Αρχική Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτωνΜΕΡΟΣ Β’ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΚΡΗΤΗΣ, ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4555/2018 – Άρθρο 3 Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια Κρήτης – Τροποποίηση άρθρου 226Γ ν. 4555/2018Σχόλιο του χρήστη Δ. Μαντης | 10 Σεπτεμβρίου 2024, 12:22
Επιτροπή βιώσιμης ανάπτυξης του ΣΥΒΙΠΥΣ. Δημόσια διαβούλευση - ¨άρθρο 13 Στο άρθρο 13 τέθηκε ο φιλόδοξος στόχος λειτουργίας το 2025 ενός συστήματος επιστροφής εγγύησης για τους μεταλλικούς και πλαστικούς περιέκτες ποτών με χωρητικότητα έως 3 λίτρα. Προτείνεται η ενσωμάτωση της προτεραιότητας πρόσβασης των Ελλήνων παραγωγών και συσκευαστών ποτών στην πολύτιμη α΄ ύλη rPET , ώστε να καλύψουν τις νομοθετικές απαιτήσεις χρήσης ανακυκλωμένου υλικού 25 % και 30 % στα δυο χρονικά ορόσημα, το 2025 και το 2030 αντίστοιχα.. Προτείνεται η χρήση της αναλογικής προτεραιότητας στο συλλεγόμενο ρεύμα rPET (first right to buy back) σύμφωνα με τις τοποθετούμενες ποσότητες στην αγορά. Αυτό το μέτρο θα θωρακίσει την θέση των ΜΜΕ τροφίμων και ποτών, που χρησιμοποιούν φιάλες ΡΕΤ και καλούνται να συμμετάσχουν στο σύστημα επιστροφής εγγύησης. Οι λοιποί βιομηχανικοί κλάδοι (αυτοκινητοβιομηχανία, κλωστοϋφαντουργία) που διεκδικούν το υψηλής καθαρότητας ρεύμα του rPET από την βιομηχανία της συσκευασίας, θα πρέπει με την στήριξη της πολιτείας και της επιστημονικής κοινότητας να αναπτύξουν συστήματα συλλογής και αξιοποίησής των απορριμμάτων τους. Επιπρόσθετα στο παρών άρθρο αλλά και στην δημοσιευμένη ΚΥΑ (21 Ιουλίου 2022) απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στο εισαγόμενο rPET από χώρες εκτός ΕΕ, το οποίο συχνά δεν φέρει πιστοποιήσεις καταλληλόλητάς για τη χρήση σε πρωτογενείς συσκευασίες τροφίμων και ποτών σύμφωνα με τις αδειοδοτησεις της Ευρωπαϊκής αρχής για την ασφάλεια τροφίμων EFSA. Το νομοσχέδιο προς ψήφιση καθώς και η νέα ΚΥΑ που θα ακολουθήσει, θα πρέπει να προτάξουν την προστασία του καταναλωτή από μη πιστοποιημένα υλικά συσκευασίας αποτρέποντας την επεξεργασία μη εγκεκριμένων υλικών αλλά και να προστατεύσουν την ενιαία Ευρωπαϊκή αγορά από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Συνίσταται για το θέμα αυτό η στενή συνεργασία με τις αρμόδιές εποπτικές αρχές του Ελληνικού κράτους (ΕΦΕΤ και Γενικό χημείο του κράτους) Άλλο ένα κρίσιμο σημείο για την βιωσιμότητα του εγχειρήματος αλλά και για την ποιότητα και ασφάλεια του συλλεγόμενου rPET είναι η απόρριψη μη εγκεκριμένων – παραποιημένων φιαλών ΡΕΤ. Η πρόβλεψη ενσωμάτωσης εκτυπώσεων ασφαλείας δευτέρου επιπέδου σε κάθε ετικέτα σήμανσης (και όχι ο συνήθης γραμμωτός