Αρχική Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτωνΜΕΡΟΣ Γ΄ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΡΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ – Άρθρο 24 Πλαίσιο εγκατάστασης Πιλοτικών Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών σε λιμνοδεξαμενές, τεχνητές λίμνες και τεχνητά υδάτινα σώματα – Προσθήκη άρθρου 96Α στον ν. 4951/2022Σχόλιο του χρήστη WWF Ελλάς | 12 Σεπτεμβρίου 2024, 12:55
Παρατίθενται παρακάτω τα σχόλια του WWF Ελλάς στα άρθρα 43-45 (Μέρος Γ΄, Κεφάλαιο Γ΄) του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου. Άρθρο 43 Προκαταρκτικά, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το άρθρο 16δ παρ. 2 Οδηγίας 2018/2001 (του οποίου επιδιώκεται η ενσωμάτωση) αφορά μόνο εξοπλισμό ηλιακής ενέργειας. Η προτεινόμενη διάταξη εφαρμόζεται σε όλες τις μορφές ΑΠΕ. Φυσικά, ο αυξημένος αυτός βαθμός φιλοδοξίας είναι θετικός (και επιτρεπτός από το ενωσιακό δίκαιο), αρκεί να διασφαλιστεί η σωστή ενσωμάτωση. Δυστυχώς, δεν είναι σαφές ότι αυτό συμβαίνει. Πράγματι, το σχετικό άρθρο της Οδηγίας προβλέπει «διαδικασία αδειοδότησης (…) μεταξύ άλλων για αυτοκαταναλωτές ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και κοινότητες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας» η οποία «δεν υπερβαίνει τον ένα μήνα». Παράλληλα, «η απουσία απάντησης από τις αρμόδιες αρχές ή οντότητες εντός της καθορισμένης προθεσμίας που ακολουθεί την υποβολή πλήρους αίτησης έχει ως αποτέλεσμα η άδεια να θεωρείται ότι έχει χορηγηθεί, υπό την προϋπόθεση ότι η δυναμικότητα του εξοπλισμού ηλιακής ενέργειας δεν υπερβαίνει την υφιστάμενη δυναμικότητα της σύνδεσης με το δίκτυο διανομής (…)» (ο.π.). Αντίθετα, κατά την προτεινόμενη διάταξη, η απουσία απόκρισης του διαχειριστή απλώς επιτρέπει την σύνδεση με την «εσωτερική» ηλεκτρολογική εγκατάσταση, και όχι την χορήγηση άδειας. Μάλιστα, ο αιτών επιβαρύνεται και με το πρόσθετο διοικητικό βάρος της έγγραφης ενημέρωσης του διαχειριστή (ο οποίος, λίγο προηγουμένως, δεν αποκρίθηκε) (παρ. 3 της προτεινόμενης διάταξης). Τέλος, η μόνη επιφύλαξη της Οδηγίας διατυπώνεται για τις περιπτώσεις που ο εξοπλισμός ΑΠΕ υπερβαίνει την «δυναμικότητα» της σύνδεσης. Κατά συνέπεια, η θέσπιση προθεσμιών 4 και 8 μηνών (για σύνδεση με την χαμηλή και την μέση τάση, αντίστοιχα, χωρίς ωστόσο να απαιτούνται εργασίες από τον διαχειριστή) από την προτεινόμενη διάταξη [περ. αβ) και αγ) της παρ. 3] δεν είναι συμβατή με την RED III. Άρθρο 44 Εκ παραδρομής, η προτεινόμενη διάταξη προσθέτει μία τρίτη παράγραφο στο άρθ. 34 ν. 4951/2022. Ωστόσο, φαίνεται ότι το άρθρο αυτό έχει ήδη 3 παραγράφους, και η προτεινόμενη διάταξη θα αποτελέσει την τέταρτη. Πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι η προτεινόμενη διάταξη δεν ενσωματώνει ρητά την μέγιστη προθεσμία της διαδικασίας αδειοδότησης. Κατά την διάταξη του άρθ. 16 παρ. 2 (γ) Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 (όπως προστίθεται από την Οδηγία RED III), «η διαδικασία αδειοδότησης για την ανανέωση σταθμών παραγωγής ανανεώσιμης ενέργειας, για νέες εγκαταστάσεις με ηλεκτρική δυναμικότητα κάτω των 150 kW, και για συντοπισμένη αποθήκευση