• ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4819/2021 Ι. Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Ελληνικού Φυσικού Μεταλλικού Νερού (ΣΕΦΥΜΕΝ) εκπροσωπεί τις επιχειρήσεις του Κλάδου και είναι ενεργό Μέλος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) και του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Εμφιαλωτών Νερού (EFBW). Παρεμβαίνει δημόσια, υπεύθυνα και τεκμηριωμένα, στις διεργασίες και τις εξελίξεις που αφορούν στον κλάδο και προάγει τη μοναδική ποιότητα και χαρακτηριστικά του φυσικού μεταλλικού νερού, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και οι εταιρείες-μέλη του αντιπροσωπεύουν περί το 75% της συνολικής παραγωγής εμφιαλωμένων νερών. Ο ΣΕΦΥΜΕΝ καλωσορίζει την τροποποίηση του Σχεδίου Νόμου, δεδομένου ότι οι διατάξεις βρίσκονται προς τη σωστή κατεύθυνση στο θέμα του Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης και της διαχείρισης των αποβλήτων . Επιπλέον, με την ολοκλήρωση της νομοθετικής διαδικασίας κρίνεται απαραίτητη η έκδοση σχετικής ΚΥΑ, η οποία θα διευκρινίζει το πλαίσιο λειτουργίας του Συστήματος Επιστροφής Εγγύησης. ΙΙ. Σε ότι αφορά τις τροποποιήσεις που παρατίθενται, στο Κεφάλαιο Β’ του Σχεδίου Νόμου “Ρυθμίσεις για το Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης και τη Διαχείριση Αποβλήτων – Τροποποίηση Ν. 4819/2021”, ο ΣΕΦΥΜΕΝ επισημαίνει τα παρακάτω ανά άρθρο : Άρθρο 13 : “Εφαρμογή συστήματος επιστροφής εγγύησης και παράταση προθεσμίας – Αντικατάσταση παρ. 1 άρθρου 86 ν. 4819/2021”, όπου και αναφέρεται η παράταση προθεσμίας εφαρμογής του συστήματος επιστροφής εγγύησης (DRS) για την 1η Δεκεμβρίου 2025, ο ΣΕΦΥΜΕΝ επισημαίνει ότι με βάση τις υφιστάμενες μελέτες, τις αναγνωρισμένες βέλτιστες πρακτικές και εμπειρία των ευρωπαϊκών χωρών – μελών που εφάρμοσαν σύστημα επιστροφής εγγύησης, πολλώ δε μάλλον με τις ιδιαιτερότητες – γεωγραφικές, εποχικές, διαρθρωτικές - της Ελλάδος, χρειάζονται τουλάχιστον 18 μήνες από την έγκριση του επιχειρηματικού σχεδίου του ΣΣΕΔ, για την εισαγωγή ενός αποτελεσματικού και βιώσιμου Συστήματος Εγγυοδοσίας, το οποίο θα επιτυγχάνει τους στόχους συλλογής της χώρας με τις μικρότερες κατά το δυνατόν επιπτώσεις για τις επιχειρήσεις του κλάδου αλλά και τους καταναλωτές. Επίσης, με βάση τα δεδομένα ότι : Α) Ένα σύστημα επιστροφής εγγυοδοσίας (DRS) αποτελεί βασική παράμετρο εγχώριας συλλογής και διαχωρισμού των πλαστικών συσκευασιών μετά την κατανάλωσή τους, για την περαιτέρω ανακύκλωσή τους σε υψηλής ποιότητας υλικό rPET προς επαναχρησιμοποίηση στις συσκευασίες, B) Όλοι οι παραγωγοί του κλάδου υποχρεούνται να ενσωματώσουν στα υλικά των φιαλών που διαθέτουν, ανακυκλωμένο περιεχόμενο τουλάχιστον 25% από 1/1/2025, επισημαίνεται ότι δημιουργείται ένα χρονικό κενό ως προς την ομαλή συμμόρφωση του κλάδου με την νομοθετική απαίτηση εισαγωγής στις συσκευασίες ανακυκλωμένου πλαστικού τουλάχιστον 25%, δεδομένου ότι η έλλειψη ικανοποιητικής εγχώριας συλλογής συσκευασιών από την ελληνική αγορά για την περαιτέρω παραγωγή ανακυκλωμένου υλικού rPET, θα δημιουργήσει πρόβλημα προμήθειας σε rPET, και θα εξαναγκάσει το σύνολο των εταιρειών των κλάδων εμφιάλωσης στη χώρα μας, να προβεί στην προμήθεια εισαγόμενου υλικού rPET, εφόσον υπάρχει διαθεσιμότητα στην Ε.