• Σχόλιο του χρήστη 'Glensol Energy M.EΠΕ' | 14 Απριλίου 2024, 22:56

    Οι κοινοτικές οδηγίες υποχρεώνουν τα κράτη μέλη να διασφαλίσουν το δικαίωμα των πολιτών και των επιχειρήσεων στην αυτοκατανάλωση και να εξασφαλίσουν την πρόσβαση αυτών στο ηλεκτρικό δίκτυο (RED II, EMD II).Η χώρα δεν μπορεί να μείνει ούτε ημέρα χωρίς λειτουργικό θεσμικό πλαίσιο αυτοκατανάλωσης. Άρθρο 102Α. Δραστικός περιορισμός net-metering Το νομοσχέδιο περιορίζει την εφαρμογή του ενεργειακού συμψηφισμού (net-metering) σε λίγες μόνο κατηγορίες καταναλωτών, αποκλείοντας την πλειονότητα αυτών (νοικοκυριά, επιχειρήσεις και ενεργειακές κοινότητες) και προκρίνει την εφαρμογή ενός σχήματος ταυτοχρονισμένου συμψηφισμού με πώληση της περίσσειας ενέργειας (net-billing). Είναι απαραίτητο πριν εφαρμοστεί η οποιαδήποτε νέα απόφαση (εν προκειμένω η απόφαση για το net-billing) και καταργηθεί παλαιότερη που βρίσκεται σε ισχύ (εν προκειμένω το net-metering) να είναι σαφές, πλήρες και ολοκληρωμένο το πλαισιο που θα ισχύσει η νέα απόφαση. Το κείμενο της υπουργικής απόφασης που περιγράφει το net billing είναι ατελές. Το 2023 τα μικρά συστήματα αυτοκατανάλωσης στην Ελλάδα ήταν μόλις το 3,2% της νέας εγκατεστημένης ισχύος. Παρόλα αυτά, συντηρούσαν το 17,5% των θέσεων εργασίας στον κλάδο, αφού η διεσπαρμένη παραγωγή έχει σαφή πλεονεκτήματα έναντι των μεγάλων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής σε ότι αφορά την απασχόληση. Αυτή η αναπτυξιακή διάσταση λησμονείται στη χάραξη πολιτικής και αυτό πρέπει να αλλάξει. Η συνολική αυτοκατανάλωση στην χώρα μας είναι σε παρα πολύ μικρό ποσοστό. Περίπου 500 MW από 8 GW των συνολικά διασυνδεδεμένων στο σύστημα φωτοβολταϊκών. Ητοι 6,25%. Στις υπόλοιπες χώρες κράτη-μέλη της ΕΕ το αντίστοιχο ποσοστό εγκαταστημένης ισχύος σε κτίρια και αυτοκαταναλωτές ξεπερνά το 60% του συνόλου.(33% οικιακά, 33% εμπορικά & βιομηχανικά πηγή:Solar Power Europe). Περιθώριο απορρόφησης ισχύος – Τροποποίηση άρθρου 97 ν. 4951/2022. Άρθρο 97 Aύξηση ηλεκτρικού χώρου στο δίκτυο Προώθηση ενεργειακού συμψηφισμού και σταθμών αυτοπαραγωγής 3. Ο Διαχειριστής του Δικτύου από την έναρξη ισχύος του παρόντος διαθέτει περιθώριο απορρόφησης ισχύος δέκα μεγαβάτ (10 MW) ανά Υποσταθμό, πλέον του υφιστάμενου περιθωρίου, αποκλειστικά για την εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. από αυτοπαραγωγούς, αυτοπαραγωγούς για την εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού, καθώς και για την εφαρμογή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού. β) Τα τέσσερα (4MW) του περιθωρίου ανά Υ/Σ για τους σταθμούς αυτοπαραγωγής που αφορούν τον δευτερογενή και τριτογενή τομέα (λοιπές χρήσεις), Κοινότητες Ανανεώσιμης Ενέργειας και Ενεργειακές Κοινότητες Πολιτών. Για τη διάθεση του ως άνω περιθωρίου, ο Διαχειριστής του Δικτύου χορηγεί Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης (όπου υφίστανται) ή Συμβάσεις Σύνδεσης με ανώτατο όριο εγκατεστημένης τα διακόσια κιλοβάτ (200kW). Πρόταση : Tο ανώτατο όριο των 200KW είναι πολύ μικρό και αποκλείει πολλές ελληνικές επιχειρήσεις, καταργώντας στην πράξη το δικαίωμα τους στην αυτοκατανάλωση/αυτοπαραγωγή. Προτείνουμε αν τεθεί κάποιο όριο αυτό να μην είναι μικρότερο του 1MW. 4. Τα διαθέσιμα περιθώρια υποδοχής ισχύος σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. που σύμφωνα με την παρ. 2 προκύπτουν ανά υποσταθμό (Υ/Σ) ή ανά μετασχηματιστή υψηλής τάσης/μέσης τάσης (ΥΤ/ΜΤ), χωρίς να συνυπολογίζεται σε αυτά η ισχύς των δέκα μεγαβάτ (10 MW) της παρ. 3, διατίθενται για τη σύνδεση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. ως εξής: α) Για την εγκατάσταση σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. αυτοπαραγωγών, συμπεριλαμβανομένων σταθμών του ειδικού προγράμματος ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%),β) για την εγκατάσταση λοιπών σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. σε ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%)”. Πρόταση : προκειμένου να αυξηθεί σημαντικά το μερίδιο των αυτοπαραγωγών / αυτοκαταναλωτών ώστε να πλησιάσει το κοινοτικό μέσο όρο “τα διαθέσιμα περιθώρια υποδοχής ισχύος σταθμών Α.Π.Ε. που προκύπτουν ανά υποσταθμό (Υ/Σ) ή ανά μετασχηματιστή υψηλής τάσης/μέσης τάσης (ΥΤ/ΜΤ) να δοθούν εξολοκλήρου σε σταθμούς αυτοπαραγωγής. Οφείλει η πολιτεία να δώσει προτεραιότητα στα έργα αυτοπαραγωγής των οικιακών, εμπορικών και βιομηχανικών δραστηριοτήτων ενισχύοντας κατα αυτόν τον τρόπο την βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα τους.Σε αντίθετη περίπτωση πολίτες, ενώσεις καταναλωτών και επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να προσφύγουν σε E.E. / DG.