Αρχική Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτωνΜΕΡΟΣ Δ΄ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΠΛΗΓΕΝΤΩΝ ΑΠΟ ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – Άρθρο 61 Απόδοση καταβληθέντων σε λατομεία – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 44 ν. 4512/2018Σχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Μεταλλευτικών Επιχειρήσεων | 11 Σεπτεμβρίου 2024, 16:51
Άρθρο 61 Απόδοση καταβληθέντων σε λατομεία-Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 44 ν. 4512/2017 παραγρ.5 Α) Τροποποίηση -Προσθήκη Προτείνουμε το εξής: «Το δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης των λατομικών ορυκτών που βρίσκονται σε δημόσιες δασικού, εν γένει, χαρακτήρα εκτάσεις, εκτός εκείνων που βρίσκονται στις περιοχές της § 1 εδ2 του άρθρου 62 του ν. 998/1979, ανήκει στο Δημόσιο. Αιτιολόγηση Η προσθήκη που ανωτέρω προτείνουμε συνάδει τόσο με το ίδιο το άρθρο 62 ν.998/1979 όσο και με τις διατάξεις των άρθρων 148-153 του ν. 4819/21 και του άρθρου 40 του 4936/2022. Στις περιοχές που επισημαίνουμε, το βάρος απόδειξης των τυχόν δικαιωμάτων του φέρει το Δημόσιο. Β) Τροποποίηση-Προσθήκη Αναφέρεται: «Σε περίπτωση αναγνώρισης της κυριότητας των εκτάσεων υπέρ φυσικού ή νομικού προσώπου, τα καταβληθέντα υπέρ του Δημοσίου μισθώματα, επιστρέφονται στον αναγνωρισθέντα ιδιοκτήτη ως αχρεωστήτως καταβληθέντα» Παρατήρηση Σε ότι αφορά στις αλλαγές στο αρ. 44, Ν.4512/2018, υπάρχει σχετική πρόβλεψη του αρ. 64 του 4442/2016 που ρυθμίζει τη διαδικασία και προτείνεται να μείνει ως έχει. Προφανώς με τη νέα νομοθέτηση το Δημόσιο επιδιώκει να θεωρείται αδιαμφησβήτητος ιδιοκτήτης των εν λόγω εκτάσεων ώστε να λαμβάνει άμεσα μισθώματα αντί εγγυητικής-ως τώρα-, πριν την επίλυση των όποιων ιδιοκτησιακών διαφορών. Το γεγονός ότι παρατηρούνται καθυστερήσεις/δυσκολίες στις επιστροφές αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών από το Δημόσιο, αναμένεται να επιφέρει κατ΄ επέκταση δυσκολίες μεταξύ εκμεταλλευτή και αναγνωρισθέντα ιδιοκτήτη στις αντίστοιχες περιπτώσεις. Πρόταση-Προσθήκη Προτείνεται τα καταβληθέντα υπέρ του Δημοσίου μισθώματα επιστρέφονται εντόκως από την εκκίνηση των διαδικασιών αμφισβήτησης της ιδιοκτησίας του Δημοσίου και με επιτόκιο τουλάχιστον ίσο με τον εκάστοτε επίσημο ετήσιο πληθωρισμό. Αιτιολόγηση Δεν αποτελεί ισοπολιτεία το κράτος να εξοφλεί τα χρέη του προς τον πολίτη με επιστροφή καταβληθέντων μισθωμάτων ως αχρεωστήτως καταβληθέντα ενώ ο πολίτης να εξοφλεί τα χρέη του προς το Δημόσιο εντόκως. Γ) Προσθήκη Μέχρι την επιστροφή των χρημάτων από το Ελληνικό Δημόσιο στον αναγνωρισθέντα ιδιοκτήτη η λατομική εκμετάλλευση συνεχίζει αδιάλειπτα, με τους ίδιους όρους και με γνωστοποίηση στο «notify my business». Δ) Προσθήκη Στις περιπτώσεις που ρυθμίζονται από το άρθρο 64 του Ν. 4442/2012, αμφισβητούμενες ιδιοκτησιακά εκτάσεις, και σε περίπτωση τελεσίδικης αναγνώρισης της κυριότητας των εκτάσεων αυτών υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, ο εκμεταλλευτής της λατομικής έκτασης υποχρεούται όπως καταβάλει στο Ελληνικό Δημόσιο τα μισθώματα της τελευταίας πενταετίας από τότε που αναγνωρίστηκε τελεσίδικα η κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου Αιτιολόγηση Ο εκμισθωτής δεν έχει καμία ευθύνη επί του προβλήματος των αμφισβητούμενων ιδιοκτησιών ούτε επί των χρονοβόρων διαδικασιών τελεσιδικίας και είναι εκτός του αισθήματος δικαίου να επωμιστεί μισθώματα πέραν της τελευταίας πενταετίας. Άρθρο 62 Αποχαρακτηρισμός λατομικών περιοχών -Αντικατάσταση παραγράφου 7 άρθρου 48 ν.4512/2018 7.