Αρχική Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτωνΜΕΡΟΣ Γ΄ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΡΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ – Άρθρο 24 Πλαίσιο εγκατάστασης Πιλοτικών Πλωτών Φωτοβολταϊκών Σταθμών σε λιμνοδεξαμενές, τεχνητές λίμνες και τεχνητά υδάτινα σώματα – Προσθήκη άρθρου 96Α στον ν. 4951/2022Σχόλιο του χρήστη CRETAHILL ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Ε.Ε. | 12 Σεπτεμβρίου 2024, 16:52
Διαβάσαμε τα μέχρι σήμερα σχόλια που έχουν υποβληθεί και διαπιστώσαμε ότι εκφράζεται γενικευμένα η διαμαρτυρία ότι δεν πρέπει να ακυρωθεί η αδειοδοτική διαδικασία των έργων που βρίσκονται υπό ανάπτυξη μέχρι σήμερα. Ενδεικτικά αναφέρονται τα παρακάτω σχόλια άλλων συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση: - «Είναι απαράδεκτο να τινάζονται στον αέρα έτοιμα έργα με αυτή τη ρύθμιση. Τέσσερα χρόνια δουλειάς και επενδύσεων πάνε χαμένα. Επενδύσαμε κεφάλαια και χρόνο για να βλέπουμε τώρα τις προσπάθειές μας να καταρρέουν. Είναι ανήκουστο! Ολοκληρωμένα έργα θα πάνε χαμένα αν δεν αποσυρθεί το άρθρο.» - «Μπράβο! Καταστρέφετε ώριμα έργα με απίστευτη συνέπεια! Το άρθρο 32 πρέπει να αποσυρθεί.» - «Στο σύνολο τους οι επενδυτές έχουν δεσμεύσει μισθώνοντας ή αγοράζοντας τα κατάλληλα αγροτεμάχια και έχουν προχωρήσει στην αδειοδοτική διαδικασία που επιβάλλει η οικία υπουργική απόφαση για την απόκτηση Πρότυπων Περιβαλλοντικών Δεσμεύσεων καθώς και έχουν δεσμεύσει σημαντικά κεφάλαια για την κατασκευή των ανεμογεννητριων τους που όπως γνωρίζετε είναι επενδύσεις έντασης κεφαλαίου (custom orders).» Συνεπώς έχει διατυπωθεί ευρέως στα σχόλια της διαβούλευσης ότι είναι απαράδεκτο να αλλάζει η νομοθεσία χωρίς να λαμβάνει υπόψη της ότι κάποια έργα είχαν σε εξέλιξη την αδειοδοτική τους διαδικασία με τη νομοθεσία ως ίσχυε μέχρι την στιγμή της τροποποίησής της, και ότι είχαν καταβάλει σημαντικές δαπάνες και εργασία για να την διεκπεραιώσουν, σε όποιο στάδιο και εάν αυτή βρισκόταν μέχρι εκείνη τη στιγμή. Το συμπέρασμα των σχολίων είναι ότι, ασχέτως του ποια θα είναι η τελική διαμόρφωση του άρθρου 32, θα πρέπει να υπάρξει ρύθμιση για τους επενδυτές που έχουν ήδη ξεκινήσει την αδειοδοτική διαδικασία πριν τεθεί σε ισχύ το άρθρο 32. Με το ίδιο σκεπτικό, και προκειμένου να υπάρξει ίση μεταχείριση μεταξύ επενδυτών, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, και να γίνει ρύθμιση και για τους επενδυτές μικρών ανεμογεννητριών στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά που είχαν λάβει Άδειες Εξαίρεσης από την ΡΑΕ το 2008, μετά την ισχύ του ν. 3468/2006 και των Αποφάσεων της ΡΑΕ 85/2007 και 96/2007, και επί 17 έτη συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται από τις ατέρμονες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις και την ασυνεννοησία μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Τα βασικά σημεία του ιστορικού των επενδυτών αυτών είναι: - Το 2010 δημοσιεύτηκε ο ν. 3851/2010 ο οποίος στο άρθρο 5 προσδιόρισε τιμή για την αιολική ενέργεια που αξιοποιείται από αιολικές εγκαταστάσεις ισχύος μικρότερης ή ίσης των 50kW και έδωσε το πράσινο φως στους επενδυτές που είχαν λάβει τις ως άνω Άδειες Εξαίρεσης, να επενδύσουν σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη των έργων τους, όπως για την