• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΟΣΠΗΕΦ' | 14 Απριλίου 2024, 22:40

    ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗΣ ΓΙΑ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΘΡΟΥ 8 Παρ. 13 Ν.4951/2022 Δυνάμει του άρθρου 8 παρ. 13 του Ν. 4951/2022, αναφορικά με τον χρόνο υλοποίησης των έργων σύνδεσης έργων σύνδεσης που αναλαμβάνουν συμβατικά οι αρμόδιοι Διαχειριστές, ορίζονται τα κάτωθι: «13. Ο χρόνος υλοποίησης των έργων σύνδεσης που αναλαμβάνουν συμβατικά οι αρμόδιοι Διαχειριστές δεν υπερβαίνει από την υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης: α) τους έξι (6) μήνες για σταθμούς που συνδέονται στο Δίκτυο, εφόσον δεν απαιτούνται εργασίες σε Yποσταθμούς Υψηλής/Μέσης Τάσης, και αφορά αποκλειστικά εργασίες για επέκταση ή ενίσχυση δικτύου μέχρι διακοσίων μέτρων (200 μ.), β) τους εννέα (9) μήνες για σταθμούς που συνδέονται στο Δίκτυο, εφόσον δεν απαιτούνται εργασίες σε Yποσταθμούς Υψηλής/Μέσης Τάσης, γ) τους δεκαοκτώ (18) μήνες για σταθμούς που συνδέονται στο Δίκτυο, εφόσον απαιτούνται εργασίες σε Yποσταθμούς Υψηλής/Μέσης Τάσης, δ) τους είκοσι τέσσερις (24) μήνες για τους σταθμούς που συνδέονται στο Σύστημα και δεν απαιτούνται έργα γραμμών μεταφοράς άνω του ενός (1) χιλιομέτρου ή έργα υπερυψηλής τάσης. ε) τους τριάντα έξι (36) μήνες για τους σταθμούς που συνδέονται στο Σύστημα, εφόσον απαιτούνται έργα γραμμών μεταφοράς άνω του ενός (1) χιλιομέτρου ή έργα υπερυψηλής τάσης. Με ειδικά αιτιολογημένη απόφασή τους, που κοινοποιείται στη Ρ.Α.Ε., οι αρμόδιοι Διαχειριστές μπορούν, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, να αιτηθούν παράταση των ανωτέρω προθεσμιών για την υλοποίηση των έργων σύνδεσης, λαμβάνοντας υπόψη τον βαθμό δυσκολίας κατασκευής των έργων αυτών.» Εκ της ανωτέρω νομοθετικής ρύθμισης, εμφανώς εξάγεται το συμπέρασμα ότι οι αρμόδιοι Διαχειριστές απολαύουν ιδιαίτερης προνομιακής νομοθετικής αντιμετώπισης, εν συγκρίσει με τους ιδιώτες επενδυτές, σχετικά με τον χρόνο υλοποίησης των έργων σύνδεσης που οι ίδιοι αναλαμβάνουν συμβατικά, διότι για αυτούς οι σχετικές προθεσμίες άρχονται από την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης Σύνδεσης εν αντιθέσει με τους ιδιώτες επενδυτές για τους οποίους ισχύει ως χρονικό ορόσημο έναρξης προθεσμιών η ημερομηνία έκδοσης οριστικής προσφοράς σύμβασης σύνδεσης. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι στην περίπτωση που ιδιώτης επενδυτής επιλέξει να προβεί ως κοινός εκπρόσωπος – φορέας υλοποίησης στην ανέγερση, κατασκευή και λειτουργεία Υποσταθμού ΥΤ ή ΚΥΤ (περίπτωση η οποία συνιστά την κρατούσα πλειοψηφία του τρόπου διασύνδεσης των Παραγωγών στο Σύστημα), ως άλλωστε ρητά δικαιούται να επιλέξει δυνάμει των οριζομένων στο αρ. 11 παρ. 5 του Ν. 4951/2022, θα υπεισέλθει μεν εν τοις πράγμασι στη θέση του αρμόδιου διαχειριστή ως προς τις υποχρεώσεις, ήτοι την κατασκευή των έργων σύνδεσης, αλλά όχι και στο σύνολο των δικαιωμάτων αυτού, ήτοι στα ελαστικότερα χρονοδιαγράμματα κατασκευής και στο δικαίωμα παράτασης των ανωτέρω προθεσμιών για την υλοποίηση των έργων σύνδεσης, λαμβάνοντας υπόψη τον βαθμό δυσκολίας κατασκευής των έργων αυτών. Δοθέντος, δε, ότι ειδικά για τους σταθμούς που συνδέονται στο Σύστημα, η προθεσμία κατάθεσης αίτησης για σύναψη Κυρίου Τεύχους Σύμβασης Σύνδεσης εκτείνεται σε χρονικό διάστημα 12 μηνών από την ημερομηνία έκδοσης της οριστικής προσφοράς σύνδεσης, καθίσταται ευθέως αντιληπτό ότι ο αρμόδιος διαχειριστής απολαύει προθεσμίας υλοποίησης έργων κατά 12 ολόκληρους μήνες εκτενέστερη σε σχέση με τον ιδιώτη επενδυτή, γεγονός που ευλόγως γεννά έντονο αίσθημα ανασφάλειας δικαίου στον ενδιαφερόμενο παραγωγό, αναπόδραστα δε τον αποθαρρύνει τα μέγιστα από την ανάληψη οιασδήποτε σχετικής επενδυτικής πρωτοβουλίας. Εξάλλου, δέον όπως σημειωθεί ότι, ως ρητά ορίζεται στην κείμενη νομοθεσία (αρ. 11 παρ. 5 και 6 του Ν.4951/2022), ο αρμόδιος Διαχειριστής διαλαμβάνει τις απαιτούμενες διαδικασίες σχετικά με τη μελέτη και κατασκευή των έργων επέκτασης από τους ενδιαφερόμενους, καθώς και τις διαδικασίες έγκρισης της κατασκευής των έργων σύνδεσης, εντός του περιεχομένου της Σύμβασης Σύνδεσης, συνεπώς, προκειμένου να προβεί ο ενδιαφερόμενος ιδιώτης στη διενέργεια των έργων σύνδεσης σύμφωνα με τους κανόνες της επιστήμης και τις υποδείξεις του ΑΔΜΗΕ, οφείλει καταρχήν να λάβει γνώση του περιεχομένου της Σύμβασης Σύνδεσης, ορόσημο που πληρούται στις πλείστες των περιπτώσεων έως και 12 μήνες από την έκδοση της οριστικής προσφοράς σύνδεσης! Υπομνήουμε, δε, ότι απαραίτητο δικαιολογητικό έγγραφο για την κατάθεση αιτήματος κυρίου τεύχους αποτελεί η βεβαίωση καταλληλότητας και η εγκεκριμένη προμελέτη γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης, έγγραφα τα οποία εκδίδονται από τον αρμόδιο διαχειριστή και για την έκδοσή τους απαιτείται χρονικό διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών λόγω του επικαλούμενου φόρτου εργασίας του αρμόδιου φορέα (ΑΔΜΗΕ Α.Ε.) Περαιτέρω, δέον όπως ληφθεί σοβαρά υπόψιν το εξαιρετικά χρονοβόρο και πολύπλοκο πλέγμα της εν γένει αδειοδότησης ενός ΚΥΤ ή ενός Υποσταθμού, στο οποίο περιλαμβάνονται άπασες οι σχετικές ενέργειες και διαδικασίες περί: • έκδοσης περιβαλλοντικής αδειοδότησης (ΑΕΠΟ), • έκδοσης βεβαίωσης καταλληλότητας, • μεταβίβασης κυριότητας του χώρου εγκατάστασης, • εκπόνησης των αναγκαίων τεχνικών εγγράφων, • κατάθεσης και υπογραφής κυρίου και συμπληρωματικού τεύχους σύμβασης σύνδεσης, • σχεδιασμού των κοινών αποκλειστικών δικτύων και της όδευσης αυτών, • έγκρισης του εν λόγω σχεδιασμού από τον αρμόδιο διαχειριστή, • εκπόνησης μελέτης γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης για την σύνδεση στο σύστημα, • έγκρισης της εν λόγω μελέτης από τον αρμόδιο διαχειριστή, • έκδοσης Πολεοδομικής Αδείας, • έκδοσης αδειών εκσκαφής από πληθώρα εμπλεκόμενων φορέων, • έκδοσης αδειών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και • σωρείας λοιπών συναφών αδειοδοτικών ενεργειών, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων καθίσταται αντικειμενικά εφικτή από την έκδοση της οριστικής προσφοράς σύνδεσης και εντεύθεν. Ήτοι, ο ιδιώτης επενδυτής είναι πρακτικά αδύνατον να εκκινήσει οποιοδήποτε, έστω πρωτόλειο, στάδιο σχεδιασμού και κατασκευής των έργων σύνδεσης και επέκτασης πριν την πλήρωση των προλεχθέντων οροσήμων, η οποία, ως αντιλαμβάνεστε μπορεί να απαιτήσει παρέλευση απροσδόκητα μεγάλου χρονικού διαστήματος, πρόβλημα που ουδέποτε αντιμετωπίζουν οι αρμόδιοι διαχειριστές, όταν αναλαμβάνουν οι ίδιοι συμβατικά τη διενέργεια των εν λόγω έργων, για ευνόητους λόγους που καθίστανται ευκόλως αντιληπτοί. Ευλόγως λοιπόν διερωτάται κανείς για ποιόν λόγο άπασες οι προαναφερθείσες αδειοδοτικές καθυστερήσεις έχουν ληφθεί υπόψιν για την οριοθέτηση της προθεσμίας υλοποίησης των έργων σύνδεσης αποκλειστικά και μόνο για τους αρμόδιους διαχειριστές και δη κατά τέτοιον τρόπο, ώστε οι σχετικές ορισθείσες προθεσμίες να άρχονται από την ημερομηνία υπογραφής της Σύμβασης Σύνδεσης, ως άλλωστε είναι το εύλογο και δίκαιο, αλλά τουναντίον, στην περίπτωση ανάληψης των ιδίων επακριβώς ως άνω έργων σύνδεσης από ιδιώτη ενδιαφερόμενο, αυτές έχουν παραβλεφθεί ολοσχερώς, αναιτίως και προκλητικώς, επιφέροντας ουσιώδη συρρίκνωση στην προθεσμία υλοποίησης των έργων σύνδεσης από τον ενδιαφερόμενο παραγωγό και πλήρη καταστρατήγηση της όποιας εναπομείνασας αίσθησης επενδυτικής ασφάλειας. Εξάλλου, ο ιδιώτης επενδυτής δεν απολαύει ουδεμίας προτεραιότητας από τους αρμόδιους φορείς στην περαίωση των προρρηθεισών αδειοδοτικών οροσήμων, ώστε να δικαιολογείται η σύντμηση των εν θέματι χρονικών προθεσμιών συγκριτικά με τον εκάστοτε αρμόδιο διαχειριστή. Αντιθέτως, δε, ως προελέχθη, στην περίπτωση του ιδιώτη επενδυτή απαιτείται αντικειμενικά μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για την πλήρωση των ανωτέρω οροσήμων, πλην όμως, έχουμε οδηγηθεί στο οξύμωρο να του χορηγείται νομοθετικά αυστηρότερο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης. Σημειωτέον ότι, πράγματι, οι επόμενοι χρήστες των προς ανέγερση έργων επέκτασης Συστήματος ή Δικτύου, θα επιτύχουν τη διασύνδεση των έργων τους σε