ενέργειας, καθώς και για τη σύνδεση των εν λόγω σταθμών παραγωγής, εγκαταστάσεων και αποθήκευσης με το δίκτυο, που βρίσκονται εκτός περιοχών επιτάχυνσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν υπερβαίνει τους 12 μήνες, συμπεριλαμβανομένων των περιβαλλοντικών εκτιμήσεων, όπου απαιτείται από τη σχετική νομοθεσία (…)». Ούτε η προτεινόμενη προσθήκη, ούτε το τροποποιούμενο άρθρο στο σύνολό του επιβάλλουν την τήρηση της παραπάνω μέγιστης διάρκειας. Σημειώνεται ότι η RED III [όπως και η Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001] ορίζουν την διαδικασία αδειοδότησης ως «όλα τα διοικητικά στάδια από την επιβεβαίωση της πληρότητας της αίτησης αδειοδότησης σύμφωνα με την παράγραφο 2 έως την κοινοποίηση της τελικής απόφασης σχετικά με το αποτέλεσμα της διαδικασίας αδειοδότησης από τη σχετική αρμόδια αρχή ή αρχές (…)» [άρθ. 16 παρ. 1 (β) Οδηγίας (ΕΕ) 2018/2001 όπως ισχύει]. Στην περίπτωση των εξαιρούμενων σταθμών, εκτός από την ΑΕΠΟ (ή την πράξη υπαγωγής σε ΠΠΔ), η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει (ανάλογα με την περίπτωση) Βεβαίωση Καταχώρησης Πολυγώνου Εξαιρούμενου Σταθμού (άρθ. 33 παρ. 6 ν. 4951/2022), δικαιολογητικά χαρακτηρισμού γεωργικής γης (άρθ. 34 παρ. 2 ε ν. 4951/2022), δικαιολογητικά του δικαιώματος χρήσης του γηπέδου εγκατάστασης (άρθ. 34 παρ. 2 στ ν. 4951/2022), οριστική προσφορά σύνδεσης και σύναψη σύμβασης σύνδεσης και λειτουργικής ενίσχυσης (η βεβαίωση απευθείας συμμετοχής στην αγορά). Τα παραπάνω «διοικητικά στάδια» δεν απαιτούνται φυσικά σε όλες τις περιπτώσεις, αλλά είναι πιθανά. Επίσης, ανάλογα με την περίπτωση, ενδέχεται να προστεθούν και τυχόν έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας (ή άλλες πολεοδομικές ή αρχαιολογικές εγκρίσεις), έγκριση επέμβασης κατά την δασική νομοθεσία, άδεια χρήσης ύδατος, παραχώρηση αιγιαλού/παραλίας/όχθης/παρόχθιας ζώνης και πιθανόν άλλες άδειες, δικαιολογητικά ή «στάδια» (γενικά, άρθ. 4 παρ. 3 ν. 4951/2022). Η ισχύουσα νομοθεσία πρέπει με τρόπο σαφή να διασφαλίσει ότι η όλη παραπάνω διαδικασία δεν θα ξεπερνάει τους 12 μήνες, με την επιφύλαξη των ειδικών περιπτώσεων. Άρθρο 45 Το προτεινόμενο άρθρο δεν ενσωματώνει την προθεσμία του άρθ. 16ε παρ. 1 (β) της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1999 [όπως προστέθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2023/2413]. Ειδικότερα, κατά τη διάταξη αυτή, «στην περίπτωση των αντλιών θερμότητας από επίγεια πηγή» (“ground source heat pumps”, δηλαδή, όλες εκτός των αερόψυκτων), η διαδικασία αδειοδότησης «δεν υπερβαίνει τους τρεις μήνες». Η διάταξη καθιερώνει τη μέγιστη διάρκεια της διαδικασίας αδειοδότησης για όλες τις αντλίες θερμότητας από επίγεια πηγή, σε περίπτωση που δεν καθιερώνεται ακόμα πιο σύντομη διάρκεια. Ειδικότερα, η προτεινόμενη διάταξη της παρ. 5, δεν προβλέπει μέγιστη διάρκεια της διαδικασίας αδειοδότησης για τις αντλίες θερμότητας που υπάγονται σε αυτή. Σημειώνεται ότι το προσχέδιο ΕΣΕΚ, το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση, δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στις αντλίες θερμότητας για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας.