• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ' | 12 Σεπτεμβρίου 2024, 16:40

    Το παρόν αποτελεί κοινό σχόλιο των περιβαλλοντικών οργανώσεων Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, Εταιρεία Προστασίας Βιοποικιλότητας Θράκης, WWF Ελλάς Μέρος Γ - Κεφ. Α’ – Εμβληματικές Πρωτοβουλίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας Άρθρο 36 – Αναστολή προθεσμιών υλοποίησης έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης στις πληγείσες περιοχές του Έβρου – Προσθήκη άρθρου 32Α στον ν. 4951/2022 Στο παρόν νομοσχέδιο εισάγεται διάταξη για τους σταθμούς ΑΠΕ «…που εγκαθίστανται στις περιοχές του Έβρου, για τις οποίες έχει εκδοθεί αναστολή της έκδοσης των προβλεπόμενων στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας διοικητικών πράξεων και γνωμοδοτήσεων, συμπεριλαμβανομένων και τυχόν πράξεων της παρ. 6α του άρθρου 45 του ν. 998/1979 (Α΄289) μετά των πρωτοκόλλων εγκατάστασης της παρ. 7 της ως άνω διάταξης…». Μετά την ανακοίνωση του υπουργού περιβάλλοντος και ενέργειας για αναστολή των οικονομικών δραστηριοτήτων στην πληγείσα από την πυρκαγιά δασική περιοχή του Έβρου, δεν έχει ακόμη διασφαλιστεί με νομοθετική ρύθμιση η προστασία των καμένων περιοχών του Έβρου και των παρακείμενων Ζωνών Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) και Σημαντικών Περιοχών για τα πουλιά της Ελλάδας (ΣΠΠ) έναντι των απειλών που θα προκύψουν από την ενδεχόμενη αδειοδότηση και εγκατάσταση έργων και ειδικότερα Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) στις περιοχές αυτές. Το άρθρο 36 του νομοσχεδίου και το υπ’ αριθμ. οικ. ΥΠΕΝ/ΔΠΔ/99346/6060/28-09-2023 έγγραφο (στο οποίο θεωρούμε ότι αναφέρεται το άρθρο) για την αναστολή (προς το παρόν) έκδοσης των προβλεπόμενων στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, διοικητικών πράξεων και γνωμοδοτήσεων, σε καμία περίπτωση δεν διασφαλίζει την προστασία αυτών των περιοχών. Αντιθέτως, όπως διαφαίνεται και από την αιτιολογική έκθεση, το εν λόγω άρθρο επιχειρεί να διασφαλίσει ότι οι ισχύουσες από τη νομοθεσία προθεσμίες για την υλοποίηση έργων δεν θα επηρεάσει τα σχεδιαζόμενα έργα στις καμένες περιοχές και ότι αυτά θα έχουν τη δυνατότητα να υλοποιηθούν μετά το πέρας της αναστολής. Κύρια προτεραιότητα του Υπουργείου Περιβάλλοντος θα πρέπει να είναι η θωράκιση των περιοχών αυτών έναντι απειλών και πιέσεων που δημιουργούνται από ανθρώπινες δραστηριότητες δεδομένων των νέων συνθηκών και των επιπτώσεων από την καταστροφική πυρκαγιά σε μια κρίσιμης σημασίας για τη βιοποικιλότητα περιοχή. Για να διασφαλιστεί η προστασία των ευάλωτων ειδών ορνιθοπανίδας και των φυσικών οικοσυστημάτων της περιοχής, θεωρούμε πως θα πρέπει να προστεθεί στο παρόν νομοσχέδιο συγκεκριμένη διάταξη σχετικά με τη λήψη άμεσων μέτρων για την αντιμετώπιση των απειλών και πιέσεων που συνδέονται με την ανάπτυξη και αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων εντός των καμένων περιοχών του Έβρου και της Ροδόπης, και ειδικότερα σε ότι αφορά τους ΑΣΠΗΕ και στις παρακείμενες Ζώνες Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) και Σημαντικές Περιοχές για τα Πουλιά της Ελλάδας (ΣΠΠ), με σκοπό να διασφαλιστεί η διατήρηση και αποκατάσταση των ευαίσθητων προστατευόμενων ειδών ορνιθοπανίδας και των ενδιαιτημάτων τους. Προς τούτο, ήδη από τις 27 Οκτωβρίου 2023 εννέα περιβαλλοντικές οργανώσεις, με κοινή επιστολή ζήτησαν από τον υπουργό τη λήψη κατάλληλων και στοχευμένων νομοθετικών μέτρων για τους ΑΣΠΗΕ στον Έβρο και τη Ροδόπη. Όπως αναφέρουμε στην επιστολή, το προαναφερθέν έγγραφο της ΓΓΔ του ΥΠΕΝ δεν επαρκεί καθότι αναφέρεται σε αναστολή της ολοκλήρωσης ενός έργου, χωρίς να αποκλείεται