Αρχική Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτωνΜΕΡΟΣ Δ΄ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΠΛΗΓΕΝΤΩΝ ΑΠΟ ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΣ – Άρθρο 61 Απόδοση καταβληθέντων σε λατομεία – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 44 ν. 4512/2018Σχόλιο του χρήστη ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ | 12 Σεπτεμβρίου 2024, 12:06
Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ Χαριλάου Τρικούπη 7α, 104 34 ΑΘΗΝΑ τηλ: 210-88.16.583 fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr Αθήνα, 12/9/2024 Αρ. Πρωτ.: 9438 Προς: Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κοιν.: 1. Πρόεδρος και ΔΕ ΤΕΕ 2. Α’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ Θέμα: Παρέμβαση της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ στη Δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτων» Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ ως Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών του Δημοσίου, φοβόμαστε βάσιμα ότι και το παρών ν/σ (http://www.opengov.gr/minenv/?p=13404) είναι ένα ακόμα λιθαράκι στη διαδικασία απαξίωσης και διάλυσης των Υπηρεσιών Δόμησης που εκκίνησε με τη μεταφορά τους στους Δήμους με τον Καλλικράτη και επιδεινώνεται με κάθε Νομοσχέδιο. Για μια ακόμη φορά απουσιάζει η αποτίμηση των προηγούμενων σχετικών Νομοθετικών ρυθμίσεων, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται μια πρακτική αποσπασματικής και κακής νομοθέτησης που δεν απολογίζει τις επιπτώσεις της υφιστάμενης Νομοθεσίας, ώστε να διορθώσει αστοχίες, αλλά συνεχίζει με «μπαλώματα» την υφιστάμενη κατεύθυνση εξαφάνισης του Δημόσιου Ελέγχου και υποκατάστασης του από την «ατομική ευθύνη» των ιδιωτών. Η αφαίρεση αρμοδιοτήτων έκδοσης αδειών για τις πληγείσες περιοχές της Θεσσαλίας από τις τοπικές ΥΔΟΜ και η μεταφορά τους στη μη στελεχωμένη ΚΥΔΟΜ, μόνο πρόσθετα προβλήματα και καθυστερήσεις θα δημιουργήσει στην όλη διαδικασία. Οι τοπικές ΥΔΟΜ γνωρίζουν πολύ καλύτερα τις τοπικές ιδιαιτερότητες (Όρια οικισ-μών, ρέματα, παραδοσιακούς οικισμούς, ΣΧΟΟΑΠ, ειδικά διατάγματα κλπ) κάτι που για να συγκεντρωθεί και μόνο το σύνολο της χωροταξικής πληροφορίας από την ΚΥΔΟΜ θα χρειαστεί πρόσθετος χρόνος και φυσικά το ενδεχόμενο να υπάρξουν και ελλείψεις αυτής. Τα στελέχη των τοπικών ΥΔΟΜ απαξιώνονται και η εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία που έχουν αποκτήσει από τον χειρισμό πολεοδομικών υποθέσεων δεν χρησιμοποιείται. Ενώ η σύσταση της ΚΥΔΟΜ θα γίνει με Μηχανικούς από όλους τους φορείς του Δημοσίου χωρίς την συγκεκριμένη γνώση που για την απόκτηση της θα χαθεί σίγουρα πολύτιμος χρόνος που δεν την διαθέτει αυτή την στιγμή η περιοχή της Θεσσαλίας. Το ν/σ επαναλαμβάνει τη φιλοσοφία του πρόσφατου Νόμου Ν. 5106/2024 όπου προέβλεψε τη μεταφορά της αρμοδιότητας του ελέγχου της αυθαίρετης δόμησης από τις ΥΔΟΜ σε κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου με είσοδο ιδιωτών φυσικά. Με τον τρόπο αυτό αναιρεί την απαραίτητη τοπικότητα που οφείλουν να έχουν οι ελεγκτικές διαδικασίες και φωτογραφίζει την πρόθεση του Υπουργείου να καταργήσει επί της ουσίας τις υφιστάμενες Υπηρεσίες Δόμησης. Αν η μεταφορά των ΥΔΟΜ στους ΟΤΑ Α’ Βαθμού ήταν ένα τεράστιο σφάλμα το οποίο κανείς από τους εμπλεκόμενους (Υπουργείο Εσωτερικών και Υπουργείο Περιβάλλοντος) δεν το παραδέχεται, η μεταφορά των αδειοδοτικών και ελεγκτικών διαδικασιών σε ιδιώτες με μια «κεντρική» και «Αθηνοκεντρική» εποπτεία θα αποδειχθεί καταστροφική για το Περιβάλλον και το Δημόσιο Συμφέρον. Όσον αφορά την ΚΥΔΟΜ: • Η στελέχωση της είναι η ελάχιστη δυνατή. • Η δυνατότητα στελέχωσης της με ΙΔΟΧ ή ιδιώτες Μηχανικούς «Την Κ.