Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Β’ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ, ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ (άρθρα 3-33)Σχόλιο του χρήστη ΛΑΓΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ,ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΕΛΟΠΑ (ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑλΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ) | 14 Απριλίου 2024, 22:01
ΜΕΡΟΣ Β’ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΔΑΣΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΑΣΩΝ Σχόλιο : Η διαχείριση των δασών θα πρέπει να είναι συνυφασμένη με την αναζωογόνηση της υπαίθρου. Οπωσδήποτε θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ο τρόπος συγκράτησης του πληθυσμού στις ορεινές και απομονωμένες περιοχές. Προς την κατεύθυνση αυτή, σε ευρωπαϊκό πλαίσιο υπάρχουν πολιτικές που προωθούν τη βιώσιμη ανάπτυξη, την ενδυνάμωση του ντόπιου πληθυσμού, την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και την υλοποίηση ολοκληρωμένων στρατηγικών. Συγκεκριμένα στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ruralpact της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προωθείται μεταξύ άλλων η ολοκληρωμένη χωρική ανάπτυξη, η εξασφάλιση συνεργειών σε τοπικό επίπεδο, η ενσωμάτωση της διαφορετικότητας, η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Επιπρόσθετα το Στρατηγικό Σχέδιο Ορεινότητας ως μια στοχευμένη παρέμβαση που υλοποιείται σε κυβερνητικό πλαίσιο έχει μεταξύ των τομέων παρέμβασης και δράσεις ενίσχυσης της αγροτικής οικονομίας που φυσικά θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τη διαχείριση των δασών ως ένα μέσο για τη διασφάλιση συνθηκών αξιοπρεπούς διαβίωσης για τους κατοίκους των ορεινών και μειονεκτικών περιοχών. Στο πλαίσιο αυτό οτιδήποτε σχεδιάζεται π.χ. ως συνεργατικό σχήμα και σύσταση ενώσεων προσώπων οπωσδήποτε θα πρέπει να έχει τοπική διάσταση και να συμπεριλαμβάνει τους μόνιμους κατοίκους των περιοχών αυτών στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση του. Η κοινωνική οικονομία ως οικοσύστημα περιλαμβάνει στους σκοπούς της την τοπικά και περιφερειακά υποστηριζόμενη ανάπτυξη ενώ τα μέλη της προέρχονται από ευάλωτες και ειδικές ομάδες πληθυσμού που δραστηριοποιούνται σε τοπικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, είναι το πλέον κατάλληλο σχήμα για την εμπέδωση και μεταφορά στρατηγικής, γνώσης καθώς και για την υλοποίηση επιχειρηματικών σχεδίων που έχουν στον πυρήνα την τοπική ανάπτυξη και τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής. . Άρθρο 15 Υβριδικά Συνεργατικά Σχήματα 1. Επιτρέπεται η σύσταση ενώσεων προσώπων με νομική προσωπικότητα (Υβριδικά Συνεργατικά Σχήματα – Υ.Σ.Σχη.), στις οποίες μετέχουν ως μέρη Δασικοί Συνεταιρισμοί Εργασίας (ΔΑ.Σ.Ε.) με συνολικό ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) και λοιπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα με συνολικό ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) για τη συμμετοχή στη διαδικασία του άρθρου 19 και την υλοποίηση των αναφερόμενων στο άρθρο 16. 2. Στα Υ.Σ.Σχη. μπορούν να συμμετέχουν ΔΑ.Σ.Ε. που: α) έχουν συσταθεί και λειτουργούν σύμφωνα με τον ν. 4423/2016 (Α’ 182), β) είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Δασικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων και Δασεργατών και δεν έχουν διαγραφεί οριστικά ή προσωρινά, και γ) δεν συμμετέχουν σε άλλο Υ.Σ.Σχη. 3. Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα της παρ. 1, εξαιρουμένων των ΔΑ.Σ.Ε., που συμμετέχουν στα Υ.Σ.