Αρχική Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτωνΜΕΡΟΣ Γ΄ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΡΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ – Άρθρο 24 Πλαίσιο εγκατάστασης Πιλοτικών Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών σε λιμνοδεξαμενές, τεχνητές λίμνες και τεχνητά υδάτινα σώματα – Προσθήκη άρθρου 96Α στον ν. 4951/2022Σχόλιο του χρήστη ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΕΝΔΥΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΩΝ (ΕΣΕΜΑ) | 10 Σεπτεμβρίου 2024, 11:46
Αξιότιμοι Νομοθέτες, κ. Υπουργέ , κ. Γενικέ Γραμματέα Ενέργειας, Να αποσυρθεί το Άρθρο 32 , προκειμένου να μην θιχτούν τα υφιστάμενα πρότυπα και η πρακτική όπως έχει καθιερωθεί από την Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74462/2976/2020. Εκ μέρους της ομόφωνης απόφασης της γενικής συνέλευσης των μελων του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΠΕΝΔΥΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΩΝ , θα θέλαμε να εκφράσουμε τις ανησυχίες μας σχετικά με τις προτεινόμενες διατάξεις για τις μικρές ανεμογεννήτριες, όπως αναφέρονται στο άρθρο 32 της προτεινόμενης νομοθεσίας. Αν και οι διατάξεις που αφορούν γενικά τις μικρές ανεμογεννήτριες έως 60 kW θεωρούνται θετικές και συμβάλλουν στην ομαλή ένταξή τους στο ενεργειακό δίκτυο, το άρθρο 32 εγείρει σημαντικους προβληματισμούς που κρίνουμε απαραίτητο να ληφθούν υπόψη στην απαίτηση μας για απόσυρση του./Αιτιολόγιση / Αδικαιολόγητη Αντικατάσταση κατηγορίας / Η αντικατάσταση της κατηγορίας 1δ του Πίνακα 1, περ. β, παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 4414/2016, καθώς και η εξ αποτελέσματος καταστρατήγηση του άρθρου 5 της ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74462/2976/2020, είναι αδικαιολόγητες και προβληματικές, δεδομένου του χρόνου (πλέον τα 8 έτη) που έχει περάσει από την αρχική θέσπιση αυτών των διατάξεων. Αυτές οι αλλαγές δεν ακολουθούν κάποια συγκεκριμένη ευρωπαϊκή οδηγία η εθνικό σχέδιο, που να δικαιολογεί τη διαφοροποίηση τους από το ισχύον πλαίσιο. Στην πραγματικότητα, απομακρύνονται από τις βέλτιστες πρακτικές που προωθούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπου η έμφαση δίνεται στην ενίσχυση της χρήσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) με την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στο ενεργειακό μείγμα./Αδικαιολόγητη καταστρατήγηση του Άρθρο 5 της ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74462/2976/2020/Αναπάντεχη καταστροφή των πολύχρονων διαδικασιών αδειοδότησης και τεράστια οικονομική φθορά για τους επενδυτές που έχουν ολοκληρώση την ωρίμανση των έργων τους ακολουθόντας τις διατάξεις της ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74462/2976/2020. Η ανεύρεση κατάλληλου αγροτεμαχίου σε συνάρτηση με την πιστοποίηση τύπου των διαθέσιμων ανεμογεννητριών στον κατάλογο του ΚΑΠΕ ήταν το δυσκολότερο και ποιό χρονοβόρο στάδιο. Στο σύνολο τους οι επενδυτές έχουν δεσμεύσει μισθώνοντας ή αγοράζοντας τα κατάλληλα αγροτεμάχια και έχουν προχωρήσει στην αδειοδοτική διαδικασία που επιβάλλει η οικία υπουργική απόφαση για την απόκτηση Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων καθώς και έχουν δεσμέυση σημαντικά κεφάλαια για την κατασκευή των ανεμογεννητριων τους που όπως γνωρίζετε είναι επενδύσεις έντασης κεφαλαίου (custom orders)./Ασύμβατος Περιορισμός Ύψους/ Το Άρθρο 32 της προτεινόμενης νομοθεσίας, επιβάλλει