εγκατάσταση πιστοποιημένων ανεμολογικών ιστών, για την καταβολή μισθωμάτων για την κατοχύρωση των θέσεων εγκατάστασης, για την πρόσληψη μηχανικών και συμβούλων για την έκδοση περιβαλλοντικής άδειας (τότε ΑΕΠΟ που ήταν πολύ πιο δύσκολη διαδικασία από τη σημερινή), για την καταβολή του τιμήματος των έργων σύνδεσης ΔΕΔΔΗΕ, για αμοιβές σε εργολάβους για την κατασκευή έργων υποδομής, κτλ. - Το Νοέμβριο του 2013 δημοσιεύτηκε ο ν. 4203/2013 ο οποίος στις Τελικές, Μεταβατικές και Καταργούμενες Διατάξεις (Κεφάλαιο Γ΄, άρθρο 20, παράγραφοι 6 και 7) αναφέρει: «η αδειοδότηση σταθμών μικρών ανεμογεννητριών, για τους οποίους έχουν χορηγηθεί προσφορές σύνδεσης μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, συνεχίζεται χωρίς εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 4 του παρόντος». Όμως ο ΔΕΔΔΗΕ παραβίασε την ως άνω ειδική διάταξη του ν. 4203/2013, καθώς και την θεσμοθετημένη τιμή του ν. 3851/2010, και εντελώς αυθαίρετα εξίσωσε την τιμή πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας από τους μικρούς αιολικούς σταθμούς με Άδειες Εξαίρεσης ΡΑΕ στα ΜΔΝ, με αυτή που τότε ίσχυε για τους μεγάλους αιολικούς σταθμούς των πολλών MW (με τιμή κάτω των €0,10/kWh), των οποίων το κόστος κατασκευής ανά μονάδα ισχύος είναι ως γνωστόν πολύ μικρότερο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το συνολικό κόστος κατασκευής ενός αιολικού σταθμού άνω του 1MW είναι €1.250/kW ενώ ενός μικρού αιολικού σταθμού έως 60 kW είναι €4-6.000/kW. - Το Νοέμβριο του 2014, οι επενδυτές ζήτησαν από τον ΔΕΔΔΗΕ / ΔΔΝ (νυν ΔΠΝ) να τους γνωστοποιήσει τις Τεχνικές Απαιτήσεις για την ενεργοποίηση των σταθμών τους, και ο ΔΕΔΔΗΕ αναγνώρισε ότι επειδή δεν υπήρχαν (τότε δεν υπήρχε ούτε η απαίτηση πιστοποίησης τύπου ανεμογεννήτριας από το ΚΑΠΕ), η ενεργοποίηση της σύνδεσης των εν λόγω μικρών ανεμογεννητριών παρατείνονταν μέχρι τη δημοσίευση του Ειδικού Προγράμματος Μικρών Ανεμογεννητριών, και των σχετικών πιστοποιήσεων του ΚΑΠΕ που προβλέπονταν, το οποίο τελικά δημοσιεύτηκε με την Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74462/2976 από 30.07.2020. Φυσικά εξυπακούεται ότι και οι Συμβάσεις Σύνδεσης και Πώλησης που είχαν συναφθεί με τον ΔΕΔΔΗΕ θα παρατείνονταν εξίσου, αφού ουδείς από τα συμβαλλόμενα μέρη είχε προβεί σε καταγγελία αυτών. - Κατόπιν των παραπάνω ενεργειών του ΔΕΔΔΗΕ, οι επενδυτές διέκοψαν τις εργασίες κατασκευής που είχαν ξεκινήσει, παρόλο που είχαν εκδώσει και οικοδομική άδεια για αυτές, καθώς οι επενδύσεις τους ήταν αδύνατον να αποσβεστούν με την τιμή με την οποία αποζημιώνονταν οι μεγάλοι αιολικοί σταθμοί, και ανέμεναν να δημοσιευτούν οι Τεχνικές Απαιτήσεις για την ενεργοποίηση της σύνδεσης μικρών ανεμογεννητριών, που μέχρι τότε δεν υπήρχαν. - Όμως αντ’ αυτού, το 2016, ο ΔΕΔΔΗΕ έστειλε επιστολή στους επενδυτές αυτούς με την οποία τους έτασσε προθεσμία 2 μηνών για να υποβάλλουν πλήρη φάκελο ετοιμότητας για την ηλέκτριση των σταθμών τους απειλώντας ότι σε διαφορετική περίπτωση, η Σύμβαση Σύνδεσης που είχαν συνάψει «θα λυθεί αυτοδικαίως και θα αρθεί η δέσμευση ισχύος στο Δίκτυο, και ότι ο φάκελός τους θα τεθεί οριστικά στο αρχείο και η αρμόδια υπηρεσία του ΔΕΔΔΗΕ θα προβεί στον απολογισμό των δαπανών των έργων σύνδεσης με Δίκτυο»(!) . - Ο ΔΕΔΔΗΕ όμως παρέβλεψε ότι, παρόλο που οι συμβάσεις