κώδικας που περιγράφεται στο άρθρο 11 της σχετικής ΚΥΑ) είναι ένα κομβικό σημείο για κάθε νέο σύστημα DRS που βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού. Το μηχάνημα επιστροφής εγγύησης συσκευασιών, όπως περιγράφεται στο άρθρο 10 της σχετικής ΚΥΑ δεν μπορεί χωρίς την κατάλληλη σήμανση ασφαλείας να εξασφαλίζει την αυτόματη αναγνώριση, αποδοχή και παροχή εγγυοδοτικού αντιτίμου μόνο για τις συσκευασίες που εντάσσονται στο σύστημα επιστροφής εγγύησης. Η εργαλειοθήκη της ΚΥΑ θα πρέπει μα εκσυγχρονιστεί. Επίσης προτείνεται η χρήση τμήματος των μη διαθέσιμων πόρων του ΕΟΑΝ από το σύστημα επιστροφής εγγύησης για τη χρηματοδότηση των βιομηχανιών παραγωγής, εμφιάλωσης και ανακύκλωσης φιαλών ώστε να καλυφθούν τα χρηματικά ποσά που απαιτούνται για την κατασκευή νέων καλουπιών (μη αποσπώμενα καπάκια, φιάλες με ανακυκλωμένη ύλη), την προμήθεια νέων συσκευαστικών μηχανών, την προμήθεια μηχανών ανακύκλωσης rPET, την εγκατάσταση μηχανισμών παρακολούθησης του ισοζυγίου μάζας του rPET κα. Επίσης προτείνεται η εντατική εκπαίδευση του καταναλωτικού κοινού στη ενεργή συμμετοχή και στήριξη του συστήματος επιστροφής εγγύησης. Στην περίπτωση του DRS και σύμφωνα με την πρακτική ‘ο ρυπαίνων πληρώνει’ to καταναλωτικό κοινό έχει ενεργή συμμετοχή και συνυπευθυνότητα για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος. Ο νέος προς ψήφιση κανονισμός για τις συσκευασίες και τα απορρίμματα συσκευασίας (PPWR) απαιτεί ότι - προκειμένου να διατεθούν στην αγορά της ΕΕ - οι συσκευασίες θα πρέπει όχι μόνο να είναι ανακυκλώσιμες βάσει σχεδιασμού, αλλά και να ανακυκλώνονται αποτελεσματικά σε κλίμακα σε επίπεδο κράτους μέλους και σε επίπεδο ΕΕ (55%). Αυτή η νέα προσέγγιση απαιτεί κοινή προσπάθεια τόσο από τον ιδιωτικό όσο και από τον δημόσιο τομέα, ο οποίος πρέπει να δώσει το παράδειγμα. Προκειμένου να επιτευχθούν αυτά τα υψηλά επίπεδα αποτελεσματικής ανακύκλωσης για όλες τις συσκευασίες ποτών, είναι σημαντικό οι δημόσιοι φορείς να υποστηρίζουν συστήματα χωρίς αποκλεισμούς που δεν κάνουν διακρίσεις μεταξύ λύσεων συσκευασίας με παρόμοιες εφαρμογές, ώστε να διατηρηθεί μια προσέγγιση ουδέτερη ως προς τα υλικά. Είναι σημαντικό να σχεδιάσουμε την επέκταση του συστήματος DRS που να μπορεί να είναι όσο το δυνατόν περιεκτικό, τόσο όσον αφορά τα υλικά όσο και τα υγρά προϊόντα διατροφής και θα περιλαμβάνει τις συσκευασίες γάλακτος και χυμών. Η συλλογή περισσότερων από δύο κατηγορίες συσκευασιών (πλαστικές φιάλες και μεταλλικά κουτιά), θα συνεπαγόταν μια πιο συνεπή ροή υλικού καλής ποιότητας στους τοπικούς φορείς της αλυσίδας αξίας της ανακύκλωσης που είναι ήδη υποστηρικτές της κυκλικής οικονομίας της Ελλάδας.