Αρχική Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτωνΜΕΡΟΣ Β’ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΚΡΗΤΗΣ, ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4555/2018 – Άρθρο 3 Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια Κρήτης – Τροποποίηση άρθρου 226Γ ν. 4555/2018Σχόλιο του χρήστη ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε. (Διαχείριση Απορριμάτων Νομού Χίου Α.Ε.) | 12 Σεπτεμβρίου 2024, 10:52
Προτάσεις και Παρατηρήσεις της ανώνυμης εταιρείας ΟΤΑ με την επωνυμία «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΝΟΜΟΥ ΧΙΟΥ Α.Ε.» και το διακριτικό τίτλο «ΔΙ.Α.ΝΟ.Χ.» ΑΕ, με ΑΦΜ 998451700, Δ.Ο.Υ. Χίου, με αρ. ΓΕΜΗ 122311659000, επί του Σχεδίου του Νόμου του ΥΠΕΝ: «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων» Στις 29 Αυγούστου 2024 αναρτήθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στον Διαδικτυακό τόπο διαβουλεύσεων (opengov.gr) Δημόσια Διαβούλευση για το σχέδιο νόμου «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων». Στο α. 4 του σχεδίου νόμου με τίτλο «Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου – Προσθήκη άρθρου 226Δ στον ν. 4555/2018» προβλέπεται προσθήκη του α. 226Δ στον Ν. 4555/2018, με την οποία προσθήκη συγχωνεύονται οι ανώνυμες εταιρείες με την επωνυμία «ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΗΜΟΥ ΛΕΣΒΟΥ Ανώνυμη εταιρεία Ο.Τ.Α.» και διακριτικό τίτλο «Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε.» και η ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Διαχείριση Απορριμμάτων Νομού Χίου Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «ΔΙ.Α.ΝΟ.Χ. Α.Ε.», όπως αυτές διαμορφώθηκαν κατ’ εφαρμογή του άρθρου 226Β, με την απορρόφηση της δεύτερης από την πρώτη και η απορροφώμενη εταιρεία ΔΙ.Α.ΝΟ.Χ. Α.Ε. λύεται χωρίς να τεθεί σε εκκαθάριση και μεταβιβάζει στην απορρόφησα εταιρεία Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε. το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων και των υποχρεώσεών της. Ως ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Διαχείριση Απορριμμάτων Νομού Χίου Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «ΔΙ.Α.ΝΟ.Χ. Α.Ε.» δια της παρούσης εκφράζουμε τις σοβαρές αντιρρήσεις μας αναφορικά με τη συγχώνευση αυτή δια απορρόφησης αλλά και τον προβληματισμό μας αναφορικά με το κατά πόσο αυτό το εγχείρημα θα έχει τα αποτελέσματα στα οποία από αποσκοπεί το εν λόγω σχέδιο νόμου. Ι. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η ανώνυμη εταιρεία ΟΤΑ με την επωνυμία «ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΝΟΜΟΥ ΧΙΟΥ Α.Ε.» και το διακριτικό τίτλο «ΔΙ.Α.ΝΟ.Χ.» ΑΕ, με ΑΦΜ 998451700, Δ.Ο.Υ. Χίου, με αρ. ΓΕΜΗ 122311659000 (πρώην Αρ.Μ.Α.