6/2024, προκειμένου να μην συμμετάσχουν σε ανταγωνιστικές διαδικασίες. Παράλληλα, να ισχύσουν οι τωρινές ταρίφες μέχρι 31/12/2024, καθώς ήδη υπάρχουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις εξαιτίας της παράκαμψης της διώρυγας του Σουέζ λόγω των γνωστών γεγονότων με τις επιθέσεις στα εμπορικά πλοία. Προτεινόμενη διατύπωση: 3. Στην παρ. 3γ. του άρθρου 7 του ν. 4414/2016: α) τροποποιείται η ημερομηνία μετά την οποία πρέπει να έχει προηγηθεί συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών, β) προστίθεται τελευταίο εδάφιο, και η παρ. 3γ διαμορφώνεται ως εξής: «3γ. Μετά την 1η Ιουλίου 2024 για πλήρεις αιτήσεις που υποβάλλονται στον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π.) δεν δύναται να υπογραφεί σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης για φωτοβολταϊκούς σταθμούς εξαιρουμένων των σταθμών του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις και του Προγράμματος «Φωτοβολταικά στο χωράφι» και σταθμών του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 (Α’ 129), χωρίς την προηγούμενη συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών. Για σταθμούς του Ειδικού Προγράμματος Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις, του Προγράμματος «Φωτοβολταικά στο χωράφι» καθώς και του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 (Α’ 129) το πρώτο εδάφιο ισχύει μετά την 31η Δεκεμβρίου 2024.». 4. Η παρ. 3δ του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 αντικαθίσταται ως εξής: «3δ. Ειδικά για φωτοβολταϊκούς σταθμούς που αναπτύσσονται από Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018 (Α’ 9), Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας και Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών του ν. 4001/2011, δεν δύναται, για πλήρεις αιτήσεις που υποβάλλονται στον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. μετά την 1η Ιουλίου 2024, να υπογραφεί σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης, εξαιρουμένων των σταθμών του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 (Α’ 129), χωρίς την προηγούμενη συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών. Για σταθμούς του άρθρου 132 του ν. 4819/2021 το πρώτο εδάφιο ισχύει μετά την 31η Δεκεμβρίου 2024.». 7. Στο άρθρο 7 του ν. 4414/2016 προστίθενται παρ. 3ι) και παρ. 3ια) ως εξής: «3ι) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί για τους οποίους έχει συναφθεί σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης εκτός ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ή έχει υποβληθεί πλήρης αίτηση στον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. έως την 30η Ιουνίου 2024 και δεν έχει υποβληθεί έως την 31η Δεκεμβρίου 2024 από τους κατόχους τους, δήλωση ετοιμότητας του άρθρου 4Α ή αίτημα ενεργοποίησης στον αρμόδιο Διαχειριστή, λαμβάνουν Λειτουργική Ενίσχυση, μόνο κατόπιν συμμετοχής τους σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών. Για τις περιπτώσεις του πρώτου εδαφίου, και εφόσον απαιτείται, τροποποιείται η σχετική σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης από τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. ως προς τον τρόπο αποζημίωσης τους.