• Πρόταση νομοθετικής ρύθμισης για την διαχείριση των ΑΕΚΚ από τις εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης. Προτείνεται η προσθήκη στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ του ΜΕΡΟΥΣ Β’ του Σχεδίου Νόμου με τίτλο ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4819/2021, νέου Άρθρου 11 (με αντίστοιχη αναρίθμηση των επομένων), με τον ακόλουθο τίτλο: Άρθρο 11- Ειδικές ρυθμίσεις για την διαχείριση των αποβλήτων εκσκαφών που προκύπτουν κατά τις εργασίες ελέγχου, συντήρησης, επισκευών και αντικατάστασης του δικτύου από τις εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης - Προσθήκη άρθρου 30Α στον ν. 4819/2021 Άρθρο 11 Ειδικές ρυθμίσεις για την διαχείριση των αποβλήτων εκσκαφών που προκύπτουν κατά τις εργασίες ελέγχου, συντήρησης, επισκευών και αντικατάστασης του δικτύου από τις εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης Στον ν. 4819/2021 (Α’ 129) προστίθεται άρθρο 30Α ως εξής: «1. Οι εταιρίες ή Οργανισμοί που διαθέτουν ή / και διαχειρίζονται δίκτυα ύδρευσης ή / και αποχέτευσης, κατά την εκτέλεση οποιονδήποτε εργασιών ελέγχου, συντήρησης, επισκευής ή / και αντικατάστασης του δικτύου που διαχειρίζονται, υποχρεούνται: α) να μεριμνούν για την αμελλητί αποκομιδή και μεταφορά των αποβλήτων εκσκαφών ή / και άλλων αδρανών υλικών που προκύπτουν κατά τις εργασίες αυτές προς τα οικεία αδειοδοτημένα Συλλογικά Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ) με τα οποία οι εταιρίες ή Οργανισμοί ύδρευσης / αποχέτευσης διαθέτουν σύμβαση συνεργασίας, σύμφωνα με τον παρόντα Νόμο όπως εκάστοτε ισχύει και την ΚΥΑ 36259/1757/Ε10336259/1757/Ε103/2010 (ΦΕΚ 1312/Β` 24.8.2010) όπως ισχύει. β) όταν δεν είναι εφικτή η άμεση αποκομιδή και μεταφορά των αποβλήτων που προκύπτουν κατά τις εργασίες επί του δικτύου προς τα ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ, να προχωρούν στην άμεση αποκομιδή τους από τον τόπο των εργασιών με ίδια μέσα, ιδιόκτητα ή μισθωμένα. 2. Τα απόβλητα εκσκαφών που συλλέγονται σύμφωνα με το άρθρο 1(β) από τις εταιρίες ύδρευσης / αποχέτευσης με ίδια μέσα, δύνανται στη συνέχεια να εναποτίθενται προσωρινά εντός των εγκαταστάσεων των εταιριών ή Οργανισμών ύδρευσης ή / και αποχέτευσης, όπου αυτό είναι εφικτό, υπό τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις: α) η προσωρινή εναπόθεση θα λαμβάνει χώρα εντός συγκεκριμένου χώρου επί του γηπέδου, χωρίς να παρεμποδίζεται με οποιοδήποτε τρόπο η λειτουργία της εγκατάστασης, β) η προσωρινή εναπόθεση θα γίνεται κατά τρόπο που δεν προκαλεί κινδύνους στο περιβάλλον, τη δημόσια υγεία και την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων, γ) Τα απόβλητα που εναποτίθενται προσωρινά δεν περιέχουν επικίνδυνα απόβλητα ή/και προσμίξεις με άλλα απόβλητα. Η προσωρινή εναπόθεση θα αφορά αποκλειστικά τα μη επικίνδυνα απόβλητα εκσκαφών ή/και άλλα αδρανή υλικά που εντάσσονται στην κατηγορία 17 -ΑΠΟΒΛΗΤΑ ΑΠΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΕΙΣ του Ευρωπαϊκού Καταλόγους Αποβλήτων (ΕΚΑ) καθώς και άλλα αδρανή υλικά επίχωσης-επαναπλήρωσης. δ) η εναπόθεση θα είναι προσωρινή και δεν θα ξεπερνά σε διάρκεια τις είκοσι (20) ημερολογιακές μέρες, ε) οι εταιρίες ή Οργανισμοί που προχωρούν σε προσωρινή εναπόθεση σε εγκαταστάσεις τους διαθέτουν ενεργή σύμβαση συνεργασίας με κατάλληλα αδειοδοτημένο ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ, το οποίο θα παραλαμβάνει τα ΑΕΚΚ που έχουν εναποτεθεί προσωρινά, όχι αργότερα από το χρονικό διάστημα που ορίζεται στο σημείο (ε). 3. Η προσωρινή εναπόθεση της παραγράφου 2 δεν συνιστά αλλαγή της χρήσης γης, ούτε μεταβολή ή τροποποίηση της δραστηριότητας, και για τον λόγο αυτό δεν απαιτείται για την προσωρινή εναπόθεση οποιαδήποτε άδεια ή έγκριση, εφόσον πληρούνται οι όροι και προϋποθέσεις της παραγράφου 2. 