αυθαίρετο περιορισμό στο συνολικό ύψος των ανεμογεννητριών, καθορίζοντας το ανώτατο όριο κάτω απο 30 μέτρα. Αυτός ο περιορισμός δεν έχει καμία βάση στην υπάρχουσα διεθνή πρακτική ή στα τεχνικά πρότυπα που αναγνωρίζονται παγκοσμίως για τις μικρές ανεμογεννήτριες. Η αναφορά για περιορισμό του ύψους των ανεμογεννητριών σε λιγότερο από 30 μέτρα είναι άκρως ανορθολογική και προβληματική δεδομένου ότι δεν υπάρχει ικανή γεννήτρια στον κατάλογο του ΚΑΠΕ με αυτά τα χαρακτηριστικά. Ακόμη και αν το όριο αναθεωρηθεί σε "μικρότερο ή ίσο με 30 μέτρα", υπάρχει μόνο μία γεννήτρια που θα μπορούσε να το πληροί. Αυτό θα δημιουργήσει συνθήκες περιορισμού του ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά και ενδέχεται να εγείρει ζητήματα παρεμπόδισης και νόθευσης του ανταγωνισμού που δεν δύναται να λυθούν παρα μονάχα με παρεμβάσεις μέσω των Ευρωπαϊκών διατάξεων για θέματα μείζονος ανταγωνισμού. Το Άρθρο 32, αντί να ενισχύει την ορθή εφαρμογή της νομοθεσίας, επιβάλλει γεωμετρικά κριτήρια που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς και θέτει σε κίνδυνο την ευρύτερη αποδοχή των μικρών ανεμογεννητριών. / Επιβολή για χρήση Απλουστευμένου Προτύπου IEC 61400-2 /Το πρότυπο IEC 61400-2, είναι ένα απλουστευμένο πρότυπο το οποίο αποδεδειγμένα αποκαλείται από τους διεθνείς φορείς πιστοποίησης ξεπερασμένο για την πιστοποίηση μικρών ανεμογεννητριών που πρόκειται να συνδεθούν σε εθνικά δίκτυα. Περιλαμβάνει κατηγορίες ανεμογεννητριών (nano, pico, micro, small) με επιφάνεια σάρωσης έως 200τ.μ., που ως επι των πλέιστων, δεν έχουν πρακτική χρήση σε προγράμματα τέτοιας κλίμακας. Οι μικρές ανεμογεννήτριες έχουν εξελιχθεί σημαντικά τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς τεχνολογικά η αποτελεσματικότητα τους πλέον καθορίζεται απο τις επιφάνειες σάρωσης. Ιδιαιτέρως για το μέσο αιολικό δυναμικό της Ελλάδας που είναι 6,5m/sec, το πρότυπο IEC 61400-2 θα πρέπει να αποφεύγεται και όχι να αποτελεί μονόδρομο./Επιβολή χρήσης του Προτύπου IEC 61400-22 που έχει καταργηθεί απο το 2018/Το IEC 61400-22:2010 αποσύρθηκε στις 31-08-2018 και αντικαταστάθηκε με τη νέα σειρά προτύπων IECRE OD-501. Τυχόν μικρές ανεμογεννήτριες που θα κατέχουν αυτό το πιστοποιητικό θα πρέπει να το ανανεώσουν σε 5 χρόνια. Με ποιο πρότυπο όμως θα ανανεώσουν το πιστοποιητικό τους? Δηλαδή έστω οτι πρόκειται για μια μικρή ανεμογεννήτρια με διάμετρο μεγαλύτερη απο 200 τ.μ. που κατέχει σήμερα το ΙΕC 61400-22. Σε 5 χρόνια θα πρέπει να πιστοποιηθεί με το IEC 61400-1 (που δεν προβλέπεται απο το άρθρο 32) ή να επιλέξει την σειρά IECRE OD-501 (που επίσης προβλέπεται στο άρθρο 32). Η σειρά IECRE OD-501, δεν είναι αντίστοιχο πιστοποιητικό τύπου αλλά ‘’σύστημα πιστοποίησης’’. Περιλαμβάνει δηλαδή και την πιστοποίηση του ίδιου του έργου, όχι μόνο του τύπου της ανεμογεννήτριας. Να αποσυρθεί το Άρθρο 32 , προκειμένου να μην θιχτούν τα υφιστάμενα πρότυπα και η πρακτική όπως έχει καθιερωθεί από την Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74462/2976/2020. Να αποσυρθούν άμεσα και όλες οι υπόλοιπες προτάσεις τροποποιήσεων επί του σχεδίου νόμου που πλήττουν τη θέση του Συνδέσμου με έμμεσο ή πλάγιο τρόπο, όπως π.χ. αυτές που αφορούν το άρθρο 57, καθώς και οποιεσδήποτε άλλες παράγραφοι ή υποσημειώσεις. Να διασφαλιστεί ότι δεν θα προστεθούν περαιτέρω τροποποιήσεις που θα δημιουργούν δυσχέρειες στις επενδύσεις των μελών του Συνδέσμου και την προώθηση των μικρών ανεμογεννητριών στην Ελλάδα.