Υ.ΔΟΜ. δύναται να συνεπικουρούν στο έργο της ιδιώτες κατόπιν σύναψης σύμβασης ανάθεσης υπηρεσιών κατά τον ν. 4412/2016 (Α΄ 147).» αντί αποκλειστικά με μόνιμο προσωπικό. • Οι διαδικασίες τοποθέτησης προϊσταμένου είναι σκοπίμως ασαφείς χωρίς ρητή αναφορά σε κλάδο και ειδικότητα Μηχανικού που σύμφωνα με τα επαγγελματικά δικαιώματα δύναται να αναλαμβάνει τη θέση. Όσο αφορά το σύνολο των ΥΔΟΜ πρόσφατα ενημερώσαμε αρμοδίως ότι υπάρχουν σοβαρά θέματα λειτουργικότητας και νομιμότητας με τις αποφάσεις χορήγησης επάρκειας από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις παρά το γεγονός ότι αυτή μετά το Ν.5031/2023 έχει οριστεί σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα: • Συνυπολογίζεται προσωπικό σε πολλές περιπτώσεις με «παράλληλα καθήκοντα» μεταξύ Τεχνικών και άλλων Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δόμησης, τη στιγμή που σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία και τις Εγκυκλίους του Υπ. Εσωτερικών αυτά δε μπορούν να υπερβαίνουν τους 2 μήνες. • Έχει προσμετρηθεί προσωπικό Μηχανικών το οποίο απουσιάζει με μακροχρόνιες άδειες (άνευ αποδοχών, άδειες λοχείας κλπ). • Περιλαμβάνεται προσωπικό Μηχανικών με αμφίβολες «Συμβάσεις Έργου» και «Συμβάσεις Παροχής Υπηρεσιών», ενώ δεν είναι σαφές αν μπορούν να συνυπολογισθούν στο υπηρετούν προσωπικό των Υπηρεσιών και αν προκύπτει νομιμότητα Υπογραφής Δημόσιων Εγγράφων για τις περιπτώσεις αυτές. Δε γνωρίζουμε αν στο προσωπικό αυτό εκτός της Έκδοσης Αδειών, συνυπολογίζονται και οι Μηχανικοί που υπηρετούν σε Τμήματα Ελέγχου Κατασκευών ή Πολεοδομικού Σχεδιασμού. • Συνεχίζει αλλά και γενικεύεται η αμφίβολης χρησιμότητας και νομιμότητας υπογραφή προγραμματικών Συμβάσεων με Αναπτυξιακούς Οργανισμούς, αντί να στελεχωθούν οι Υπηρεσίες με μόνιμο προσωπικό, τη στιγμή μάλιστα που από τον ΑΣΕΠ υπήρξαν και υπάρχουν εν εξελίξει διαγωνισμοί για την πρόσληψη Μηχανικών (13Κ/2021, 3ΓΒ/2023). Τις απόψεις μας για τα θέματα λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης θα τις δείτε α-ναλυτικά στα Υπομνήματα που έχουμε αποστείλει στα συναρμόδια Υπουργεία: https://www.emdydas.gr/wp-content/uploads/2023/07/28.7.20203_ypomnima_ydom_9145.pdf https://www.emdydas.gr/wp-content/uploads/2024/03/11.3.2024_ypomnima_erotima_ydom_9314-1.pdf Συνοψίζοντας ως Ομοσπονδία θεωρούμε ότι η μόνη λύση για την ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών με βάση την προστασία του δομημένου και του φυσικού περιβάλλοντος είναι η καλύτερη λειτουργία των ΥΔΟΜ με επαρκής στελέχωση με προσλήψεις μηχανικών ΠΕ και ΤΕ όλων των απαραίτητων ειδικοτήτων με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας, αυξήσεις στις βασικές αποδοχές, νομική υποστήριξη, αποσαφήνιση της πολεοδομικής νομοθεσία και εξοπλισμό των Υπηρεσιών. Υπενθυμίζουμε ότι διεκδικούμε Υπηρεσίες Δόμησης που δεν θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αλλά θα είναι πλήρως στελεχωμένες και εξοπλισμένες, ώστε να προστατεύουν αποτελεσματικά το Περιβάλλον και το Δημόσιο Συμφέρον, όπως και