• Σχόλιο του χρήστη 'Γιάνης Γκούμας' | 24 Αυγούστου 2024, 22:45

    Ο στόχος της μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης μέχρι το 2050, είναι πολύ μικρός. Η πλήρης ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων και η αλλαγή του 50% των σημερινών μεταφορών με ΙΧ και φορτηγά σε τρένα και ΜΜΜ, χωρίς καμία ανάπτυξη ΑΠΕ και η ανακύκλωση, μπορούν να μειώσουν τις ενεργειακές μας ανάγκες περίπου 60-70%. Ο στόχος της αναβάθμισης του 3% των κτιρίων ετησίως είχε τεθεί πριν από 10-15 χρόνια. Πρέπει να τεθεί τουλάχιστον διπλάσιος στόχος. Το 90% του κόστους αυτών των αναβαθμίσεων γίνεται από εγχώριες εταιρίες, προϊόντα και εργασία, και μόλις το 10% είναι εισαγωγές. Το ότι τα μέχρι τώρα προγράμματα "εξοικονομώ", βοηθούσαν τα ευάλωτα νοικοκυριά είναι ανακριβές. Η ηγεσία του υπουργείου μαζί με τις τράπεζες, μονίμως αφήνανε εκτός προγράμματος τους πιο φτωχούς. Η φιλοσοφία του προγράμματος αφορά μόνο τα μεσαία και υψηλότερα εισοδήματα. Στο ΜέΡΑ25 προτείνουμε πιο επιτυχημένα μοντέλα από άλλες χώρες (Αγγλία, Ιταλία) όπου χρηματοδοτείται στο 100% η ανακαίνιση και ο ωφελούμενος πληρώνει την συμμετοχή του ως ποσοστό (50-80%) του ετήσιου οφέλους που έχει στην τσέπη του, τα επόμενα χρόνια. Η απολιγνιτοποίηση ως προτεραιότητα, θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Ως προτεραιότητα πρέπει να είναι πρώτα η δραμματική μείωση των εισαγωγών ενέργειας (ως ισοζύγιο - ανταλλαγές είναι ορθό να γίνονται). Επίσης αυτές οι πολιτικές έχουν αυξήσει την τιμή της ενέργειας για τα πιο ευάλωτα νοικοκυριά. Μαζί με το "χρηματιστήριο ενέργειας" όπου καθορίζεται η τιμή της ενέργειας από τους 5 μεγάλους παίκτες αυξάνεται η ενεργειακή ένδεια, την οποία ευαγγελίζεται το ΕΣΕΚ ότι θέλει να μειώσει. Ως ΜέΡΑ25 προτείνουμε την κατάργηση του χρηματιστηρίου ενέργειας και τον έλεγχο των μονοπωλειακών πρακτικών. Δεν βλέπω πουθενά στο ΕΣΕΚ πρόθεση να επαναχρησιμοποιηθούν παλιά οχήματα, αφού βελτιωθούν με νέους κινητήρες. Αυτό γίνεται για να πληρώσουν οι φτωχοί πολίτες το κόστος της πράσινης μετάβασης, υπέρ των αυτοκινητοβιομηχανιών; Οι υπόλοιπες πολιτικές όπου θα προωθείται η μετακίνηση με ΜΜΜ, μειώνει κατά 87% την κατανάλωση ενέργειας ανά χιλιόμετο και ανά επιβάτη, σε σχέση με τα ΙΧ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Και είναι φιλο-λαική πολιτική. Συμφωνώ και με τα υπόλοιπα σχόλια για τις Ενεργειακές Κοινότητες. Για πάνω από 10 χρόνια δίνεται όλος ο χώρος του δικτύου σε 5 μεγάλους παίκτες. Γιατί δεν βάζετε όριο ΜW ανά ΑΦΜ φυσικού προσώπου, ώστε όλοι οι πολίτες να έχουν ίσα δικαιώματα στην παραγωγή, είτε είναι φτωχοί πολίτες και ΟΤΑ, είτε είναι ιδιοκτήτες μεγάλων εταιριών; Το πράσινο υδρογόνο είναι η βασικότερη μέθοδος για μακροχρόνια αποθήκευση ενέργειας και δυνατότητα να παρέχει ενεργειακή ασφάλεια απέναντι στην στοχαστικότητα των ΑΠΕ. Δεν έχετε θέσει στόχο, για πόσους μήνες θα υπάρχει απόθεμα ενέργειας αποθηκευμένο. Εισαγωγές τροφίμων δεν είναι λύση, για να σπαταλάμε γη σε βιοκαύσιμα. Τα αγρο-φωτοβολταϊκά (φωτοβολταϊκά που ευνοούν τις καλλιέργειες από κάτω) είναι καλύτερη πρόταση. Δεν αναφέρεται πουθενά πρόθεση μείωσης γραφειοκρατείας και περιορισμός των καθυστερήσεων των πληρωμών των συνεργείων που ασχολούνται με τις ενεργειακές αναβαθμίσεις των κτιρίων. Αντί να πληρώνονται ένας ένας οι εργολάβοι, μόλις παραδίδουν, οι καθυστερήσεις ξεπερνούν τον ένα χρόνο. Και πάλι την πληρώνουν τα φτωχά νοικοκυριά που δεν μπορούν να καλύψουν την ρευστότητα που έχουν ανάγκη τα συνεργεία για να λειτουργήσουν. Σε γενικές γραμμές η πολιτική κατεύθυνση του ΕΣΕΚ είναι να πληρώσουν την πράσινη μετάβαση οι φτωχοί πολίτες. Στο ΜέΡΑ25 είμαστε απέναντι σε τέτοιες πολιτικές. Συντονιστής Τομέα Περιβάλλοντος ΜέΡΑ25 Γιάνης Γκούμας