που είχαν συναφθεί με τους επενδυτές δεν είχαν καταγγελθεί, και παρόλο που είχαν ήδη εξοφληθεί και εκτελεστεί τα έργα σύνδεσης με το Δίκτυο, ήταν αδύνατον να κατασκευαστούν μικροί αιολικοί σταθμοί εντός δύο μηνών, καθώς απαιτείται τουλάχιστον 6-12 μήνες, και ότι ο λόγος που δεν είχαν κατασκευαστεί οι εν λόγω μικροί αιολικοί σταθμοί ήταν από υπαιτιότητα του ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος πρώτον, δεν γνωστοποίησε τις Τεχνικές Απαιτήσεις για την ενεργοποίηση των σταθμών και δεύτερον, σταμάτησε να αποζημιώνει τους μικρούς αιολικούς σταθμούς με την θεσμοθετημένη εγγυημένη τιμή οπότε οι επενδυτές δεν θα ήταν σε θέση να καλύψουν τις λειτουργικές και κεφαλαιακές δαπάνες των σταθμών τους. Εκτός των παραπάνω, η ενεργοποίηση της σύνδεσης ήταν αδύνατον να πραγματοποιηθεί το 2016 καθώς ο ΔΕΔΔΗΕ δεν είχε γνωστοποιήσει τις Τεχνικές Απαιτήσεις ούτε είχε δημοσιευτεί το Ειδικό Πρόγραμμα Μικρών Ανεμογεννητριών. Επίσης το ΔΕΔΔΗΕ ουδέποτε απάντησε στις αιτιολογημένες διαμαρτυρίες των επενδυτών. - Στη συνέχεια εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74462/2976 από 30.07.2020 η οποία αγνόησε την κατηγορία αυτών των επενδυτών και δεν προέβη σε κάποια ρύθμιση για αυτούς. Μερικοί επενδυτές επικοινώνησαν απευθείας με το ΥΠΕΝ και το ΔΕΔΔΗΕ, και η ανταπόκριση που έλαβαν ήταν ότι όντως έχει υπάρξει παράφορη αδικία εις βάρος τους και ότι πρέπει να υπάρξει ειδική ρύθμιση για αυτούς τους επενδυτές, καθώς ο νομοθέτης απλά τους είχε ξεχάσει! Ενδεικτική είναι η έγγραφη διατύπωση της Διεύθυνσης Διαχείρισης Νησιών (νυν Διεύθυνση Περιφέρειας Νήσων) του ΔΕΔΔΗΕ που ανέφερε: «…το ΥΠΕΝ θα διερευνούσε την αδειοδοτική κατάσταση του αιτήματός σας για την εγκατάσταση των σταθμών σας στα ΜΔΝ και θα μας ενημέρωνε το συντομότερο δυνατόν.», και ότι «….θα ενημερώσει εκ νέου το ΥΠΕΝ, για την σχετική ρύθμιση που εκκρεμεί αναφορικά με τα παλαιά αιτήματα εγκατάστασης μικρών Α/Γ». Ζητούμε να συμπεριληφθεί στο παρόν νομοσχέδιο η πολύ-αναμενόμενη ρύθμιση που εκκρεμεί για την περίπτωση των επενδυτών αυτών, οι οποίοι πρέπει να διαχωριστούν σε σχέση με τους υπόλοιπους, καθώς δεν ξεκίνησαν την αδειοδοτική διαδικασία το 2020 (δηλαδή όταν εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74462/2976) όπως οι υπόλοιποι, αλλά το 2007 κατόπιν προσκλήσεων της ΡΑΕ και του ν. 3468/2006, και έκτοτε καταβάλλουν κάθε έτος σημαντικές δαπάνες οι οποίες έχουν συσσωρευτεί σε τέτοιο ύψος που δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να συγκριθούν με τις δαπάνες άλλων επενδυτών που ξεκίνησαν την διαδικασία το 2020. Ειδικότερα ζητούμε τα εξής: 1) Να αναβιώσουν οι Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης των μικρών ανεμογεννητριών του ν. 3468/2006 προκειμένου να μην παγιωθεί η οικονομική ζημία που έχουν υποστεί χωρίς να είναι υπαίτιοι. 2) Να εξισωθεί η μέγιστη ισχύς των Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης των μικρών ανεμογεννητριών του ν. 3468/2006 με τα όρια ισχύος που ισχύουν σήμερα για τις μικρές ανεμογεννήτριες. 3) Να μην επαναληφθεί η αδειοδοτική διαδικασία καθώς οι μικρές ανεμογεννήτριες του ν. 3468/2006 έχουν λάβει ΑΕΠΟ (πιο δύσκολη διαδικασία από ΠΠΔ) και δεν έχει επέλθει έκτοτε καμία σημαντική αλλαγή, ασχέτως ότι έχει παρέλθει 10ετία χωρίς οι επενδυτές να είναι υπαίτιοι.