Ε. 67676/84/Β/09/01), η οποία εδρεύει στο Δήμο Χίου, έχει συσταθεί δυνάμει του με αρ. 36548/21-1-2009 καταστατικού συμβολαίου της Συμβολαιογράφου Χίου Στυλιανής Κανάριου, του οποίου περίληψη δημοσιεύθηκε στο με αρ. 1074/09-02-2009 ΦΕΚ ΑΕ & ΕΠΕ, όπως αυτό έχει νόμιμα τροποποιηθεί και ισχύει σήμερα. Η ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε. αποτελεί νομικό πρόσωπο του Δήμου Χίου και έχει ως αρμοδιότητα τη διαχείριση των απορριμμάτων. Η ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ έχει αναδειχθεί ως πρωτοπόρος στην ορθολογική και βιώσιμη διαχείριση απορριμμάτων στη στο Βόρειο Αιγαίου αλλά και ως νησιωτικός δήμος, χάρη στον στρατηγικό της σχεδιασμό και τις καίριες αποφάσεις που έχει λάβει από το 2014. ΙΙ. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Η εταιρεία έχει να επιδείξει έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και όραμα στη διαχείριση των απορριμμάτων, θέτοντας ως στόχο τη δημιουργία υποδομών που θα εξασφαλίζουν την προστασία του περιβάλλοντος και την υγεία των κατοίκων. Είναι ευτυχής συγκυρία ότι η έμπειρη, αποτελεσματική και ικανότατη διοικητική ομάδα της 5ετίας 2014-2019, την περίοδο που πραγματοποιήθηκε ο ολικός σχεδιασμός της διαχείρισης απορριμμάτων, επανήλθε με την τωρινή δημοτική αρχή αρχές του 2024, με επιπλέον προσθήκες κατηρτισμένων στελεχών, που προσδίδουν το απαραίτητο κύρος και την εγγύηση ότι η ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ θα είναι το κατάλληλο όργανο για να ηγηθεί διοικητικά στον καινούργιο φορέα. Συνοπτικά αναφέρουμε ότι κατά τα προηγούμενα έτη και κυρίως από το 2014 και έπειτα η εταιρεία μας προέβη στις ακόλουθες ενέργειες: - Αδειοδότηση του ΧΥΤΑ, και η Χίος απέκτησε ένα σύγχρονο χώρο υγειονομικής ταφής απορριμμάτων. - Έναρξη της Ανακύκλωσης σε 4 ξεχωριστά ρεύματα με υπογραφή σύμβασης και ένταξη στο εθνικό σύστημα ανακύκλωσης της ΕΕΑΑ (Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης) με δωρεά 1500 μπλε κάδων, 3 απορριμματοφόρων και επιδότηση ανά τόνο ανακυκλώσιμων προϊόντων. - Έναρξη προγράμματος ανακύκλωσης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, σε συνεργασία με επαγγελματικούς φορείς στη Χίο. - διαχείριση των Απορριμμάτων των προσφυγικών ροών σε συνεργασία με την ΜΚΟ Odyssea συμμετέχοντας στην διεθνή ενέργεια “From Trash to Treasure” με εκτενή αναφορά στον διεθνή τύπο. (15.000 σωσίβια ανακυκλώθηκαν αντί να θαφτούν στον ΧΥΤΑ - https://sputnikglobe.com/20160406/greece-refugee-trash-recycling-1037570190.html) - Επίτευξη χρηματοδότησης μέσω ΕΣΠΑ για την Μονάδα Μηχανικής Διαλογής Απορριμμάτων ύψους 4.000.000 ευρώ - εκπόνηση μελέτης για ενεργειακή αξιοποίηση Απορριμμάτων - λειτουργία συστήματος περισυλλογής ανακυκλώσιμων σε τουριστικά καταλύματα, παραλίες, καταστήματα και σχολεία. - Λειτουργία του ΚΔΑΥ στη Χίο. - προγράμματα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των Δημοτών για θέματα ανακύκλωσης Η εκπόνηση του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) από τη ΔΙΑΝΟΧ (Διαχείριση Απορριμμάτων Νομού Χίου) και η προσπάθειά της για ένταξη του σχεδίου αυτού, αποδεικνύει ότι η εταιρία ακολουθεί τις κατευθυντήριες γραμμές και τις απαιτήσεις που έχουν τεθεί από την πολιτεία και την ΕΕ για τη διαχείριση αποβλήτων. Το ΠΕΣΔΑ πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία και πόρους της ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε., και αφορά τον περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης απορριμμάτων για όλα τα νησιά της περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, μεταξύ των οποίων και της Λέσβου. Η ένταξη του ΠΕΣΔΑ απαιτούσε συνεργασία και απόλυτο συντονισμό με πλήθος φορέων, κρατικών, τοπικών αλλά και ιδιωτικών. Η επίτευξη της ένταξης αυτής επιβεβαιώνει την ικανότητα της εταιρείας μας να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να συντονίζει και να συνεργάζεται με πολλούς ενδιαφερόμενους φορείς. Ένα από τα βασικότερα σημεία του σχεδιασμού της ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ είναι η εκπόνηση μελέτης και ένταξη της χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την κατασκευή της Μονάδας Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στη θέση Πόδορα στη Βέσσα. Η μονάδα αυτή θα είναι η πρώτη στο Βόρειο Αιγαίο. Η κατασκευή της ΜΕΑ στη θέση Πόδορα στη Βέσσα της Χίου αποτελεί ορόσημο για την περιβαλλοντική διαχείριση του νησιού. Η ΜΕΑ είναι μια σύγχρονη εγκατάσταση, σχεδιασμένη με βάση τις τελευταίες τεχνολογίες στον τομέα της επεξεργασίας απορριμμάτων. Θα επιτρέπει την αποτελεσματική διαχείριση των αποβλήτων, τη μείωση των αποβλήτων που καταλήγουν στους χώρους υγειονομικής ταφής και την ανάκτηση υλικών που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν ή να ανακυκλωθούν. Η επιτυχής λειτουργία της ΜΕΑ θα έχει μακροπρόθεσμα οφέλη για τη Χίο, τόσο από περιβαλλοντική όσο και από οικονομική άποψη. Η μείωση του όγκου των απορριμμάτων που καταλήγουν στους χώρους υγειονομικής ταφής, η ανακύκλωση και η παραγωγή ενέργειας από απορρίμματα θα μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του νησιού και θα δημιουργήσουν νέες πηγές εσόδων. Το έργο αναμένεται τα ολοκληρωθεί μέσα στους πρώτους μήνες του 2025. Μέσα από συντονισμένες προσπάθειες και προσεκτικό σχεδιασμό, η εταιρεία κατάφερε να εντάξει το έργο αυτό σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα, διασφαλίζοντας τη χρηματοδότηση για την κατασκευή της ΜΕΑ. Η επίτευξη της ένταξης του ΜΕΑ και της χρηματοδότησης του αποτελεί απόδειξη της αξιοπιστίας και της ικανότητας της ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ να αναλάβει τα ηνία του νέου φορέα. Η υλοποίηση αυτού του έργου δεν περιορίζεται μόνο στην περιβαλλοντική διαχείριση. Η ΜΕΑ στη Βέσσα πρόκειται να συμβάλει σημαντικά στην τοπική οικονομία, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και ενισχύοντας την τοπική επιχειρηματικότητα. Επιπλέον, η επιτυχία της ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ στον σχεδιασμό και την κατασκευή της ΜΕΑ αποτελεί πρότυπο για άλλες περιοχές της Ελλάδας, προωθώντας την περιφερειακή ανάπτυξη. Ο επόμενος στόχος της ΔΙΑΝΟΧ είναι η αδειοδότηση και η λειτουργία χώρου εναπόθεσης και επεξεργασίας Ογκωδών απορριμμάτων και η δημιουργία Πράσινου Σημείου, στην θέση Κοντυλόπος στην δημοτική ενότητα Ιωνίας του Δήμου Χίου. Με την κατασκευή αυτών των έργων και την εφαρμογή προηγμένων συστημάτων διαχείρισης αποβλήτων, η εταιρεία έχει δώσει το παράδειγμα για την αξία της προστασίας του