Αρχική Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης αποβλήτων, τη βελτίωση του πλαισίου εξοικονόμησης ενέργειας, την ανάπτυξη των έργων ενέργειας και την αντιμετώπιση πολεοδομικών ζητημάτωνΜΕΡΟΣ Β’ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΚΡΗΤΗΣ, ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4555/2018 – Άρθρο 3 Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στην Περιφέρεια Κρήτης – Τροποποίηση άρθρου 226Γ ν. 4555/2018Σχόλιο του χρήστη ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ | 12 Σεπτεμβρίου 2024, 16:40
Άρθρο 12: Στο άρθρο 12 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου γίνεται τροποποίηση των περ. γ) και δ) της παρ. 2 του άρθρου 55 του ν. 4819/2021. Στην τροποποιημένη περ. γ) αναφέρεται το κάτωθι: «….Για την αντιμετώπιση προβλημάτων που προκύπτουν στη διαχείριση των Αστικών Αποβλήτων (Α.Α.), τα οποία προκαλούν ή ενδέχεται να προκαλέσουν κατάσταση έκτακτης ανάγκης με άμεσο κίνδυνο την υποβάθμιση του περιβάλλοντος ή να απειλήσουν τη δημόσια υγεία και εφόσον δεν ληφθούν, για οποιοδήποτε λόγο, τα απαιτούμενα μέτρα από τους αρμόδιους φορείς ή αν αυτά δεν είναι επαρκή, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται με απόφασή του να αναθέσει στον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων την υλοποίηση οποιουδήποτε πρόσφορου μέτρου, περιλαμβανομένης και της έκδοσης απόφασης για τη μεταφορά των Α.Α. σε μια ή περισσότερες νομίμως λειτουργούσες εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων….» (η έντονη γραφεί δική μας) Στην περίπτωση επέλευσης γεγονότος που καθιστά αναγκαστική την μεταφορά αποβλήτων, όπως περιγράφεται ανωτέρω, προτείνεται όπως δοθεί προτεραιότητα εκτροπής αυτών σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις επεξεργασίας απορριμμάτων με περίσσια δυναμικότητα ανεξαρτήτως αν υπάρχει διαθέσιμος ΧΥΤΑ σε μικρότερη απόσταση, και η εκτροπή σε ΧΥΤ να αποτελεί έσχατη λύση. Στο ανωτέρω πλαίσιο, προτείνεται όπως διαγραφεί η τελευταία φράση της τροποποιημένης περ. γ ήτοι να διαγραφεί η φράση «και το συνολικό κόστος διαχείρισης των Α.Α.». Ακόμη και αν η ταφή των εκτρεπόμενων απορριμμάτων καθίσταται φθηνότερη από την επεξεργασία τους, αυτό δεν θα πρέπει να αποτελεί κριτήριο επιλογής, καθώς η επεξεργασία επιβάλλεται από τις σχετικές Ευρωπαϊκές Οδηγίες (…….). Νέα πρόταση: Βάσει υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων (όπως εγκρίθηκε, τροποποιήθηκε και ισχύει βάσει των ΦΕΚ 94 Α’/18.4.2023 και ΦΕΚ 185 Α’/31.8.2020), και κατ’ επέκταση των αντίστοιχων Περιφερειακών Σχεδίων, σήμερα λειτουργούν (ή ολοκληρώνεται άμεσα η κατασκευή τους) [12] μονάδες επεξεργασίας αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ) συνολικής δυναμικότητας ~ [1,05] εκατ. τόνων ετησίως και είναι σε κατασκευή πρόσθετες [9] μονάδες συνολικής πρόσθετης δυναμικότητας άνω των [0,3] εκατ. τόνων ετησίως. Αν και η πρόοδος σε σχέση με τις προηγούμενες δεκαετίες είναι σημαντική, παρόλα αυτά εκκρεμεί η ανάθεση και υλοποίηση εγκαταστάσεων για την κάλυψη πρόσθετων τουλάχιστον [2,0] εκατ. τόνων ετησίως, αρκετές εκ των οποίων βρίσκονται σε στάδιο διαγωνιστικής διαδικασίας συνέχεια (και) των επιτυχημένων πρωτοβουλιών του ΥΠΕΝ. Στο πλαίσιο αυτό, προτείνουμε όπως το ΥΠΕΝ εξετάσει, κατά προτεραιότητα, την κάλυψη τυχόν περίσσιας δυναμικότητας των μονάδων που βρίσκονται ή θα τεθούν άμεσα σε λειτουργία. Σε αρκετές περιπτώσεις, απαιτείται απόφαση διαπεριφερειακής μεταφοράς απορριμμάτων που, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε περιοχής και την περίσσια δυναμικότητα εκάστης μονάδας, μπορεί να έχει είτε βραχυπρόθεσμο χαρακτήρα (για την εκτροπή ποσοτήτων από ΧΥΤΑ μέχρι την υλοποίηση των υπό κατασκευή ή διαγωνιστική διαδικασία, εγκαταστάσεων όπως γίνεται σήμερα με τα απορρίμματα της Κέρκυρας) ή / και μακροπρόθεσμο χαρακτήρα (με επανακαθορισμό του προορισμού απορριμμάτων εκάστου Δήμου). Στην τελευταία περίπτωση απαιτείται τροποποίηση του στρατηγικού σχεδιασμού και αντίστοιχα τροποποίηση των αντίστοιχων ΠΕΣΔΑ, ώστε να περιλάβουν Δήμους όμορης Περιφέρειας. Προτείνεται όπως η εν λόγω διάταξη προστεθεί στις προβλέψεις του άρθρου 12 και η σχετική απόφαση να αποτελεί πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ. Η εκτροπή από την ταφή μη επεξεργασμένων απορριμμάτων Οι στόχοι ανακύκλωσης και εκτροπής και η μείωση των αστικών αποβλήτων που καταλήγουν σε ταφή, αποτελούν υποχρέωση και όχι επιλογή βάσει της Εθνικής και Ευρωπαϊκής νομοθεσίας (Ν. 4819/2021, ΚΥΑ για την Υγ. Ταφή-ΦΕΚ Β 4514-2021). Ως εκ τούτου, προτείνεται όπως οι σχετικές αποφάσεις να μην λαμβάνονται αποκλειστικά σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (πλήρωση ΧΥΤΑ της περιοχής ή άλλο έκτακτο γεγονός), αλλά βάσει στρατηγικής.