Αρχική Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας των δασών...ΕΝΟΤΗΤΑ Δ’ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (άρθρα 95-122)Σχόλιο του χρήστη ΣΠΥΡΟΣ ΜΠΟΓΔΑΝΗΣ | 15 Απριλίου 2024, 00:32
Άρθρο 110 Μεταβατικές διατάξεις μέχρι τον καθορισμό πλαισίου περιορισμών παραγωγής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης – Προσθήκη άρθρου 10Β στον ν. 4951/2022 Από την στιγμή που εξισώνονται, έστω και σε μεταβατικό στάδιο, οι περιορισμοί έγχυσης με τις αποσυνδέσεις μονάδων ΑΠΕ ΣΗΘΥΑ, τότε τίθεται το εξής ζήτημα. Ποιες άλλες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής αποσυνδέονται από το Σύστημα κατόπιν εντολής Διαχειριστή σε πραγματικό χρόνο; Δηλαδή, σε χρονικές περιόδους κοντά στην έγχυση ενέργειας όπου εκδίδονται εντολές περιορισμού, αποσυνδέεται με εντολή Διαχειριστή π.χ. μια μονάδα φυσικού αερίου η οποία έχει λάβει εντολή κατανομής DAM ή περιορίζεται; Μήπως λόγω τεχνικής αδυναμίας του ΔΕΔΔΗΕ στην έκδοση εντολών περιορισμού τους Σταθμούς ΑΠΕ ΣΗΘΥΑ και ειδικότερα στα ΦΒ που συνδέονται στο Δίκτυο του, οι μοναδικές ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες που αποσυνδέονται είναι τα ΦΒ στην ΜΤ; Βάση αυτού ο νομοθέτης προτείνει να είναι νόμιμη αυτή η κραυγαλέα διάκριση και να κόβουν το ρεύμα στα ΦΒ με ότι συνέπειες αυτό επιφέρει στα θέματα λειτουργίας του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, των συστημάτων ασφαλείας των Σταθμών ΑΠΕ και στην μη προβλέψιμη επανασύνδεση τους όταν τεθεί η γραμμή ΜΤ πάλι σε λειτουργία; Οι Σταθμοί ΑΠΕ ΣΗΘΥΑ ισχύος < 1Mw ανεξαρτήτως καθεστώτος στήριξης και τυχόν προτεραιότητας έγχυσης, οφείλουν να εγκαταστήσουν εξοπλισμό εντός έξι μηνών και να προσαρμόσουν τους Σταθμούς τους ώστε να δέχονται και να εκτελούν εντολές περιορισμών. Σε άλλη περίπτωση για κάθε περίοδο που εκδόθηκε Εντολή Περιορισμού Έγχυσης επιστρέφουν το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) των εσόδων που έχουν λάβει από τις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας, χωρίς να δικαιούνται καμία αποζημίωση από τον Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. για το σύνολο της ενέργειας που παρήχθη. Παραδόξως, όπως και στο αρ. 103, πάλι δεν προβλέπεται πουθενά πότε και πως θα κοινοποιηθούν οι προδιαγραφές του απαιτούμενου εξοπλισμού, τον οποίο υποχρεούνται οι ανωτέρω Παραγωγοί ΑΠΕ να εγκαταστήσουν, όπως επίσης και οι απαιτούμενες ενέργειες προσαρμογής στον Σταθμό ΑΠΕ για την σύνδεση του με τον αρμόδιο Διαχειριστή. Ως προς το 25%, αυτό είναι αυθαίρετο καθώς η ισχύς των εντολών μπορεί ανά περίοδο Εντολής Περιορισμού να είναι και μικρότερη του 25% των εσόδων, τα οποία προκύπτουν από την μη περικοπτόμενη εγχεόμενη ενέργεια για εκείνη την περίοδο. Πέραν αυτού ασχέτως του μεγέθους ισχύος της Εντολής Περιορισμού και στην περίπτωση που δεν αναφερόμαστε σε αποκοπή, ο Σταθμός ΑΠΕ νομίμως θα έγχεε μέρος της ενέργειας του για την οποία θα λάμβανε λειτουργική ενίσχυση (εφόσον δεν υπήρχαν 2 συνεχόμενες μηδενικές DAM). Συνεπώς επαναλαμβάνεται η πρακτική των ασφυκτικών χρονικών περιθωρίων, των εξοντωτικών ποινών προς τους Παραγωγούς ΑΠΕ ενώ οι καθ’ ύλην αρμόδιοι φορείς π.χ. ΔΕΔΔΗΕ μένουν στο απυρόβλητο τόσο για τις χρόνιες τεχνικές τους αδυναμίες όσο και στην οριοθέτηση άμεσου χρονικού ορίζοντα υλοποίησης των υποχρεώσεων τους. Πέραν αυτού, θα πρέπει να καταστεί σαφές προς όλες τις κατευθύνσεις ότι άλλο πράγμα και άλλες ανάγκες εξυπηρετεί ο τηλεχειρισμός δικτύων (βλ. διακόπτες απομόνωσης ΜΤ) και τελείως διαφορετικές ανάγκες εξυπηρετεί ο τηλεχειρισμός και η τηλεποπτεία του ηλεκτροπαραγωγικού δυναμικού στο ΕΔΔΗΕ.