σαφώς η έκδοση ΑΕΠΟ ή ΠΠΔ. Ως εκ τούτου, προτείναμε τη λήψη συγκεκριμένων νομοθετικών μέτρων τόσο εντός των καμένων περιοχών όσο και σε παρακείμενες περιοχές και ειδικότερα: α) αναστολή για τουλάχιστον τρία έτη αδειοδότησης ΑΣΠΗΕ εντός των καμένων εκτάσεων και εντός των παρακείμενων ΖΕΠ (GR1110002, GR1110009, GR1110010, GR1130011 και GR1130012) και ΣΠΠ (GR004, GR005, GR003, GR008 και GR009), β) αναστολή για τουλάχιστον τρία έτη χορήγησης όρων σύνδεσης και έκδοσης άδειας εγκατάστασης για ΑΣΠΗΕ που χωροθετούνται στις ως άνω περιοχές (καμένες εκτάσεις και παρακείμενες ΖΕΠ και ΣΠΠ) και έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης και γ) επιβολή πρόσθετων περιβαλλοντικών όρων στους εν λειτουργία ΑΣΠΗΕ εντός των ως άνω περιοχών (καμένες εκτάσεις και παρακείμενες ΖΕΠ και ΣΠΠ). Για το περιεχόμενο και την τεκμηρίωση των προτάσεών μας (με αναφορά σε συγκεκριμένους χάρτες) δείτε την επιστολή https://workdrive.zohopublic.eu/external/48e403307a961da6b7d4ceb8039c61023f0c882a994fa33bfec32a03497d11c7. Επιπλέον, η ανάγκη για την αναστολή των διαδικασιών περιβαλλοντικής αδειοδότησης των ΑΣΠΗΕ (και άλλων έργων) εντός των καμένων και παρακείμενων αυτών περιοχών (χαρτογραφημένα κρίσιμα ενδιαιτήματα προστατευόμενων αρπακτικών πουλιών και χειροπτέρων) – και μάλιστα για πέντε έτη - τεκμηριώνεται σε πρόσφατη μελέτη που εκπόνησε το Πανεπιστήμιο Κρήτης – Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης για την εκτίμηση των επιπτώσεων προτεινόμενων έργων και δραστηριοτήτων σε περιοχές του Δικτύου Natura 2000 που επλήγησαν από τη μεγάλη πυρκαγιά του 2023 στον νομό Έβρου. Η μελέτη αυτή ανατέθηκε από τον ΟΦΥΠΕΚΑ στο πλαίσιο σχετικής σύμβασης με στόχο «…να διασφαλιστεί η διατήρηση και αποκατάσταση των προστατευτέων αντικειμένων των περιοχών που επλήγησαν από την πυρκαγιά που έλαβε χώρα το 2023 στους Δήμους Αλεξανδρούπολης και Σουφλίου της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας της Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, αναφορικά με την ανάπτυξη νέων έργων ή δραστηριοτήτων στην περιοχή» και βάσει των συμπερασμάτων της να προσδιοριστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις βάσει των οποίων «…δύναται να προχωρήσει η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων, σύμφωνα με την κατάταξη σε ομάδες της υπουργικής απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4014/2011, αλλά και η διενέργεια δραστηριοτήτων που δεν αδειοδοτούνται περιβαλλοντικά, προκειμένου να διατηρηθεί η οικολογική ακεραιότητα των οικοσυστημάτων». Η προσωρινή εφαρμογή των μέτρων αυτών θα επιτρέψει την εκπόνηση μελετών για την εκτίμηση των επιπτώσεων της πυρκαγιάς στα προστατευτέα είδη της ορνιθοπανίδας και την παρακολούθηση των ειδών. Ήδη ο ΟΦΥΠΕΚΑ ανακοίνωσε την έναρξη στοχευμένης μελέτης (διάρκειας τριών ετών) για τις επιπτώσεις της φωτιάς και την υλοποίηση δράσεων παρακολούθησης προκειμένου να προσδιοριστούν οι περιοχές που θα χρησιμοποιούν στο εξής τα προστατευόμενα είδη πτηνών. Η μελέτη αυτή, αλλά και άλλες μελέτες κατά την ίδια περίοδο, θα προσφέρουν τα απαιτούμενα αξιόπιστα δεδομένα και πληροφορίες, προκειμένου να ληφθούν επιστημονικά τεκμηριωμένες και εμπεριστατωμένες αποφάσεις σχετικά με τη δυνατότητα ανάπτυξης και αδειοδότησης ΑΣΠΗΕ στην περιοχή αυτή. Η συνέχιση της αδειοδότησης ΑΣΠΗΕ χωρίς τα στοιχεία αυτά δύναται να δημιουργήσει περαιτέρω πιέσεις σε μια ήδη βεβαρυμένη περιοχή και να θέσει την αποκατάσταση του φυσικού οικοσυστήματος στις καμένες περιοχές και τη διατήρηση των προστατευτέων αντικειμένων σε κίνδυνο, σε αντίθεση με τις υποχρεώσεις και τους στόχους της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας.