• Πρόταση νομοθετικής ρύθμισης για τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας στα έργα που αναθέτει η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. Προτείνεται η προσθήκη στο ΜΕΡΟΣ Ε’ – ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ του Σχεδίου Νόμου νέου Άρθρου 74 (με αντίστοιχη αναρίθμηση των επομένων), με τον ακόλουθο τίτλο: Άρθρο 74- Φόρος Προστιθέμενης Αξίας στα έργα που αναθέτει η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. Άρθρο 74 Φόρος Προστιθέμενης Αξίας στα έργα που αναθέτει η Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. «1. Οι διατάξεις των εδαφίων α’ και β’ της παρ. 4 του άρθρου 39α του ν. 2859/2000 (Κώδικας ΦΠΑ) δεν εφαρμόζονται στα έργα που αναθέτει η ΕΥΔΑΠ Α.Ε. συγχρηματοδοτούμενα ή μη. 2. Η ισχύς του παρόντος άρθρου, καταλαμβάνει έργα η διαδικασία ανάθεσης των οποίων ξεκινάει μετά την δημοσίευση του παρόντος νόμου» Αιτιολογική Έκθεση της Προτεινόμενης Διάταξης Ο μηχανισμός αντιστροφής του ΦΠΑ που εισήχθη με την διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 39α του ν. 2859/2000, όπως αυτή προστέθηκε στο εν λόγω άρθρο με την παρ. 10 του άρθρου 1 του ν. 4281/2014 εξυπηρετεί, σύμφωνα και με την αιτιολογική διάταξη της εν λόγω ρύθμισης, την αντιμετώπιση του σοβαρού προβλήματος χρηματοδότησης του ΦΠΑ από δήμους και λοιπούς δημόσιους φορείς για κατασκευαστικές εργασίες έργων υποδομής που είχε ως συνέπεια την καθυστέρηση καταβολής του φόρου και εν τέλει την καθυστέρηση κατασκευής του έργου. Ωστόσο όπως διαπιστώθηκε από την εφαρμογή του μέτρου, ο μηχανισμός αποτέλεσε και αιτία μείωσης της χρηματοοικονομικής ρευστότητας των Αναδόχων που αδυνατούσαν να προβούν σε συμψηφισμό του ΦΠΑ με αποτέλεσμα την μείωση της απορροφητικότητας των πόρων ως τούτο περιγράφεται στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 20 του νόμου 4339/2015 με το οποίο εξαιρέθηκαν από τον μηχανισμό αντιστροφής του ΦΠΑ τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Η ΕΥΔΑΠ δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των φορέων που έχουν δυσχέρεια χρηματοδότησης ΦΠΑ, ωστόσο η υποχρεωτική εφαρμογή του μηχανισμού αντιστροφής του στα έργα που υλοποιεί, σε συνδυασμό με την πληγείσα ταµειακή ρευστότητα των αναδόχων τα τελευταία χρόνια μετά την πανδημία της Covid-19, του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και των αναταραχών το τελευταίο διάστημα στην Μέση Ανατολή, σχετίζεται αιτιωδώς με την καθυστέρηση απορρόφησης συμβατικών κονδυλίων και καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων της από τους εγκατεστημένους Αναδόχους και με το μειωμένο ενδιαφέρον διεκδίκησης της ανάθεσης έργων ύδρευσης αποχέτευσης, η έγκαιρη, προσήκουσα και αποτελεσματική υλοποίηση των οποίων αποτελεί πυλώνα της δημόσιας υγείας, της αειφόρου διαχείρισης των υδατικών πόρων, της προστασίας του περιβάλλοντος και των υδατικών αποθεμάτων, και όρο εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος. Κρίνεται επομένως επιβεβλημένη η υιοθέτηση ρύθμισης περί εξαίρεσης των έργων της ΕΥΔΑΠ από τον μηχανισμό αντιστροφής του ΦΠΑ, ώστε να υποστηριχθεί η ανάπτυξη ανταγωνισμού κατά την ανάθεση των έργων και να ευνοηθεί η απορρόφηση των κονδυλίων των συμβάσεων που θα συναφθούν με την κατάργηση ενός παράγοντα επιδείνωσης της χρηματοοικονομικής ρευστότητας των αναδόχων, εφόσον δεν δικαιολογείται η διατήρηση του από την ανάγκη αντιμετώπισης προβλήματος εύρυθμης λειτουργίας του Κυρίου του Έργου ως προς την εξυπηρέτηση των συμβατικών του υποχρεώσεων. Η ρύθμιση αυτή δεν έρχεται σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία με δεδομένη την πρόβλεψη από το άρθρο 199 παρ. 2 της Οδηγίας 2006/112/ΕΚ (Οδηγία ΦΠΑ) περί παροχής δυνατότητας στα κράτη μέλη να καθορίζουν τις καλυπτόμενες παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών καθώς και τους αποκτώντες αγαθά και τους λήπτες των υπηρεσιών στους οποίους μπορεί να εφαρμόζονται, συνακόλουθα και να μην εφαρμόζονται, τα μέτρα που προβλέπονται στο ανωτέρω άρθρο της Οδηγίας, ήτοι του μηχανισμού αντιστροφής του ΦΠΑ. Αντίθετα, η ρύθμιση αυτή διευκολύνει και επισπεύσει την ανάθεση και υλοποίηση κρίσιμων έργων, που έχουν ως σκοπό – inter alia – την εφαρμογή των διατάξεων της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων και την ικανοποίηση του σκοπού της, που είναι η προστασία και βελτίωση των υδάτινων οικοσυστημάτων, τη βιώσιμη χρήση του νερού, και την εξασφάλιση επαρκούς παροχής νερού καλής ποιότητας, που απαιτείται για την βιώσιμη, ισόρροπη και δίκαιη χρήση του ύδατος, ειδικά στην σημερινή συγκυρία της παρατεταμένης λειψυδρίας.