Σχη. πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις: α) έχουν ως κύριο αντικείμενο δραστηριότητας τη μεταποίηση ξυλείας και προϊόντων αυτής, β) έχουν συσταθεί τουλάχιστον πέντε (5) έτη πριν από τη δημοσίευση της πρόσκλησης του άρθρου 16, γ) ο κύκλος εργασιών τους, κατά τα τρία (3) τελευταία πλήρη οικονομικά έτη, πριν από τη δημοσίευση της πρόσκλησης του άρθρου 16, είναι αθροιστικά ίσος ή μεγαλύτερος των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ευρώ, ο δε ειδικός κύκλος εργασιών που αφορά στη μεταποίηση ξυλείας και προϊόντων αυτής είναι αθροιστικά ίσος ή μεγαλύτερος των τριών εκατομμυρίων (3.000.000) ευρώ, και δ) δεν συμμετέχουν σε άλλο Υ.Σ.Σχη. --------------------------------------------------------------- Σχόλιο : Η επιλογή φυσικών/νομικών προσώπων με τα συγκεκριμένα κριτήρια δεν βασίζεται σε κάποιες παραδοχές. Ουσιαστικά δίνει την ευκαιρία μόνο σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις να εισέλθουν και να καρπωθούν τα δασικά οικοσυστήματα με μόνο κριτήριο συγκεκριμένο κύκλο εργασιών. Το δάσος πρέπει πρωτίστως να αποτελεί πηγή εισοδήματος για τους όμορους οικισμούς. Ανέκαθεν οι κάτοικοι των χωριών είχαν την ευθύνη για τη συντήρηση, την προστασία και την εκμετάλλευση των δασικών οικοσυστημάτων. Η επιλογή να δοθεί η εκμετάλλευσή τους σε ξένα επιχειρηματικά σχήματα ουσιαστικά αποκόβει την τοπική κοινωνία από τους πλουτοπαραγωγικούς της πόρους και θα δημιουργήσει σοβαρά ζητήματα σε περιβαλλοντικό και κοινωνικό πλαίσιο. Ως εκπρόσωπος της Δευτεροβάθμιας Ένωσης Φορέων Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου «ΠΕΛΟΠΑΣ» , ζητούμε την απόσυρση του συγκεκριμένου άρθρου και προτείνουμε να δίνεται η δυνατότητα διαχείρισης και αξιοποίησης της δασικής βιομάζας τόσο σε υβριδικά συνεργατικά σχήματα με τη συμμετοχή Δασικών Συνεταιρισμών Εργασίας και τοπικών ΚοινΣεπ που έχουν καταστατικούς σκοπούς τη συλλογή και επεξεργασία ξερών ξύλων, κλαδιών και εν γένει δασικών υλικών. όσο και με τη δημιουργία ενός νέου σχήματος ΚοινΣεπ , των Δασικών Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων, οι οποίες θα ασχολούνται συνολικά με το δάσος όχι αποκλειστικά για τη δημιουργία εισοδήματος αλλά και σε ζητήματα πυροπροστασίας και διατήρησης των δασικών οικοσυστημάτων. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε υποβάλλει συγκεκριμένη πρότασης προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος, η οποία μάλιστα είχε αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης σε διμερείς συναντήσεις που είχαμε τόσο με τον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας , κο Αμυρά (21/4/2021) όσο και με τον Υφυπουργό Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, κο Ταγαρά (14/07/2021). Παραθέτουμε αναλυτικά στοιχεία της πρότασής μας. Πρόταση δημιουργίας Δασικών Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων (ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ.) για την αντιμετώπιση ζητημάτων πυροπροστασίας, δημιουργία εισοδήματος από την αξιοποίηση δασικών προϊόντων και δημιουργία θέσεων εργασίας ΔΕΔΟΜΕΝΑ • Η Ελλάδα είναι η τρίτη ορεινή χώρα της Ευρώπης και η έκτη χώρα της Ευρώπης με το μεγαλύτερο ποσοστό δασών (51% χωρίς να υπολογίσουμε τις χορτολιβαδικές εκτάσεις +24%) • Σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. το 2020 η Ελλάδα δαπάνησε 23.000.000 ευρώ για εισαγωγή καυσοξύλων κωδ.4401 και 22.600.000 ευρώ για εισαγωγή ξυλοκάρβουνων κωδ.4402. • Ταυτόχρονα υπάρχουν: o χιλιάδες στρέμματα δασικών εκτάσεων οι οποίες δεν αξιοποιούνται, δεν φυλάσσονται, και γίνονται έρμαια λαθροϋλοτόμων και καταπατητών. o Χιλιάδες κυβικά ξυλείας δεν υλοτομούνται, με αποτέλεσμα τα δάση να γηράσκουν και να γίνονται έρμαια πυρκαγιών. o Χιλιάδες στρέμματα σε ξέφωτα δεν καλλιεργούνται. • Διατίθενται κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωση για την Κοινωνική Οικονομία και χάνονται ή υπο-αξιοποιούνται στην Ελλάδα. ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΔΑΣΩΝ Από τα παραπάνω δεδομένα, προκύπτουν αβίαστα και οι ακόλουθες ανάγκες: • Συστηματική υλοτόμηση των δασών με την επίβλεψη των δασαρχείων • Καλλιέργεια ξέφωτων και αναβαθμίδων ενδεικτικά με μανιτάρια, αρωματικά φυτά, τσάϊ κλπ • Οργανωμένη προστασία από ανθρώπους και ομάδες που θα ζουν από τα δάση και θα βρίσκονται κοντά τους. ΠΡΟΤΑΣΗ Η πρότασή μας είναι η εξής: • Να χωριστούν τα δάση σε τομείς ανά Δασαρχείο και να δοθούν προς εκμετάλλευση σε Δασικές Κοιν.Σ.Επ. • Παράλληλα να γίνουν μόνιμες προσλήψεις στα Δασαρχεία, οι οποίες θα χρηματοδοτούνται από τα ανταποδοτικά τέλη των Κοιν.Σ.Επ. ώστε να υπάρχει επάρκεια ανθρώπων για να μπορέσει να γίνει ο σχεδιασμός και η παρακολούθηση. • Οι δασικές Κοιν.Σ.Επ να αναλαμβάνουν τα εξής : 1. Υλοτόμηση σε συνεργασία με τοπικούς Δασικούς συνεταιρισμούς αν υπάρχουν ή με μέλη τους. 2. Καλλιέργεια δασικών ξέφωτων και αναβαθμίδων με αρωματικά φυτά με την υπόδειξη του αρμόδιου δασαρχείου. 3. Καλλιέργεια μανιταριών με εμβολιασμούς δέντρων, πχ pleurotus σε έλατα κλπ. 4. Συγκομιδή άγριων μανιταριών με τις οδηγίες πάντα του δασαρχείου, ώστε να μην εξαφανιστούν τα είδη. 5. Συντήρηση και σήμανση μονοπατιών, ανάπτυξη πεζοπορικού τουρισμού, συντήρηση αναβαθμίδων (Ευρωπαϊκή πράσινη επιλογή). 6. Ξεναγήσεις στο δάσος, ήπια τουριστική εκμετάλλευση. 7. Περιφρούρηση για λαθροϋλοτομία τον χειμώνα και για φωτιές το καλοκαίρι, επάνδρωση των παρατηρητηρίων με εθελοντές και μέλη των Κοιν.Σ.Επ. κλπ. 8. Αναδάσωση σύμφωνα με τις υποδείξεις των δασαρχείων κατά προτίμηση με εκμεταλλεύσιμα είδη (χαρουπιές, κορομηλιές, φραγκοσυκιές, βατόμουρα κλπ). 9. Αρχική χρηματοδότηση των Κοιν.Σ.Επ. για να γίνουν οι υποδομές από τα χρήματα που δίνει η Ευρωπαϊκή Ένωση για την Κοινωνική Οικονομία και χάνονται στην Ελλάδα ή πάνε σε άλλους τομείς. Στην πορεία δεν χρειάζεται χρηματοδότηση, αφού το μοντέλο είναι αυτοχρηματοδοτούμενο. 10. Όλες οι χρηματοδοτήσεις για αναδασώσεις, συλλογή καμένων, συντήρηση αναβαθμίδων (10.000.000 ΟΦΥΠΕΚΑ), συντήρηση μονοπατιών (μέρος των 30.000.000 ΟΦΥΠΕΚΑ) πάνε στις αντίστοιχες χωρικές δασικές Κοιν.Σ.Επ. - δασικούς συνεταιρισμούς ως καθ'ύλην αρμόδιους ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ Η υιοθέτηση της παραπάνω πρότασης, λαμβανομένης υπόψη της επιφάνειας που καλύπτουν τα δάση στη χώρα μας μπορεί να οδηγήσει με μεθοδική εφαρμογή στα εξής: Τουλάχιστον 3.000 νέες θέσεις εργασίας ήτοι 30 άτομα ανά δασαρχείο κατά μέσον όρο. Συγκράτηση και αύξηση των μόνιμων κατοίκων στους ορεινούς οικισμούς, δημιουργώντας ένα πολυσυλλεκτικό εισόδημα, όπως τους προηγούμενους αιώνες. Άμεσα μετρήσιμο και ουσιαστικό οικονομικό αποτέλεσμα με δυνατότητες δραστικής μείωσης των εισαγωγών σε ξυλεία κλπ και εξαγωγικές δυνατότητες αρωματικών φυτών κλπ. ---------------------------------------------------------------------- Άρθρο 16, παράγραφος 4 Σχόλιο : Θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο ποιες υπηρεσίες εκπονούν τις διαχειριστικές μελέτες. Κατά τη γνώμη μας η εκπόνηση τους είναι ευθύνη της αντίστοιχης Διεύθυνσης Δασών και θα πρέπει σε αυτή να υπάρχει συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας τόσο σε επίπεδο προετοιμασίας όσο και σε επίπεδο τελικής διαβούλευσης. Επίσης η διαχειριστική μελέτη να περιλαμβάνει οτιδήποτε άλλο αφορά την χρήση του δάσους όπως π.χ. μονοπάτια, δασικοί οδοί, καλλιέργεια δασικών ξέφωτων κλπ.