περιβάλλοντος, ενθαρρύνοντας την ενεργό συμμετοχή της κοινότητας σε προγράμματα ανακύκλωσης και άλλες περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες. Με βάση τα παραπάνω επιχειρήματα, είναι προφανές ότι η ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ είναι η κατάλληλη επιλογή για να απορροφήσει τη ΔΕΔΑΠΑΛ ΑΕ, διασφαλίζοντας τη συνέχιση της ομαλής λειτουργίας και την περαιτέρω ανάπτυξη της διαχείρισης απορριμμάτων. Συνοψίζοντας : • Η ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ διαθέτει ευρύτερη εμπειρία, τεχνογνωσία και μεγαλύτερη κλίμακα λειτουργιών στον τομέα της διαχείρισης απορριμμάτων. Αυτή η ευρύτερη κλίμακα επιτρέπει την πιο αποτελεσματική διαχείριση πόρων, καθώς και την αξιοποίηση των υφιστάμενων δομών και τεχνογνωσίας για την υποστήριξη και ανάπτυξη της ΔΕΔΑΠΑΛ ΑΕ μετά την απορρόφηση. • Η ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ διαθέτει μεγαλύτερη οικονομική σταθερότητα και αντοχή, γεγονός που την καθιστά πιο ικανή να απορροφήσει τις πιθανές οικονομικές επιβαρύνσεις που συνεπάγεται η ενοποίηση. Με την απορρόφηση της ΔΕΔΑΠΑΛ ΑΕ, η ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ θα μπορέσει να βελτιστοποιήσει τις οικονομίες κλίμακας και να μειώσει το συνολικό λειτουργικό κόστος. Η νέα διοίκηση της ΔΕΔΑΠΑΛ τους πρώτους 8 μήνες, κατά παραδοχή τους, έχουν παρουσιάσει ήδη ζημιές της τάξεως των 350.000 ευρώ. ΙΙΙ. ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ Το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε και το οποίο προβλέπει τη συγχώνευση της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΔΙΑΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΡΡΙΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΗΜΟΥ ΛΕΣΒΟΥ Ανώνυμη εταιρεία Ο.Τ.Α.» και διακριτικό τίτλο «Δ.Ε.Δ.Α.Π.Α.Λ. Α.Ε.» και της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Διαχείριση Απορριμμάτων Νομού Χίου Α.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «ΔΙ.Α.ΝΟ.Χ. Α.Ε.», με την απορρόφηση της δεύτερης από την πρώτη, είναι ασαφές σε πολλά σημεία του και καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος αυτού. Αρχικά, μας παρατίθεται ένα σχέδιο νόμου, χωρίς να αναφέρεται το αν έχει προηγηθεί κάποια οικονομοτεχνική ή άλλου είδους μελέτη, η οποία να καταλήγει σε εμπεριστατωμένο και κοινά αποδεκτό συμπέρασμα ότι δύο τέτοιες εταιρείες, που εδρεύουν σε δύο διαφορετικά νησιά και εξυπηρετούν εντελώς διαφορετικούς δήμους, μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά ως μία εταιρεία. Είναι αυτονόητο, εξάλλου αυτή η διαδικασία ακολουθείται σε όλες τις συγχωνεύσεις εταιρειών, από τη πιο μικρή έως τη πιο μεγάλη, έτσι λοιπόν και στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα έπρεπε να συνταχθεί μελέτη από εξειδικευμένο προσωπικό, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα στοιχεία των εταιρειών (οικονομικά, υποδομές, ανθρώπινο δυναμικό, δραστηριότητα κλπ) προκειμένου να καταλήξει σε κάποιο επιστημονικό και κοινά αποδεκτό συμπέρασμα ότι η συνένωσή τους είναι η λύση στα όποια προβλήματα αντιμετωπίζουν. Αντιθέτως, όπως προκύπτει από τα όσα αναφέρει το σχέδιο νόμου, ουδεμία τέτοια μελέτη συντάχθηκε, εύλογα δε μας δημιουργεί την πεποίθηση ότι όλα αυτά έγιναν εντελώς πρόχειρα και επιφανειακά. Αναπάντητο δε μένει το ερώτημα του αναγκαίου της συγχώνευσης αυτής. Στο α. 1 του σχεδίου νόμου λοιπόν αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «σκοπός του παρόντος είναι ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου διαχείρισης των αποβλήτων, η βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας και ανάπτυξης έργων ενέργειας και η επίλυση χωροταξικών και πολεοδομικών ζητημάτων. Ειδικότερα, τροποποιούνται υφιστάμενες διατάξεις με σκοπό την αύξηση του ποσοστού της ανακύκλωσης μέσω ενός ολοκληρωμένου σχεδίου με ενεργό συμμετοχή του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τη δημιουργία ισχυρών φορέων διαχείρισης αποβλήτων, την απλοποίηση διαδικασιών στη διαχείριση αποβλήτων και την επίλυση προβλημάτων κατά τη διαχείριση των αστικών αποβλήτων…». Τα παραπάνω αναφερόμενα στο α.1 του σχεδίου νόμου περισσότερο αποτελούν ευχολόγιο παρά μια επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη αναφορικά με τη σκοπιμότητα του όλου εγχειρήματος. Δημιουργεί δε ερωτήματα τα οποία δεν απαντώνται πουθενά στο σχέδιο νόμου. Διερωτώμεθα λοιπόν πως θα επιτευχθεί: 1. ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου διαχείρισης των αποβλήτων 2. η βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας και ανάπτυξης έργων ενέργειας 3. η επίλυση χωροταξικών και πολεοδομικών ζητημάτων Όλα τα παραπάνω αποτελούν αντικείμενα, τα οποία μπορούν να επιλυθούν γρήγορα και αποτελεσματικά με λειτουργία σε τοπικό επίπεδο. Η συνένωση δύο εταιρειών σε μία, με τα δικά της προβλήματα η κάθε μία, με έδρα σε διαφορετικό δήμο και δη νησιωτικό, με όλες τις δυσκολίες που συνεπάγεται η μετακίνηση και η άμεση επέμβαση επί ζητημάτων που θα προκύψουν, περισσότερο θα επιτείνει τις δυσκολίες παρά θα συμβάλλει στην αποτελεσματική και γρήγορη εύρεση λύσεων. Επιπλέον αναφέρεται εντελώς αόριστα ως σκοπός η αύξηση του ποσοστού της ανακύκλωσης. Αναφερόμενοι στη δική μας εταιρεία, έχουμε στην πάροδο ετών προβεί σε στοχευμένες δράσεις τόσο για την ενημέρωση των δημοτών και την παρότρυνσή τους προς ανακύκλωση, όσο και σε επενδύσεις στις υποδομές μας. Τα παραπάνω όμως πραγματοποιήθηκαν αποκλειστικά σε τοπικό επίπεδο, γνωρίζοντας άριστα τα προβλήματα και τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής και ενεργοποιώντας τοπικούς φορείς. Η σκέψη ότι συνενώνοντας δύο εταιρείες, θα επιτύχουμε καλύτερα αποτελέσματα ανακύκλωσης είναι εντελώς απλοϊκή και δεν στηρίζεται πουθενά, ειδικά δε αν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι πρόκειται για δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε δύο διαφορετικά νησιά. Και πάλι διερωτώμεθα εάν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη μελέτη η οποία να έχει μελετήσει τη δραστηριότητα των δύο εταιρειών και να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η συγχώνευσή τους θα βοηθήσει τη παραγωγή