Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη Vlasios Oikonomou | 14 Απριλίου 2024, 22:12
Συμφωνουμε απολύτως με το ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΛΛΩΝ, το οποίο βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση. Παρόλα αυτά, όπως εχουν αναφερθεί σε άλλα σχόλια, υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσης. Συγκεκριμένα, υπάρχει κίνδυνος μη διασφάλισης των επτά (7) συνεταιριστικών αρχών τις οποίες οι ενεργειακές κοινότητες, ως αστικοί συνεταιρισμοί οφείλουν να ακολουθούν καθώς έτσι διασφαλίζεται η βιωσιμότητά τους. Υπάρχει λοιπόν ο κίνδυνος δημιουργίας Ενεργειακών Κοινοτήτων Πολιτών στις οποίες η συμμετοχή μη-ευάλωτων πολιτών ενδεχομένως να αποθαρρυνθεί. Επίσης, παρατηρείται ότι καταργείται η λειτουργική ενίσχυση Φωτοβολταϊκών σταθμών ενεργειακών κοινοτήτων κάτι το οποίο μπορούσε να εξασφαλίσει την υλοποίηση των έργων κοινοτήτων λαϊκής βάσης έναντι μεγάλων εταιρικών (και άρα κερδοσκοπικών) έργων ΑΠΕ. Η ένταξη των ενεργειακών κοινοτήτων σε ανταγωνιστικές διαδικασίες μετά την 1/5/2024 δεν τεκμαίρεται βάσει Ευρωπαϊκών κατευθύνσεων. Συγκεκριμένα, οι κατευθυντήριες γραμμές του 2022 για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του κλίματος, της προστασίας του περιβάλλοντος και της ενέργειας ορίζουν πως οι ενεργειακές κοινότητες μπορούν να εξαιρούνται από διαγωνισμούς για έργα ίσα ή μικρότερα των 6MW (για όλες τις τεχνολογίες), και ίσα ή μικρότερα των 18MW (για αιολικά). Το έως σήμερα καθεστώς απαλλαγής για ενεργειακές κοινότητες στις οποίες συμμετέχουν Δήμοι και τουλάχιστον 50 φυσικά πρόσωπα αποτελούσε ένα θετικό μέτρο για τη διασφάλιση της προνομιακής διαχείρισης μόνο προς κοινότητες ευρείας λαϊκής βάσης. Ως εκ τούτου προτείνεται η συγκεκριμένη παράγραφος να διαγραφεί. Επίσης, δεν διαφαίνεται πουθενα στο Σχέδιο Απόλλων η ενίσχυση κοινοτήτων για ευάλωτα νοικοκυριά που σαν στόχευση θα έχουν την ενεργειακή αποδοτικότητα (μέσω ενεργειακών αναβαθμίσεων κατοικιών) σε συνδυασμό με ΑΠΕ για αυτοκατανάλωση. Η ΕυρωπαΪκή Επιτροπή προκρίνει αυτό το μοντέλο και ήδη βρισκόμαστε στον δεύτερο χρόνο πιλοτικής λειτουργίας του (κάτω από το έργο https://citizen-led-renovation.ec.europa.eu/index_en που συμμετέχει το Institute for European Energy and Climate Policy). Αντίστοιχα, δεδομένης της ανάγκης μείωσης ενεργειακής κατανάλωσης με βάση και τη νέα Οδηγία Ενεργειακής Αποδοτικότητας (2023), δεν διαφαίνεται πουθενά στο νομοσχέδιο οποιαδήποτε διάδραση μεταξύ των έργων ΑΠΕ για αυτοκατανάλωση με στόχο τη μείωση της ενεργειακής χρήσης (και την αντίστοιχη προσμέτρησή της). Στο θέμα net metering και net billing, το παρακάτω κείμενο από τα σχόλια κρίνεται ορθό «Απουσιάζει επίσης η κατάλληλη πρόνοια (σχήμα στήριξης και κονδύλια) ώστε πολίτες και επιχειρήσεις να μεγιστοποιήσουν τον ταυτοχρονισμό τους και να μειώσουν τον χρόνο απόσβεσης. Το πρόγραμμα “Φωτοβολταϊκά στη στέγη” ήταν το πρώτο βήμα για την ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς οικιακής αποθήκευσης ενέργειας. Με αφορμή το συγκεκριμένο πρόγραμμα πολλές εταιρίες του κλάδου προσέλαβαν προσωπικό, ανέπτυξαν προϊόντα και συνεργασίες, και προμηθεύτηκαν εξοπλισμό.»