Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη Δημήτρης Κυριακόπουλος | 14 Απριλίου 2024, 23:12
Η αυτοπαραγωγή αποτελεί βασικό πυλώνα της ενεργειακής δημοκρατίας και προτεραιότητα της Στρατηγικής της ΕΕ για την ηλιακή ενέργεια, όπως αυτή διατυπώθηκε μέσω του RepowerEU. Σε αντίθεση, όμως, με τις περισσότερες χώρες της Ευρωζώνης με ώριμη Φ/Β αγορά, στην Ελλάδα το 2023 (που συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια ήταν και σχετικά βελτιωμένη η εγκατεστημένη βάση της αυτοκατανάλωσης έως 10kW με περίπου 50MW συνολικά) τα μικρά συστήματα αυτοκατανάλωσης (κυρίως οικιακά) ήταν μόλις το ~3% της νέας εγκατεστημένης ισχύος Φ/Β. Εξίσου σημαντική είναι και η έντονη αναπτυξιακή διάσταση της αυτοπαραγωγής, όπου αυτό το πολύ μικρό ποσοστό εγκαταστάσεων συντηρεί πολύ μεγαλύτερο ποσοστό θέσεων εργασίας, διότι η διεσπαρμένη παραγωγή έχει σαφή πλεονεκτήματα έναντι των μεγάλων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής σε ότι αφορά την απασχόληση. Ειδικότερα, μέχρι σήμερα η αυτοπαραγωγή στην Ελλάδα λειτουργεί μέσω του σχήματος ενεργειακού συμψηφισμού (net-metering), ενώ η αγορά εδώ και πάνω από ένα έτος αναμένει να εκδοθεί η πολυαναμενόμενη εφαρμοστική υπουργική απόφαση σύμφωνα με το άρθρο 64 του ν.5037/2023 που θα εξειδικεύσει τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται ο ενεργειακός συμψηφισμός (ήτοι τις προϋποθέσεις, τους περιορισμούς, τις χρεώσεις, το χρονικό διάστημα, εντός του οποίου υπολογίζεται ο συμψηφισμός, τον τύπο, το περιεχόμενο και τη διαδικασία κατάρτισης των συμβάσεων συμψηφισμού, τις τεχνικές προδιαγραφές και τους όρους λειτουργίας και χρήσης των συστημάτων αποθήκευσης, καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα ή άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του νόμου) για την επόμενη ημέρα της αυτοπαραγωγής, που θα είναι το σχήμα net-billing. Άρα, πρακτικά, πριν ενεργοποιηθεί και ισχύσει η επόμενη ημέρα, ήτοι εκδοθεί η εφαρμοστική ΥΑ για το net billing σύμφωνα με το άρθρο 64 του ν.5037/2023, καταργείται με την παράγραφο 11, του Άρθρου 102 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου το τρέχον πλαίσιο για τον ενεργειακό συμψηφισμό (net metering), ενώ επιπροσθέτως με παράλληλη ΥΑ την ίδια εβδομάδα καταργήθηκε ήδη το πρόγραμμα “Φωτοβολταϊκά στη Στέγη” νωρίτερα από το προγραμματισμένο (!). Θεωρούμε τουλάχιστον ατυχές να προωθούνται ρυθμίσεις με χαρακτήρα «ξαφνικού θανάτου» τη στιγμή που όχι μόνο δεν υπάρχει η εφαρμοστική ΥΑ για το σχήμα της επόμενης ημέρας, αλλά ούτε καν η οποιαδήποτε έγκυρη δέσμευση για το πότε το μελλοντικό σχήμα του net-billing θα ενεργοποιηθεί στη χώρα μας, με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε με ευθύνη του ΥΠΕΝ σε σοβαρή ασυνέχεια της αγοράς αυτοκατανάλωσης, ενάντια σε κάθε Ευρωπαϊκή Στρατηγική αλλά ακόμα και την ίδια την κοινή λογική. Επομένως, για να υπάρξει συνέχεια και ομαλή μετάβαση στο νέο πλαίσιο του net-billing προτείνεται: η παράγραφος 11 του άρθρου 102 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου που ουσιαστικά προβλέπει τη συνέχιση της εφαρμογής του 'παλιού' net-metering μόνο για πολύ περιορισμένες περιπτώσεις, να ισχύσει όχι από την έναρξη ισχύος του παρόντος αλλά από την έκδοση της ΥΑ σύμφωνα με την παράγραφο 7 του Άρθρου 64 του ν.5037/2023.