4. Το παρόν άρθρο έχει εφαρμογή αποκλειστικά στις περιπτώσεις που οι εργασίες επισκευής, συντήρησης και αντικατάστασης του δικτύου υλοποιούνται με αυτεπιστασία, δηλαδή με ίδια μέσα (τεχνικά συνεργεία, προσωπικό και εξοπλισμό) των ίδιων των εταιριών ύδρευσης και αποχέτευσης και όχι στις περιπτώσεις που οι εργασίες υλοποιούνται μέσω εργολαβιών. Σε αυτήν την περίπτωση, την αποκλειστική ευθύνη αποκομιδής, μεταφοράς και διαχείρισης των οικείων αποβλήτων την φέρουν οι ανάδοχοι.» Αιτιολογική Έκθεση της Προτεινόμενης Διάταξης Με την προτεινόμενη διάταξη προστίθεται νέο Άρθρο στο υπό Διαβούλευση Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων». Το Άρθρο αφορά στην διαχείριση των αποβλήτων εκσκαφών που προκύπτουν κατά τις εργασίες ελέγχου, συντήρησης, επισκευών και αντικατάστασης του δικτύου από τις εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης. Οι εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης προσφέρουν κρίσιμης σημασίας υπηρεσίες κοινής ωφέλειας προς τους πολίτες, διασφαλίζοντας την συνεχή, αδιάλειπτη και ασφαλή πρόσβαση των καταναλωτών στο κορυφαίο ίσως αγαθό – το νερό – καθώς και αντίστοιχες υπηρεσίες αποχέτευσης. Για να ανταποκριθούν οι εταιρίες αυτές στον ρόλο αλλά και στις υποχρεώσεις τους, παρέχουν υπηρεσίες λειτουργίας του δικτύου σε 24ωρη βάση, 365 μέρες το χρόνο, υποστηρίζοντας το δίκτυο και παρεμβαίνοντας άμεσα όπου απαιτείται, για να εκτελέσουν κρίσιμες εργασίες, όπως εντοπισμός προβλημάτων, βλαβών και διαρροών, άμεση επισκευή και αντιμετώπισή τους, αντικατάσταση τμημάτων των σωληνώσεων και οποιαδήποτε άλλη εργασία κρίνεται αναγκαία για την διασφάλιση της πρόσβασης των πολιτών στις ζωτικής σημασίας υπηρεσίες που οι εταιρίες μας παρέχουν. Κατά την εκτέλεση των εργασιών αυτών προκύπτουν πάντα απόβλητα εκσκαφών ή/και άλλα αδρανή υλικά. Τα απόβλητα αυτά διαχειρίζονται μέσω των οικείων Συλλογικών Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) του Νόμου 4819/2021 (ΦΕΚ Α 129/23.07.2021) όπως ισχύει, με τα οποία οι εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης διαθέτουν σύμβαση συνεργασίας. Με δεδομένο όμως ότι οι εργασίες υποστήριξης του δικτύου διενεργούνται σε 24ωρη βάση, 365 μέρες το χρόνο, δεν είναι πάντα δυνατή η άμεση αποκομιδή και μεταφορά των αποβλήτων αυτών προς τα οικεία ΣΣΕΔ, ειδικά κατά τις μη εργάσιμες ημέρες και ώρες. Επισημαίνεται ότι η άμεση αποκομιδή και μεταφορά των αποβλήτων αυτών σε αδειοδοτημένες εγκαταστάσεις αποτελεί παράγοντα τεκτονικής σημασίας για την ασφάλεια των πολιτών επί των πεζοδρομίων, αλλά και για την διασφάλιση της ομαλής και απρόσκοπτης οδικής κυκλοφορίας των οχημάτων επί του οδοστρώματος. Τυχόν παραμονή των αποβλήτων αυτών επί των πεζοδρομίων ή/και του οδοστρώματος, πέραν του απολύτως αναγκαίου χρονικού διαστήματος, συνιστά έκθεση σε κίνδυνο τόσο των πεζών, όσο και των διερχόμενων οχημάτων και αποτελεί ευθύνη των εταιριών ύδρευσης και αποχέτευσης να τον αποτρέψουν, προχωρώντας σε άμεση αποκομιδή των αντίστοιχων υλικών και αποβλήτων. Η μη έγκαιρη αποκομιδή και μεταφορά των αποβλήτων αυτών προς επεξεργασία, πέραν των δυνητικών κινδύνων που δημιουργεί, συνεπάγεται και νομικές εμπλοκές για τις εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης, οι οποίες θα βρεθούν αντιμέτωπες με ποινικές, διοικητικές αλλά και αστικές κυρώσεις. Κατά συνέπεια, οι εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης θα πρέπει να έχουν την δυνατότητα, αλλά και την υποχρέωση, όταν δεν είναι εφικτή η άμεση αποκομιδή και μεταφορά των μη επικινδύνων αποβλήτων που προκύπτουν κατά τις εργασίες επί του δικτύου προς τα ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ, να προχωρούν στην άμεση αποκομιδή και μεταφορά τους από τον τόπο των εργασιών με ίδια μέσα, ιδιόκτητα ή μισθωμένα. Σε συνέχεια, τα απόβλητα αυτά θα εναποτίθενται προσωρινά εντός των εγκαταστάσεών τους, κατά τρόπο που δεν θα παρεμποδίζεται η λειτουργία των εγκαταστάσεων και θα διασφαλίζεται η προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, μέχρι την τελική αποκομιδή από τα συμβαλλόμενα με τις εταιρίες ύδρευσης και αποχέτευσης ΣΣΕΔ ΑΕΚΚ για να οδηγηθούν προς κατάλληλη επεξεργασία.