το Σύνταγμα επιτάσσει: • Επαρκή στελέχωση των ΥΔΟΜ με μηχανικούς ΠΕ και ΤΕ όλων των απαιτούμενων ειδικοτήτων καθώς και με το αναγκαίο προσωπικό όλων των εμπλεκομένων κλάδων, λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικότητα όπως γεωγραφία της περιοχής (νησιωτικότητα – ορεινές και δασικές εκτάσεις), έκταση χωρικής αρμοδιότητας, πλήθος αιτημάτων, κλπ. • Αυξήσεις στις αποδοχές του προσωπικού, σύμφωνα με τις διεκδικήσεις μας. • Αποσαφήνιση της κατάστασης των ΥΔΟΜ, με νομοθετική πρόβλεψη για άμεση τροποποίηση των Ο.Ε.Υ. των Δήμων όπου λειτουργούν ΥΔΟΜ, ώστε η Οργανική μονάδα (ΥΔΟΜ) να λειτουργεί σύμφωνα με τις ισχύουσες απαιτήσεις (ελάχιστη στελέχωση, κ.α. σύμφωνα με τις προτάσεις μας). • Άμεσα, νέες και επαρκείς σε αριθμό προσλήψεις μηχανικών ΠΕ και ΤΕ μέσω του ΑΣΕΠ, όλων των ειδικοτήτων καθώς και του λοιπού αναγκαίου προσωπικού όλων των εμπλεκομένων κλάδων, με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας κατά αποκλειστικότητα στις ΥΔΟΜ, με τη ρητή απαγόρευση ότι οι Δήμαρχοι δεν θα μπορούν να μετακινούν τους υπαλλήλους στις τεχνικές ή άλλες υπηρεσίες των δήμων, ούτε να τους επιβάλλουν (και μάλιστα άτυπα στην πλειοψηφία των περιπτώσεων) παράλληλα καθήκοντα. • Εξοπλισμό των Υπηρεσιών Δόμησης με σύγχρονα μέσα και εργαλεία για την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη εργασία τους. Υπολογιστές, εκτυπωτές, σαρωτές, οθόνες, συνδέσεις στο διαδίκτυο, το απαραίτητο λογισμικό και ότι άλλο απαιτείται. • Κατάργηση του νομοθετικού πλαισίου που επιτρέπει τις προσωρινές και νομικά επισφαλείς ή αμφισβητούμενες λύσεις ανάθεσης καθηκόντων Δημόσιας Αρχής σε Συμβασιούχους Έργου, ή στην 7 ΕΕΤΑΑ ή στους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς με τις οποίες θα δημιουργηθούν τεράστια θέματα νομιμότητας με τις εκδοθείσες Διοικητικές Πράξεις (οικοδομική άδεια, έκθεση επικινδύνου, έκθεση αυτοψίας αυθαίρετης κατασκευής, κλπ). • Επανεξέταση των Επιπέδων της λειτουργίας των ΥΔΟΜ από τους Δήμους σε συ-νάρτηση με τη λειτουργία των Παρατηρητηρίων Δόμησης κι επαναφορά τους στο προγε-νέστερο διοικητικό καθεστώς των πρώην νομαρχιών, νυν Περιφερειακών Ενοτήτων. • Κωδικοποίηση και απλοποίηση της πολεοδομικής Νομοθεσίας, ώστε να καταστεί προσβάσιμη σε όλους. • Νομική Υποστήριξη σε κάθε ΥΔΟΜ από εξειδικευμένους Νομικούς καθώς και Νομική Κάλυψη των υπαλλήλων σε οποιοδήποτε είδος δικαστικής διένεξης (ποινικής, αστικής κλπ.) εφόσον αυτή ανάγεται στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων τους στις ΥΔΟΜ. • Απαλλαγή από τις αποκλειστικές προθεσμίες ολίγων ημερών, που προβλέπει κατά περίπτωση ο νέος πολεοδομικός νόμος 4759/2020, οι οποίες είναι ανεφάρμοστες και ανεδαφικές, μέχρι να συγκροτηθούν και να στελεχωθούν οι Υπηρεσίες. • Υποχρεωτική προέγκριση άδειας για όλες τις Κατηγορίες (1,2 και 3). • Κάλυψη εξόδων μετακίνησης εντός και εκτός έδρας. • Τήρηση της ισχύουσας νομοθεσίας για διαπίστωση από την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση της επάρκειας της ελάχιστης στελέχωσης με την έκδοση των απαιτούμενων αποφάσεων. Δηλώνουμε ότι θα αγωνιστούμε για την αποτροπή των παραπάνω δυσμενών εξελίξεων και θα υπερασπιστούμε το αντικείμενο της εργασίας μας, τα επαγγελματικά μας δικαιώματα και τη λειτουργία των Υπηρεσιών προς όφελος των πολιτών και του Περιβάλλοντος όπως το Σύνταγμα και το Δημόσιο συμφέρον επιτάσσει.