Ε και τη διεθνή αγορά, σε πολύ υψηλότερο κόστος και με ό,τι μπορεί να συνεπάγεται αυτό. ΙΙΙ. Με δεδομένο ότι για την εισαγωγή ενός τόσο απαιτητικού, πολύπλοκου και πολυπαραγοντικού, συστήματος όπως είναι το DRS, θα χρειαστεί να εκδοθεί σχετική ΚΥΑ, αναπροσαρμογή της υπάρχουσας η οποία είχε εκδοθεί με βάση τον προηγούμενο νόμο, οι διατάξεις και το περιεχόμενο της οποίας θα είναι πολύ κρίσιμες για την εισαγωγή και υλοποίηση του DRS στη χώρα μας, την δημιουργία του φορέα ΣΣΕΔ και την ανάπτυξη του επιχειρησιακού σχεδίου, επαναλαμβάνουμε το αίτημα μας για έναν εποικοδομητικό διάλογο πριν την έκδοσή της, συμβάλλοντας με τις τεχνοκρατικές γνώσεις και εμπειρία των μελών μας αλλά και του Πανευρωπαϊκού Συνδέσμου μας. Με την ευκαιρία λοιπόν, της παρούσης διαβούλευσης, ο ΣΕΦΥΜΕΝ παραθέτει τις κύριες θέσεις του για το DRS, επιζητώντας τον διάλογο, και με δεδομένη την πλήρη και ενεργή συμβολή του για την επίτευξη των στόχων συλλογής της χώρας και την ομαλή και ουσιαστική μετάβαση του κλάδου στις επιταγές της κυκλικής οικονομίας : 1. Στα πλαίσια λειτουργίας ενός ΣΣΕΔ υπόχρεων παραγωγών, οι οποίοι θα πρέπει να συστήσουν, να υλοποιήσουν και να εφαρμόσουν σύστημα επιστροφής εγγύησης συσκευασιών των τελικών προϊόντων που διαθέτουν στην αγορά, χρειάζεται διευκρίνιση σε ό,τι αφορά τον καθορισμό των κριτηρίων πανελλαδικότητας του συστήματος επιστροφής εγγύησης, ώστε : • ο καταναλωτής να έχει ευχέρεια επιστροφής των προϊόντων που καταναλώνει σε οποιοδήποτε σημείο & • να υπάρξει επίτευξη υψηλών ποσοστών συλλογής από την 1η χρονιά. 2. Σε ότι αφορά την εφαρμογή του συστήματος επιστροφής εγγυοδοσίας ο ΣΕΦΥΜΕΝ παραθέτει την πάγια θέση του σχετικά με το εγγυοδοτικό αντίτιμο των συσκευασιών, το οποίο και προτείνει να είναι 5 και 10 λεπτά (στο 0,5lt & 1,5lt αντίστοιχα), λαμβάνοντας υπόψη τις πολύ χαμηλές τιμές πώλησης των παραγωγών εμφιαλωμένου νερού, τουλάχιστον για την 1η χρονιά εφαρμογής του συστήματος και την προσαρμογή χρονικά, τόσο του συστήματος όσο και των καταναλωτών και συνολικά της αγοράς στα νέα δεδομένα. 3. Τα ποσά του εγγυοδοτικού αντίτιμου που δεν εξαργυρώνονται λόγω μη επιστροφής του αντίστοιχου αποβλήτου συσκευασιών συστήματος επιστροφής εγγύησης, θα πρέπει να παραμένουν στον φορέα ΣΣΕΔ συστήματος επιστροφής εγγύησης και να αξιοποιούνται για την ανάπτυξη και λειτουργία του ΣΣΕΔ. 4. Οι παραγωγοί θα πρέπει να έχουν δίκαιη και νόμιμη πρόσβαση στα ανακυκλώσιμα υλικά που συλλέγονται από το σύστημα εγγυοδοσίας, με βάση το «δικαίωμα της πρώτης άρνησης» (right of 1st refusal). 5. Είναι σημαντικό για την επιτυχία εισαγωγής του DRS, να οριστεί η στρατηγική και ευθυγράμμιση της επικοινωνίας του νέου συστήματος προς τους καταναλωτές-πολίτες και όλους τους εμπλεκομένους, να υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος υλοποίησης, έτσι ώστε να επιτύχουμε υψηλά ποσοστά συλλογής από την 1η χρονιά. Σας ευχαριστούμε και παραμένουμε στη διάθεσή σας για οιαδήποτε επιπλέον πληροφορία ή διευκρίνηση.