της ανακύκλωσης. Εδώ θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και τη νησιωτικότητα, κάτι που γίνεται δεκτό και στον προηγούμενο νόμο και για το λόγο άλλωστε αυτό παρέμειναν σε λειτουργία οι νησιωτικοί ΦΟΔΣΑ. Η ιδιαίτερη μεταχείριση των νησιών εξάλλου προβλέπεται και από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, αφού είναι κατανοητή η δυσκολία που παρουσιάζεται λόγω του απομακρυσμένου των περιοχών και της δυσκολίας στη μετακίνηση. Η κατάργηση λοιπών του ΦΟΔΣΑ σε ένα νησί όπως η Χίος, με μεγάλη προσέλευση κόσμου ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες, θα οδηγήσει στην βαθμιαία υποβάθμιση της διαχείρισης των απορριμμάτων και των ανακυκλώσιμων. Όπως γίνεται άμεσα αντιληπτό, τα προβλήματα που δημιουργούνται είναι πολλά και σημαντικά. Τόσο στη Λέσβο όσο και στη Χίο υφίστανται ήδη δομές τις οποίες διαχειρίζονται οι ως άνω εταιρείες. Υπάρχει ανάγκη λοιπόν για άμεση εποπτεία όλων αυτών των δομών σε τοπικό επίπεδο, καθώς τα προβλήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν σε καθημερινή βάση και οι δύο εταιρείες, είναι πολλά και σημαντικά. Σε κανένα σημείο του σχεδίου νόμου δεν διευκρινίζεται ο τρόπος διοίκησης των υποδομών των εταιρειών σε τοπικό επίπεδο. Η απομακρυσμένη διοίκηση δεν θα έχει αποτελέσματα, ειδικά όταν πρόκειται για καθημερινά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν άμεσα. Άρθρο 4 Σχεδίου Νόμου Η ανωτέρω συγχώνευση των εταιρειών αναφέρεται στο α. 4 του σχεδίου νόμου. Αρχικά διαφωνούμε με το συγκεκριμένο άρθρο και επιθυμούμε την διατήρηση και των δύο εταιρειών σε λειτουργία. Επί του σχεδίου νόμου όμως έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα: Σε κανένα σημείο δεν αιτιολογείται το γιατί επιλέχθηκε ως κύριος φορέας/εταιρεία η ΔΕΔΑΠΑΛ Α.Ε. και όχι η ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε. Δεν εξειδικεύεται εάν αυτό έγινε με οικονομικά κριτήρια, με κριτήρια πληθυσμιακά των δήμων, βάσει των υποδομών της κάθε εταιρείας ή για κάποιο άλλο λόγο. Σε κάθε περίπτωση, η διαδρομή και οι πρωτοβουλίες της ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε. όλα αυτά τα χρόνια την καθιστούν ιδανικότερη επιλογή να συνεχίσει ως εταιρεία τη δραστηριότητά της. Εφόσον δηλαδή πραγματοποιηθεί η συγχώνευση των εταιρειών, θεωρούμε ότι είναι ορθότερο να απορροφήσει η ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε. την ΔΕΔΑΠΑΛ Α.Ε. και όχι το αντίστροφο. Αναφέρουμε αναλυτικά ανωτέρω τη δραστηριότητα της ΔΙΑΝΟΧ ΑΕ όλα αυτά τα χρόνια και φαίνεται ξεκάθαρα ότι η τεχνογνωσία που διαθέτει σαν οργανισμός και το έργο που έχει ολοκληρώσει την καθιστούν την καλύτερη επιλογή. Εκτός των άλλων, είναι ζωτικής σημασίας να παραμείνουν ενεργές επιχειρήσεις και στη Χίο, δεδομένου ότι μεγάλο μέρος της δημόσιας διαχείρισης εδρεύει πλέον στη Μυτιλήνη. Ουδεμία αναφορά υπάρχει στον τρόπο διαχείρισης των υποδομών της ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε. στη Χίο σε συνδυασμό με τη διαχείριση των υποδομών στη Μυτιλήνη της ΔΕΔΑΠΑΛ Α.Ε. αλλά ούτε και γενικότερα στο διοικητικό μοντέλο που θα ακολουθηθεί για τη διαχείριση μιας γιγαντωμένης πλέον εταιρείας. Είναι προφανές ότι η εξ αποστάσεως διοίκηση των υποδομών αυτών θα καταστεί άμεσα προβληματική και θα οδηγήσει σε υποβάθμιση και κατάρρευση της λειτουργίας των υποδομών αυτών. Ήδη υπάρχει δυσκολία στην στελέχωση των εταιρειών και στη διαχείριση των υποδομών τοπικά, όπου καθημερινά το Δ.Σ. των εταιρειών και Διευθύνοντες σύμβουλοι προσπαθούν να καλύψουν τα κενά λόγω των ελλείψεων στο διοικητικό προσωπικό. Τυχόν συγχώνευση θα δημιουργήσει τεράστιο διοικητικό κενό και εντέλει πρόβλημα στην εταιρεία. Ουδεμία αναφορά υπάρχει αναφορικά με τη διαχείριση των υποδομών στο μεταβατικό στάδιο. Είναι εύλογο ότι θα υπάρξει μια χρονική περίοδος όπου θα υπάρχει διοικητικό κενό. Είναι απαραίτητη η μέριμνα για την ομαλή μετάβαση, καθώς πρόκειται για ένα τομέα ιδιαίτερα ευαίσθητο, με προεκτάσεις στη δημόσια υγεία. Ενώ υπάρχει πρόβλεψη για το προσωπικό της εταιρείας με σχέση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου και αορίστου χρόνου καθώς και το προσωπικό που απασχολείται με σχέση έμμισθης εντολής, εντούτοις δεν υπάρχει πρόβλεψη για προσωπικό που εργάζεται με σχέση σύμβασης έργου/παροχής υπηρεσιών. Επιπλέον, στο άρθρο αυτό αναφέρεται η λύση της εταιρείας χωρίς να τεθεί σε εκκαθάριση, μόνο με απόφαση του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Η λύση και εκκαθάριση των ανωνύμων εταιρειών προβλέπεται ρητά στο Ν. 4548/2018. Όπως αναφέρεται και σε σχετικό υπόμνημα του Δικτύου ΦΟΔΣΑ επί του (προηγούμενου) Σχεδίου Νόμου «Κλεισθένης», η εποπτεία του Κράτους επί της Α.Ε. δεν δύναται να καταλήγει στην κατάργηση της νομικής μορφή της. Η προβλεπόμενη από το σχέδιο νόμου κρατική εποπτεία επί των κάθε φύσης αποφάσεων των οργάνων διοίκησης μιας Α.Ε. εξισώνει τις Α.Ε. με ΝΠΔΔ, καταργώντας κάθε έννοια ελευθερίας, τόσο του α. 5 όσο και του α. 102 του Συντάγματος, και μάλιστα ασκούμενης επί μιας Α.Ε. των ΟΤΑ, η οποία σύμφωνα με το α. 265 Ν. 3463/2006 δεν χρηματοδοτείται από το Δημόσιο ή από ΟΤΑ και επομένως δεν ανήκει στη Γενική Κυβέρνηση σύμφωνα με την απόφαση 2497/2013 του ΣτΕ. Η όποια πρόβλεψη εποπτείας επί των ΑΕ θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της τα α. 5 παρ.1 και 106 του Συντάγματος. Διαφορετικά θα θεωρηθεί αντισυνταγματική από το ΣτΕ. Όπως προαναφέρουμε ανωτέρω, η ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε. έχει επιδείξει σημαντική δράση όλα αυτά τα χρόνια, με αξιοσημείωτα αποτελέσματα, ειδικά δε για εταιρεία που εδρεύει σε νησιωτικό δήμο, με περιορισμένους πόρους και υποδομές. Σε κανένα σημείο δεν διευκρινίζεται γιατί επιλέχθηκε η διατήρηση της ΔΕΔΑΠΑΛ Α.Ε. και η απορρόφηση της ΔΙΑΝΟΧ Α.Ε. από την πρώτη. Αντίστοιχες ρυθμίσεις είχαν συζητηθεί και παλαιότερα, επί του σχεδίου Νόμου «Κλεισθένης». Τότε εισακούστηκε σε μεγάλο βαθμό η άποψη των ΦΟΔΣΑ και ήδη έχουν γίνει βήματα σε όλη την Ελλάδα προς το καλύτερο. Η ψήφιση ενός τέτοιου νόμου θεωρούμε ότι θα ακυρώσει την πρόοδο που έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια και θα μας πάει αρκετά χρόνια πίσω.