• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΣΗΑΠΕ' | 15 Απριλίου 2024, 07:48

    1. ΑΡΘΡΟ 104 Προθεσμίες Υδροηλεκτρικών Σταθμών Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρόταση: Προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα παράτασης ή αναστολής των αναφερόμενων προθεσμιών για όλους τους Υδροηλεκτρικούς Σταθμούς και όχι μόνο γι αυτούς των ΟΤΑ. Αιτιολόγηση: Πρόκειται για έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας, απαραίτητα για το ηλεκτρικό σύστημα της Χώρας με πολύ δύσκολη αδειοδότηση. Ως εκ τούτου, εύλογες ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις που αποσκοπούν στην απεμπλοκή τους από αδειοδοδοτικά αδιέξοδα, όπως οι εισαγόμενες, πρέπει να είναι προτεραιότητα και να αφορούν το σύνολο των έργων αυτών. 2. ΑΡΘΡΟ 109 Καθορισμός πλαισίου περιορισμών παραγωγής σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης – Προσθήκη άρθρου 10Α στον ν. 4951/2022 Πρόταση Α - Αιτιολόγηση: Προτείνεται η παρακάτω προσθήκη, που είναι απαραίτητη για να ολοκληρωθεί η εισήγηση της Ομάδας Διοίκησης Έργου. «Καθορίζονται τρόποι και επίπεδα αποζημιώσεων σε κατηγορίες παραγωγών ΑΠΕ για τις περικοπές τους στην ανακατανομή, βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού Ηλεκτρικής Ενέργειας 943/2019 και του ειδικότερου Ελληνικού θεσμικού πλαισίου, καθώς και ο χρόνος έναρξης αυτών» Πρόταση Β : Επιπλέον, θεωρείται αναγκαίο να θεσπιστούν χρονικά σημεία ενημέρωσης των παραγωγών ΑΠΕ για την πορεία των εργασιών της ΟΔΕ με τακτικές συναντήσεις με τους Συλλογικούς Φορείς ΑΠΕ και διάλογο. Αιτιολόγηση: Το θέμα των περικοπών καθίσταται ύψιστης σημασίας αφενός για την αποδοτικότητα και βιωσιμότητα των έργων που λειτουργούν και αφετέρου για τις επενδυτικές αποφάσεις των νέων έργων. Πρόταση Γ : Ειδικότερα για τον Μηχανισμό Αντιστάθμισης της παραγράφου 5, θα πρέπει να διαγραφεί ο όρος «δύναται» και να διαβάζεται ως εξής: «5. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν πρότασης της Ομάδας Διοίκησης Έργου, θεσπίζεται Μηχανισμός Αντιστάθμισης Περικοπών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. μεταξύ παραγωγών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α…..» Αιτιολόγηση: Ένας τέτοιος μηχανισμός είναι απαραίτητος όσο υπάρχουν έργα ΑΠΕ που είναι τεχνικά αδύνατο να ελεγχθούν. 3. ΑΡΘΡΟ 110 Μεταβατικές διατάξεις μέχρι τον καθορισμό πλαισίου περιορισμών παραγωγής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης – Προσθήκη άρθρου 10Β στον ν. 4951/2022 Πρόταση Α -Αιτιολόγηση: Προτείνουμε τις παρακάτω προσθήκες, ως εύλογες και απαραίτητες για την συγκεκριμένη ρύθμιση: «7. Μέχρι την έκδοση της απόφασης του άρθρου 10Α, δύναται, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, να καθορίζονται αποδεκτά όρια επιβολής περιορισμών έγχυσης στους σταθμούς Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α.. Επιπλέον καθορίζονται επίπεδα και τρόποι αποζημίωσης συγκεκριμένων κατηγοριών παραγωγών ΑΠΕ βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού Ηλεκτρικής Ενέργειας 943/2019 και του ειδικότερου Ελληνικού θεσμικού πλαισίου, καθώς και ο χρόνος έναρξης αυτών. 8. Με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας, οι Διαχειριστές αναρτούν σε κατάλληλο χώρο των δικτυακών τους τόπων, πληροφορίες και δεδομένα για τους περιορισμούς του παρόντος άρθρου που επιβάλλονται σε κάθε σταθμό Α.Π.Ε. και ΣΗΘΥΑ, σε επαρκή λεπτομέρεια και τρόπο ώστε να είναι δυνατή η επεξεργασία και αξιολόγησή τους από κάθε ενδιαφερόμενο με σκοπό την εξαγωγή συμπερασμάτων για τους επιβαλλόμενους περιορισμούς ανά σταθμό και ανά κατηγορία σταθμών σε σχέση με τους υπολοίπους σταθμούς και τις υπόλοιπες κατηγορίες σταθμών καθώς και το ποσοστό/αριθμό των σταθμών που δεν συμμορφώθηκαν με τις εντολές.» Πρόταση Β : Στην παρ. 2 πρέπει να διαγραφεί το τελευταίο εδάφιο που αφορά την αποσύνδεση. Εντολή Περιορισμού Έγχυσης θεωρείται και η αποσύνδεση εγκαταστάσεων ή εξοπλισμού των Μονάδων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. για λόγους που σχετίζονται με την αξιοπιστία ή την ασφάλεια λειτουργίας του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Δ.Δ.Η.Ε.). Αιτιολόγηση: Το μέτρο αυτό που έχει αρχίσει να εφαρμόζεται αυθαίρετα και απροειδοποίητα, προξενεί ήδη φθορά στους εξοπλισμούς και εγείρει ζητήματα ασφάλειας των εξοπλισμών και του προσωπικού. Δεν θα πρέπει λοιπόν να υπάρχει ως δυνατότητα και θα πρέπει να απαγορευθεί η καταχρηστική εφαρμογή του. Αποσύνδεση μπορεί να εφαρμόζεται μόνο σε εξαιρετικά έκτακτες και σπάνιες περιπτώσεις, ως ύστατο μέτρο προστασίας της ασφάλειας του Συστήματος και υπό την προϋπόθεση ότι η ανάγκη της προήλθε λόγω ξαφνικής μεταβολής των συνθηκών που δεν ήταν δυνατόν να προβλεφθεί. 4. ΑΡΘΡΟ 112 Λειτουργικοί περιορισμοί για αύξηση των περιθωρίων ισχύος σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου– Τροποποίηση άρθρου 10 ν. 4951/2022 Πρόταση Α : Να μην εφαρμόζονται στατικοί περιορισμοί τύπου 2β στους Αιολικούς Σταθμούς και να προβλεφθεί η δυνατότητα αποζημίωσης των παραγωγών ΑΠΕ για υπηρεσίες περικοπής που προσφέρουν. Αιτιολόγηση: Δεν είναι εύλογο να εφαρμόζονται στατικοί περιορισμοί τύπου 2β στους Αιολικούς Σταθμούς όταν υπάρχει η δυνατότητα δυναμικών περιορισμών τύπου 2γ και 2δ. Περαιτέρω, με την τροποποίηση του Άρθρου 10 θα προσδιοριστούν με ΥΑ επίπεδα ανώτατης επιβολής δυναμικών περιορισμών τύπου 2γ για λόγους τοπικής συμφόρησης αλλά οι δυναμικοί περιορισμοί τύπου 2δ (οι οποίοι εφαρμόζονται ήδη) φαίνεται να μην έχουν ανώτατο όριο. Θεωρούμε απαραίτητο να γίνει κάθε προσπάθεια από τους Διαχειριστές, τη ΡΑΑΕΥ και το Υπουργείο ώστε οι παραγωγοί ΑΠΕ να έχουν όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να λαμβάνουν αποζημίωση από τις Αγορές Ενέργειας για την υπηρεσία περικοπής που προσφέρουν. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να υπάρχει αποζημίωση αν τα επίπεδα περικοπής 2δ ξεπεράσουν συγκεκριμένα όρια ανά κατηγορία έργων ΑΠΕ. Αλλιώς δημιουργείται ένα ροντέο επενδύσεων εξαιρετικά υψηλών ρίσκων. Επισημαίνεται ότι τα έργα Αιολικής Ενέργειας είναι πολύτιμοι πάροχοι βραδινής ενέργειας εξισορροπώντας το συγκεντρωμένο προφίλ παραγωγής των φωτοβολταϊκών που διεισδύουν με ταχύ ρυθμό στο Σύστημα και στο Δίκτυο. Πρόταση Β - Αιτιολόγηση: Περαιτέρω, προτείνονται ως απαραίτητες για την ενημέρωση των συμμετεχόντων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και τη διαφάνεια οι παρακάτω προσθήκες στις παραγράφους 11 και 12: 11. Oι αρμόδιοι Διαχειριστές μεριμνούν για την εφαρμογή των κανόνων διαχείρισης που εξασφαλίζουν ελάχιστο επίπεδο περιορισμών έγχυσης σταθμών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. και δίκαιη κατανομή αυτών, μεταξύ των παραγωγών Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο και η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. ελέγχει την ορθή εφαρμογή των ανωτέρω κανόνων. Δημοσιοποιούν σε μηνιαία βάση στοιχεία για τις περικοπές που εφαρμόστηκαν ανά τεχνολογία ΑΠΕ και στατιστικά. 12. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να τροποποιείται το ποσοστό της παρ. 3. Η απόφαση του πρώτου εδαφίου βασίζεται σε μελέτη κόστους οφέλους η οποία δημοσιοποιείται και λαμβάνει υπόψη το επίπεδο διείσδυσης ενέργειας Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που επιτυγχάνεται. Αν με την απόφαση αυτή καθοριστεί νέο αυξημένο ποσοστό περιορισμών, αυτό αφορά σταθμούς για τους οποίους χορηγούνται οριστικές προσφορές σύνδεσης μετά την έκδοσή της. 5. ΑΡΘΡΟ 102 Περιθώριο απορρόφησης ισχύος - Τροποποίηση άρθρου 97 ν. 4951/2022 Πρόταση: Προτείνεται να μην εισαχθεί το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 3 του Άρθρου 97 ν. 4951/2022, «Αν το περιθώριο απορρόφησης ισχύος των δέκα μεγαβάτ (10 MW) ανά Υποσταθμό του πρώτου εδαφίου εξαντληθεί, ο Διαχειριστής εξετάζει και εφόσον είναι τεχνικά εφικτό δύναται να επεκτείνει το ως άνω περιθώριο ανά μετασχηματιστή υψηλής τάσης/μέσης τάσης (ΥΤ/ΜΤ)» Αιτιολόγηση : Αν υπάρχει διαθέσιμος χώρος στους Υποσταθμούς θα πρέπει να μοιράζεται σε όλες τις κατηγορίες ΑΠΕ