β. Παρατήρηση Είναι απαράδεκτη πράξη η κατάργηση ολόκληρης της λατομικής περιοχής επειδή εντός αυτής υπάρχουν λατομεία τα οποία έχουν περιέλθει σε δεκαετή αδράνεια. Ακομα και να παύσει η μίσθωση ο χαρακτήρας της Λατομικής Περιοχής υφίσταται και δύναται να επαναμισθωθει. Επιπλέον εάν μια Λατομική περιοχή αποτελείται από πχ τρεις διαφορετικούς χώρους και είναι ανενεργός ο ένας από τους τρεις, δεν είναι δυνατόν, εις βάρος των λειτουργούντων λατομείων να αποχαρακτηριστεί όλη η Λατομική Περιοχή. Επίσης ενώ στη θέσπιση μιας λατομικής περιοχής εμπλέκονται 8 (οκτώ) διαφορετικοί φορείς συμπεριλαμβανομένου του Α’ και Β’ βαθμού αυτοδιοίκησης και αποτελεί χωροταξική πράξη μέσω της εγκεκριμένης ΣΜΠΕ πλέον, η ακύρωσή της με απόφαση Υπουργού ΠΕΝ και για λόγους όπως αυτοί περιγράφονται στις παραγράφους 7β,βα,ββ μετά από εισήγηση της Δν/σης Περιβάλλοντος, είναι ιδιαίτερα αυθαίρετοι. Επιπλέον ο αποχαρακτηρισμός μιας Λατομικής περιοχής εφόσον είναι ενεργοποιημένη προκαλείται με αίτηση ακύρωσης ενώπιον του ΣτΕ (2108/2006) και δεν μπορεί να αποχαρακτηριστεί από για κάποιον όμοιο λόγο χωροταξικό από μια άλλη υπηρεσία . Η θεσμοθέτηση Ρυθμιστικού Σχεδίου ή Τοπικού Πολεοδομικού Σχεδίου κτλ, η τυχόν ΠΔ ή άλλη «προστατευτική διάταξη για την περιοχή», αποτελούν μεταβολές του υπάρχοντος χωροταξικού σχεδιασμού και μερική απαξίωση του Ειδικού Χωροταξικού των ΟΠΥ που βρίσκεται σε φάση να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Επειδή κάποιος τοπικός παράγοντας ή κάποιος φορέας θέλει να αλλάξει το Χωροταξικό ή Πολεοδομικό Σχέδιο της περιοχής τους που κατά τη γνώμη τους έχει «αντίθετες» κατευθύνσεις προς τη λειτουργία λατομείων» δεν είναι δυνατόν να παύει η λειτουργία μιας λατομικής περιοχής και να αποχαρακτηρίζεται στο σύνολό της ακόμη και εάν περιέχει λατομεία ενεργά. Είναι επίσης αίολο το γεγονός του μη ορισμού του αδρανούς και του ενεργού λατομείου. Αν θέλουν κάποιοι φορείς να αλλάζουν τη χωροταξική φυσιογνωμία μιας περιοχής εις βάρος της λειτουργίας των λατομείων, εύκολα μπορεί να κωλυσιεργούν την ανανέωση των αδειών για σημαντικό χρονικό διάστημα εμφανίζοντας ένα λατομείο ως αδρανές. Σε κάθε περίπτωση υπάρχει νομική διαδικασία με την οποία μετά την παρέλευση της πενταετίας από την ημερομηνία έναρξης της παραγωγικής δραστηριότητας τριμελής επιτροπή τεχνικών υπαλλήλων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ελέγχει άν το λατομείο είναι σε πλήρη παραγωγική δραστηριότητα . Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του μισθωτή προς τις συμβατικές υποχρεώσεις του τάσσεται προθεσμία έξι μηνών για την συμμόρφωσή του. Σε περίπτωση που παρέλθει και αυτή η προθεσμία άπρακτη, η σύμβαση μίσθωσης καταγγέλλεται με απόφαση του Συντονιστή.. Αυτή η διάταξη δυστυχώς, για άγνωστους λόγους, δεν εφαρμόζεται. Συμπληρωματικά, αναφέρουμε ότι δεν θεωρείται αδρανές ένα λατομείο και δεν αποβάλλεται ή αποχαρακτηρίζεται όταν: α. Υποβάλλει κανονικά το πάγιο και ελάχιστο προβλεπόμενο αναλογικό μίσθωμα β. Εάν, παρά τη μη επίτευξη των min στόχων παραγωγής , όπως προβλεπόταν από τη σύμβαση, υποβάλλει κάθε χρόνο Δελτίο Δραστηριότητας στο ΥΠΕΝ Πρόταση-Τροποποίηση Διαγραφή όλης της παραγράφου 7 (β) και αντικατάσταση της ως ακολούθως: Στις λατομικές περιοχές εξόρυξης λατομικών ορυκτών, εντός των οποίων έχουν λειτουργήσει λατομεία τα οποία έχουν περιέλθει σε δεκαετή τουλάχιστον αδράνεια, σύμφωνα με διαπιστωτική πράξη αρμόδιας υπηρεσίας, που ενέκρινε την τελευταία σύμβαση μίσθωσης, τότε η αρμόδια υπηρεσία εκδίδει πράξη αποβολής του μισθωτή -εκμεταλλευτή από την έκταση και προβαίνει σε νέα δημοπράτηση της έκτασης εντός εύλογου χρονικού διαστήματος εντός του οποίου πρέπει να υπάρξει αίτηση ενδιαφερόμενου. Το ίδιο ισχύει και για τις λατομικές εκτάσεις που ενώ έχουν εκμισθωθεί κατόπιν δημοπρασίας, δεν έχει λάβει χώρα εκμετάλλευση. Δεν θεωρείται αδρανές λατομείο όταν: α. Υποβάλλει κανονικά το πάγιο και ελάχιστο προβλεπόμενο αναλογικό μίσθωμα β. Εάν, παρά τη μη επίτευξη των min στόχων παραγωγής, όπως προβλεπόταν από τη σύμβαση, υποβάλλει κάθε χρόνο Δελτίο Δραστηριότητας στο ΥΠΕΝ Δεν αποχαρακτηρίζεται λατομική περιοχή όταν δεν υφίσταται άλλη νομίμως λειτουργία σε ακτίνα 25 km