χρόνο καταφανώς συντομότερο, αφού πλέον θα υφίστανται ήδη όλες οι απαιτούμενες τεχνικές, υλικές και κτιριακές υποδομές, την εμπρόθεσμη παράδοση των οποίων επωμίζεται αποκλειστικά ο αρχικός ιδιώτης φορέας υλοποίησης, καλούμενος δε να πράξει τούτο σε χρόνο αφενός ισόποσο με τους επόμενους χρήστες των έργων επέκτασης (!), αφετέρου συντομότερο από τους αρμόδιους διαχειριστές, καταλύοντας εξόφθαλμα κάθε κανόνα κοινής πείρας και λογικής. Η δε αντικειμενικά επαυξημένη δυσκολία του εγχειρήματος της περάτωσης των έργων επέκτασης εντός των ασφυκτικών ταχθεισών προθεσμιών, γίνεται ευκόλως αντιληπτή εάν αναλογιστούμε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις απαιτείται η κατασκευή δικτύων μέσης τάσης ακόμη και… 5.000 χιλιομέτρων, καθισταμένης της εμπρόθεσμης παράδοσης του έργου πρακτικά αδύνατης και ελλοχεύοντος εντόνως του κινδύνου απώλειας εκατοντάδων έργων εκ μέρους του ιδιώτη επενδυτή. Η υφιστάμενη, ουδόλως επιβοηθητική της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, νομοθετική ρύθμιση αξιολογείται καταλλήλως και από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που καλούνται να χρηματοδοτήσουν τη διενέργεια των προκείμενων έργων επέκτασης και τα οποία, ευλόγως, παρουσιάζονται ιδιαιτέρως διστακτικά στην εκταμίευση τραπεζικών προϊόντων δανεισμού, διότι κρίνουν το υπάρχον χρονοδιάγραμμα ως μη ρεαλιστικό, που εδράζεται σε επισφαλείς και αβάσιμες παραδοχές, δεν λαμβάνει υπόψιν τον τεράστιο βαθμό δυσκολίας του εγχειρήματος και ουδόλως προάγει την πρόσφορη και εργώδη υλοποίησης της επένδυσης, αποθαρρύνει εν τέλει απελπιστικά κάθε ενδιαφερόμενο. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, σήμερα, υφίστανται ανά την επικράτεια, σωρεία σχετικών έργων εν εξελίξει, κατά τα οποία, οι ιδιώτες φορείς υλοποίησης δίνουν κυριολεκτικά μία άνιση μάχη με τον χρόνο, προκειμένου να μην εκπνεύσουν οι ταχθείσες προθεσμίες υλοποίησης των έργων σύνδεσης και υποστούν ανήκεστη βλάβη πληθώρα παραγωγών που αναμένουν τη διασύνδεση των έργων τους. Δια τούτων και λόγω της αδιαμφισβήτητης πλέον επεκταθείσας φύσεως του προβλήματος, το οποίο επηρεάζει τα μέγιστα σωρεία παραγωγών και ιδιωτών επενδυτών, επιτακτική καθίσταται η ανάγκη διόρθωσης του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου και τροποποίησης του άρθρου 8 παρ. 13 του Ν. 4951/2022, κατά τέτοιον τρόπο ώστε οι ιδιώτες επενδυτές που έχουν αναλάβει την διενέργεια των έργων σύνδεσης να υπάγονται στις ίδιες επακριβώς χρονικές προθεσμίες, ορόσημα και δυνατότητες για την εμπρόθεσμη κατασκευή τους με τους αρμόδιους διαχειριστές, ως άλλωστε είναι το εύλογο και δίκαιο, δοθείσης της πλήρους ταύτισης του έργου που καλούνται να διεκπεραιώσουν αμφότεροι εξ αυτών.